Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Het bestuur

Gestart door sunderland, maart 19, 2016, 23:22:27

Vorige topic - Volgende topic

denistel

Citaat van: Vlampiep op mei 22, 2025, 17:21:45
Geld haal je binnen met goed voetbal, transfers, volle stadions en sponsoring

vrijdag 3 ton laten liggen vind ik

Delamere

Uit de LC

SC Cambuur vraagt om gift van miljoenen euro?s aan gemeente Leeuwarden om lasten te verlichten

Patrick van 't Haar ? Vandaag, 19:42 ? Leeuwarden
Het Kooi Stadion van SC Cambuur.
Het Kooi Stadion van SC Cambuur. Foto: Archief Henk Jan Dijks
SC Cambuur vraagt om een gift van 4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden. Daardoor kunnen de rentelasten van de club omlaag en kan Cambuur aan haar financi?le verplichtingen voldoen. Dat staat in het ?voorstel herfinanciering SC Cambuur? dat in bezit is van deze krant.

Lees meer over
Leeuwarden
Het gonst al weken van de geruchten dat Cambuur opnieuw bij de gemeente Leeuwarden aangeklopt heeft om financi?le steun te krijgen. De kosten van het nieuwe stadion en de daarvoor aangegane leningen, drukken zwaar op de begroting van de club. Kosten die hoger uitvielen dan vooraf werd gedacht.

SC Cambuur heeft een lening uitstaan bij Pieter Kooi, geldschieter en naamgever van het Kooi Stadion.
SC Cambuur en Pieter Kooi komen met plan voor schuldenreductie: ?Wil niet op de muziek vooruitlopen?
Lees dit artikel

Met de vraag om een bijdrage van 4,5 miljoen denkt Cambuur dat de liquiditeit van de club ?minder onder druk komt te staan?, zo valt te lezen in het voorstel. Om dat voor elkaar te krijgen, is er echter meer nodig dan alleen een gift van de gemeente.

Hoe zat het?
Ooit was het plan dat de gemeente 4,5 miljoen euro zou bijdragen aan het stadion. Maar bouwer Van Wijnen en Cambuur kwamen daar op terug. In plaats van die 4,5 miljoen als schenking wilden beide partijen graag een lening van 14 miljoen euro voor de bouw van het stadion. In 2023 kwam daar de vraag voor 6 miljoen euro bij voor de afbouw. Mocht de gemeente daar niet mee akkoord gaan, zo stelde Cambuur, dan zou het stadion niet in gebruik kunnen worden genomen bij de start van het afgelopen seizoen, 2024/2025.

Het Kooi Stadion van SC Cambuur.
Het Kooi Stadion van SC Cambuur. Foto: Anton Kappers

De gemeente ging uiteindelijk akkoord met het voorstel en stelde in 2024 een lening van 6 miljoen euro beschikbaar. Naast de al verstrekte lening van 14 miljoen euro, waarvan de rente en aflossingskosten voor Cambuur al op zes ton per jaar kwam. Behalve de gemeente heeft ook sponsor Pieter Kooi de club 8 miljoen euro geleend voor de afbouw. De gemeenteraad gaf bij de toekenning van de lening aan dat het ?de laatste keer was? dat Cambuur voor steun bij de gemeente kon aankloppen.

Gift
Met de voorgestelde gift van 4,5 miljoen euro van de gemeente aan de club, stelt Cambuur dat het risico voor de gemeente een stuk kleiner wordt. En omdat het risico kleiner wordt, hoeft de gemeente minder geld achter de hand te houden voor als het eventueel mis zou gaan. Dat geld zou, volgens Cambuur, dan gebruikt kunnen worden voor de gift van 4,5 miljoen.

Pieter Kooi: 'Ik ben ontzettend trots'
Pieter Kooi onthult familienaam op de voorgevel van het nieuwe stadion van SC Cambuur: 'Ontzettend trots'
Lees dit artikel

Maar er zijn meer plannen bij Cambuur om de financi?le positie van de club te verbeteren. De lening van zes miljoen die de gemeente heeft verstrekt, wil de club vervroegd aflossen. Sponsor Pieter Kooi zou nog eens voor een miljoen euro aan certificaten moeten afnemen en garant gaan staan voor de andere lening van de gemeente Leeuwarden, die van 14 miljoen euro.

Lening vervroegd aflossen
Als de gemeente en Kooi akkoord gaan met het voorstel, wil de club de lening van 6 miljoen van de gemeente en de lening van vier miljoen van Pieter Kooi vervroegd aflossen. Maar daarvoor is nog wel meer geld nodig dan de 4,5 miljoen die nu van de gemeente gevraagd wordt, en de 1 miljoen die Kooi door de aankoop van certificaten op zou moeten hoesten. Te weten in totaal 10 miljoen euro. De ontbrekende 4,5 miljoen wil de club binnenhalen met de verkoop van certificaten, meerjarige sponsorcontracten, crowdfunding onder de supporters en het organiseren van onder meer een loterij. Daarvoor denkt de club tot 1 november nodig te hebben.

Als iedereen akkoord gaat, hoopt Cambuur de schuldpositie verbeterd te hebben en de rentelasten met zes ton per jaar naar beneden te halen. Omdat er dan ook geen aflossing meer betaald hoeft te worden over de 10 miljoen euro schuld die de club hoopt weg te werken, komt de liquiditeit minder onder druk te staan, aldus Cambuur. En, zo valt te lezen, er is ook nog een voordeel voor de gemeente: ?de gemeente zal zijn verlost van de risico?s op de 20 miljoen euro die voor de bouw van het stadion zijn aangegaan?.

De gemeenteraad heeft het plan van Cambuur donderdag ontvangen maar zal er niet voor het zomerreces over praten. Het plan van Cambuur is samen met Pieter Kooi ontwikkeld.

Leovardia

Van dit stuk
Wud ik niet su blied. En dat is een understatement.
Cambuur, wat een betrouwbare partner. Beschamend hoor.
Kent skele juh.

reisbureau

Misschien eind 2020 toch de verkeerde afslag genomen door directie BVO en RVC.

PePe

Oorzaak, gestegen bouwkosten door Corona? Als de besluitvorming sneller was gegaan, dan was Cambuur niet in deze positie beland. Hier is de gemeente mede de oorzaak van.

Delamere

Het begint er steeds meer op te lijken dat we met de bouw van ons prachtige nieuwe stadion, een te grote broek hebben aangetrokken.
De forse prijsverhoging voor de seizoenkaarten en losse kaartjes, als seizoenkaarthouder moeten dokken voor de openingswedstrijd, nog nooit zoveel toeschouwers en de daar bijbehorende catering gehad, maar het is kennelijk allemaal onvoldoende om de grote financi?le gaten te dichten.
En dus maar weer op de bedeltoer bij de gemeente.
Niet geschoten is altijd mis, maar Cambuur slaat hier wel een pleefiguur. Ik zou me best kunnen voorstellen dat de gemeente inmiddels ook wel een beetje klaar is met dat gepiep en schaamteloze gebedel.

Inferno-058

Citaat van: PePe op juni 12, 2025, 21:43:51
Oorzaak, gestegen bouwkosten door Corona? Als de besluitvorming sneller was gegaan, dan was Cambuur niet in deze positie beland. Hier is de gemeente mede de oorzaak van.
Wat een kolder. De Gemeente heeft Cambuur vaak geholpen... Kijk alleen maar naar het nieuwe stadion. Dat Cambuur hun zaken niet op orde heeft is niet de fout van de Gemeente.

Noordcambuur

Dit had je wel in kunnen vullen.
Bouwkosten veel duurder uitgevallen.
Personeel veel duurder.
En de gemeente moet hier ook de hand in eigen boezem steken.

Maar nogmaals het stadion moet vaker gebruikt worden voor veel meer activiteiten .
Meer activiteiten = meer inkomsten.

We zullen het meemaken?..

NRG

De enorme stijging van de bouwkosten is iets waar veel projecten last van hebben en die niet of nauwelijks te voorzien waren. Maar het lijkt er steeds meer op dat het nieuwe stadion als een molensteen om de nek van Cambuur hangt. Voorlopig meer lasten dan lusten. Laat staan sportieve groei.

NRG

Citaat van: Noordcambuur op juni 12, 2025, 21:55:19
Dit had je wel in kunnen vullen.
Bouwkosten veel duurder uitgevallen.
Personeel veel duurder.
En de gemeente moet hier ook de hand in eigen boezem steken.

Maar nogmaals het stadion moet vaker gebruikt worden voor veel meer activiteiten .
Meer activiteiten = meer inkomsten.

We zullen het meemaken?..

Het stadion vaker gebruiken. Hoe zie je dat  voor je? De beschikbare commerci?le ruimtes verhuren lijkt me een eerste vereiste.

papier

Citaat van: NRG op juni 12, 2025, 21:57:03
De enorme stijging van de bouwkosten is iets waar veel projecten last van hebben en die niet of nauwelijks te voorzien waren. Maar het lijkt er steeds meer op dat het nieuwe stadion als een molensteen om de nek van Cambuur hangt. Voorlopig meer lasten dan lusten. Laat staan sportieve groei.

Geloof ik niet zo in. Al gaat die sportieve groei nog wel even duren. Een molensteen is het nu wellicht maar er is perspectief dat deze structureel weggaat door de boel af te lossen. Wil je snel sportief succes dan verkoop je de boel en ga je huren a la Vitesse en Heerenveen. Veel geld om nu te investeren en sportief succes te boeken en gegarandeerd structureel te hoge lasten. Rustig aan.

Noordcambuur

Klopt de commerci?le ruimtes meer verhuren maar ook B.v. wedstrijden spelen van jong oranje.
Maar ook bedrijven moeten Cambuur meer sponsoren als je kijkt naar afgelopen seizoen dat de Westtribune maar voor de helft vol zit dan weet je el genoeg.

mark1989

Citaat van: Leovardia op juni 12, 2025, 21:36:15
Van dit stuk
Wud ik niet su blied. En dat is een understatement.
Cambuur, wat een betrouwbare partner. Beschamend hoor.

Je stelt dat cambuur altijd een betrouwbare partner was. Daarmee suggereer je dat ze dat nu niet meer zijn.
Cambuur houdt zich gewoon aan de afspraken zolang die gelden, maar doet een nieuw voorstel dat ten gunste komt van beide partijen. Daar is niks onbetrouwbaars aan.
In plaats van jaren rente te betalen willen ze het versnellen. Dat lijkt me verstandig. Ik vind het artikel vooral veel herrie schopperij van de LC. Er ligt een herfinancieringsplan met privaat geld. Dus volgens mij prima. ik ga er vanuit dat de gemeente hier wel mee gaat, omdat het voor hen ook gunstig is. Minder risico en meer private betrokkenheid bij de club en stadion.

Holwerd voor Cambuur

Mijn gevoel is ook veel minder slecht dan de tendens hier :?
Zeker als een, volgens mij, betrouwbare partner met verstand van zaken zich er mee bemoeit (Kooi), lijkt mij dat wel positief.
En als dit lukt is het helemaal feest toch?!
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

mark1989

De LC kiest voor de kop zo van Cambuur klopt weer opnieuw aan. Dat is lekker makkelijk scoren. Misschien handig als de LC zich ook een beetje verdiept in de materie. Probeer even het hele plaatje te schetsen. De gemeente was altijd al bereid om een bijdrage te doen van 4,5 mln. Dat was geen gift, maar had te maken met de grond waar het stadion op staat. Cambuur had daar toen niks aan, want dan hadden ze het resterende geldbedrag moeten lenen. En als voetbal club hoef je niet bij een bank aan te kloppen. Dus heeft Cambuur zelf gevraagd om de huidige lening. Nu is de situatie veranderd in die zin dat met name private partijen bereid zijn om geld te investeren. Het is nu veel makkelijker om certificaten te verkopen bijvoorbeeld. Dus is het wel logisch dat Cambuur nu met een nieuw voorstel komt. Dat heeft niks te maken met... maar is gewoon nieuwe realiteit en het benutten van kansen.
De gemeente heeft niet als doel om leningen te verstrekken. Dus als ze die lening kwijt kunnen is dat voor de gemeente prima. Zolang het maar maatschappelijk verantwoord is.