Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Stiens

Citaat van: Galdiano op november 18, 2023, 10:19:16
Het uitzicht vanaf het Stephensonviaduct is echt fenomenaal!  :D |:)

Indrukwekkend inderdaad. Ben benieuwd hoe het straks staat als de stadionlampen aanstaan.



poelie-lwd

Citaat van: Stiens op november 19, 2023, 19:55:41
Indrukwekkend inderdaad. Ben benieuwd hoe het straks staat als de stadionlampen aanstaan.



Fantastisch!
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Elfsteden



Stiens


Stiens

Krijgt het nieuwe Cambuurstadion wel voldoende elektriciteit en verwarming? 'Die vraag leeft ook bij mij'

Kunnen straks de lichtmasten van het nieuwe Cambuurstadion branden en tegelijkertijd de ruimten in het stadion verwarmd worden? Of gaat de verwarming uit zodra de lichtmasten aangaan? Dat is, ruim een half jaar voor de geplande ingebruikname, de grote vraag.

,,Dat is een zeer relevante vraag die bij de nodige specialisten leeft en dus ook bij mij?, zegt Ard de Graaf, algemeen directeur van de Leeuwarder voetbalclub.

Wat is er precies aan de hand? Het nieuwe Cambuurstadion krijgt geen gasaansluiting. Dat betekent dat de club voor verwarming aangewezen is op andere energiebronnen. In de plannen voor het stadion wordt uitgegaan van een zogenaamde WKO ? een warmte-koudeopslag.

Dat is een duurzame manier van verwarmen en koelen door middel van bodemenergie. Het grootschalig opslaan van warmte en koude in water diep onder de grond.

In de aanvraag voor een lening van 6 miljoen euro voor de afbouw van het stadion, stelde Cambuur eerdere deze maand nog dat een miljoen van dat bedrag bestemd was voor aansluiting op die WKO.

WKO
Maar komt die WKO er wel? Die kans lijkt niet zo groot. De installatie zou worden aangelegd door energiebedrijf Ennatuurlijk. Alleen, Ennatuurlijk is afgehaakt en levert geen WKO.

,,Na een zorgvuldige proces van diverse besprekingen en berekeningen zijn wij tot de conclusie gekomen dat de investerings- en operationele kosten van de installatie hoger zijn dan de inkomsten over een periode van dertig jaar. En dat maakt dat wij ons hebben teruggetrokken?, aldus een woordvoerder van Ennatuurlijk.

Bouwer en ontwikkelaar van het stadion, Van Wijnen, blijft hopen dat er alsnog een WKO kan worden gebouwd. Is het niet door Ennatuurlijk, dan door andere partijen. Maar duidelijkheid is daar nog niet over, aldus Arjen Oosting van Van Wijnen. ,,De partijen zijn nog bezig.?

Alternatief
Als het stadion niet verwarmd kan worden door gas of een WKO, dan is er een alternatief: lucht-warmtepompen. Die zouden dan op het dak van het stadion geplaatst kunnen worden. Alleen is deze mogelijkheid minder duurzaam omdat de pompen veel stroom gebruiken. En ook daar is een probleem. In het gebied waar het nieuwe stadion gebouwd wordt, is een capaciteitsprobleem op het stroomnetwerk.

,,In dat gebied zijn transportbeperkingen zijn op het elektriciteitsnet, maar recent is er wel ruimte vrijgekomen op het net?, meldt woordvoerder Niels Stet van netwerkbeheerder Liander. Op vragen over het Cambuurstadion wil hij niet ingaan. ,,Ik kan niks zeggen over individuele klanten zoals het Cambuurstadion. Je zou hen deze vraag kunnen stellen.?

,,De vraag is of het voldoende is voor piekmomenten zoals op wedstrijddagen?, reageert Cambuurdirecteur Ard de Graaf. ,,Zeker als het stadion ook verwarmd moet worden op elektriciteit.?

Kortom: terwijl de bouw van het stadion vordert, blijven er onzekerheden voor Cambuur. Want naast de stroomperikelen moet de gemeenteraad van Leeuwarden ook nog een besluit nemen over de toekenning van de lening van 6 miljoen euro, bedoeld voor de afbouw van het stadion.


Bankzitter

Waa hebben we het nu helemaal over? We zullen ongeveer 30 thuiswedstrijden per jaar spelen (overigens niet eens allemaal in de avond).
Laten we zeggen 4 uur licht/verwarming per wedstrijd dan is dat iets van 120 uur piekbelasting op jaarbasis.

Ik snap dat het krap is op het stroomnet, maar dat stelt toch helemaal niks voor aan uren piekbelasting denk ik dan als leek.

Stiens

Het gaat er natuurlijk wel om of het stroomnet die piekbelasting ?berhaupt aan kan... En de ene wedstrijddag is de andere niet. Als je met 15 graden speelt zal het een minder groot probleem zijn dan wanneer het -5 vriest. Dan schieten de kWh's qua verbruik je om de oren met warmtepompen.

Lowieke

Dan in de winter maar 's middag voetballen en alleen als het niet vriest.

janou

Citaat van: Lowieke op november 21, 2023, 10:56:47
Dan in de winter maar 's middag voetballen en alleen als het niet vriest.

Toch een zomercompetitie beginnen?

Grijskijkert

#10060
Citaat van: Stiens op november 21, 2023, 10:41:15
Het gaat er natuurlijk wel om of het stroomnet die piekbelasting ?berhaupt aan kan... En de ene wedstrijddag is de andere niet. Als je met 15 graden speelt zal het een minder groot probleem zijn dan wanneer het -5 vriest. Dan schieten de kWh's qua verbruik je om de oren met warmtepompen.
Lees niks over de zonnepanelen die op de tribunedaken komen te liggen, is batterijen een oplossing? En anders een diesel aggregaat voor een paar uur in die piek...
IN HENK WE TRUST!!!

Stiens

De stroom die wordt opgewekt door de panelen opslaan in batterijen is duur. (Lees: Aanschaf van batterijen is prijzig en staat qua capaciteit t.o.v. prijs nog in de kinderschoenen). Maar dat is inderdaad misschien wel waar je naartoe wil in de toekomst. Niet alleen het stadion trouwens, maar ook elke particuliere woningbezitter welke een warmtepomp en zonnepanelen heeft  :devil

Grijskijkert

Citaat van: Stiens op november 21, 2023, 12:30:05
De stroom die wordt opgewekt door de panelen opslaan in batterijen is duur. (Lees: Aanschaf van batterijen is prijzig en staat qua capaciteit t.o.v. prijs nog in de kinderschoenen). Maar dat is inderdaad misschien wel waar je naartoe wil in de toekomst. Niet alleen het stadion trouwens, maar ook elke particuliere woningbezitter welke een warmtepomp en zonnepanelen heeft  :devil
Ik kom op 1000 euro per kWh, dan kost een batterij gauw 1 miljoen(batterij van 1000 kwh)..
IN HENK WE TRUST!!!

Zuid1991

Iemand die weet waarom groot gedeelte van bovenste verdieping van de hoofdtribune niet is opgevuld?
Dacht dat hier alleen maar skyboxen kwamen?

Grijskijkert

Citaat van: Zuid1991 op november 22, 2023, 16:15:57
Iemand die weet waarom groot gedeelte van bovenste verdieping van de hoofdtribune niet is opgevuld?
Dacht dat hier alleen maar skyboxen kwamen?
Komen er ook met een soort van terras...
IN HENK WE TRUST!!!