Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Het bestuur

Gestart door sunderland, maart 19, 2016, 23:22:27

Vorige topic - Volgende topic

Andy King

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op maart 02, 2026, 21:39:56
Ik hoor dat ze er uit zijn met Nico-Jan

Logische en goede keuze.

michello

Citaat van: Specuveter op maart 03, 2026, 07:59:57
Absoluut niet waar volgens lid RVC.

Laat me raden, Reisbureau?

wiekie1969

Citaat van: zeewolde op maart 02, 2026, 21:47:22
Zou heel mooi zijn.

Op basis waarvan??? Heeft er bij Heracles een dikke bende van gemaakt. Zo eigenwies as de neten.

Lore

Citaat van: wiekie1969 op maart 03, 2026, 22:24:32
Op basis waarvan??? Heeft er bij Heracles een dikke bende van gemaakt. Zo eigenwies as de neten.

Heb je het over zijn TD of AD tijd? Want als AD heeft hij de club van een eerstedivisieclub door ontwikkelt naar een stabiele eredivisieclub in een nieuw stadion. Technische zaken hebben wij lambooij voor

Specuveter

potje Azijn wederom in de aanbieding?

Bankzitter

Vind er maar eens eentje in de voetballerij die niet eigenwijs of ijdel is. Dat krijg je d'r gratis bij.

Derkx R.H.

SC Cambuur en De Kruif nemen na ??n seizoen afscheid van elkaar
5 maart 2026, 13:15
Aan het eind van het succesvolle seizoen 2025/2026 zullen de wegen van SC Cambuur en Commercieel Directeur Jos de Kruif scheiden. Daarmee komt er na een dienstverband van ??n seizoen een einde aan de samenwerking.

Jos de Kruif aan het woord: ?SC Cambuur is een even prachtige als ambitieuze volksclub met een schitterend nieuw stadion. Hoewel we dit seizoen mooie stappen hebben gemaakt, blijkt de afstand tussen mijn woonplaats en de club in de praktijk een te groot obstakel om de commerci?le taak ook de komende jaren met volle energie te kunnen blijven uitvoeren. Door dit nu alvast aan te geven kan de club op tijd werken aan een goede invulling van mijn positie. Ik wil alle stakeholders, sponsoren, collega?s en met name directeur Ard de Graaf hartelijk danken voor de constructieve samenwerking.?

Woorden waar Algemeen Directeur Ard de Graaf zich bij aansluit: ?We willen Jos danken voor zijn inzet dit seizoen. Ondanks de relatief korte samenwerking heeft hij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de commerci?le groei in het Kooi Stadion en heeft hij met zijn ervaring voor nieuwe inzichten gezorgd waar we als club het komende jaar mee verder kunnen. We wensen hem veel succes met zijn volgende stappen.?

De taken van De Kruif worden vooralsnog waargenomen door Algemeen Directeur Ard de Graaf in samenspraak met het commerci?le team.

Hirsch

Bijzonder. Als de Kruijf pas n? het seizoen vertrekt, waarom neemt Ard de taken nu al waar dan?

Derkx R.H.

Citaat van: Hirsch op maart 05, 2026, 16:38:01
Bijzonder. Als de Kruijf pas n? het seizoen vertrekt, waarom neemt Ard de taken nu al waar dan?
Omdat Ard straks officieel commercieel directeur wordt zodra Hoogma algemeen directeur wordt en zo ingewerkt kan worden.

Derkx R.H.

Citaat van: Derkx R.H. op maart 05, 2026, 17:15:16
Omdat Ard straks officieel commercieel directeur wordt zodra Hoogma algemeen directeur wordt en zo ingewerkt kan worden.
SC Cambuur bevestigt vertrekt commercieel directeur Jos de Kruif, club heeft vervanger al in huis
Jonathan Ploeg ? Vandaag, 17:43 ? SC Cambuur

SC Cambuur heeft het vertrek van commercieel manager Jos de Kruif bevestigd. Zijn taken worden overgenomen door vertrekkend algemeen directeur Ard de Graaf.

SC Cambuur
Begin februari wist deze krant al te melden dat het vertrek van Jos de Kruif aanstaande was. Inmiddels zijn alle formaliteiten tussen de beide partijen afgerond. Dat betekent dat De Kruif aan het einde van dit seizoen al na slechts een klein jaar weer vertrekt.

Hoewel de club daar naar buiten toe niets over zegt, is intern vrij algemeen bekend dat De Kruif ? een relatieve buitenstaander, opgegroeid in Woerden ? sinds zijn aanstelling eind mei vorig jaar in zijn functie een mismatch is gebleken met de Leeuwarder club.

Te groot obstakel
De club laat zich in een officieel statement over het aanstaande vertrek van de commercieel directeur evenwel in louter positieve bewoordingen over De Kruif uit. ?We willen Jos danken voor zijn inzet dit seizoen?, zegt algemeen directeur Ard de Graaf.

?Ondanks de relatief korte samenwerking heeft hij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de commerci?le groei in het Kooi Stadion en heeft hij met zijn ervaring voor nieuwe inzichten gezorgd, waar we als club het komende jaar mee verder kunnen.?

De Kruif: ?Hoewel we dit seizoen mooie stappen hebben gemaakt, blijkt de afstand tussen mijn woonplaats en de club in de praktijk een te groot obstakel om de commerci?le taak ook de komende jaren met volle energie te kunnen blijven uitvoeren.?

Vervanger in huis
Vooralsnog, zo laat de club weten, worden de taken van de scheidend commercieel directeur overgenomen door De Graaf. Laatstgenoemde neemt na dit seizoen afscheid als algemeen directeur. Hij zei onlangs toe te zijn aan een rol weg van de spotlights.

Zoals begin februari gemeld, ligt het in de lijn der verwachting dat De Graaf definitief de nieuwe commercieel directeur wordt. Commercie is een portefeuille die hij in zijn beginjaren bij Cambuur ook al vervulde, net als in de jaren daarvoor bij PEC Zwolle.

KlinkHamer

Andy King

Hij was solidair met trainer Sibum na zijn ontslag. Dat vind ik ook wel te prijzen. Laat zich niet piepelen. En dat verbaast mij eigenlijk ook niet.

Bankzitter

Algemeen directeur is anders dan Technisch Directeur.
Technisch beleid is met Lambooij, De Jong sr., De Jong jr. en Houtstra al prima ingevuld.
Overigens mag Lambooij van mij ook wel de directie in las TD (nu TM).

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op maart 02, 2026, 21:39:56
Ik hoor dat ze er uit zijn met Nico-Jan

Ze kunnen de pen voor de handtekeningen niet vinden?
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Derkx R.H.

Ard de Graaf blikt terug op 11 bewogen jaren bij SC Cambuur: ?Dit nieuwe stadion is alles waard geweest?
Sander de Vries en Martine van der Steege ? Vandaag, 07:30 ? Sport

Het waren tropenjaren voor Ard de Graaf bij SC Cambuur, de club waar hij binnenkort stopt als algemeen directeur. Een terugblik op 11 hectische jaren en een doorkijk naar de toekomst van de Leeuwarder voetbalclub. ?Dit nieuwe stadion is alles waard geweest.?

Op het opgeruimde bureau van Ard de Graaf ligt een calculator. Een kolossaal grijs apparaat, met zwarte knoppen, werkend op zonne-energie. Old school. De Graaf geeft toe dat zijn rekenmachine moeilijk te missen is. Met een lach: ?Maar ja, het gaat bij Cambuur inmiddels ook om grote bedragen, h???

De Graaf stopt binnenkort na 11 jaar als algemeen directeur van SC Cambuur. Hij was eerder 4 jaar commercieel directeur in Leeuwarden. De kans is groot dat De Graaf vanaf de zomer weer terugkeert in die oude rol.

Het waren intense jaren zegt De Graaf, terugblikkend op de periode waarin hij aan het roer stond. Ga maar na. Drie promoties en twee degradaties. De ?afgepakte? coronatitel in 2020, compleet met een vergeefse gang naar de rechtbank.

Maar ook het nieuwe Kooi Stadion, dat er volgens De Graaf eigenlijk niet kon komen maar er toch kwam, inclusief alle tegenslagen in aanloop naar en tijdens de bouw. En als gevolg van dit megaproject: de geldzorgen. Cambuur maakte onder De Graaf jarenlang bescheiden winsten, maar kampt door het fonkelnieuwe stadion inmiddels met een hoge schuldenlast.

Je kunt de grap van De Graaf over die grote calculator op zijn bureau dan ook tweeledig opvatten. Cambuur schrijft enerzijds volgend seizoen als eredivisionist in het Kooi Stadion de hoogste omzet van de clubhistorie. Maar anderzijds zijn er dus zorgen over de financi?n van de club.

?Uitdagend?, noemt De Graaf die situatie. ?Cambuur moet aflossen, want dat verlaagt de lasten. Dat kan onder meer door winst te maken, of door spelers te verkopen. Er zijn allerlei manieren, maar we m??ten meer vet op de botten krijgen. Dat wordt de belangrijkste taak voor de beleidsbepalers ? en dus ook voor mijn opvolger.?

De derby komt eraan

Met de promotie van SC Cambuur spelen er volgend seizoen weer twee Friese clubs in de eredivisie. Is er in een dunbevolkte provincie ruimte voor twee eredivisionisten? En kan Cambuur op termijn SC Heerenveen voorbijgaan? Sander de Vries en Martine van der Steege maakten hier de podcast ?De derby komt eraan? over, waarin ze langsgaan bij kopstukken van beide clubs en de culthelden en fans spreken.

Snak je naar rust?

?Ik wil niet de indruk wekken dat ik uitgeblust ben. Ik zit vol energie. Maar ik ben wel toe aan iets meer orde, structuur en focus. Laat ik het zo zeggen: het is weleens fijn als iemand anders een keer wordt gebeld. Neem onze thuiswedstrijd tegen ADO Den Haag, waarin van alles met de supporters gebeurde. Als directeur moet je dan schakelen met burgemeester en politie, veiligheidszaken en media. Ik vroeg mezelf op dit soort momenten weleens af: hoe leuk vind ik dit nog??

Wegen de minder leuke aspecten van je werk dan nu zwaarder dan de leuke?

?Zeker niet. Maar mijn werk is wel veranderd. Het stadiondossier zorgde de voorbije jaren voor een veel zwaardere agenda. Dat was best pittig. Het is soms ook even goed om afstand van je werk te nemen. Maar dat is voor een directeur van een voetbalclub niet makkelijk.?

Hoe deed je dat?

?Door met onze trouwe viervoeter naar buiten te gaan. Het gras te maaien. Of door naar de sport van onze dochters te gaan, al gaat het langs de lijn ook vaak over Cambuur. En door een biertje te drinken met onze vriendengroep, op zaterdagmiddag in de lokale kroeg in Heerde. We kennen elkaar al sinds onze jeugdjaren. Er zitten registeraccountants bij, een machinist, een bouwdirecteur en een voetbaldirecteur. Met hen gaat het gesprek altijd maar drie minuten over werk.?

Ben je blij dat je nooit in Leeuwarden hebt gewoond?

?Nou, ik zou ongelooflijk goed in deze stad kunnen aarden, maar ik snap de vraag. Als directeur van een voetbalclub word je de hele dag be?nvloed. ?Heb je hier weleens aan gedacht??, hoor je dan. Of: ?Dit zou je eens moeten doen.? Dat is allemaal heel goed bedoeld, maar ik vond het ook prettig om ?s avonds weer naar Heerde te rijden.?

Je begon in 2011 als commercieel directeur bij Cambuur. Wat voor club was het toen?

?Cambuur was gered van een faillissement. De club stond op een waakvlammetje. We hadden kortgezegd drie uitdagingen. Cambuur moest weer een betrouwbare partner in de stad worden. Er moest geld worden verdiend, met kapitaal op het veld en met meer sponsoren. En we moesten werk maken van een nieuw stadion.?

De Graaf spreidt zijn armen naar de parkeerplaats van het Kooi Stadion, zo?n 10 meter onder zijn kantoor. ?Dit project? Eigenlijk kon het niet. Toch hebben we het gerealiseerd.?

Maar tegen welke prijs?

?Dat ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Kijk je naar de euro?s? Dan is dit stadion, zeker voor de draagkracht van Cambuur, te duur geworden. Maar weeg je het af tegen de continu?teit van de club? Dan is het alles waard geweest. Je kunt ?m ook omdraaien. Als we aan het Cambuurplein waren gebleven, dan was de winkel langzaamaan gesloten.?

Ben je trots op dit stadion?

?Ja. Je laat concreet iets achter. Niet alleen ik, hoor. Dat hebben we als team gedaan. Wethouder en ambtenaren van de gemeente Leeuwarden. Financiers. Investeerders. Cambuur. We hebben allemaal onze nek uitgestoken. We mogen daar, als club ?n stad, best trots op zijn.?

?Ut het noait wat weest en ut sal noait wat wurde?, zong Piter Wilkens. Is die mentaliteit in Leeuwarden veranderd?

?De toekenning van Culturele Hoofdstad 2018 zorgde voor een kentering. Leeuwarden kreeg kleur op de wangen. Er kwamen nieuwe projecten. De infrastructuur werd aangepakt. Het was alsof mensen voelden: het k?n. En dat gold ook voor dit stadion.?

CH 2018 als straalmotor voor de stadionplannen van Cambuur?

?Dat project heeft enorm bijgedragen aan enthousiasme in Leeuwarden. Zowel bij politieke bestuurders als het bedrijfsleven. Ik voel dat tot op de dag van vandaag. En ja, onze promotie in 2013 heeft natuurlijk ook meegeholpen bij de stadionplannen.?

Vertel.

?Ik weet nog dat Ferd Crone, destijds burgemeester van Leeuwarden, een keer belde. Het was ons eerste seizoen in de eredivisie. We speelden toen vaak een nummer in ons oude stadion ( Tsunami , red.) waarbij supporters massaal gingen springen. ?Misschien moeten jullie dat liedje niet meer draaien, want ik heb niet het idee dat jullie stadion het houdt?, zei Crone. Ik antwoordde dat we dus kennelijk een geweldige uitdaging hadden.?

Erevoorzitter Ype Smid zegt, doelend op het nieuwe stadion, dat het kroonjuweel een molensteen is geworden. Heeft hij gelijk?

?Je kunt het stadion nu wel als een molensteen betitelen...?

Een zucht. ?Ik begrijp het ook wel. We hadden het stadion dan veel eerder moeten bouwen, eigenlijk al voor 2019. Maar dat is niet gebeurd. De businesscase is niet voor niets geploft h?? We moesten eind 2020, midden in de coronatijd, helemaal opnieuw beginnen. Ik moest uitleggen dat belangrijke partijen waren afgehaakt, maar dat het ons t?ch ging lukken. Nou, het was flinterdun kan ik je vertellen. Flinterdun!?

Hoe voel je je dan?

?Als de minister van informatie van Irak, de man die vertelde dat er geen Amerikanen in Bagdad waren, terwijl je op de achtergrond de bommen zag inslaan. Alle stoplichten voor een nieuw stadion stonden toen op rood.?

Je geloofde er zelf ook niet meer in?

?Ik voelde nog wel energie, zowel bij ROC Friese Poort (de huidige mbo-onderwijsinstelling Firda, red.) als de gemeente Leeuwarden. Maar ik wist ook dat ik bovenal positivisme moest blijven uitstralen. Als de directeur van Cambuur al de boodschap verkondigt dat het project ?m niet meer gaat worden? Dan weet je zeker dat het afgelopen is.?

Nu staat er een prachtig stadion, maar krijg je alsnog een berg kritiek. Stoort je dat?

?Dat maakt me niks uit. Kritiek maakt je scherp. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je niet in de voetbalwereld werken. En vooropgesteld: mensen roepen niet allemaal onzin h?? Dit stadion heeft gewoon heel veel geld gekost. Kun je dat Cambuur verwijten? Wellicht. Tegelijk vind ik dat ook een lastige conclusie, al is het maar omdat veel partijen aan dit project deelnamen. Met meerdere ontwikkelaars, bouwers en een school, die op cruciale momenten afhaakte maar gelukkig uiteindelijk meedeed. En vergeet de grote onrust in de wereld niet. Dit heeft heel veel impact op de prijs gehad.?

Er doen in Leeuwarden de wildste verhalen de ronde, vari?rend van ?Cambuur is ten dode opgeschreven? tot ?Het komt allemaal goed?. Wat is waar?

?De mensen die zeggen dat Cambuur ten dode is opgeschreven, die nodig ik graag uit bij een wedstrijd. Zodat ze zelf kunnen zien wat hier allemaal gebeurt. Kijk, we lossen onze financi?le situatie niet op met ??n pennenstreek. Dat wordt een lang proces, maar dat gaat ons lukken. We hebben de voorbije jaren in onze voetbalafdeling ge?nvesteerd. Onze jeugdopleiding en scouting zorgen voor veel waarde op het veld. En de promotie naar de eredivisie, met meer sponsorgelden, prijsverhogingen en toegenomen inkomsten uit televisiegelden, helpt ons uiteraard ook.?

Promoveren was noodzakelijk, aldus Henk de Jong.

?Dat is lekker om te zeggen als je zeker weet dat je promoveert. Had het impact op onze organisatie gehad als dat niet was gelukt? Vermoedelijk wel. Gelukkig hoeven we met dat scenario nu geen rekening te houden.?

Waar stond Cambuur als Pieter Kooi niet tevoorschijn was gekomen?

?Hij is niet ?zomaar? tevoorschijn gekomen. We hebben lang met Pieter gesproken. Maar stel dat hij niet bij Cambuur kwam ? en er was ook niemand anders dan Pieter gekomen? We hadden de opdracht dan teruggegeven aan de stadionontwikkelaar. Dan was er ook een speelklaar stadion gekomen, met twee kleedkamers en een ruimte voor de arbitrage. Maar verder was het hier tamelijk kaal geweest.?

Mooi industrieel is niet lelijk.

?We hadden in dat geval geen geld in dit stadion kunnen verdienen. Ons budget was dan vergelijkbaar met dat aan het Cambuurplein. Pieter is, kortom, cruciaal voor de groei van Cambuur."

Zijn jullie te afhankelijk van hem?

?Pieter is een ongelooflijke steun, die deze club verder wil brengen. Hoe heeft hij zijn eigen onderneming gebouwd? Wat is zijn mindset als ondernemer? Maar ook: stop eens met klein denken. Kijk breder naar de toekomst. Durf te kiezen voor nieuwe ontwikkelingen. Natuurlijk, we zijn afhankelijk van Pieter. Maar zijn steun zit ?m niet alleen in geld, maar ook in kennis en kunde.?

Hij is voor jullie veel meer dan een leningenverstrekker.

?Wij halen inspiratie uit zijn leiderschap, ervaring en ondernemersgeest. En ja, dat schuurt weleens. Onze gesprekken zijn soms met stemverheffing. Maar als ik aan het einde van de dag naar huis rijd, denk ik wel: potver, dit was een goede dag.?

Kooi zei dat hij geld heeft geleend aan een bijna failliete organisatie. Cambuur dus. Best een heftige uitspraak.

?Het is een risico als je geld aan een voetbalclub leent. Maar dat Pieter dat t?ch doet, zegt toch ook iets? Hij is jong, succesvol en wil nu maatschappelijk ondernemen. Ik kan me ook een interview herinneren waarin Pieter zei dat Cambuur de beste investering uit zijn leven was.?

Nou ja, dat zei hij ook tegen ons.

Lachend: ?Ik spreek Pieter ook weleens h?? Wat Pieter eigenlijk zegt: Cambuur moet leveren. Dat is toch mooi? Je hebt als club mensen van buitenaf nodig die af en toe eens prikken.?

Krijgen jullie een budget waarmee je een rol van betekenis in de eredivisie kunt spelen?

?Een promovendus moet zich bovenal handhaven. Clubs als pakweg PEC Zwolle en Go Ahead Eagles hebben meer budget. Wij moeten het eerste jaar sportief dus overleven en ondertussen onze exploitatie op orde krijgen. Deze promotie is mooi, maar je kunt ook zeggen dat het voor Cambuur nu pas begint. Nu moet de club structureel naar een hoger niveau worden getild.?

Hoe kijk je terug op 11 jaar directeurschap van Cambuur?

?Het begint altijd met de mensen, met wie je successen viert en rouwt. Met velen heb ik jarenlang geweldig gewerkt. Het tweede, en daar gaat het bij een voetbalclub om, zijn de prestaties op het veld. Als ik het heel ego?stisch op mezelf betrek, zijn we deze periode vier keer gepromoveerd, waaronder de coronatitel in 2020. En het derde onderdeel is natuurlijk de realisatie van dit stadion. Cambuur werd lang de slapende reus genoemd. Die reus hebben we de voorbije jaren een beetje wakker gekust.?