Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

De Gast

Citaat van: Tanjajeah op november 16, 2020, 20:34:57
Het is ontzettend knap wat Henk en zijn staf presteren. Al bijna anderhalf seizoen prachtig voetbal, ongekend veel goals en goede resultaten. Alle spelers zijn beter geworden onder hem, met recentelijk als voorbeelden daarvan Paulissen en Korte. Het is écht te hopen dat hij de komende jaren niet wordt weggekaapt door een eredivisieclub. Ik hoop dat Utrecht het heel goed gaat doen onder Hake, zodat die club in ieder geval niet aan hem gaat trekken. Want wie zou Henk moeten vervangen?

Hake lijkt mij een prima amateurtrainer. Of assistent. Maar dit is veel te hoog gegrepen.

sunderland

Topper heeft het geweldig gedaan. Zijn maat komt ook spoedig terug waarschijnlijk.

Destroyer

Citaat van: sunderland op december 20, 2020, 22:17:10
Topper heeft het geweldig gedaan. Zijn maat komt ook spoedig terug waarschijnlijk.

Henk is niet te vervangen. Top kerel. Ik denk echter dat ook een hoop af hangt van de ambities van Cambuur. In die zin zou het fantastisch zijn dat er binnenkort positief nieuws komt over het stadion.

Hoop dat Sandor er snel weer bij is!
** Poolwinner 18/19 - 21/22

gewoon een fan

Dit artikeltje kwam ik tegen in de digitale Ad, hopelijk is het een beetje te lezen door het knippen en plakken.

Henk de Jong over turbulent 2020: 'Afscheid nemen van een 16-jarige jongen doet ongekend veel pijn'
Voor Cambuur-trainer Henk de Jong (56) voelde het door corona mislopen van promotie met zijn club 'als de grootste schande in de Nederlandse sportgeschiedenis'. Maar hij had in 2020 veel belangrijkere zaken aan zijn hoofd, na de roofmoord op de 16-jarige zoon van goede vrienden.

Daniël Dwarswaard 29-12-20, 07:00
1
Door Daniël Dwarswaard

Henk de Jong weet het nog precies. Met Cambuur hadden ze die zondagmiddag vlak voor de kerstdagen in Rotterdam gespeeld tegen Excelsior. Door de 1-3 overwinning zat hij met een goed gemoed terug in de bus naar Friesland. Een overwinning vlak voor de feestdagen, beter kan niet. Totdat 's avonds het afgrijselijke nieuws komt. Roan Brilstra (dan 15), de zoon van heel goede vrienden, is neergestoken in Drachten. Slachtoffer van een roofoverval door leeftijdsgenoten. Roan, die meerdere keren een hartstilstand krijgt, ligt in coma. Een week later komt hij om het leven.

Lees ook
Cambuur verliest opnieuw van Go Ahead en is al vroeg uitgebekerd
Cambuur verliest opnieuw van Go Ahead en is al vroeg uitgebekerd
Mühren ook bij Excelsior weer goud waard voor Cambuur
Mühren ook bij Excelsior weer goud waard voor Cambuur

,,Kerst en oudjaar stonden voor ons toen volledig in het teken van zijn ouders Simon en Angelique, onze vrienden. Hen helpen waar je kunt'', zegt De Jong. ,,Ik ben met mijn broertje René een paar keer langs geweest bij Roan in het ziekenhuis in Groningen. Even leek het de goede kant op te gaan, maar een dag na zijn zestiende verjaardag is hij overleden.'' Zijn ouders wilden niet dat hij zou sterven op zijn verjaardag. Op 30 december om 00.00 uur werd de beademing afgekoppeld.

Het is zo oneerlijk dat zo iemand ineens uit het leven wordt gerukt. Daar ben ik neerslach­tig van geweest.

Henk de Jong
,,Een week later stonden we bij zijn uitvaart. Afscheid nemen van een 16-jarige jongen doet ongekend veel pijn. Hij had nog zoveel dromen. Roan wilde net als zijn vader het leger in. Het is zo oneerlijk dat zo iemand ineens uit het leven wordt gerukt. Daar ben ik neerslachtig van geweest. Het verdriet van vrienden zien, is ook zwaar. Dat was dus ons begin van 2020. Er zijn ook nog zes andere dierbare weggevallen in de eerste maanden van het jaar. Ik ben echt van slag geweest.''

Deze feestdagen heeft De Jong daarom nog meer het besef wat hij eigenlijk altijd heeft. ,,Help elkaar, wees goed voor elkaar. Geniet van de dingen die je hebt. Ik ben dit jaar 25 jaar getrouwd met mijn Diana. Daar kan ik echt van genieten. Een kwarteeuw geleden was ik trainer van Drachtster Boys. Diana stond toen achter de bar in de kantine. Ik heb haar beetgepakt en niet meer losgelaten. Toen ik twee jaar terug trainer van De Graafschap was, heeft ze een burn-out gehad. Dat was voor mij ook een voorname reden om weer terug te gaan naar Friesland. Dat was pittig, maar ze is heel goed bezig. Ze heeft een eigen bedrijfje als virtual assistent en voelt zich weer goed.''


© BSR Agency
Henk de John
Natuurlijk was 2020 ook het jaar waarin zijn club Cambuur niet promoveerde, ondanks een ruime voorsprong van elf punten. Nadat de Nederlandse competities vanwege corona niet werden uitgespeeld, besloot voetbalbond KNVB om geen einduitslag van de competitie op te maken. Dus ook geen promotie voor Cambuur. Een sportieve en financiële ramp, ook voor nummer 2 De Graafschap. De woede bij de clubs was groot, de boosheid richting Zeist enorm. De clubs spanden een rechtszaak aan, maar tevergeefs.

We stonden zelfs in de New York Times en in Japan ging het ook over Cambuur. Wist ik dat?

Henk de Jong
De Jong werd letterlijk wereldnieuws toen hij zei dat het voor hem voelde 'als de grootste schande in de Nederlandse sportgeschiedenis'. Op de BBC noemden ze hem Henk de John van voetbalclub Cambuurg. ,,Moest ik opeens interviews geven in het Engels. In het Nederlands gaat me dat toch beter af, haha. We stonden zelfs in de New York Times en in Japan ging het ook over Cambuur. Wist ik dat? Ik deed die uitspraak gewoon op mijn gevoel. Ik kon niet weten wat er allemaal achter weg zou komen. Het was best even hectisch.''

Spijt heeft hij niet. ,,Ik vond en vind dat ons groot onrecht is aangedaan. Ik sta nog honderd procent achter mijn woorden. Maar op het moment dat de rechter uitsprak dat we niet promoveerden, heb ik er een punt achter gezet. Die man was duidelijk. Als je er dan in blijft hangen, maak je jezelf helemaal gek. En dat zou ook een beetje zielig zijn.''

Dus verscheurde hij letterlijk twee uitspraken in de kleedkamer voor het oog van zijn spelers, op de eerste dag van het nieuwe seizoen. Eentje met zijn eigen uitspraak over de schande. Het andere papier was de uitspraak van de rechter. ,,Zo, hup. Afsluiten die handel. Klaar. Die jongens konden er wel om lachen. Als we wél in die negativiteit waren blijven hangen, hadden we nu achtste gestaan in plaats van weer koploper. En de KNVB? Ik merk dat er op kantoor nog wel wat rancune leeft. Ik ben niet haatdragend. Ik vond dat KNVB-directeur Eric Gudde een grote fout heeft gemaakt. Hij blijft langer bij de bond, las ik. Prima joh. Ik gun die man verder alles. Hij doet ook veel dingen goed. Ik kan daar heel zuiver naar kijken.''

Mijn spelers kan ik als knuffel­trai­ner niet meer aanraken, maar ik ben nu een 'afstands­knuf­fel­trai­ner'.

Gehandicapten
De misgelopen titel is niet het enige dat De Jong voelt van corona. Hij is het type dat mensen graag aanraakt. Een manier van doen die hij heel zijn leven al heeft. Het past bij hem. Voor de club is hij graag actief voor sociale doelen. Op pad met gehandicapten of langs bij nabestaanden van overleden supporters. ,,Dat is nu natuurlijk allemaal anders. Het zijn dingen die ik graag doe en belangrijk vind. Ik kies wel veel bewuster. Vroeger had ik het gevoel dat ik me overal moest laten zien voor de club, maar dat kost echt te veel energie. Mijn spelers kan ik als knuffeltrainer niet meer aanraken, maar ik ben nu een 'afstandsknuffeltrainer'.''

Cambuur staat nu dus wéér bovenaan. ,,We staan er nu zelfs beter voor dan vorig jaar. Maar oppassen om op de zaken vooruit te lopen. Mócht het lukken, dan zou dat echt een unieke prestatie zijn van iedereen bij deze club. Ik heb eerder een promotie mee mogen maken met Cambuur in 2013, daarna bij De Graafschap. En vorig jaar tel ik voor mezelf stiekem ook een beetje mee. Een vierde keer zou wel bijzonder zijn.''

De club is hem veel waard. Oók als uitlaatklep en motivatie om het leven mooi te maken. Zeker na die eerste zware maanden van het jaar. ,,Het is een cliché maar waar: koester de kleine dingen in het leven. Ik geniet van mijn gezin. Marc van 23 gaat het huis uit. Weer een nieuw moment in ons leven. Zijn tweelingbroer Ruben woont nog bij ons. We hebben nog twee nakomertjes. Onze extra cadeautjes noemen we hen. Steffan van 11 en Fardau van 10. We moeten lekker leven. Dat heb ik wel geleerd dit jaar.''

denistel

Citaat van: sunderland op december 20, 2020, 22:17:10
Topper heeft het geweldig gedaan. Zijn maat komt ook spoedig terug waarschijnlijk.

was vd week al terug

Collingwood

#755
Henk heeft zowel bij OF als ESPN aangegeven dat hij de intentie heeft nog een jaar of drie hoofdtrainer te blijven bij Cambuur. Daarna hoopt hij dat Sandor het stokje overneemt. Henk zelf wil daarna een andere rol binnen de club bekleden om van de club een stabiele middenmoter in de eredivisie te maken. Hij ziet zichzelf vooral in een functie waarbij hij helpt nieuwe spelers naar de club te halen.

Mooie plannen wat mij betreft, we mogen ons in de handen knijpen met zulke clubmannen.  :proost
Kalmte alleen kan u redden.

Grijskijkert

Citaat van: Collingwood op januari 23, 2021, 14:26:20
Henk heeft zowel bij OF als ESPN aangegeven dat hij de intentie heeft nog een jaar of drie hoofdtrainer te blijven bij Cambuur. Daarna hoopt hij dat Sandor het stokje overneemt. Henk zelf wil daarna een andere rol binnen de club bekleden om van de club een stabiele middenmoter in de eredivisie te maken. Hij ziet zichzelf vooral in een functie waarbij hij helpt nieuwe spelers naar de club te halen.

Mooie plannen wat mij betreft, we mogen ons in de handen knijpen met zulke clubmannen.  :proost
Gelijk 3 jaar erbij geven, Sandor, Bosbaart , Barto en Vlag ook, mooi de TS bij elkaar houden.
IN HENK WE TRUST!!!

sunderland

Dus.... Henk gaat verlengen en vd belt ook.

Grijskijkert

Citaat van: sunderland op maart 29, 2021, 18:40:35
Dus.... Henk gaat verlengen en vd belt ook.
:thumbsup en Booij ook?
IN HENK WE TRUST!!!

Lore

Citaat van: Grijskijkert op maart 29, 2021, 18:58:20
:thumbsup en Booij ook?

Dat is wel wat ik uit het verhaal van VD Belt haalde in de Podcast van OF. De kern blijft bij elkaar, maar het moet nu wel voorbij zijn met de onrust,

Kuzmanovic-Apeldoorn

Echt ongelofelijk wat Henk met zijn staf hier aan het doen is. Korte die een hele periode het team op sleeptouw neemt, dan Paulissen, nu weer breij, terwijl Maulun en Jacobs misschien wel de echte basisspelers zijn. Hij heeft de ploeg op een zo geweldige manier gemanaged, dat is echt niet te geloven. En al die spelers dei beter zijn geworden, Doke voorop.

Henkie (en zijn maten) een contract van 5 jaar of langer aanbieden en vastbinden totdat hij het tekent  _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Henk, held, bedankt

sunderland

Hoorde je dat continu schreeuwen van door door door. Zo mooi, dat was een assistent

Bankzitter

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 02, 2021, 22:51:28
En al die spelers dei beter zijn geworden

Henk is ook een betere trainer/manager geworden. Vooral ook het realisme en de rust . Hij heeft zoveel ervaring dat hij niet meer schrikt als we een keer verliezen, het werkt nooit door naar een volgende wedstrijd.

sunderland

Henk, uniek wat wij nu meemaken al hebben we dat allemaal niet door. Dit zal nooit weer te evenaren zijn.

Geelblauwstiens

Citaat van: sunderland op april 05, 2021, 20:32:09
Henk, uniek wat wij nu meemaken al hebben we dat allemaal niet door. Dit zal nooit weer te evenaren zijn.
Zullen aantal standbeelden ergens moeten komen te staan. Henk moet er sowieso een