Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

Bankzitter

#1425
https://www.vi.nl/pro/henk-de-jong-eigenlijk-doe-ik-wat-helemaal-niet-kan

Hoe gaat het met u?

?Goed. De afgelopen weken heb ik zo vaak tegen mijn vrouw en kinderen gezegd dat ik niet kon wachten om weer te beginnen. De eerste dagen op het veld waren vervolgens best intensief. Logisch, want vanuit de ruststand ga je in ??n keer weer los. Wat wel apart was, is dat ik er weer in moest komen. We deden een positiespelletje en ik moest eraan wennen om weer met de jongens bezig te zijn, ze achter de broek te zitten. Even dacht ik: Hoe deed ik dat nou altijd? Ik moest als het ware mijn eigen natuur terugvinden. Duurde gelukkig niet lang, ik geniet ervan om weer op het veld te staan.?

Wat heeft u het meest gemist?

?Het trainen met de jongens, door het stadion banjeren en wat gekkigheid roepen naar de mensen op kantoor. Trainingen voorbereiden, met mijn assistent Pascal Bosschaart bellen. Aan Nicky Boonstra (fysiektrainer, red.) vragen welke warming-up hij in gedachten heeft. Natuurlijk ook de wedstrijden, maar vooral de kleine dingen die het voetballeven mooi maken.?

Hoe is het voor een bezige bij als Henk de Jong om thuis te moeten zitten?

?De eerste vier weken in december waren niet normaal, toen heb ik werkelijk duizenden berichten en cadeautjes gekregen. Daardoor had ik het alsnog heel druk, terwijl ik eigenlijk rust nodig had. Ik vond namelijk dat ik die mensen allemaal moest bedanken. Na de winterstop begon ik weer, maar eigenlijk was ik helemaal niet uitgerust.?


Te snel, achteraf?

?Ja, veel te snel. Ik dacht aan de club, de staf, mijn jongens, die wilde ik allemaal helpen. Alleen was ik vijftig procent, ik k?n ze helemaal niet helpen. Na twee wedstrijden moest ik weer stoppen. Mijn vrouw en zoon Ruben zeiden ook dat het niet kon wat ik aan het doen was. Ik zat op de bank tegen FC Twente en Fortuna Sittard, maar was mezelf helemaal niet. Achteraf sloeg het nergens op, ik had toen gelijk al moeten stoppen voor de rest van het seizoen. Als liefhebber en uit betrokkenheid bij de club heb ik het anders gedaan. Spijt heb ik er daarom niet van, maar het was niet de juiste keuze. Ik had rust nodig.?

Heeft u die de afgelopen maanden alsnog gevonden?

?Ja, maar dat ging niet vanzelf. Ik begon met schilderen, in de tuin werken, maar mijn hoofd bleef druk. Ik moest dit, ik moest dat, ik moest zus, het ging maar door. Toen heb ik Martin Appelo benaderd, een geweldige psycholoog. Ik ben zeer blij dat ik die stap heb gezet. Wat ik moet doen is ont-moeten, mijn rust leren pakken, aan mezelf denken.?

'Mijn kracht is voor anderen opkomen, ze in de picture zetten en overal heengaan. Alleen is dat onbewust ten koste van mezelf gegaan'

In een gesprek met u gaat het altijd al gauw over anderen.

?Klopt, want ik ben altijd met de ander bezig. Dat is mijn kracht, voor anderen opkomen, ze in de picture zetten en overal heengaan. Alleen is dat onbewust ten koste van mezelf gegaan. Heel stiekem wist ik dat ook wel. Mijn vrouw zei het ook weleens tegen me, dat ik mezelf onderschat en onterecht klein maak. Is misschien wel zo.?

Kunt u een voorbeeld noemen?

?Laatst werd ik gebeld door een trainersvakblad, of ik iets wilde vertellen over mijn methode en kijk op voetbal. Misschien zou dat goed zijn voor me, maar het hoeft van mij gewoon niet zo.?

Waar komt die bescheidenheid vandaan?

?Dat weet ik niet. Het mensen dingen gunnen en mezelf niet op de eerste plaats zetten, dat is gewoon mijn natuur. Ik ben er graag voor anderen en mijn geluk is dat ik dat ook veel kan zijn, door de functie die ik vervul. Het is alleen nu zaak dat af te bakenen, het moet soms meer om Henk gaan. Dat is een belangrijke les. Een andere is dat ik niet moet denken dat ik me nog moet bewijzen, op de een of andere manier zit dat er ook heel sterk in. Alleen heb ik acht jaar mijn trainersdiploma en ben ik met Cambuur drie keer eerste geworden en ben ik ook met De Graafschap gepromoveerd. Mijn psycholoog zegt: ?Henk, je doet het hartstikke goed, accepteer dat gewoon?. Daar had ik nooit op die manier over nagedacht. Dat besef geeft rust.?

'Wat voor mij niet verandert is dat ik vooral een goed mens wil zijn. Dat is veel belangrijker dan het zijn van een goede trainer'

U heeft zichzelf de afgelopen maanden beter leren kennen.

?Absoluut. Sommige dingen zullen veranderen, maar wat voor mij niet verandert is dat ik vooral een goed mens wil zijn. Dat is veel belangrijker dan het zijn van een goede trainer.?

Voor wie waren de brieven en cadeaus die u in december ontvangen heeft? Voor de mens of trainer Henk de Jong?

?Dan denk ik de mens, inderdaad. Ik hoop dat mensen mij zien als een normaal persoon die daarnaast voetbaltrainer is. Ik vind dat ik als trainer een uithangbord ben voor Cambuur. Hoe ik me opstel en gedraag, dat bepaalt het beeld dat mensen van de club hebben en hoe andere mensen op de club zich gedragen. Als ik elke dag met een nors gezicht rondloop op het stadion, dan gaan mensen heel anders naar Cambuur kijken. Ik wil dat mensen zich welkom voelen, ik probeer een positieve vibe te brengen.?

Heeft u gevreesd dat de cyste in uw hoofd uw carri?re zou be?indigen?

?Ja, daar ben ik wel even bang voor geweest. Dan lag ik ?s nachts wakker van wat er in mijn hoofd zat. Gelukkig hoorde ik al snel dat het goedaardig was. De cyste kan alleen niet weggehaald worden, dat zou te gevaarlijk zijn. Vervolgens zeiden de dokters dat ik gewoon weer aan het werk zou kunnen als ik mijn rust zou pakken. Als ik me te druk maak, dan kan ik er last van krijgen. Ik had afgelopen winter bijvoorbeeld hoofdpijn en problemen met mijn zicht, maar het is heel goed mogelijk dat die klachten nooit meer terugkomen. Als ik maar om mezelf denk en rust neem. Eerst kon ik dat dus niet, maar inmiddels weet ik gewoon dat ik dat moet doen.?

Wat zijn de factoren die de klachten hebben getriggerd afgelopen winter, denkt u?

?De situatie met mijn zoon Ruben vooral. Hij had corona gekregen en raakte door long-covid ineens invalide. Toen dacht ik: Het komt nooit meer goed met die jongen. Gelukkig gaat het inmiddels veel beter met Ruben, maar die zorgen waren waarschijnlijk de oorzaak, in combinatie met het bezig zijn met Cambuur. Ik ben altijd bezig met de club, het moet altijd beter. Mijn bureau is vaak een rommeltje, maar ik ben nooit tevreden. Ik ben een rommelige perfectionist.?

'Ik heb voor een groot deel afscheid genomen van mijn telefoon, ik maak de wereld kleiner en dat voelt heerlijk'

Welke dingen doet u nu anders dan voorheen, om stress te voorkomen?

?Ik heb voor een groot deel afscheid genomen van mijn telefoon, dat ga ik de komende periode zelfs nog meer doen. Daarnaast maak ik minder afspraken. Nu kom ik thuis en ga ik lekker de tuin in, of ik help mijn buurman op de trekker. Ik maak de wereld als het ware wat kleiner. Dat moet, maar het voelt heerlijk.?

Eind vorig seizoen zat u al een paar keer op de tribune bij Cambuur. Was dat al de hunkering naar een terugkeer?

?Ja, man. Ik had er toen al zo?n zin in. Gelukkig heeft Dennis Haar het die periode van me overgenomen, daarvoor verdient hij complimenten. Het moment van instappen was voor hem heel lastig. Bij een club als Cambuur mij opvolgen, daar ben je lekker mee. Ook omdat hij anders naar voetbal kijkt dan ik, maar wel de ingezette lijn moest volgen. Dennis heeft het knap gedaan en dat we negende werden doordat we de laatste wedstrijd wonnen, gunde ik hem enorm.?

Uw kijk op voetbal lijkt soms idealistisch. Hoe zou u die zelf omschrijven?

?Heel simpel: waarom ben jij vroeger op voetbal gegaan? Omdat je het leuk vond, vooral het goals maken. Dat is wat ik erin probeer te houden, dat is de kern. Natuurlijk heb ik door de jaren heen ook van anderen geleerd. Jongens als Sandor van der Heide en Arne Slot die een eigen, mooie kijk op het spelletje hebben. Toch draait het voor mij nog altijd om de kern van plezier, iedereen zoveel mogelijk in zijn kracht laten komen. Dus: buitenspelers niet achter de back aan laten lopen, maar druk vooruit laten zetten. Hoe kom je tot een aanval? Via de beste spelers. En waar staan die meestal? In de as. Dus je probeert zoveel mogelijk over de as te spelen en als dat niet lukt, dan maar via de zijkanten n??r de as.?

Het klinkt heel simpel.

?Dat is het in wezen ook. Waarom ben jij op voetbal gegaan? Waarom komen er mensen naar het stadion om voetbal te kijken? Bovendien zit het ook heel diep in het DNA van Cambuur. Als ik in Leeuwarden ga inzakken, dan krijg ik dat te horen van supporters, dat pikken ze niet. Aanvallen, dat willen ze zien, dan staan ze onvoorwaardelijk achter je. Zelfs als je een keer met 9-0 op de broek krijgt.?

Heeft die kijk op voetbal ook een bepaalde oorsprong?

?Die heb ik gewoon, mijn hele leven al. Ik ben nu 37 jaar trainer, ooit begonnen in de jeugd van Drachtster Boys. Als amateurclubje speelden we in de toenmalige Coca Cola-competitie tegen de jeugd van profclubs als De Graafschap en Heracles Almelo. Elke wedstrijd gingen we volle bak en soms lukte het ons om die profs er thuis met 4-0 van af te vegen. Daar ben ik later bij grote amateurclubs als Sneek en Harkemase Boys gewoon mee verder gegaan. Altijd vol op de aanval en als je de bal niet hebt, hem zo snel mogelijk proberen terug te veroveren. Denk er maar eens over na: als je hoog druk zet, dan kom je voor de minste keuzes te staan. Als je gaat inzakken, dan gaat de tegenstander lopen, van posities verwisselen, er komen overlaps, dan moet je nadenken en reageren. Heel anders dan wanneer je hoog druk zet. Als het je lukt om vervolgens op die manier de bal te veroveren, ben je bovendien in de buurt van de goal van de tegenstander. Ik leg het nu even kort uit, maar er ligt een heel voetbalidee onder. Het heeft me weleens de kop gekost, maar het heeft ook zoveel moois opgeleverd.?

'Vanwege mijn spelidee noemde Arne Slot mij laatst in een rijtje met Peter Bosz en Pep Guardiola, vond ik z? leuk van hem'

In welke andere teams ziet u iets van uw idee over voetbal terug?

?Vaak de absolute topclubs in het buitenland natuurlijk, die daarvoor de capaciteiten hebben. Daarnaast ook Feyenoord, h?. Arne Slot, die zijn diploma bij mij gehaald heeft. Ik ben supertrots op hem. Toen hij mijn assistent was zei hij weleens dat het helemaal niet kon wat ik wilde, maar hij heeft er w?l wat van opgestoken. Hij zei soms ook dat hij van mijn teambesprekingen gewoon zin kreeg om zelf te voetballen, puur door het spelidee. Als trainer legt Arne de nuances anders, hij is tactisch ijzersterk en een stapje verder dan ik. Wat ik heel mooi vind, is dat hij me niet vergeten is. Vanwege mijn spelidee noemde hij mij laatst in een rijtje met Peter Bosz en Pep Guardiola, vond ik z? leuk van hem. Bij kleinere clubs zie je het amper, de manier van spelen die wij hier nastreven. Bij PEC Zwolle onder Dick Schreuder zag ik er wel iets van terug, de intentie van alles vastzetten, maar dat was wel in een ander systeem. Eigenlijk doe ik bij Cambuur wat helemaal niet kan. Daarom is het zo belangrijk dat de supporters en directie me steunen, dit kan niet overal.?


Toen hij uw assistent was, zei Arne Slot soms dat u dingen wilt die niet kunnen. Kunt u eens een voorbeeld noemen?

?Als we bijvoorbeeld op bezoek moesten bij Ajax, dan had ik daar een idee over dat hij veel te ver vond gaan. Het is allemaal heel avontuurlijk en dan krijg je soms een pak op je broek.?

Slaat het soms ook een beetje door?

?Ja, dat kan. Ik wil er komend seizoen niet weer met 9-0 af in Amsterdam, dus ik zal wel wat nuances gaan aanbrengen. Maar in de meeste wedstrijden doen we het op onze eigen manier. Hopelijk heb ik Arne daarmee een heel klein beetje besmet. Je moet uniek zijn als trainer, geen dertien in een dozijn. Soms doe ik Arne een appje: Denk erom dat je speciaal blijft.?

Jamie Jacobs tekende onlangs bij omdat u terugkeerde als trainer. Zelfs de reservespelers zijn vaak niet weg te slaan. Hoe verklaart u uw hechte band met spelers?

?Haha, dat is een goeie, klopt ook nog. Je moet de reserves als het ware wegsturen en dan nog komen ze soms weer terug. Sandor van der Heide zei vaak: ?Jij zegt tegen een speler dat hij ernaast staat, waarna hij alsnog dolgelukkig de deur uitloopt. Hoe presteer je dat?? Het is, denk ik, gewoon eerlijk zijn. Uitleggen waarom je dingen doet en vragen hoe spelers zelf dingen zien. Ik hoef nooit na te denken over wat ik gezegd heb, want ik lieg nooit. Het zal hem ook zitten in de manier van trainen. Ik eis dat ze ?lke dag gasgeven op het veld. Doen ze dat, dan weten ze ruim van tevoren wanneer ze vrije dagen hebben. Geen gedoe, dan mogen ze lekker met het gezin op pad. Soms zeg ik na een wedstrijd dat ik vind dat ze even met zijn allen op stap moeten gaan. In mijn aanpak als trainer ben ik supermodern, maar in dat opzicht ben ik heel old school. Zo?n avondje weg met zijn allen levert je veel meer op dan het je kost. Weet ik zeker.?


Handhaven en dan als Eredivisionist naar het nieuwe stadion, is dat het doel voor komend seizoen?

?Dat is het doel. Vorige week zijn we met de spelers naar de bouwlocatie geweest. De boodschap: hier gaan we naartoe, maar eerst moeten we het op een goede manier afsluiten op de plek die al jaren ons thuis is. Dat is het thema van dit seizoen. We zijn gewoon degradatiekandidaat, de degradanten van afgelopen seizoen hadden stuk voor stuk meer te besteden dan wij. Het is dus opnieuw beginnen en elke week op onze tenen lopen, er zijn geen garanties.?

Welke gevolgen heeft de komst van het nieuwe stadion voor de club?

?Het zorgt voor nieuw elan. Meerdere sponsoren hebben aangegeven dat ze iets extra?s willen doen voor de club, zodat het goed gaat komend seizoen. Dat zetje hebben we ook echt nodig. We zitten nu op een spelersbudget van 4,1 miljoen, dat moet uiteindelijk richting de vijf miljoen. Daarnaast hebben we een potje nodig waaruit we zo nu en dan een transfer kunnen betalen. Van de vier spelers die je koopt mag er best eentje mislukken, als er ten minste maar ??n voltreffer tussen zit die je sportief ?n financieel verder helpt. Dat is de manier waarop deze club moet gaan groeien en hoe groter je als club wordt, hoe meer je spelers waard worden. Het begin is nu het belangrijkste, we moeten ervoor zorgen dat we een kapitaaltje maken.?

Welke rol kan investeerder Bert van den Brink daarin spelen?

?Ik hoop dat Bert ons daarmee wil helpen. Hij heeft ons nu al geholpen met een investering in het stadion. Doordat daar nu geld voor is, hoeven we dat niet weg te halen bij de voetbaltak. Of hij nog meer wil doen weet ik niet, maar ik hoop het. Cambuur heeft de wind in de zeilen en ik zou het fantastisch vinden als we een aantal grote sponsoren bereid vinden om ons extra te helpen.?

'Ik heb weinig dromen, maar Cambuur samen met een aantal andere mensen tot een prachtige Eredivisie-club maken, dat is er wel een'

U hebt weleens gezegd dat u ooit nog eens hoopt te werken bij een grotere club, die dominant is in de meeste wedstrijden. Staat die ambitie na het heftige afgelopen jaar nog overeind?

?Natuurlijk heeft het afgelopen jaar wel invloed gehad. Toen ik in december stopte, stonden we vijfde. Als ik erbij was gebleven, hadden we de play-offs om Europees voetbal gehaald, zonder meer. Alleen viel ik weg en dat is niet goed voor me geweest qua marktwaarde, om het maar even plat te zeggen. Qua gezondheid zie ik geen bezwaren, maar het komende jaar wordt natuurlijk heel belangrijk. Andere clubs zullen denken: Hoe gaat het met Henk? Die vraag speelt natuurlijk ook in mijn hoofd, want je weet niets zeker. Met de directie heb ik harde afspraken gemaakt. Als ik onverhoopt weer moet stoppen, dan krijg ik een andere baan bij de club en komt er een andere trainer. Dan schakelen we direct door, bam, want dat moet. Alleen ga ik ervan uit dat het helemaal goedkomt. En nu ik zo al pratend over de vraag nadenk, kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik er helemaal niet meer mee bezig ben. Ik heb weinig dromen, maar Cambuur samen met een aantal andere mensen tot een prachtige Eredivisie-club maken, dat is er absoluut een. Dat zou ik echt fantastisch vinden.?

J.v.G.

Henk de Jong: 'Eigenlijk doe ik wat helemaal niet kan'

Door Reon Boeringa

De cyste in zijn hoofd zorgde niet alleen voor een stap terug, maar bezorgde Henk de Jong (57) ook waardevolle lessen over het leven. Een persoonlijk gesprek met de teruggekeerde trainer van SC Cambuur.

Hoe gaat het met u?


?Goed. De afgelopen weken heb ik zo vaak tegen mijn vrouw en kinderen gezegd dat ik niet kon wachten om weer te beginnen. De eerste dagen op het veld waren vervolgens best intensief. Logisch, want vanuit de ruststand ga je in ??n keer weer los. Wat wel apart was, is dat ik er weer in moest komen. We deden een positiespelletje en ik moest eraan wennen om weer met de jongens bezig te zijn, ze achter de broek te zitten. Even dacht ik: Hoe deed ik dat nou altijd? Ik moest als het ware mijn eigen natuur terugvinden. Duurde gelukkig niet lang, ik geniet ervan om weer op het veld te staan.?

Wat heeft u het meest gemist?

?Het trainen met de jongens, door het stadion banjeren en wat gekkigheid roepen naar de mensen op kantoor. Trainingen voorbereiden, met mijn assistent Pascal Bosschaart bellen. Aan Nicky Boonstra (fysiektrainer, red.) vragen welke warming-up hij in gedachten heeft. Natuurlijk ook de wedstrijden, maar vooral de kleine dingen die het voetballeven mooi maken.?

Hoe is het voor een bezige bij als Henk de Jong om thuis te moeten zitten?

?De eerste vier weken in december waren niet normaal, toen heb ik werkelijk duizenden berichten en cadeautjes gekregen. Daardoor had ik het alsnog heel druk, terwijl ik eigenlijk rust nodig had. Ik vond namelijk dat ik die mensen allemaal moest bedanken. Na de winterstop begon ik weer, maar eigenlijk was ik helemaal niet uitgerust.?

Te snel, achteraf?

?Ja, veel te snel. Ik dacht aan de club, de staf, mijn jongens, die wilde ik allemaal helpen. Alleen was ik vijftig procent, ik k?n ze helemaal niet helpen. Na twee wedstrijden moest ik weer stoppen. Mijn vrouw en zoon Ruben zeiden ook dat het niet kon wat ik aan het doen was. Ik zat op de bank tegen FC Twente en Fortuna Sittard, maar was mezelf helemaal niet. Achteraf sloeg het nergens op, ik had toen gelijk al moeten stoppen voor de rest van het seizoen. Als liefhebber en uit betrokkenheid bij de club heb ik het anders gedaan. Spijt heb ik er daarom niet van, maar het was niet de juiste keuze. Ik had rust nodig.?

Heeft u die de afgelopen maanden alsnog gevonden?


?Ja, maar dat ging niet vanzelf. Ik begon met schilderen, in de tuin werken, maar mijn hoofd bleef druk. Ik moest dit, ik moest dat, ik moest zus, het ging maar door. Toen heb ik Martin Appelo benaderd, een geweldige psycholoog. Ik ben zeer blij dat ik die stap heb gezet. Wat ik moet doen is ont-moeten, mijn rust leren pakken, aan mezelf denken.?

'Mijn kracht is voor anderen opkomen, ze in de picture zetten en overal heengaan. Alleen is dat onbewust ten koste van mezelf gegaan'

In een gesprek met u gaat het altijd al gauw over anderen.

?Klopt, want ik ben altijd met de ander bezig. Dat is mijn kracht, voor anderen opkomen, ze in de picture zetten en overal heengaan. Alleen is dat onbewust ten koste van mezelf gegaan. Heel stiekem wist ik dat ook wel. Mijn vrouw zei het ook weleens tegen me, dat ik mezelf onderschat en onterecht klein maak. Is misschien wel zo.?

Kunt u een voorbeeld noemen?

?Laatst werd ik gebeld door een trainersvakblad, of ik iets wilde vertellen over mijn methode en kijk op voetbal. Misschien zou dat goed zijn voor me, maar het hoeft van mij gewoon niet zo.?

Waar komt die bescheidenheid vandaan?

?Dat weet ik niet. Het mensen dingen gunnen en mezelf niet op de eerste plaats zetten, dat is gewoon mijn natuur. Ik ben er graag voor anderen en mijn geluk is dat ik dat ook veel kan zijn, door de functie die ik vervul. Het is alleen nu zaak dat af te bakenen, het moet soms meer om Henk gaan. Dat is een belangrijke les. Een andere is dat ik niet moet denken dat ik me nog moet bewijzen, op de een of andere manier zit dat er ook heel sterk in. Alleen heb ik acht jaar mijn trainersdiploma en ben ik met Cambuur drie keer eerste geworden en ben ik ook met De Graafschap gepromoveerd. Mijn psycholoog zegt: ?Henk, je doet het hartstikke goed, accepteer dat gewoon?. Daar had ik nooit op die manier over nagedacht. Dat besef geeft rust.?

'Wat voor mij niet verandert is dat ik vooral een goed mens wil zijn. Dat is veel belangrijker dan het zijn van een goede trainer'

U heeft zichzelf de afgelopen maanden beter leren kennen.

?Absoluut. Sommige dingen zullen veranderen, maar wat voor mij niet verandert is dat ik vooral een goed mens wil zijn. Dat is veel belangrijker dan het zijn van een goede trainer.?

Voor wie waren de brieven en cadeaus die u in december ontvangen heeft? Voor de mens of trainer Henk de Jong?

?Dan denk ik de mens, inderdaad. Ik hoop dat mensen mij zien als een normaal persoon die daarnaast voetbaltrainer is. Ik vind dat ik als trainer een uithangbord ben voor Cambuur. Hoe ik me opstel en gedraag, dat bepaalt het beeld dat mensen van de club hebben en hoe andere mensen op de club zich gedragen. Als ik elke dag met een nors gezicht rondloop op het stadion, dan gaan mensen heel anders naar Cambuur kijken. Ik wil dat mensen zich welkom voelen, ik probeer een positieve vibe te brengen.?

Heeft u gevreesd dat de cyste in uw hoofd uw carri?re zou be?indigen?


?Ja, daar ben ik wel even bang voor geweest. Dan lag ik ?s nachts wakker van wat er in mijn hoofd zat. Gelukkig hoorde ik al snel dat het goedaardig was. De cyste kan alleen niet weggehaald worden, dat zou te gevaarlijk zijn. Vervolgens zeiden de dokters dat ik gewoon weer aan het werk zou kunnen als ik mijn rust zou pakken. Als ik me te druk maak, dan kan ik er last van krijgen. Ik had afgelopen winter bijvoorbeeld hoofdpijn en problemen met mijn zicht, maar het is heel goed mogelijk dat die klachten nooit meer terugkomen. Als ik maar om mezelf denk en rust neem. Eerst kon ik dat dus niet, maar inmiddels weet ik gewoon dat ik dat moet doen.?

Wat zijn de factoren die de klachten hebben getriggerd afgelopen winter, denkt u?

?De situatie met mijn zoon Ruben vooral. Hij had corona gekregen en raakte door long-covid ineens invalide. Toen dacht ik: Het komt nooit meer goed met die jongen. Gelukkig gaat het inmiddels veel beter met Ruben, maar die zorgen waren waarschijnlijk de oorzaak, in combinatie met het bezig zijn met Cambuur. Ik ben altijd bezig met de club, het moet altijd beter. Mijn bureau is vaak een rommeltje, maar ik ben nooit tevreden. Ik ben een rommelige perfectionist.?

'Ik heb voor een groot deel afscheid genomen van mijn telefoon, ik maak de wereld kleiner en dat voelt heerlijk'

Welke dingen doet u nu anders dan voorheen, om stress te voorkomen?

?Ik heb voor een groot deel afscheid genomen van mijn telefoon, dat ga ik de komende periode zelfs nog meer doen. Daarnaast maak ik minder afspraken. Nu kom ik thuis en ga ik lekker de tuin in, of ik help mijn buurman op de trekker. Ik maak de wereld als het ware wat kleiner. Dat moet, maar het voelt heerlijk.?

Eind vorig seizoen zat u al een paar keer op de tribune bij Cambuur. Was dat al de hunkering naar een terugkeer?

?Ja, man. Ik had er toen al zo?n zin in. Gelukkig heeft Dennis Haar het die periode van me overgenomen, daarvoor verdient hij complimenten. Het moment van instappen was voor hem heel lastig. Bij een club als Cambuur mij opvolgen, daar ben je lekker mee. Ook omdat hij anders naar voetbal kijkt dan ik, maar wel de ingezette lijn moest volgen. Dennis heeft het knap gedaan en dat we negende werden doordat we de laatste wedstrijd wonnen, gunde ik hem enorm.?

Uw kijk op voetbal lijkt soms idealistisch. Hoe zou u die zelf omschrijven?

?Heel simpel: waarom ben jij vroeger op voetbal gegaan? Omdat je het leuk vond, vooral het goals maken. Dat is wat ik erin probeer te houden, dat is de kern. Natuurlijk heb ik door de jaren heen ook van anderen geleerd. Jongens als Sandor van der Heide en Arne Slot die een eigen, mooie kijk op het spelletje hebben. Toch draait het voor mij nog altijd om de kern van plezier, iedereen zoveel mogelijk in zijn kracht laten komen. Dus: buitenspelers niet achter de back aan laten lopen, maar druk vooruit laten zetten. Hoe kom je tot een aanval? Via de beste spelers. En waar staan die meestal? In de as. Dus je probeert zoveel mogelijk over de as te spelen en als dat niet lukt, dan maar via de zijkanten n??r de as.?

Het klinkt heel simpel.

?Dat is het in wezen ook. Waarom ben jij op voetbal gegaan? Waarom komen er mensen naar het stadion om voetbal te kijken? Bovendien zit het ook heel diep in het DNA van Cambuur. Als ik in Leeuwarden ga inzakken, dan krijg ik dat te horen van supporters, dat pikken ze niet. Aanvallen, dat willen ze zien, dan staan ze onvoorwaardelijk achter je. Zelfs als je een keer met 9-0 op de broek krijgt.?

Heeft die kijk op voetbal ook een bepaalde oorsprong?

?Die heb ik gewoon, mijn hele leven al. Ik ben nu 37 jaar trainer, ooit begonnen in de jeugd van Drachtster Boys. Als amateurclubje speelden we in de toenmalige Coca Cola-competitie tegen de jeugd van profclubs als De Graafschap en Heracles Almelo. Elke wedstrijd gingen we volle bak en soms lukte het ons om die profs er thuis met 4-0 van af te vegen. Daar ben ik later bij grote amateurclubs als Sneek en Harkemase Boys gewoon mee verder gegaan. Altijd vol op de aanval en als je de bal niet hebt, hem zo snel mogelijk proberen terug te veroveren. Denk er maar eens over na: als je hoog druk zet, dan kom je voor de minste keuzes te staan. Als je gaat inzakken, dan gaat de tegenstander lopen, van posities verwisselen, er komen overlaps, dan moet je nadenken en reageren. Heel anders dan wanneer je hoog druk zet. Als het je lukt om vervolgens op die manier de bal te veroveren, ben je bovendien in de buurt van de goal van de tegenstander. Ik leg het nu even kort uit, maar er ligt een heel voetbalidee onder. Het heeft me weleens de kop gekost, maar het heeft ook zoveel moois opgeleverd.?

'Vanwege mijn spelidee noemde Arne Slot mij laatst in een rijtje met Peter Bosz en Pep Guardiola, vond ik z? leuk van hem'


In welke andere teams ziet u iets van uw idee over voetbal terug?

?Vaak de absolute topclubs in het buitenland natuurlijk, die daarvoor de capaciteiten hebben. Daarnaast ook Feyenoord, h?. Arne Slot, die zijn diploma bij mij gehaald heeft. Ik ben supertrots op hem. Toen hij mijn assistent was zei hij weleens dat het helemaal niet kon wat ik wilde, maar hij heeft er w?l wat van opgestoken. Hij zei soms ook dat hij van mijn teambesprekingen gewoon zin kreeg om zelf te voetballen, puur door het spelidee. Als trainer legt Arne de nuances anders, hij is tactisch ijzersterk en een stapje verder dan ik. Wat ik heel mooi vind, is dat hij me niet vergeten is. Vanwege mijn spelidee noemde hij mij laatst in een rijtje met Peter Bosz en Pep Guardiola, vond ik z? leuk van hem. Bij kleinere clubs zie je het amper, de manier van spelen die wij hier nastreven. Bij PEC Zwolle onder Dick Schreuder zag ik er wel iets van terug, de intentie van alles vastzetten, maar dat was wel in een ander systeem. Eigenlijk doe ik bij Cambuur wat helemaal niet kan. Daarom is het zo belangrijk dat de supporters en directie me steunen, dit kan niet overal.?

Toen hij uw assistent was, zei Arne Slot soms dat u dingen wilt die niet kunnen. Kunt u eens een voorbeeld noemen?

?Als we bijvoorbeeld op bezoek moesten bij Ajax, dan had ik daar een idee over dat hij veel te ver vond gaan. Het is allemaal heel avontuurlijk en dan krijg je soms een pak op je broek.?

Slaat het soms ook een beetje door?

?Ja, dat kan. Ik wil er komend seizoen niet weer met 9-0 af in Amsterdam, dus ik zal wel wat nuances gaan aanbrengen. Maar in de meeste wedstrijden doen we het op onze eigen manier. Hopelijk heb ik Arne daarmee een heel klein beetje besmet. Je moet uniek zijn als trainer, geen dertien in een dozijn. Soms doe ik Arne een appje: Denk erom dat je speciaal blijft.?

Jamie Jacobs tekende onlangs bij omdat u terugkeerde als trainer. Zelfs de reservespelers zijn vaak niet weg te slaan. Hoe verklaart u uw hechte band met spelers?

?Haha, dat is een goeie, klopt ook nog. Je moet de reserves als het ware wegsturen en dan nog komen ze soms weer terug. Sandor van der Heide zei vaak: ?Jij zegt tegen een speler dat hij ernaast staat, waarna hij alsnog dolgelukkig de deur uitloopt. Hoe presteer je dat?? Het is, denk ik, gewoon eerlijk zijn. Uitleggen waarom je dingen doet en vragen hoe spelers zelf dingen zien. Ik hoef nooit na te denken over wat ik gezegd heb, want ik lieg nooit. Het zal hem ook zitten in de manier van trainen. Ik eis dat ze ?lke dag gasgeven op het veld. Doen ze dat, dan weten ze ruim van tevoren wanneer ze vrije dagen hebben. Geen gedoe, dan mogen ze lekker met het gezin op pad. Soms zeg ik na een wedstrijd dat ik vind dat ze even met zijn allen op stap moeten gaan. In mijn aanpak als trainer ben ik supermodern, maar in dat opzicht ben ik heel old school. Zo?n avondje weg met zijn allen levert je veel meer op dan het je kost. Weet ik zeker.?

Handhaven en dan als Eredivisionist naar het nieuwe stadion, is dat het doel voor komend seizoen?

?Dat is het doel. Vorige week zijn we met de spelers naar de bouwlocatie geweest. De boodschap: hier gaan we naartoe, maar eerst moeten we het op een goede manier afsluiten op de plek die al jaren ons thuis is. Dat is het thema van dit seizoen. We zijn gewoon degradatiekandidaat, de degradanten van afgelopen seizoen hadden stuk voor stuk meer te besteden dan wij. Het is dus opnieuw beginnen en elke week op onze tenen lopen, er zijn geen garanties.?

Welke gevolgen heeft de komst van het nieuwe stadion voor de club?

?Het zorgt voor nieuw elan. Meerdere sponsoren hebben aangegeven dat ze iets extra?s willen doen voor de club, zodat het goed gaat komend seizoen. Dat zetje hebben we ook echt nodig. We zitten nu op een spelersbudget van 4,1 miljoen, dat moet uiteindelijk richting de vijf miljoen. Daarnaast hebben we een potje nodig waaruit we zo nu en dan een transfer kunnen betalen. Van de vier spelers die je koopt mag er best eentje mislukken, als er ten minste maar ??n voltreffer tussen zit die je sportief ?n financieel verder helpt. Dat is de manier waarop deze club moet gaan groeien en hoe groter je als club wordt, hoe meer je spelers waard worden. Het begin is nu het belangrijkste, we moeten ervoor zorgen dat we een kapitaaltje maken.?

Welke rol kan investeerder Bert van den Brink daarin spelen?

?Ik hoop dat Bert ons daarmee wil helpen. Hij heeft ons nu al geholpen met een investering in het stadion. Doordat daar nu geld voor is, hoeven we dat niet weg te halen bij de voetbaltak. Of hij nog meer wil doen weet ik niet, maar ik hoop het. Cambuur heeft de wind in de zeilen en ik zou het fantastisch vinden als we een aantal grote sponsoren bereid vinden om ons extra te helpen.?

'Ik heb weinig dromen, maar Cambuur samen met een aantal andere mensen tot een prachtige Eredivisie-club maken, dat is er wel een'


U hebt weleens gezegd dat u ooit nog eens hoopt te werken bij een grotere club, die dominant is in de meeste wedstrijden. Staat die ambitie na het heftige afgelopen jaar nog overeind?

?Natuurlijk heeft het afgelopen jaar wel invloed gehad. Toen ik in december stopte, stonden we vijfde. Als ik erbij was gebleven, hadden we de play-offs om Europees voetbal gehaald, zonder meer. Alleen viel ik weg en dat is niet goed voor me geweest qua marktwaarde, om het maar even plat te zeggen. Qua gezondheid zie ik geen bezwaren, maar het komende jaar wordt natuurlijk heel belangrijk. Andere clubs zullen denken: Hoe gaat het met Henk? Die vraag speelt natuurlijk ook in mijn hoofd, want je weet niets zeker. Met de directie heb ik harde afspraken gemaakt. Als ik onverhoopt weer moet stoppen, dan krijg ik een andere baan bij de club en komt er een andere trainer. Dan schakelen we direct door, bam, want dat moet. Alleen ga ik ervan uit dat het helemaal goedkomt. En nu ik zo al pratend over de vraag nadenk, kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik er helemaal niet meer mee bezig ben. Ik heb weinig dromen, maar Cambuur samen met een aantal andere mensen tot een prachtige Eredivisie-club maken, dat is er absoluut een. Dat zou ik echt fantastisch vinden.?

Stiens

Prachtig stuk over een fantastische trainer. Wat mogen wij als Cambuur in onze handjes knijpen dat Henk trainer is bij onze mooie club.  :thumbsup |:)


De Gast

Leiders hebben we nodig. Waarom nou geen leider halen voor het middenveld? Geen enkel fris bloed daar voor naast Hoedemakers. Verzadiging ligt op de loer.

veteraan

Even geen PR meer, geen interviews
Trainen, concept uitzetten met nieuwe spelers

en Winnen !


upweer

Waar blijft je standbeeld?

Zuid1991

Citaat van: upweer op augustus 04, 2022, 22:20:41
Waar blijft je standbeeld?
Eerst maar een daverend applaus voor zijn terugkeer zaterdagavond. :)

Noordcambuur

Henk deze nederlaag hadden we kunnen voorkomen om met buitenspelers te beginnen.
Kijk naar de 2e helft.

De Gast

Dit elftal heeft iemand nodig die het klappen van de zweep kent. Een type Yuri Rose. We verzaken al tegen een campingelftal vanavond.

En Uldrikis aanvoerder? Dat kan toch helemaal niet op basis van verdiensten en leeftijd.

Sakas

Sorry Henk maar Jacobs kan momenteel echt niet in de basis! Dat moet je toch zelf ook zien?
Het opstellen in de hoop dat hij weer de oude wordt kan ook niet, laat het hem eerst maar zien via inval beurten  :zucht
Laat sien ast foor Cambuur bist!

Specuveter

Citaat van: Sakas op augustus 06, 2022, 23:17:58
Sorry Henk maar Jacobs kan momenteel echt niet in de basis! Dat moet je toch zelf ook zien?
Het opstellen in de hoop dat hij weer de oude wordt kan ook niet, laat het hem eerst maar zien via inval beurten  :zucht
jongen....Jacobs was een van de betere.

Josli

Wat een onzin idd. Ik zag juist weer de oude Jacobs vandaag. De scherpte is er misschien nog niet helemaal in de afwerking, maar verder vond ik hem juist een van de lichtpuntjes.

Stiens

Citaat van: Sakas op augustus 06, 2022, 23:17:58
Sorry Henk maar Jacobs kan momenteel echt niet in de basis! Dat moet je toch zelf ook zien?
Het opstellen in de hoop dat hij weer de oude wordt kan ook niet, laat het hem eerst maar zien via inval beurten  :zucht

Andere wedstrijd gezien zeker? Alle kansen de 1e helft kwamen bij Jacobs vandaan, 2e helft ook een paar beste kansen. Ook qua inzet niks op aan te merken, Het ontbreekt alleen nog aan de afwerking.