Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Het bestuur

Gestart door sunderland, maart 19, 2016, 23:22:27

Vorige topic - Volgende topic

Grijskijkert

Voor de liefhebber achter de betaalmuur weggeplukt :thumbsup

ALGEMEEN DIRECTEUR ARD DE GRAAF ZIET BIJ SC CAMBUUR ALTIJD HET PERSPECTIEF: 'HET MAAKT HET MAKKELIJKER OM DOOR DINGEN HEEN TE KIJKEN'

Marissa de Jong ? Vandaag, 07:02 ? Sport

SC Cambuur kende een roerig jaar: hoogte- en dieptepunten wisselden elkaar in rap tempo af. Te midden van de woelige baren zoekt algemeen directeur Ard de Graaf als stabiele factor altijd naar het perspectief.

Een nieuwe trainer, derbyrellen, geweerde uitsupporters, de ingrijpende operatie van Henk de Jong, een degradatie, een nieuwe technisch directeur, een recordtransfer, het vertrek van diezelfde technisch directeur, stakingen, het ontslag van Sjors Ultee en vervolgens de terugkeer van De Jong. En: ondertussen wordt er ook nog een stadion gebouwd.

Zo op ??n bult geschoven lijken de zaken die afgelopen jaar ? direct of indirect ? op het bordje van algemeen directeur Ard de Graaf kwamen te liggen bijna niet behapbaar. ?Een roerig jaar?, noemt hij het zelf. ?Als je in een jaar sportieve tegenwind hebt, dan is het altijd een heftig jaar.?

Wat hem al die tijd houvast heeft gegeven is het perspectief. ?Het perspectief op wat daar, aan de andere kant van de stad, gebeurt?, zegt hij doelend op het nieuwe Cambuurstadion. ?Dat zie je van palen in de grond tot een echt stadion verworden. Als je als club moeilijke tijden beleeft, dan is perspectief heel belangrijk. Het maakte het voor mij soms makkelijker om door dingen heen te kijken.?

Het tekent bovendien de persoon Ard de Graaf, die als kapitein het Cambuurschip, dat van links naar rechts schommelt en door woeste stormen gaat, op koers moet houden. ?De kop erbij houden en de rust bewaren, dat begint bij mij?, weet de algemeen directeur. ?Ik ben niet iemand die elke dag op een kratje buiten het stadion staat te schreeuwen over hoe goed deze club is.?

Niet meegaan in de waan van de dag

?Het liefst ben ik op de achtergrond, als het kan?, gaat hij verder. ?En op de voorgrond als het moet. Dat is mijn filosofie van een club leiden. Dat gaat makkelijker voor mij, omdat ik de voetbalportefeuille niet heb. Zo kan ik soms ook wat afstand nemen van het hele voetbalgebeuren en alles overzien. Als je altijd meegaat in de waan van de dag, in het winnen en verliezen, dan word je gek.?

Meegaan in de waan van de dag was soms ook onmogelijk, want aan de rand van de stad werden naarmate het jaar vorderde de contouren van het nieuwe stadion zichtbaar. ?We zijn natuurlijk met een gigantisch bouwproject bezig?, zegt De Graaf. ?Misschien is het wel bijna een te groot project voor de club die we zijn. Voor mij zijn het eigenlijk twee banen die door elkaar heen lopen, dat maakt het wel ingewikkeld om deze club te leiden.?

Onlangs gaf het college van B en W van de gemeente Leeuwarden groen licht voor een lening van zes miljoen euro aan de club. Dat geld is nodig voor de afbouw van het stadion. ?Het is niet even een huurhuisje waar we in stappen, dat we de sleutel krijgen wanneer het klaar is?, vertelt de algemeen directeur. ?We moeten zelf ook nog veel doen en dat is natuurlijk een heel lastig proces.?

Veel ongeplande zaken

Tot zover het geplande euvel. ?Er is zo ontzettend veel gebeurd dit jaar en er zijn ons ook zo veel dingen overkomen, die je gewoon niet uittekent?, vertelt De Graaf. ?Die dingen hebben ook veel impact gehad.?

Kijk alleen al naar alle supporters- en stakingsperikelen waar Cambuur mee te maken kreeg. ?Met als tragisch dieptepunt de rellen achter het stadion bij de derby?, aldus De Graaf. ?Daar schaam ik me diep voor en dat was echt Cambuur-onwaardig.?

Het leidde een uitsupportersverbod in, de politie wilde Cambuursupporters niet meer begeleiden naar wedstrijden en dit seizoen kwamen alle stakingen in het eigen stadion er nog bovenop. De Graaf zit er flink mee in zijn maag. ?Je wilt zo lang mogelijk wegblijven bij collectieve maatregelen, want dat voelt ongelooflijk slecht?, vertelt hij. ?Maar de grens is bereikt, tegen Jong AZ, dat merkte je aan de reactie van de spelers, de staf en het hele stadion.?

Bekers over de netten heen


De club hing netten op, maar alsnog gooiden mensen er tegen Jong AZ bekers overheen. De Graaf: ?Natuurlijk kun je in theorie over die netten heen gooien, maar in de praktijk doe je het niet, want: je ziet dat het niet de bedoeling is, dus kap ermee.? De Graaf zag het met lede ogen aan. ?Ik denk dat we nu de bodem geraakt hebben, dat gevoel heb ik ergens. En als het niet de bodem was moeten we op zoek naar een andere, hardere oplossing.?

Tekenend voor dit jaar was ook het (ongeplande) trainerscarrousel: Sjors Ultee maakte plaats voor de herstelde Henk de Jong. ?Wij zagen uiteindelijk het perspectief niet meer met Sjors?, aldus De Graaf. ?Natuurlijk sprak Henk toen hij weer fit was uit dat hij weer trainer wilde worden. Hij heeft niet aan de stoelpoten van Sjors gezaagd, maar dat kun je honderd keer op honderd manieren uitleggen. Iedereen moet het zelf maar beslissen, maar ik weet hoe het gegaan is.?

Op de maandag van het ontslag van Ultee, stond De Graaf bij De Jong op de stoep. ?Hij schrok best wel erg toen ik zei: ?Je moet op woensdag voor de groep?,?? weet hij nog. ?Een vreemde situatie natuurlijk, maar wanneer maak je zoiets als club nou mee? Twee hoofdtrainers onder contract, waarvan je van ??n dacht dat hij nooit meer fit zou worden??

Emotioneel om De Jong aan het werk te zien

Inmiddels danst De Jong bijna iedere dag weer over het veld. ?Je ziet iemand die een geboren trainer is, die weer kan doen wat hij het beste doet?, meent De Graaf. ?Wij hebben hem helemaal naar nul zien gaan toen hij dat niet meer kon. Maar iemand na zo?n vreselijk donkere periode weer zien genieten op het veld, dat emotioneert mij ook. Deze man kan zijn passie weer uitoefenen, bij de club waar hij dat het liefste doet.?

Hetzelfde zag hij bij Eti?nne Reijnen, in het stadion van Feyenoord. De Graaf laat een foto zien die hij vanaf de tribune van zijn oud-technisch directeur maakte, toen hij onlangs een wedstrijd in de Kuip bekeek. ?Kijk, daar staat een gepassioneerde jongen?, ziet De Graaf. ?Wij werden door zijn keuze om assistent te worden bij Feyenoord natuurlijk in de wielen gereden, maar zijn hart is altijd blijven kloppen voor zo?n rol op het veld.?

Reijnen, die kwam als opvolger van technisch manager Foeke Booy, was derhalve maar een half jaar in dienst bij Cambuur. ?Maar we moeten ook blij zijn met wat hij in korte tijd toch heeft neergezet, want daarom is de druk om nu heel snel een oplossing te hebben wat minder groot. Hij heeft een goeie organisatie en scouting neergezet.?

Recordtransfer

Onder leiding van Reijnen boekte Cambuur een recordtransfer: Alex Bangura vertrok voor een recordbedrag naar het Engelse Middlesbrough. ?We geven onze geur af, dat is belangrijk?, meent De Graaf. ?We hebben laten zien: hier pik je niet zomaar even een speler weg. We hebben aanbiedingen in onze mail gekregen die we niet eens hebben geopend. Dat we dachten: wat denk je nou?!?

Het contract van De Jong loopt aan het einde van het seizoen af. Na alle mooie woorden van De Graaf over zijn hoofdtrainer lijkt een verlenging toch een ??n-tweetje. ?Iedereen ziet hoe hij in zijn element is en hoe goed hij is?, vertelt De Graaf. ?Maar de belangrijkste vraag is: ben je fit genoeg??

?Het gaat niet om voetbal of om wedstrijden winnen of verliezen: het gaat om je gezondheid en om je gezin. Dat is echt belangrijk. En als je dat kan combineren met het trainer zijn van Cambuur, dan is dat het mooiste. Maar het moet wel kunnen, want als het niet lukt, dan ga je echt kapot. Want Cambuur is geen makkelijke club, ook als trainer niet. En ook voor Henk niet. Dat lijkt wel eens zo, maar dat is het niet.?

?Akelig fit? zijn

Volgens De Graaf moet je bij een club als Cambuur, wat je rol daar ook is, ?akelig fit? zijn. ?In je kop en in je lichaam?, stelt hij. ?Maar het belangrijkste is: goede mensen om je heen hebben, op wie je blind kunt vertrouwen. Alleen kan ik niks, alleen kan Henk niks, maar samen ? zowel intern als extern ? lossen we alles op.?

Hij heeft het nog steeds naar zijn zin. Maar wat doet hij als die stip aan de horizon straks bereikt is? ?We zijn bezig deze club door woelige baren te loodsen, dat houdt op een gegeven moment op?, weet De Graaf. ?Maar dat is op dit moment niet aan de orde. Het is niet zo dat, als de bal straks rolt in het nieuwe stadion, het daar klaar is. Daar moet echt nog genoeg gebeuren.?

?Er is in die 12,5 jaar nog geen dag geweest dat ik met tegenzin naar Leeuwarden reed?, meent hij. ?Een dag na de derby of na een zeperd in Dordrecht, als je afscheid moet nemen van je trainer, dat zijn echt geen leuke dagen. Maar op die dagen zoek ik weer naar het perspectief, daar krijg ik energie van.?
IN HENK WE TRUST!!!

AL

Bedankt Grijskijkert.
Ard verdient inmiddels ook een standbeeld in mijn ogen.

Andy King

Duidelijk verhaal. Geen woord Spaans. Ard is een behoorlijk stabiele factor binnen de club.

Grijskijkert

Citaat van: AL op december 29, 2023, 10:46:01
Bedankt Grijskijkert.
Ard verdient inmiddels ook een standbeeld in mijn ogen.
:thumbsup
IN HENK WE TRUST!!!

sunderland

Bedankt Grijskijkert,  en wat bedoelt Ard  nu eigenlijk met de fitheid van Henk de Jong? Het lijkt wel of ie daaraan twijfelt. Hij moet akelig fit zijn?

Grijskijkert

Citaat van: sunderland op december 29, 2023, 11:09:38
Bedankt Grijskijkert,  en wat bedoelt Ard  nu eigenlijk met de fitheid van Henk de Jong? Het lijkt wel of ie daaraan twijfelt. Hij moet akelig fit zijn?
:thumbsup En wat betreft de fitheid, je weet wie het schrijft he ;) Het is allang (intern) bekend dat Henk begin januari verlengd.
IN HENK WE TRUST!!!

sunderland

Citaat van: Grijskijkert op december 29, 2023, 12:20:42
:thumbsup En wat betreft de fitheid, je weet wie het schrijft he ;) Het is allang (intern) bekend dat Henk begin januari verlengd.
och dat had ik niet gezien. Anders had ik het ook niet gelezen waarschijnlijk.. kut lui van lc

Grijskijkert

Citaat van: sunderland op december 29, 2023, 12:40:28
och dat had ik niet gezien. Anders had ik het ook niet gelezen waarschijnlijk.. kut lui van lc
We krijgen een nieuwe Cambuur-watcher :zweep |:)

https://www.werkenbijmediahuisnoord.nl/vacatures/300178-sportverslaggever-leeuwarder-courant
IN HENK WE TRUST!!!


Grijskijkert

Citaat van: sunderland op januari 02, 2024, 13:36:53
1 met een seizoenskaart van Dkv zeker.
Die hadden we al, ik hoop op Boeringa...
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Citaat van: sunderland op januari 02, 2024, 13:36:53
1 met een seizoenskaart van Dkv zeker.
mooie functie voor jouw Sunderland  w:)

Stiens

Citaat van: Grijskijkert op januari 02, 2024, 13:42:29
Die hadden we al, ik hoop op Boeringa...

Die gaat wel aan de slag voor Mediahuis Noord maar dan als onderzoeksjournalist, maar blijft ook schrijven over sport en voetbal dus waarschijnlijk ook over Cambuur.

Leovardia

Kent skele juh.

Grijskijkert

Citaat van: Leovardia op januari 02, 2024, 22:25:58
Op wie doelstou hier Grijskijkert?
Ik bedoel M. de Jong...
IN HENK WE TRUST!!!

Grijskijkert

Citaat van: Stiens op januari 02, 2024, 21:57:04
Die gaat wel aan de slag voor Mediahuis Noord maar dan als onderzoeksjournalist, maar blijft ook schrijven over sport en voetbal dus waarschijnlijk ook over Cambuur.
Ik zou het toejuichen in ieder geval, ik vind het een prima journalist.
IN HENK WE TRUST!!!