Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

Trainert!

Citaat van: Specuveter op oktober 11, 2023, 14:52:11
Ik zag weer dingen gebeuren in partij vorm...
Niveau 3e klas amateurs

Selectie kan er ook geen klote van. In ieder geval is Henk de juiste man op de juiste plaats

sunderland

Citaat van: Specuveter op oktober 11, 2023, 14:52:11
Ik zag weer dingen gebeuren in partij vorm...
Niveau 3e klas amateurs
klopt. Zag Tol ook weer door het ijs zakken. Henk zat er bovenop met de opbouw. Hij gaf dingen aan in posities en toen opeens was er man vrij op de andere kant toen Bergsma schuin voor Smand stond . Dat zijn de mooie dingen vind ik want de Man moet wel naar Bergsma toe want anders staat die vrij. Zo simpel als wat

sunderland

Citaat van: oost op oktober 11, 2023, 15:02:56
We moeten ook geen wonderen verwachten natuurlijk. Was nog maar zijn eerste training
idd en dan is het ook zo jammer dat er 4 missen en 2 geblesseerd zijn. Denk dat je na 4-5 weds echt kan zien wat de bedoeling is. Wat mij even opviel is dat Wiebe zo gemakkelijk mee kan in alles.

Grijskijkert

Citaat van: Specuveter op oktober 11, 2023, 14:52:11
Ik zag weer dingen gebeuren in partij vorm...
Niveau 3e klas amateurs
Op een training mogen dingen fout gaan, maar wat zegt het over jouw dat je meteen grote veranderingen verwacht?
IN HENK WE TRUST!!!

Vlampiep

Citaat van: sunderland op oktober 11, 2023, 16:38:29
idd en dan is het ook zo jammer dat er 4 missen en 2 geblesseerd zijn. Denk dat je na 4-5 weds echt kan zien wat de bedoeling is. Wat mij even opviel is dat Wiebe zo gemakkelijk mee kan in alles.
Wiebe is erg leergierig en doet exact wat de trainern aangeeft en denk dat Henk hem kan brengen naar een mooi niveau waar de club veel plezier aan kan beleven.

wiekie1969

Abe tv even gezien. Interview met Henkie. Alleen maar duidelijkheid. Zo doet hij ook tegen de spelers. Bam bam bam.

wiekie1969

Citaat van: Vlampiep op oktober 11, 2023, 18:48:39
Wiebe is erg leergierig en doet exact wat de trainern aangeeft en denk dat Henk hem kan brengen naar een mooi niveau waar de club veel plezier aan kan beleven.


Dat is een uniek talent. Gaan we nog heel veel plezier aan beleven. En zeker onder de bezielende leiding van Henk.

wiekie1969

Als je Henk op tv ziet en over voetbal hoort praten en je ziet Ultee, man man wat een verschil. Duidelijkheid en vertrouwen daar gaat het om.

wiekie1969

Citaat van: oost op oktober 11, 2023, 15:02:56
We moeten ook geen wonderen verwachten natuurlijk. Was nog maar zijn eerste training

Dat klopt. Maar er kan wel weer wat ontstaan bij de club. De sfeer moet terug en duidelijkheid. Hoe gaan we spelen. Voetbalvisie daar gaat het om.

Stiens

Henk de Jong is terug van (eigenlijk) nooit weggeweest bij SC Cambuur: 'Ik kon niet meer zeggen dat ik ziek was'



Sjors Ultee liep een gelopen race vanaf het moment dat Henk de Jong aankondigde fit te zijn. ?Maar ik kon niet meer zeggen dat ik ziek was, want dat was ik niet.?

De hooggespannen verwachtingen dropen woensdagochtend van de tribunes. Daarop hadden tientallen supporters zich verzameld voor de rentree van Henk de Jong. Misschien kwamen ze wel kijken of hij het wel ?cht was. Sommigen kwamen een knuffel halen om te voelen dat dit dezelfde man was die ? op negen dagen af ? precies een jaar geleden afscheid nam van de club vanwege aanhoudende gezondheidsklachten die een cyste in zijn hoofd hem bezorgde.

Had hem toen verteld dat hij een jaar later weer als hoofdtrainer op het veld zou staan en hij had je voor gek verklaard. ?Echt niet normaal dit, maar ik heb er ook nog niet helemaal bij stilgestaan, want het is zo?n hectische dag?, vertelt Henk de Jong na afloop van alweer zijn vierde ?eerste? training bij Cambuur. In 2013 als opvolger van Alfons Arts, een jaar later van Dwight Lodeweges en in 2019 keerde hij weer terug aan het Cambuurplein.

Door een operatie aan de cyste kon de oefenmeester toch ineens weer aan de toekomst denken en dus ook aan een terugkeer. Het ontslag van Sjors Ultee op maandag maakte de weg vrij voor de rentree van De Jong.

Ditmaal was zo?n eerste training wel anders dan anders. De Jong: ?Het was wel even wennen. Gelukkig heb ik bij de jeugd al geoefend. Bij de onder-21 stond ik op een gegeven moment in een pass-en-trapvorm, dan was dat flink druk aan de kop. Daar had ik nu helemaal geen last meer van.?

Spanning maakte plaats voor een glimlach en voor geintjes, schouderklopjes en omhelzingen. Tijdens de training zat de 59-jarige trainer uit Boornbergum vol energie. ?Ik ga er weer bovenop zitten, anders vind ik er niks aan.?

Zo stond De Jong tijdens een partijspel druk coachend midden in het veld. Oplettende volgers weten dat dat normaal gesproken de rol van Sandor van der Heide was. De Jong sprak onlangs vaak met Van der Heide nadat hij gevraagd was opnieuw trainer te worden en wilde hem graag parttime aan de staf toevoegen. Woensdagochtend hakten ze de knoop door. ?Het gaat Sandor niet lukken. Het valt zakelijk niet te combineren voor hem.? Van der Heide heeft het simpelweg te druk met zijn meerdere ondernemingen.

Regels en veranderingen
Dat er bij Cambuur iets moet gebeuren, was De Jong vanzelfsprekend al wel duidelijk. De jonge ploeg weet het net wel te vinden, maar krijgt tegelijkertijd veel te veel doelpunten tegen. ?We gaan dingen en regels veranderen?, zegt De Jong. ?We willen meer vanuit een organisatie voetballen.?

?Het mag duidelijk zijn dat ik mijn manier van spelen heb en Sjors zijn manier, daar ga ik natuurlijk wat in veranderen. Niet zozeer in het systeem, maar in hoe we dingen binnen dat systeem doen. Daar heeft iedereen zijn eigen kijk op en dat mag en moet ook.?

Snelle overgang
Voor die jonge spelersgroep was het zeker even schakelen. Dinsdagochtend nam Ultee afscheid van de groep, diezelfde dag presenteerde de club het ?nieuwe? opperhoofd.

?Sjors was hartstikke gek met die jongens en zij met hem?, aldus De Jong. Maar De Jong kreeg vanzelfsprekend ook het gemor vanuit de supporters mee. ?Ik voelde dat er een afkeer was tegen Sjors bij een deel van de achterban. Dat vond ik heel jammer, want hij is een hele kundige man en een heel prettig mens.?

Toen Cambuur vrijdagavond van FC Dordrecht verloor (5-2), voelde De Jong aan dat er iets te gebeuren stond. ?Maar de directie heeft daarin heel zuiver gehandeld en heeft mij overal buiten gehouden, totdat ze alles hadden afgesloten met Sjors?, stelt de trainer.

Toch zijn er vragen die blijven hangen. Was Ultee ontslagen als De Jong niet onder contract had gestaan? En was de roep om De Jong ook zo groot geweest als hij de afgelopen tijd niet meermaals openlijk had verkondigd fit en klaar te zijn voor het hoofdtrainerschap?

Een schuldgevoel omdat hij leeft? Nee, De Jong vindt dat hij alle recht had om te vertellen dat hij weer helemaal de oude was. Hij wilde het van de daken schreeuwen. ?Ik kon niet meer zeggen dat ik ziek was, want dat was ik niet?, stelt De Jong. ?Met mijn uitspraken probeerde ik juist mensen te helpen. Ik voelde me blij dat ik leef en dat ik kon zeggen dat ik weer hoofdtrainer wilde worden.?

Gelopen race voor Sjors Ultee
Maar De Jong zag ook dat Ultee een gelopen race liep. ?Dit is een aparte club, rauw?, zet hij uiteen. ?Op een gegeven moment heb je wel door wat er gebeurt en wat er ging spelen toen ik zei dat ik fit was. Dat is onbewust door mij gebeurd, maar als het bij deze club een keer omgekeerd is, dan draai je het niet meer om. Maar ik voel me daarover niet schuldig tegenover Sjors.?

De twee hadden dagelijks contact en gingen goed met elkaar om. Ongemakkelijk was het daarom toen supporters tijdens het verloren thuisduel met Jong PSV (3-4) riepen om een terugkeer van De Jong. ?Dat voelde heel g?nant?, aldus De Jong. ?Ik ben weggedoken en in de rust naar huis gegaan.?

Nu staat hij er uiteindelijk toch, iets wat hij een jaar geleden nooit had durven dromen. ?Ik voel me nu hartstikke fit, maar ik weet niet hoe het de komende tijd gaat. Voetbaltrainer is een gekke baan, daar is geen test voor?, zegt hij. Hij wil daarom in december met de directie evalueren hoe het gaat. ?Ik ga een eerlijk mens zijn tegenover mijn directie.?

De ambitie voor dit seizoen? ?We gaan echt niet zomaar kampioen worden en gaan ook zeker wedstrijden verliezen. Je moet ons inschatten tussen de vijfde en achtste plek?, meent De Jong. Zondag tegen NAC Breda staat hij voor zijn eerste, echte test. ?Dan zal ik wel de druk en spanning voelen. Maar dat ik weer lekker fanatiek tussen deze gasten kan staan, dat is schitterend.?

Specuveter

Citaat van: Grijskijkert op oktober 11, 2023, 17:42:49
Op een training mogen dingen fout gaan, maar wat zegt het over jouw dat je meteen grote veranderingen verwacht?
Wat zegt het over jou dat deze veronderstelling aanneemt?

denistel

Citaat van: wiekie1969 op oktober 11, 2023, 20:01:36

Dat is een uniek talent. Gaan we nog heel veel plezier aan beleven. En zeker onder de bezielende leiding van Henk.

denk dat er grotere talenten bij de club zijn hoor we gaan het zien

zeewolde

Citaat van: denistel op oktober 11, 2023, 21:20:34
denk dat er grotere talenten bij de club zijn hoor we gaan het zien
zoals?

sunderland

#2488
Lees nu steeds dat Sjors geen eerlijke kans had en dat soort onzin. Is iedereen vergeten wat voor sootje hij er van heeft gemaakt. Voetbal zonder idee. Het begon weer een speeltuin vereniging te worden net als eind vorig seizoen. Bij Ype had ie er allang uit gelegen. Iedereen heeft nu medelijden omdat het zo,n aardige kerel is. Tis de voetbalwereld en hij krijgt nu minimaal nog een ton mee.

poelie-lwd

Citaat van: wiekie1969 op oktober 11, 2023, 20:01:36

Dat is een uniek talent. Gaan we nog heel veel plezier aan beleven. En zeker onder de bezielende leiding van Henk.

Dat zeiden we over Scheepers ook...
Iedereen heeft recht op mijn mening.