Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Dokkumer

Citaat van: dit is mien club op november 17, 2014, 14:44:18
Het huidige stadion verbouwen zal een lastige klus worden, zeker gezien de ruimte wat achter zuid ligt.
Ook Noord zal compleet verbouwd moeten worden. Dit is niet met een spijker en een schroefje gedaan.
Zuid en oost moeten helemaal plat en opnieuw worden opgebouwd. Waarbij er dus maar weinig ruimte is voor nieuwbouw van de zuid tribune.
West zal ook een behoorlijke opknapbeurt moeten hebben. Misschien moeten noord en west ook wel helemaal plat.
Want was er niet iets met beton rot?

Je gaat dan zeker 2 á 3 jaar in een bouwval spelen.

Complete nieuw bouw op de velden van vv Leeuwarden is wat dat betreft dan nog een optie.

Hoe erg en hoe spijtig ik het ook vind, Cambuur hoort natuurlijk aan het Cambuurplein, maar ik denk dat WTC de beste optie is voor de club Cambuur.
Niet leuk, sterker nog het zal goed zeer doen.

@Galdiano over dat fietsen, mensen die in Westeinde wonen moeten nu net zover fietsen naar het Cambuur Stadion als mensen straks van aldlan naar het WTC   
Ruimte achter Zuid is er inderdaad niet. Echter wanneer je het veld een kwartslag draait heb je juist weer ruimte vóór Zuid.
Voor de rest vind ik dat je qua staat van het huidige stadion een goede reële weergave neerzet.

dizzhead

#2401
Citaat van: dit is mien club op november 17, 2014, 14:11:45
Zwaar oneens... Als ik s'avonds over de A31 naar Leeuwarden rij is lwd een prachtig aanzicht

Precies het beeld wat ik altijd heb als ik richting Leeuwarden rij. Prachtig!


Er is al veel gezegd over de locatie en ver- of nieuwbouw. Ik moet zeggen dat ik het onderzoek graag afwacht, maar strikt persoonlijk blijft het stadion natuurlijk waar die nu staat. Ik kan me wel vinden in de oplossing die sommigen hier aandragen (Oost een hoofdtribune maken met de velden van VV als nieuwe parkeerruimte etc. etc. (traningsveld??). Voorwaarde hierbij is eigenlijk wel 'echt gras'. Dat voor zover mijn persoonlijk standpunt.


Organisatorisch gezien spelen er veel meer criteria mee; hoe kun je supporters van de bezoekende clubs zo gastvrij mogelijk toelaten, zonder onnodige risico's? Hoe is de logistiek rond thuiswedstrijden (parkeerruimte, maar ook aanrijroute etc.)? Hoe kun je commerciële ruimten in en rond het stadion zo optimaal mogelijk benutten? Ga zo maar door....


Uiteindelijk zul je bij veel van deze vragen genoodzaakt tot de conclusie komen dat het WTC (praktisch gezien) de beste oplossing is. Niet perse qua commercie, maar zeker qua (juridische) haalbaarheid. Puur hypothetisch noem ik het argument 'parkeerprobleem', wat door sommigen eenvoudig is op te lossen door het benutten van de velden achter het stadion. Zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Waar dan bijvoorbeeld geen rekening mee wordt gehouden zijn de omwonenden, die dan dus een hele week tegen een lege betonnen plaat aan mogen kijken. Hier op het forum probeert eenieder het graag zo snel mogelijk plat te slaan, maar zo eenvoudig werkt het allemaal niet. Elk besluit heeft invloed op andere zaken, zo ook de veelbesproken 'macht' van de middenstand. Dergelijke procedures (bouwbestemming, omwonenden, winkeliersvereniging) kosten ook vaak veel tijd (en dus geld).


Dan de discussie dat sfeer en beleving minder zou zijn als we bij het WTC gepositioneerd worden. Hoewel ik liever (vanuit nostalgische gevoelens, historie. Ondefinieerbaar  maar toch aanwezig) op de huidige locatie blijf, verbaas ik me over de uit de lucht gegrepen voorbeelden. Hierbij zie ik met name argumenten voorbij komen als: Zie ADO, Groningen, Vitesse, noem maar op. Allemaal stadions die uit een woonwijk zijn getrokken en waarna naast de snel-/ringweg nieuwbouw is herrezen. De sfeer is er weg, zo wordt geconcludeerd. Ik zie dat iets anders. De sfeer is inderdaad weg, maar de prestaties zijn ook verbeterd in vergelijking met het oude stadion; de sfeer kan dus ook beïnvloed worden door het verwachtingspatroon wat er leeft. Dit zie je nu zelfs al bij ons gebeuren (zowel op dit forum als in het stadion). Maar dit even terzijde, laten we de locatie beetpakken als mogelijke oorzaak:


Een wezenlijk verschil met de genoemde clubs is dat er in Leeuwarden geen sprake is van een meerbaanse 'ringweg' die hoger gelegen ligt en waar je afhankelijk van fietstunneltjes/viaducten bent om aan de overkant te geraken. Het is het oversteken van 1 relatief grote weg waar aan de ene kant het WTC ligt en aan de andere kant een woonwijk. Juist ja, een woonwijk. Want juist hier ligt, in mijn ogen en in de ogen van verschillende 'gasten' zo door de jaren heen, de charme van een volksclub. De club trekt veel bezoek vanuit de 'eigen' stad en zodoende komen er via allerlei straatjes mensen met geel blauwe sjaaltjes opduiken. Even voor de beeldvorming, een loopje vanaf de pakeergarage Oldehove naar het WTC is 100 meter verder als vanaf het kalverdijkje naar het stadion. Vanaf de centrale gemeten is het WTC dan 500 meter verder. Nu is de parkeergarage Oldehove niet een goed voorbeeld, maar plaatst bepaalde zaken denk ik wel in perspectief. Overigens houdt de woonwijk niet op aan de kant van de stad, want na de oversteek heb je nog het hoekje bilderdijkstraat etc., wat mijn inziens praktisch met de rug tegen de beoogde bouwlocatie aan komt te liggen - dus zo somber zie ik het niet in voor een nieuw te bouwen locatie bij het WTC. Dat de sfeer wegvalt door een nieuw stadion, dat zou goed kunnen. Ik denk, zoals aangegeven, dat dit meer met verwachtingspatroon en groei te maken heeft. Als je uit diepe dalen komt, ben je gelukkiger met een lichtpuntje; heb je jaren van glorie gekend zal veel publiek dit automatisch als norm gaan nemen en is de sfeer tegen pak 'm beet NAC, ADO, Heracles en Utrecht echt niet positief bij een 2-0 achterstand. Ook dit is zichtbaar bij de genoemde clubs hoor, en zoals gezegd ook bij ons zijn de eerste tekenen van een verhoogd verwachtingspatroon bij sommigen zichtbaar. Kijk naar de begroting, daar ligt je reële verwachting. Kijk ook naar welk deel van de begroting overeind blijf bij degradatie en je kunt een aardig lange termijn plan maken. Bij ons is dit laatste momenteel de bottelnek, denk ik. Als we nu weer degraderen, krijgen we financieel hele angstige tijden. Zolang we niet degraderen zullen moeilijk in staat zijn om 'langdurige' spelerscontracten te sluiten. Puur omdat we geen businessboxen hebben, daarmee kun je toch grotere sponsoren binden en dus geld genereren voor de lange termijn.


Liefde maakt blind, zeggen ze ook wel...  Ik vraag mij af liefde nu blind maakt voor de argumenten voor het voorbestaan van Cambuur, of juist voor het stadion waar je straks in staat te juichen.


Anyway, mijn gevoel zegt dat nieuwbouw ook wel mogelijk is op de huidige locatie. Maar of dit financieel en juridisch ook haalbaar lijkt binnen een redelijk termijn, betwijfel ik. Dat moeten we toch echt aan de instanties overlaten. Of de sfeer daarmee blijft kan niemand vertellen. Wie geeft die garantie? Iedereen die roept dat de sfeer bij WTC weg zou zijn? Ik zou er op een nieuwe locatie in elk geval alles aan doen om de sfeer vanuit mij persoonlijk op minimaal gelijk niveau te houden. Ik hoop dat er meer zijn die er zo instaan.  |:)

kickandrush

Stadion een kwartslag draaien, ingang aan het cambuurplein houden en mooie loopgangen voor de pluchelikkers naar zuid maken.  :0= En nu opskiete!

yellow@ndblue

#2403
De gemeente leeuwarden gaat de v.v.v velden niet! aan cambuur schenken,Ze hebben hier al heel lang andere plannen voor namelijk een park met woontorens/appartementen/flats met zorgvoorziening dit levert de gemeente tientallen miljoenen op!

De sportgrond word omgezet naar bouwgrond en ze zetten hier de genoemde voorzieningen op dit is al heel lang bekend.
Je hoort Cambuur ook nergens spreken over volledig nieuwbouw op de velden vvv.leeuwarden.

Daarnaast geeft yme Smid duidelijk aan in het radio interview dat ze toch nog eens zullen gaan kijken naar de huidige locatie,die is dus allang onderzocht en heel goed onderzocht! Locatie Cambuur tot op Heden niet haalbaar gemeente wil niet meewerken aan winkels etc die Winkelcentrum de centrale beconcurreren dus te weinig inkomsten om de jaarlijkse huur op te brengen.


Er moet een wonder gebeuren willen ze waar ze maanden mee bezig zijn geweest,er nu ineens binnen 1.5 maand wel ideeën/geld te vinden is voor Nieuwbouw/verbouw Cambuur en een sluitende begroting.

Smid geeft eigenlijk al aan dat het financieel op dit moment alleen haalbaar is op WTC Terrein.

Mijn gedachte is,de keuze is al gemaakt en om bovengenoemde redenen gevallen om voor nieuwbouw te gaan op het WTC terrein

Maar om de supporters toch het idee te geven dat ze alles hebben gedaan samen met de gemeente om te kijken of ze toch nog op de huidige locatie kunnen  blijven melden ze dit nog even.

Meende eerder ergens in een persbericht te hebben gelezen dat als Cambuur op de huidige locatie blijft de gemeente een investering zou moeten doen om panden van leyten terug te kopen het bedrag zou rond de 7 Miljoen zijn anders  zou het ook al onmogelijk zijn .

Hoop dat we aan het Cambuurplein blijven maar heb er een hard hoofd in en verwacht dan ook dat Cambuur/Gemeente Volledig inzetten op Nieuwbouw WTC.


dizzhead

Citaat van: yellow@ndblue op november 17, 2014, 16:29:54


Mijn gedachte is,de keuze is al gemaakt en om bovengenoemde redenen gevallen om voor nieuwbouw te gaan op het WTC terrein

Maar om de supporters toch het idee te geven dat ze alles hebben gedaan samen met de gemeente om te kijken of ze toch nog op de huidige locatie kunnen  blijven melden ze dit nog even.


Hiermee suggereer je dat ze het alleen doen om ons 'zoet' te houden. Dat geloof ik niet. Als het haalbaar blijkt, gaan ze het serieus overwegen. Het lijkt momenteel alleen niet echt haalbaar door tal van redenen; als ik het hier allemaal zo doorlees.

yellow@ndblue

Citaat van: dizzhead op november 17, 2014, 16:45:20
Hiermee suggereer je dat ze het alleen doen om ons 'zoet' te houden. Dat geloof ik niet. Als het haalbaar blijkt, gaan ze het serieus overwegen. Het lijkt momenteel alleen niet echt haalbaar door tal van redenen; als ik het hier allemaal zo doorlees.

Nee ik denk geen zoethoudertje,maar dat de keuze allang op het WTC terrein is gevallen om de redenen die ik eerder noemde en dan hebben we Veiligheid hier nog buiten gelaten.

Er zou nog iets uit de hoge hoed kunnen komen,leyten zou de gemeente tegemoet moeten komen ,heb het idee dat het hier vanaf gaat hangen of ze het nog haalbaar vinden.
Leyten wil op dit moment niet reageren op persvragen.

dizzhead

Citaat van: yellow@ndblue op november 17, 2014, 16:55:03
Nee ik denk geen zoethoudertje,maar dat de keuze allang op het WTC terrein is gevallen om de redenen die ik eerder noemde en dan hebben we Veiligheid hier nog buiten gelaten.

Er zou nog iets uit de hoge hoed kunnen komen,leyten zou de gemeente tegemoet moeten komen ,heb het idee dat het hier vanaf gaat hangen of ze het nog haalbaar vinden.
Leyten wil op dit moment niet reageren op persvragen.
Duidelijk.  :thumbsup

Destroyer

Citaat van: dit is mien club op november 17, 2014, 14:11:45
Zwaar oneens... Als ik s'avonds over de A31 naar Leeuwarden rij is lwd een prachtig aanzicht

Het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt. Als je vanaf hurdegaryp naar Leeuwarden rijdt vind ik het ook een troosteloze aanblik.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Destroyer

Citaat van: yellow@ndblue op november 17, 2014, 16:55:03
Nee ik denk geen zoethoudertje,maar dat de keuze allang op het WTC terrein is gevallen om de redenen die ik eerder noemde en dan hebben we Veiligheid hier nog buiten gelaten.

Er zou nog iets uit de hoge hoed kunnen komen,leyten zou de gemeente tegemoet moeten komen ,heb het idee dat het hier vanaf gaat hangen of ze het nog haalbaar vinden.
Leyten wil op dit moment niet reageren op persvragen.

Ik denk dat je hIer een punt hebt, eens.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Lore

Citaat van: dizzhead op november 17, 2014, 16:45:20
Hiermee suggereer je dat ze het alleen doen om ons 'zoet' te houden. Dat geloof ik niet. Als het haalbaar blijkt, gaan ze het serieus overwegen. Het lijkt momenteel alleen niet echt haalbaar door tal van redenen; als ik het hier allemaal zo doorlees.

Het spijt mij maar yellowblue heeft gelijk. Echter niet alleen om de supporters zoet te houden, ook omdat de gemeente de bestemmingsplannen moet wijzigen bij WTC. Dit is nog niet zeker en als dat iets door gaat valt de financiële onderbouwing bij WTC weg.

Yellowblue heeft zelfs zoveel gelijk, dat ik mik afvraag of hij dit verzint of dat hij een bron heeft

Casuals-lwd

#2410
Hoop op een lekker typisch Engels stadion zonder grachten, dat hebben ze bij Groningen wel weer mooi gemaakt. Zelfde tribunes: Noord (harde kern), Oost, Zuid en West. Het liefst zonder hoeken! Fanshop aan de achterkant van een tribune.

Het liefst op de huidige plek, maar als we realistisch zijn lijkt het WTC de meest reële plek. Zal toch wel wat zijn, een Cambuurplein zonder Cambuurstadion  :|

Galdiano

Ik heb vandaag even gesproken met een Groningen supporter en gaf als tip dat Cambuur geen twee ringen/delen moet hebben.
Bij groningen heb je de fanatics onder maar boven in doet er nooit iemand mee.
Nu heb je al 12, 13 en 14 die wat anders zingen laat staan als het twee vakken boven elkaar zitten.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Eewal

Citaat van: Galdiano op november 17, 2014, 20:59:38
Ik heb vandaag even gesproken met een Groningen supporter en gaf als tip dat Cambuur geen twee ringen/delen moet hebben.
Bij groningen heb je de fanatics onder maar boven in doet er nooit iemand mee.
Nu heb je al 12, 13 en 14 die wat anders zingen laat staan als het twee vakken boven elkaar zitten.
ADO is wel 1 deel en daar hangt ook geen sfeer.. Je moet gewoon iedereen die wil staan en zingen de kans geven allemaal bij elkaar seizoenskaarten te nemen. Er moet dus vooraf ook al een fanatieke tribune worden aangewezen. Twee ringen vind ik overigens wel mooi..

brambo3004

Citaat van: Eewal op november 17, 2014, 21:08:17
Twee ringen vind ik overigens wel mooi..

Bij Groningen is het al onzin om twee ringen te hebben (capaciteit: 22.550), dus het is helemaal waanzin om dat in een nieuw Cambuurstadion te hebben (capaciteit: 12-15000). Dan zou je 12 rijen onder en 8 rijen boven hebben ofzo. Totaal onpraktisch en bovendien sfeerdodend, zoals Galdiano al aangaf.

Eewal

Citaat van: brambo3004 op november 17, 2014, 21:12:58
Bij Groningen is het al onzin om twee ringen te hebben (capaciteit: 22.550), dus het is helemaal waanzin om dat in een nieuw Cambuurstadion te hebben (capaciteit: 12-15000). Dan zou je 12 rijen onder en 8 rijen boven hebben ofzo. Totaal onpraktisch en bovendien sfeerdodend, zoals Galdiano al aangaf.
ja, denk dat je gelijk hebt. Hoeft van mij ook niet hoor, gaf alleen aan dat ik het mooi vond. Bij Groningen vind ik het ook mooi, even losgezien van de gevolgen voor de sfeer..