Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Specuveter

Had het wel verwacht.
Gemeente kan niet anders dan hier iets in betekenen nu het stadion er al staat
Gemeente dertig kilometer verderop doet niks anders.

janou

Kan iemand t stukje hier plaatsen?

rvw

Citaat van: rvw op november 27, 2020, 17:35:50
Friesland neemt risico met subsidie sport
2 minuten leestijd
HEERENVEEN (ANP) - Het ambitieuze en risicovolle project Sportstad Heerenveen, dat in totaal 111 miljoen euro kost, gaat door.

Provinciale Staten van de provincie Friesland zijn gistermiddag met een kleine meerderheid akkoord gegaan met een bijdrage van 19 miljoen euro. Daarmee is het volgens H. ter Meulen van de gemeente Heerenveen na vier jaar onderhandelen bijna zeker dat het project doorgaat.

Sportstad Heerenveen moet een groot sportcentrum worden met een zwembad, sporthallen, een school en een gezondheidsboulevard. Daarnaast moet het Abe Lenstra Stadion worden uitgebreid. Gemeentewoordvoerder H. ter Meulen geeft toe dat er financiƫle risico's aan het project zitten. Zo kan de eredivisieclub SC Heerenveen bijvoorbeeld failliet gaan. "De risico's zijn echter te overzien", aldus Ter Meulen.

De gemeenteraad van Heerenveen stemde dinsdagavond al in met een garantstelling die nodig is om een lening van 25 miljoen euro van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) te realiseren. Eerder was ook bekend dat de gemeente Heerenveen een bijdrage levert van 21 miljoen euro. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) betaalt 8 miljoen euro voor het omvangrijke project. De overige bedragen worden geleverd door de deelnemende partijen zoals SC Heerenveen, het Friesland College en De Friesland Zorgverzekeraar.

Volgens Ter Meulen hoeven er nu alleen nog een paar kleine gaten gedicht te worden. Zo moet het ministerie van Economische Zaken nog subsidie geven voor Sportstad Heerenveen. Daarnaast moet de Europese Commissie toestemming geven aan gemeente en provincie om in het project te investeren

rvw

Dit is er naar die boeren gegaan.

Stiens

Citaat van: janou op oktober 17, 2023, 09:31:57
Kan iemand t stukje hier plaatsen?

Cambuur vraagt gemeente om steun voor stadionafbouw: gat van 5 miljoen euro, geld nodig voor installatiewerk, kleedkamers en stoeltjes

SC Cambuur vraagt waarschijnlijk gemeentelijke steun aan voor de afbouw van het stadion. De club kampt met een gat van 5 miljoen euro. Een lening of garantstelling lijkt bespreekbaar voor de Leeuwarder gemeenteraad.

De cascobouw van het nieuwe Cambuurstadion is bijna afgerond. Maar het installatiewerk, de stoelen, het gras, de kleedkamers en andere voorzieningen komen voor rekening van de club. Cambuur krijgt dit zelf financieel niet rond.

Aanvankelijk was voor de afbouw ruim 6 miljoen euro begroot en dit is ook door Cambuur gerealiseerd, maar door een combinatie van conservatief begroten, stijgende bouwkosten en -lonen ligt het benodigde bedrag inmiddels vele miljoenen hoger.

,,Er is nog een gat van 5 miljoen euro voordat we onze financiering helemaal rond hebben??, aldus Cambuur-directeur Ard de Graaf. Vandaar de naderende steunaanvraag, waarvan de details nog niet helder zijn. Het kan gaan om een lening van enkele miljoenen. ,,Wij zijn druk bezig met deze financiering. Daarvoor lopen meerdere projecten.??

Volgens De Graaf heeft hij voor het zomerreces de gemeenteraad op de hoogte gebracht van de financi?le situatie rondom de stadionafbouw. ,,Ik heb toen gezegd dat wij niets kunnen uitsluiten, als het gaat om een hulpvraag aan de gemeente. En ?ls wij die vraag gaan stellen, dan is er voor Cambuur maar ??n belang: wij moeten een lening of garantstelling in onze exploitatie kunnen dragen.?

Gemeenteraad beslist
,,We hebben de voorbije jaren alles gedaan om een betrouwbare partner van onze stakeholders, waaronder de gemeente, te zijn?, vervolgt De Graaf. ,,Wij willen dat ook blijven. We onderzoeken momenteel wat de mogelijke gevolgen van zo?n lening of garantstelling voor ons zijn.?

PvdA-wethouder Hein de Haan heeft fractievoorzitters van de politieke partijen vorige week op de hoogte gesteld van de naderende hulpvraag. ,,Wij zijn in goed gesprek met Cambuur over de afbouw.?? Zowel ambtelijk als bestuurlijk is er volgens hem veel contact.

,,Maar wij hebben nog geen concreet verzoek liggen??, zegt De Haan. Dat maakt het lastig om er iets over te kunnen zeggen, vindt hij. ,,Zo gauw dat verzoek wel komt, breng ik de gemeenteraad op de hoogte.?? Die moet er dan over beslissen.

Fikse tegenvallers
Dat de voetbalclub nu aanklopt bij de gemeente, leidt in de raad tot wrevel en zorgen. Jaar in jaar uit worden politieke partijen geconfronteerd met fikse tegenvallers, waarbij zij zich telkens moeten buigen over nieuwe constructies om de bouw van het stadion te laten slagen.

GroenLinks maakte de afgelopen jaren duidelijk dat de gemeente zelf geen geld meer in het stadion moet stoppen. ,,Een gift ligt heel gevoelig?, zegt fractievoorzitter Wim Spoelman. Over een garantstelling wil zijn partij wel nadenken, maar alleen na gedegen onderzoek door financi?le adviseurs. Want als de club extra geld leent, ,,moet het die lasten wel kunnen dragen.??

Een schenking vindt ook FNP-fractievoorzitter Jan-Willem Tuininga ongewenst: ,,Wy binne gjin partij dy?t it jild fuortjout.? Er zijn genoeg wijk- en dorpsgebouwen en bedrijven die ook om geld zitten te springen, benadrukt Tuininga.

Informatievoorziening
Het kan echter niet zo zijn dat Leeuwarden straks een stadion heeft waarin niet gevoetbald kan worden, vindt de FNP?er. Over een garantstelling aan de club wil hij dan ook best constructief nadenken. Hierbij is de partij wel kritisch over de informatievoorziening door De Haan: ,,Hoe lang wit de weth?lder al dit der oan sit te kommen??

Geld geven past ook niet in het straatje van GBL. Een lening of garantstelling wil de partij overwegen, maar dan moet je wel goed kijken naar de leenvoorwaarden en de oorzaken van de geldnood, zegt fractievoorzitter Sikko Klaver. Uiteindelijk moet een lening een keer afbetaald worden. ,,En dan ben ik heel benieuwd waar het geld vandaan moet komen.?

,,Zolang er geen voorstel ligt, vind ik er niks van?, zegt Julie Bruijnincx van D66. Net als andere partijen schrikt ze ervan dat de gemeente voor de zoveelste keer snel financi?le problemen moet helpen oplossen. Ze wil nu dan ook veel ruimte voor een gedegen afweging: ,,We moeten onszelf als gemeenteraad de tijd gunnen.?

Geen paniekvoetbal
Jaren achtereen zag de gemeenteraad zich vlak voor het zomerreces gedwongen om onder massieve tijdsdruk een besluit te nemen over enorme bedragen. ,,Dat paniekvoetbal willen wij niet meer??, zegt Bruijnincx. ,,Dus niet snel-snel, kort-kort.?

De gemeenteraad is zich druk aan het voorbereiden op de naderende vaststelling van de gemeentebegroting voor 2024. Of de steunaanvraag van Cambuur hierin nog in mee genomen kan worden, is onduidelijk. Niemand weet namelijk precies wanneer dit verzoek komt.

Bron: LC.nl

Eewal

Als het stadion maar niet met goedkopere rotzooi wordt afgebouwd....

papier

Een gift lijkt me een absolute no-go, moet je als club die maatschappelijk betrokken is ook niet willen.

Grijskijkert

Citaat van: papier op oktober 17, 2023, 09:03:07
Tuurlijk kun je de club dit wel aanrekenen. Aannemers schrijven altijd met een vork dus dat het een stuk duurder zou worden is niet gek.
Hou toch op, of heb je onder een steen geleefd o.i.d. Dat de (af) bouw kosten zo extreem zijn gestegen kan de club niks aan doen, ze hebben het oorspronkelijke bedrag voor de afbouw binnengehaald. Alle bouwprojecten hebben de zelfde problemen, hoeveel duurder is/wordt het binnenhof bijvoorbeeld.
IN HENK WE TRUST!!!

Grijskijkert

Citaat van: papier op oktober 17, 2023, 09:45:27
Een gift lijkt me een absolute no-go, moet je als club die maatschappelijk betrokken is ook niet willen.
Het gaat om een garantstelling een lening is al afgewezen door de fractieleiders van gemeenteraad..
IN HENK WE TRUST!!!

papier

Citaat van: Grijskijkert op oktober 17, 2023, 09:55:48
Hou toch op, of heb je onder een steen geleefd o.i.d. Dat de (af) bouw kosten zo extreem zijn gestegen kan de club niks aan doen, ze hebben het oorspronkelijke bedrag voor de afbouw binnengehaald. Alle bouwprojecten hebben de zelfde problemen, hoeveel duurder is/wordt het binnenhof bijvoorbeeld.

Nee ik denk eerder dat jij dat hebt gedaan. Het is schering en inslag dat grote projecten vele malen duurder zijn dan begroot, daar moet je aan de voorkant op voorbereid zijn. Niet weer de gang naar de gemeente maken. Ik vind het zeer onprofessioneel en niet sociaal, houdt dan een optie open om een tribune niet te verbouwen. Dit is weer emotionele chantage richting de gemeente, het is slap en onprofessioneel. En het past ook totaal niet in lijn met het fatsoenlijke en financiele sobere beleid van de afgelopen jaren.

oost

Citaat van: papier op oktober 17, 2023, 09:45:27

Heb ik geen moeite mee, als je ziet hoeveel mensen maandelijks een gift van de overheid krijgen

Grijskijkert

Citaat van: papier op oktober 17, 2023, 09:58:56
Nee ik denk eerder dat jij dat hebt gedaan. Het is schering en inslag dat grote projecten vele malen duurder zijn dan begroot, daar moet je aan de voorkant op voorbereid zijn. Niet weer de gang naar de gemeente maken. Ik vind het zeer onprofessioneel en niet sociaal, houdt dan een optie open om een tribune niet te verbouwen. Dit is weer emotionele chantage richting de gemeente, het is slap en onprofessioneel. En het past ook totaal niet in lijn met het fatsoenlijke en financiele sobere beleid van de afgelopen jaren.
Dus jij heb o.a. de corona epidemie en de oorlog in Oekra?ne voorspeld en zien aankomen, kom op zeg hoe kan je daar nu beleid opmaken. Ook de gemeente projecten zijn vele malen duurder geworden. En emotionele chantage? Hoe dan, er is nog niet eens een officieel verzoek gekomen.. Maar goed Cambuur heeft er schuld aan dat de bouwmaterialen veel duurder zijn geworden(of gemaakt).
IN HENK WE TRUST!!!

janou

Citaat van: papier op oktober 17, 2023, 09:58:56

Dus je moet op voorhand voorbereid zijn dat alles het dubbele gaat kosten? Lijkt mij onmogelijk. Het zegt genoeg dat dit probleem ook bij andere grote projecten is voorgekomen, hier is de financi?le schade waarschijnlijk nog stukken groter dan dat dit voor ons is.

Tuurlijk is het belangrijk om inflatie mee te rekenen in een begroting, maar dit soort verschillen kan simpelweg niet voorspeld worden lijkt mij.

Grijskijkert

Citaat van: janou op oktober 17, 2023, 10:10:03
Dus je moet op voorhand voorbereid zijn dat alles het dubbele gaat kosten? Lijkt mij onmogelijk. Het zegt genoeg dat dit probleem ook bij andere grote projecten is voorgekomen, hier is de financi?le schade waarschijnlijk nog stukken groter dan dat dit voor ons is.

Tuurlijk is het belangrijk om inflatie mee te rekenen in een begroting, maar dit soort verschillen kan simpelweg niet voorspeld worden lijkt mij.
In sommige gevallen 150%...
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Citaat van: oost op oktober 17, 2023, 10:00:58
Heb ik geen moeite mee, als je ziet hoeveel mensen maandelijks een gift van de overheid krijgen
:thumbsup klopt helemaal en die hoeven hun handje maar op te houden?. :zweep