Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

De Gast

Bedankt voor de tip. Mooie tv en Biseswar mag laten zien wat hij nog kan? Wie weet.

sunderland

Citaat van: De Gast op januari 21, 2024, 11:43:44
Bedankt voor de tip. Mooie tv en Biseswar mag laten zien wat hij nog kan? Wie weet.
hier?

Bernardo

Andy King

Ik vind trouwens dat het zo langzamerhand wel klaar is met het verhaal over Henk zijn operatie. Hoe erg en ingrijpend dat ook was natuurlijk. Inmiddels hebben we het wel gehoord en kunnen we beter vooruit kijken. Streep eronder en doorrr!

Specuveter

papier

Grijskijkert

Henk de Jong, voetbaltrainer tot de laatste snik: 'Ga me te pletter genieten'

08.00 uur,
Vandaag

Door Stef de Bont

Hij zag de andere kant van het leven. De ernstig zieke Henk de Jong (59) was naar eigen zeggen een kasplantje en overwoog op een zeker moment zelfs euthanasie. Tot ieders verbazing is hij nu weer de gedreven en goedlachse voetbaltrainer zoals Nederland hem kent. In gesprek over rouwkaarten, een loodzware operatie en zijn twee grote liefdes.

'Ik wil niet zielig gevonden worden, joh. Dat ben ik ook helemaal niet! Ik ben positief. Misschien wel positiever dan ooit'

Hij brengt het met een lach. Twintig minuten eerder had Henk de Jong nog waterige ogen. Nu is het interview gedaan en mag hij terug naar zijn jongens, zoals hij de selectie van SC Cambuur noemt. Nog snel zoekt zijn rechterhand onze schouder. De klap is ferm maar lief. ?Ik wil niet zielig gevonden worden, joh?, besluit hij. ?Dat ben ik ook helemaal niet! Ik ben positief. Misschien wel positiever dan ooit.?

HUGO
De dood. Het is het een onderwerp dat het leven van De Jong al enige tijd beheerst. Ongewild, uiteraard. Het begon met zijn vader, die op 81-jarige leeftijd overleed aan een tekenbeet. ?Mooie leeftijd, maar zoiets stoms. Ik mis hem iedere dag?. Later besluit een naaste uit het leven te stappen, overlijden twee ooms en met de jaarwisseling overkomt het een goede kennis. ?Fantastische man, kende ik heel mijn leven al. Ging op oudejaarsdag eerder naar huis, voelde zich niet zo lekker. In het nieuwe jaar vonden ze hem terug in een stoel.?

En dan was daar natuurlijk zijn eigen situatie nog. In de media ging het over de bevlogen hoofdtrainer die noodgedwongen zijn werk neer moest leggen. De Jong klaagde over vermoeidheid en voelde zich niet lekker. Hij kwam meerdere artsen op het spreekuur terecht. De diagnoses kwamen allemaal op hetzelfde neer. Hij zou overspannen zijn, stress hebben. Dat doet het vak van voetbaltrainer nu eenmaal met een mens. Het beste medicijn was rust.

In Friesland, ver weg van de schijnwerpers of voetbalsupporters, takelde De Jong beetje bij beetje af. Wie zijn verhaal kent, weet dat het een klein wonder is dat hij hier nu in deze hoedanigheid tegenover ons zit. ?Ik was een zielig hoopje mens. Ik kon helemaal niks meer?, klinkt het. ?Ik was een invalide man. Ik lag heel de dag op de bank of op bed. Als ik wakker werd had ik ?cht zin in het leven. Had ik me eenmaal omgekleed, dan kon ik eigenlijk niks meer. Ik was vermoeid en kreeg steeds meer klachten. Pijn in mijn hoofd, een slapend gezicht, slecht zicht. In die periode had ik jou nu twee, drie keer gezien. Ik kon weinig meer. Een uitje was een bezoekje aan de sportschool van mijn broertje. Kwamen er vervolgens wat zonnestralen tussen de toppen van de bomen door, dan kon ik weer omkeren. Te veel prikkels. Lag ik heel de dag op bed.?

'Ik heb wel gedacht: Als ik nu een epileptische aanval zou krijgen, dan zou ik euthanasie overwegen'

De materie is zwaar, maar De Jong praat er ogenschijnlijk makkelijk over. Ook over de dood. ?Misschien is het wel een beschermingsmechanisme. Ik heb geleerd om met de dood van anderen om te gaan, het een plekje te geven. Het hoort bij het leven. Wel was het afgelopen jaar wat extreem. Het grootste gedeelte van mijn eigen ziektebed ben ik vergeten. Beter nog: dat heb ik verdrongen. Natuurlijk ben ik niet altijd even optimistisch geweest. Het was gewoon klote. Ik heb wel gedacht: Als ik nu een epileptische aanval zou krijgen, dan zou ik euthanasie overwegen. Als het erger was geworden, dan had ik dat gedaan. Als ik geen enkel perspectief meer had gehad.?

WALNOOT
Op dat moment was de cyste in zijn hoofd al lang geconstateerd. Maar volgens de artsen kon dat onmogelijk de verklaring voor De Jongs klachten zijn. Hij grist zijn telefoon van tafel en laat een hersenscan zien. In zijn hoofd zit een bolletje ter grootte van een walnoot. ?Dit had ik in m?n kop zitten. Het drukte op m?n oogzenuw. Daar hoort gewoon hersenvocht te lopen.? De voormalige CIOS-student is inmiddels bekend met alle medische termen. Hij heeft genoeg ziekenhuizen en praktijken van binnen gezien. Maar het probleem werd lang niet onderkend.

?Het moet al hebben gespeeld in mijn periode als trainer van De Graafschap. Als ik terugreed van Doetinchem naar Drachten moest ik onderweg altijd even slapen. De auto tien minuten langs de kant en weer door. Wat je dan doet? Je gaat naar de opticien in Drachten om je ogen op te laten meten. En weer door. Maar het werd van kwaad tot erger. Soms wist ik gewoon niet meer wat ik deed. E?n van mijn laatste wedstrijden voordat ik stopte als Cambuur-trainer, was Go Ahead-uit. Een dag voor dat duel zaten we in een hotel. Ben ik volledig de weg kwijtgeraakt. Toen ik weer een beetje bij zinnen was, liep ik ergens achter in een gang bij de keuken. De volgende dag heb ik gewoon gecoacht. 0-0. Prima resultaat in Deventer, trouwens.?

BEESTEN
Het klinkt onwerkelijk en dat is het ook. Dat De Jong het na kan vertellen, heeft hij te danken aan een arts uit Eindhoven. Deze las in de media over De Jongs klachten. Diens vrouw had exact dezelfde symptomen gehad en was eerder succesvol geopereerd in het Radboud UMC. Hij stuurde De Jong een berichtje via LinkedIn. De trainer pakt opnieuw zijn gsm en laat ons de woorden lezen die zijn leven hebben gered. In eerste instantie verontschuldigde Jos Eijkenboom zich nog. Hij vond het kennelijk ongepast de trainer zo te benaderen. Maar De Jong reageerde direct optimistisch: Wat een belangrijk bericht voor mij! Wat voel ik me machteloos...

De Jong legt uit. ?Ik zei tegen mijn vrouw Diana: Eindelijk iemand die me begrijpt! Het is geen stress, ik ben niet overspannen. Ik krijg eindelijk hulp!? Toevallig heeft het Eindhovense stel in die periode een vakantie in Drenthe geboekt. Ze rijden door naar Drachten. Aan de keukentafel in Friesland wordt het De Jong duidelijk dat dit zijn redding kan zijn. ?Anders was het misschien wel allemaal voorbij geweest. Echt waar! Als ik geen voetbaltrainer was geweest ? en dus zoveel media-aandacht had gehad ? was het waarschijnlijk heel anders afgelopen.?

Er werd contact gelegd met dezelfde arts in Nijmegen, dokter Erik van Lindert. In het Radboud UMC kwamen de risico?s van een ingreep ter sprake. De achterkant van zijn hoofd moest worden open gezaagd om de cyste te verwijderen. De Jong bleef positief. ?Het was mijn enige kans. Bovendien heb ik altijd gezegd: Ik heb geen kanker. Ja, ze moeten m?n hoofd openhalen. Maar als dit goed gaat hoef ik geen chemotherapie of andere troep. Dan is het ook klaar.?

Daar verkeek de trainer zich overigens wel op. In eerste instantie moest hij een week lang in het Radboud blijven liggen. Maar eenmaal thuis ging het mis. En goed ook. Er zat lucht in zijn hoofd, zwellingen in zijn hersenen en zijn hart was in de war. In het Cambuur Stadion werd al met het zwartste scenario rekening gehouden.

?Ik ben met de ambulance van Drachten naar Nijmegen gereden. Ik voelde me heel slecht. Daar hebben ze me volgestopt met speciale medicijnen. Daar ging je van alles van zien. Ik zag beesten op de muur lopen. En ?s nachts ben ik een keer mijn bed uitgegaan. Zag ik een oud vrouwtje op de grond in mijn kamer zitten. Ik dacht: Wat is dat dan? Bleek er natuurlijk niemand te zitten. Godverdorie h?. Kennelijk had ik wat meer hersteltijd nodig. Daarna knapte ik gelukkig snel weer op. Als ik het zo vertel, heb ik best wat meegemaakt.?

KLOPP
Het is nog maar het topje van de ijsberg. Neem de honderden, zo niet duizenden steunbetuigingen die hij kreeg. Heerenveen-supporters, willekeurige mannen en vrouwen die brieven en kaartjes stuurden plus een videoboodschap van misschien wel de beste trainer ter wereld. De Jong start een filmpje. We herkennen direct Pepijn Lijnders, de assistent-trainer van Liverpool. Vanuit Engeland heeft hij mooie woorden over voor de dan zieke trainer.

'Ik hoop dat het goed met je gaat. Ik heb gehoord dat jij de enige manager bent die grappiger is dan ik. Dat kan ik me nauwelijks voorstellen'

Vervolgens komt J?rgen Klopp in beeld. ?Ik heb niks begrepen van wat Pepijn zei, maar ik heb veel over je gehoord?, vertelt de trainer van Liverpool. ?Ik hoop dat het goed met je gaat. Ik heb gehoord dat jij de enige manager bent die grappiger is dan ik. Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. We hebben elkaar nog nooit ontmoet. Je bent altijd welkom hier op het trainingscomplex. Als je proper, Nederlands-, Cruijffiaans-, Lijnders?-voetbal wil bekijken ? gemixt met een wat meer serieuze benadering van een Duitser ? dan moet je komen kijken. Het beste!?

De Jong gloeit van trots. ?Geweldig toch? Ik moet echt die kant op. Misschien ben ik wel te bescheiden. Dit moet ik toch doen??

We knikken instemmend. De Jong belooft er werk van te maken. Het is een prachtig filmpje maar niet eens het meest dierbare bericht dat hij kreeg. Dat kwam van ene Ren? uit Hoogeveen. ?Op een dag had ik een check in het ziekenhuis. De arts belde of ik al onderweg was. Er zat een man in de wachtruimte, Ren?. Die had precies hetzelfde als ik. Hij had ook te horen gekregen dat hij waarschijnlijk overspannen was. Hij had zijn zaak dichtgegooid, het leven stelde weinig meer voor. Zijn arts had in een maandblad voor de neurochirurgie over onze aandoening gelezen en hem doorgestuurd naar de arts in Nijmegen. Die heeft ons met elkaar in contact gebracht. Ik heb hem geadviseerd de operatie te ondergaan. Op 23 november is hij geopereerd en nu is hij weer bijna de oude. We appen nog veel met elkaar. Hier: ?De beste wensen voor 2024!? Fantastisch vind ik dat!?

OOSTENRIJK

De man uit Hoogeveen kreeg een onverwachte, tweede kans. Of zoals De Jong zegt: een tweede leven. Er is een Henk de Jong van voor ?n eentje van na de operatie. Al is de tweevoudig winnaar van de Rinus Michels Award de eerste om toe te geven dat het gewone, alledaagse bestaan, in no time opnieuw de overhand kreeg. ?Je wilt je nergens meer druk om maken, alles relativeren. Dat hebben we jaren geleden ook al tegen elkaar gezegd. Diana?s broertje verongelukte op 27-jarige leeftijd. Toen zeiden we: Van nu af aan gaan we alleen nog maar genieten. Een maand later maak je je overal weer druk om. Ik was trainer van Sneek. Dan gaat het gewoon weer om winnen of verliezen.?

'Na die zware maanden wilde ik weer op het veld staan. Niet als meeloper, maar om de kar te trekken. Nu kan ik weer lachen met de jongens'

?Nu is dat niet anders. Nadat ik weer gezond werd verklaard, wilde ik zo snel mogelijk op het veld staan. Jaren terug heb ik de directie laten weten ooit een andere functie binnen de club te ambi?ren. Maar dat was ook omdat ik zo moe was. Nu wilde ik maar ??n ding en dat was terug op het veld. Er zijn genoeg mensen die hebben gezegd: Moet je niet wat anders gaan doen? Ga genieten! Maar dit is hoe ik geniet. Volgend jaar vier ik mijn veertigste jubileum. Dan ben ik veertig jaar op rij betaald trainer. Dat begon op mijn twintigste, voor 750 gulden per maand bij Drachtster Boys. Voetbal is mijn tweede liefde, na mijn familie. Na die zware maanden wilde ik weer op het veld staan. Niet als meeloper, maar om de kar te trekken. Nu kan ik weer lachen met de jongens, ik kan ze knuffelen en als het nodig is pak ik ze bij de kop.?

?Fysiek word ik steeds sterker. Ik heb bijna geen klachten meer. Ik ben nog even fanatiek, al probeer ik het wel een beetje te relativeren. De laatste wedstrijd voor de winterstop verloren we onnodig bij FC Den Bosch. Stom! Ik heb tegen de jongens gefoeterd en ze vervolgens fijne kerstdagen gewenst. Bij De Graafschap verloren we ook het laatste duel voor de winter. Was ik boos en heb ik vervolgens twee weken chagrijnig thuisgezeten. Mark Diemers zei dat ik me niet zo druk moest maken. ?Iedereen heeft leuke dagen en u zit chagrijnig thuis. Is dat het waard? En bovendien, het komt wel goed?. Had Mark goed gezien. Vijf maanden later promoveerden we naar de Eredivisie. Ik probeer alles in perspectief te plaatsen, nog meer te genieten, maar uiteindelijk blijf ik bloedfanatiek. Dat zit in de aard van het beestje.?

Deze winter verlengde hij z?n contract. Dat veertigste contractjaar gaat er komen. Intussen moet hij op zichzelf passen. Op tijd tussen de warme lappen en niet overal maar opdraven. In de voorbije maanden had hij in vrijwel elke talkshow kunnen aanschuiven, maar tegenwoordig verkiest hij zijn bed boven de spotlights. Ook andere mensen houdt hij meer dan vroeger op gepaste afstand. ?Het zijn allemaal schatten, hoor?, klinkt het. ?Maar mijn probleem is dat ik nogal benaderbaar ben. Mensen komen graag naar me toe en vertellen dan vaak over hun eigen problemen. Ik heb geleerd dat ik niet iedereen kan helpen en soms wat meer afstand moet nemen. Dat is best lastig, kan ik je vertellen.?

Liever besteedt hij zijn hervonden energie aan zijn eerste liefde. Z?n gezin, bestaande uit Diana, drie zonen en een dochter, heeft ook tijden in onzekerheid geleefd. Nu is papa bijna weer de oude. De feestdagen waren extra feestelijk. ?Ik weet niet eens meer hoe ik er vorig jaar met kerst bijzat. Dat heb ik verdrongen. Toen was ik nog een kasplantje. Dit jaar had ik de familie op bezoek. Traditiegetrouw kookten mijn zonen allemaal een gang. Mijn moeder kwam eten, m?n schoonouders, mijn broertje met de kinderen. Dat was rijkdom. Daar heb ik wel even extra van genoten...?

'Er is nog ??n droom: ik zou nog wel eens op wintersport willen met iedereen. Met mijn gezin, maar ook m?n moeder, schoonouders en de familie van mijn zusje en mijn broertje'

Daar zijn de waterlanders. De Jong laat een korte stilte vallen maar herpakt zichzelf vervolgens knap. ?Dan pas besef je wat je allemaal hebt meegemaakt met elkaar. Wat je bijna kwijt was. Daarom wil ik vooral genieten. Ik heb geen to do-lijstje, dingen die ik nog allemaal wil doen in mijn leven. Ja, misschien eens op bezoek bij Liverpool met mijn zoon. Ook wil ik nog vier, vijf jaar voetbaltrainer zijn. Daarna hoop ik op een andere mooie functie binnen de voetballerij. Wel zou ik wat meer willen genieten van mijn familie. Er is nog ??n droom: ik zou nog wel eens op wintersport willen met iedereen. Met mijn gezin, maar ook m?n moeder, schoonouders en de familie van mijn zusje en mijn broertje. Oostenrijk. Ik hoef niet meer te ski?n, al kan ik dat in de toekomst misschien wel weer. Ik wil gewoon iedereen bij elkaar hebben. In de bergen, de sneeuw, haardvuur. Dat is mijn allergrootste wens.?

?Verder wil ik gewoon Henk zijn. Positief in het leven staan, er alles uit halen. Zo heb ik eigenlijk altijd geleefd. Schrijf maar op dat ik me helemaal te pletter ga genieten.?
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Nou Henk was weer niet best?..gvd geef ze op hun donder ipv knuffelen? :(

sunderland

Henk moet een sterke assistent naast hem. Een Sandor of Baardaap. Hij moet nu ?lles alleen doen. Kan niet. !

Inferno-058

Citaat van: sunderland op januari 29, 2024, 23:05:06
Henk moet een sterke assistent naast hem. Een Sandor of Baardaap. Hij moet nu ?lles alleen doen. Kan niet. !
:_schater

Noordcambuur

We zijn alleen maar aan het bezuinigen en nog eens bezuinigen en dat gaat ten koste van kwaliteit.

diekhuzen

Henk kan er verder weinig van maken net als Ultee. Vergeet niet dat Cambuur al 2 jaar matig presteert. Eerste half jaar in de eredivisie was prima en daarna, ook onder leiding van Henk, matig. We hebben nu een kleine opleving gehad en laten we hopen dat we nacompetitie mogen spelen en halve finale beker is goed voor de club.

We missen goede vleugels en diepgang in het spel. Een stofzuiger op het middenveld. Achterin is het al jaren matig en dat is in mijn beleving het gevolg van niet tijdig door selecteren en pech met aankopen. Bijvoorbeeld Excelsior en Eagles spelen gewoon nog steeds eredivisie en potentieel zijn wij zeker niet minder. Kunstgras en voetballen in het noorden is soms onaantrekkelijk, daarentegen moeten spelers investeren in hun toekomst. Het is te hopen dat we met een nieuwe stadion meer aantrekkingskracht hebben.

April en mei moeten we dan maar oogsten en nu proberen punten te sprokkelen. Wij spelen op de counter en tegen op papier sterkere tegenstanders weer goed, althans qua resultaat en dat biedt enigzins hoop.

Noordcambuur

Henk zet nou eens een goede basis elf neer en verdomme zet die gasten eens op scherp en hou eens op met knuffelen?.
GVD

Trainert!

Ophouden te pamperen en spelers nu maar eens slachtofferen. Om te beginnen bij onze tuinkabouter