Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

nee,wel?

Henk out prutser Ultee lacht in sien fuustje 8P :y

wiekie1969

Van een drol kest geen chocolade maken.

okkele

Dat is ultee inderdaad niet gelukt.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

Bankzitter

Citaat van: nee,wel? op oktober 15, 2023, 17:41:55
Henk out prutser Ultee lacht in sien fuustje 8P :y

Ik zou nog even 5 wedstrijden wachten voor je Henk beoordeelt.

De Gast

Citaat van: okkele op oktober 15, 2023, 18:27:25
Dat is ultee inderdaad niet gelukt.

Ultee z?n drol ja.

FrancoLWD

De eerste helft was niet om aan te gluren maar de 2de helft zag ik duidelijk weer het bekende Henkie-voetbal.

Dit gaat wel goed komen, strijden voor elkaar en elke meter en iedere wedstrijd de beuk er in

Wat speelde Caschili als een tank |:)

wiekie1969

Nu al meer voetbal en passie gezien dan in 10 maanden onder Ultee.

Noordcambuur

Citaat van: wiekie1969 link=topic=1123.msg342724#  date=1697384937
Van een drol kest geen chocolade maken.
aan de kleur zal het niet liggen?. :P

Destroyer

Citaat van: FrancoLWD op oktober 15, 2023, 19:00:54
De eerste helft was niet om aan te gluren maar de 2de helft zag ik duidelijk weer het bekende Henkie-voetbal.

Dit gaat wel goed komen, strijden voor elkaar en elke meter en iedere wedstrijd de beuk er in

Wat speelde Caschili als een tank |:)

Yes, daar is een hard woordje gevallen in de kleedkamer. Gewoon doorgaan zo en bouwen.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Harry L.

Veel sterkte Henk met deze selectie, ik zou op trainen beginnen met bewegen zonder bal en daarna proberen om ze duidelijk te maken dat ze een bal VOOR de man moeten spelen zodat ze daarna ook eens vooruit kunnen denken en dat ze niet constant gedwongen worden om achteruit te voetballen. En dat er budget is voor 3 ervaren spelers in de winter

diekhuzen

Eerste helft dramatisch. Het middenveld totaal uit balans en verdediging is te kwetsbaar. Bekend verhaal.

Schaapman prima invalbeurt en wat mij betreft laten staan. Van Kaam speelde ongelukkig, maar herstelde zich knap daarna. Je ziet hem ook constant zoeken naar een vrije man, maar het is te statisch allemaal. We missen echt een nummer 6 en lef om naar voren te spelen. Henk ( en hopelijk Sandor) hebben tijd nodig om ons weer te laten voetballen. Het doorbreken van onze jeugd is weer een mooie bijzaak.

diekhuzen

Citaat van: Harry L. op oktober 15, 2023, 19:59:35
Veel sterkte Henk met deze selectie, ik zou op trainen beginnen met bewegen zonder bal en daarna proberen om ze duidelijk te maken dat ze een bal VOOR de man moeten spelen zodat ze daarna ook eens vooruit kunnen denken en dat ze niet constant gedwongen worden om achteruit te voetballen. En dat er budget is voor 3 ervaren spelers in de winter
[/quot

Eens! Veel heen en weer schuiven em ballen achter de man. Ergenis

papier

Zo slecht was de eerste helft niet. Tot aan de 0-1 cre?erden we weliswaar niks maar dat kom ook omdat we zonder een spits speelden. Daar kan El Hilali overigens ook niet veel aan doen. De drie tegengoals laten het erger zien dan het was. Tweede helft overigens beter, dat lijkt me helder. Al met al met deze korte tijd, tegenstander en blessures/afwezigen niet ontevreden. De Koe en Poll hebben het niveau vooralsnog niet. El Hilali ongelukkig.

Grijskijkert

DE ONVOORSTELBARE COMEBACK VAN HENK DE JONG:'IK HEB GELUK DAT IK ER NOG BEN'

13.00 uur,
Vandaag

Door Reon Boeringa

Precies een jaar nadat hij gedwongen afscheid had genomen, keerde Henk de Jong terug als trainer van SC Cambuur. VI volgde zijn comeback van dichtbij.

Zaterdag 15 oktober 2022. SC Cambuur verliest thuis met 0-3 van Vitesse. Het is Henk de Jong zijn laatste wedstrijd als trainer van de club uit Leeuwarden. De toenemende klachten als gevolg van een cyste in zijn hoofd nopen hem tot stoppen. In de nasleep van het duel maakt de club het ? dan ogenschijnlijk definitieve ? einde van zijn trainerscarri?re bekend.

Zondag 15 oktober 2023. Henk de Jong maakt thuis tegen NAC Breda (2-3 nederlaag) zijn rentree op de bank bij Cambuur. ?Onvoorstelbaar, h?. Na precies een jaar?, zegt de trainer na afloop. ?Wat ik in dat jaar allemaal heb meegemaakt? Echt onvoorstelbaar.?

OPWINDING

Terug naar eerder die week. Woensdagochtend, elf uur. Er is aardig wat publiek afgekomen op de training in het Cambuur Stadion. De bespeler ervan staat elfde in de Eerste Divisie, het is bovendien bewolkt en regenachtig. Toch hangt er een sfeer van opwinding en nieuwsgierigheid op de tribune. Het middelpunt van alle aandacht staat op het veld, in de middencirkel. Zwarte trainingsbroek en jack, fluitje in de hand. Hij coacht bij een positiespel: ?Mannetje overslaan, ??n keer raken, sta niet te veel rechtop.? Na een mislukte pass: ?Ah, jammer!?

Hij neemt een slok uit een Cambuur-mok en geniet zichtbaar na van zijn terugkeer. 'Ben gewoon nat van het zweet, lekker man'

Een jaar nadat SC Cambuur een persbericht had verstuurd waarin het einde van zijn trainersloopbaan werd aangekondigd, is Henk de Jong terug. Als nooit weggeweest zelfs. Een arm om de schouders van Dani?l van Kaam, in het voorbijgaan een bemoedigend tikje voor Marco Tol. De fanatieke begeleiding bij het partijspel, waarbij hij zijn spelers naar voren jaagt. ?Jaaaa, jaaa! Dat is het?, roept hij als verdediger Leon Bergsma het middenveld instapt.

Voor aanvang had hij het vaste clubje supporters dat zelden een training van Cambuur overslaat al begroet. Voor hen voelt de terugkeer van De Jong, die Cambuur in 2013, 2021 ?n 2022 naar de eerste plaats in de Eerste Divisie leidde, als een warm bad. Voor de trainer geldt hetzelfde.

CHOCOLA EN NOOTJES

Persmoment in het Cambuur Stadion. De Jong meldt zich met chocola en nootjes bij het journaille. Hij heeft de lekkernijen eerder die week zelf gekocht in Sneek, waar hij op bezoek was bij Sandor van der Heide. De Jong wilde zijn oud-assistent tot een terugkeer op de Cambuur-bank verleiden. Tevergeefs, want de voormalige nummer 10 heeft besloten zich op zijn maatschappelijke loopbaan te blijven richten. Het kan het humeur van De Jong niet drukken. Hij neemt een slok uit een Cambuur-mok en geniet zichtbaar na van zijn terugkeer als trainer van de hoofdmacht. ?Ben gewoon nat van het zweet, lekker man.?

De afgelopen weken gaf hij in de luwte al trainingen aan de jeugd van Cambuur. De Jong: ?Gelukkig maar, want op die manier kon ik er rustig inkomen. Drie maanden geleden stond ik voor het eerst bij de Onder-21 op het veld, midden in een pass- en trapvorm. Dat vond ik toen nog ontzettend druk aan mijn hoofd. Dat is inmiddels helemaal weg. Ik moet er ook bovenop kunnen zitten, want anders vind er niks aan.?

Vorige week maandag kreeg Sjors Ultee zijn ontslag bij Cambuur. Een dag later maakte de club de terugkeer van De Jong bekend. De trainer kreeg na bekendmaking van het nieuws naar eigen zeggen vijf- tot zeshonderd berichten. Felicitaties met een gebeurtenis die hij een jaar geleden volstrekt voor onmogelijk had gehouden, zo zwak was hij geworden door de cyste in zijn hoofd. Het was toen alsof artsen niets voor hem konden betekenen. De man die altijd bekendstond om zijn tomeloze energie kwam amper zijn huis nog uit, op een slechte dag was zelfs de drempel van de slaapkamer een brug te ver.

'Ik voelde dat er bij een groot gedeelte van de achterban weerstand was richting Sjors. Ik vind het zonde. Hij is een kundige man, een prettig mens'

De gezondheidssituatie van De Jong ging destijds met de nodige publiciteit gepaard. Daarop werd hij benaderd door een arts die w?l een oplossing voor zijn situatie in gedachten had: een operatie waarbij zijn hele schedel open zou worden gemaakt, zodat de cyste toch aangepakt kon worden. Een ingreep die bepaald niet zonder risico was, maar De Jong pakte de kans met beide handen aan. In maart ging hij met succes onder het mes. Daarna wachtte hem nog een zware revalidatieperiode.

Met andere woorden: dat De Jong weer als trainer van SC Cambuur op het veld staat, is niets minder dan een klein mirakel. De Jong knikt. ?Maar ik heb niet eens de tijd gehad om daarbij stil te staan. Alles is zo hectisch, volgt elkaar zo snel op. Een bespreking met de spelers, gesprekje met de staf, het gaat aan ??n stuk door. Je moet je voorstellen dat je in ??n keer van nul naar honderd gaat. Een keer heb ik gezegd: Geef me nu even tien minuten voor mezelf. Dat had ik gewoon nodig, want er komt niet normaal veel op me af, maar dat is ook wel weer mooi. Want op het veld staan, dat vind ik het allermooiste dat er is.?

?Ik heb heel veel geluk gehad dat ik benaderd ben door die dokter, want anders was ik nog steeds een invalide man geweest. Nu kan ik alles gewoon weer. Het plekje op mijn achterhoofd voel ik soms nog wel, waar ze me opengesneden hebben. Met liggen is dat soms wat vervelend. Ook heb ik soms wat droge ogen, maar daar zijn druppeltjes voor. Verder voel ik me geweldig en sta ik er ook niet meer bij stil. Mijn vader is vorig jaar overleden na een stomme tekenbeet en vervolgens ging ik zelf bijna de pijp uit, zo ziek was ik. Nu denk ik: Ik heb geluk gehad en ik ga weer lekker aan de gang.?

Toen de cyste nog in zijn hoofd zat, had De Jong ook al tweemaal geprobeerd terug te keren als trainer, maar beide keren moest hij uiteindelijk toch de handdoek weer werpen. In hoeverre houdt hij nu ook nog rekening met een dergelijk scenario? ?Het is een heel dikke operatie geweest natuurlijk. In december ga ik wel met de directie praten. Dan moeten we eerlijk naar elkaar zijn, ook over de toekomst. Misschien voel ik: het kan nog wel langer, of misschien gaat het juist niet goed. Nu ben ik topfit, maar je weet niet hoe het de komende periode allemaal gaat. Voetbaltrainer is een gek beroep, dat kun je niet eerst ergens uittesten.?

SENTIMENT

Ongeveer een maand geleden gaf De Jong een aantal interviews waarin hij liet weten fit te zijn verklaard en te snakken naar een terugkeer als trainer. Je zou met de kennis van nu kunnen zeggen dat De Jong daarmee het pleit beslechtte over zijn voorganger Ultee, want vanaf dat moment ontstond in Leeuwarden een sentiment met slechts ??n mogelijke uitkomst: een terugkeer van de clubicoon. De Jong liep op dat moment al vrijwel dagelijks op de club rond. Hij had nog een contract en zette zich onder meer in als jeugdtrainer. Dat Cambuur in de weken daarna drie keer op rij verloor zorgde ervoor dat de sneeuwbal die van de helling rolde alleen nog maar groter werd.

De Jong: ?Dit is een aparte, gekke club, rauw als FC Utrecht en Feyenoord. Ik voelde heus ook wel wat er gebeurde en kon ook niet meer zeggen dat ik ziek was, want dat was ik niet. Ik sprak Sjors elke dag, tussen ons was het prima. Maar er ontstond iets dat je niet meer kon omkeren. Toen ik zag dat ze vorige week verloren bij FC Dordrecht, wist ik wel hoe dingen zouden gaan. Daarom ben ik de zondag erna ook niet bij Goedemorgen Eredivisie gaan zitten.?

Wat zag je op dat moment gebeuren?

?Ik voelde dat er bij een groot gedeelte van de achterban weerstand was richting Sjors. Ik vind het zonde. Hij is een kundige man, een prettig mens.?

Kun je je voorstellen dat jouw aanwezigheid voor hem moeilijk geweest is?

?Jawel. Sjors heeft me dat nooit laten voelen, maar ik kan me wel voorstellen dat hij dat gedacht heeft, onbewust. Van: Daar komt h?j weer aan.?

'Het naar een wedstrijd toeleven, de spanning, onder de jongens zijn en met de pers praten; het voelt bijna weer als nieuw. Het geeft ook druk'

Heb je met de interviews die je gegeven hebt het sentiment rond hem en jezelf versterkt?

?Dat weet ik niet. Maar had ik dan niet mogen zeggen dat ik weer fit was? Als ik n?g eens acht maanden uit de running geweest was, was ik daarna nooit meer ergens aan de bak gekomen. Mijn belangrijkste drijfveer van dat interview was: kijken of ik ergens anders aan de slag kon komen. Bijkomende zaak was geweest dat Cambuur mijn salaris niet meer zou hoeven betalen. Ik heb geluk gehad dat ik er nog ben, dat moet ik ook kunnen zeggen.?

Voel je je ergens schuldig of bezwaard richting Ultee?

?Nee. Het sentiment hier was iets van een langere tijd, niet van de laatste weken.?

WEDSTRIJDSPANNING

Zijn laatste wedstrijd coachte hij een jaar geleden. Direct na de thuiswedstrijd tegen Vitesse voelde De Jong dat hij de handdoek moest gaan werpen. ?Ik moest na afloop interviews geven, maar ik kon gewoon niet meer, was helemaal op. Toen wist ik: het is klaar.? De week ervoor, in de aanloop naar een uitduel met Go Ahead Eagles, had zijn lichaam namelijk al alarmsignalen afgegeven. De Jong: ?We waren in een hotel en ik was gewoon de weg kwijt. Apart hoor.? Een paar dagen na het duel met Vitesse verstuurde Cambuur een persbericht. De eerste zin: Er komt een einde aan het tijdperk van Henk de Jong als hoofdtrainer van SC Cambuur.

En nu staat een nieuw tijdperk op punt van beginnen. Het is een comeback waar zelfs Houdini zijn pet voor zou afnemen. De Jong: ?Het naar een wedstrijd toeleven, de spanning, onder de jongens zijn en met de pers praten; het voelt bijna weer als nieuw. Het geeft ook druk. Nu nog niet, maar zondag denk ik wel. Ik heb er heel veel zin in, maar ik ben ook gewoon benieuwd naar hoe het gaat.?

VROLIJKHEID

Zondagavond, de spelerstunnel van het Cambuur Stadion. Na de 2-3 nederlaag tegen NAC is De Jong vanzelfsprekend teleurgesteld. Desondanks is er bij de trainer ook vrolijkheid te bespeuren. Alsof de wedstrijddag hem een bevrijdende bevestiging gegeven heeft: Ik ben er weer. Hij dolt met scheidsrechter Bas Nijhuis, bij wie hij in de slotfase van de wedstrijd een minuut extra blessuretijd probeerde uit te onderhandelen. ?Lukte niet, dus die moet ik nog even bij de oren pakken.?

Even later: ?Natuurlijk hoop je qua resultaat op iets anders, maar ik vond het heerlijk vandaag. Vooraf was het ook wel spannend, want je weet niet hoe je reageert op de drukte van een wedstrijd. Maar ik heb nergens last van, geen pijn, niks.? Ondertussen passeert doelpuntenmaker Tom Boere, die vorig seizoen nog bij Cambuur speelde. De Jong slaat hem op zijn schouders. Lachend: ?Bij ons schoot je er nooit een in, mooie jongen ben jij.?

Exact 365 dagen na dato is Henk de Jong is weer trainer, en daarmee weer zichzelf.
IN HENK WE TRUST!!!

poelie-lwd

Citaat van: diekhuzen op oktober 15, 2023, 20:00:20
Eerste helft dramatisch. Het middenveld totaal uit balans en verdediging is te kwetsbaar. Bekend verhaal.

Schaapman prima invalbeurt en wat mij betreft laten staan. Van Kaam speelde ongelukkig, maar herstelde zich knap daarna. Je ziet hem ook constant zoeken naar een vrije man, maar het is te statisch allemaal. We missen echt een nummer 6 en lef om naar voren te spelen. Henk ( en hopelijk Sandor) hebben tijd nodig om ons weer te laten voetballen. Het doorbreken van onze jeugd is weer een mooie bijzaak.

Van Kaam ging beter spelen omdat Schaapman erin kwam.
Iedereen heeft recht op mijn mening.