Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Delfzijl/Cambuur

Ik zal  wel te zwartgallig zijn....maar volgens mij duurt het allemaal al veel te lang en zo komt er iedere keer weer ellende en tegenslag bij.
Dikke zeepbel is dat ding. Maar aan de andere kant... er is al zoveel in beweging gezet, moet toch wel doorgaan zou je zeggen.
Mijn gedachte... zet die tegenstellingen nu eens allemaal aan de kant en begin s n keer wat te  doen, man wat een ergernis al die berichten over ons nieuwe huis...?

Collingwood

#8836
Ik kan het mis hebben, maar dat hier onenigheid over was was toch al lang bekend? De grond waar het stadion moet komen is volgens mij bovendien geen onderdeel van het conflict, en dus staat deze rechtszaak ook de bouw van het stadion niet direct in de weg.
Kalmte alleen kan u redden.

Delfzijl/Cambuur

Waarom beginnen ze dan nooit....?

Collingwood

Omdat andere zaken wel in de weg stonden. En nog staan, want de nieuwe omgevingsvergunning moet nog worden ingediend, schijnt binnen enkele weken te gebeuren. Mocht dat allemaal goed gaan dan kan er begin 2022 met de bouw begonnen worden.
Kalmte alleen kan u redden.

Bernardo

'Stadion kan in herfst 2022 open'
Veel eerder dan verwacht om
aan contract
WTC te voldoen
LEEUWARDEN Ontwikkelaar Van Wijnen spant zich in om het nieuwe Cambuurstadion al in september volgend jaar speelklaar te krijgen. Dit is een jaar eerder dan was aangekondigd.
Erwin Boers
Deze verrassing kwam gisteren bovendrijven tijdens een complexe rechtszaak tussen het WTC en de SOC, die het stadion oorspronkelijk wilde ontwikkelen. Hun strijd draait om grond voor nieuwbouw van vrijetijdsvoorzieningen (leisure), winkels en horeca aan de zuidwestzijde van het WTC. De stadiongrond zelf is geen punt van strijd.

Het conflict grijpt terug op een contract uit 2019. Het WTC beloofde grond over te dragen, maar stelde hier voorwaarden aan. Een belangrijke eis was dat het nieuwe stadion in september 2022 klaar moest zijn. Inmiddels is dit onhaalbaar, stelde WTC-advocaat Jos Webbink gisteren.

De SOC maakte eerder geen haast met het opvragen van de grond, maar wil die nu alsnog snel in handen krijgen. Wanneer het WTC hier niet aan meewerkt, eist de SOC 10.000 euro boete per dag. Het WTC spande een kort geding aan om dit te verhinderen.

Vorige maand liet het WTC tegenover de LC al weten dat het meer ,,waarde'' terug wil zien voor de grond, bijvoorbeeld als mede-eigenaar van de leisure-voorzieningen. Deze zet kwam in reactie op andere veranderingen. Ontwikkelaar Wyck-erveste (SOC) heeft namelijk de stadionontwikkeling en andere zaken doorverkocht aan Van Wijnen.

,,De SOC is een commercieel interessante deal aangegaan met Van Wijnen'', zei Webbink. De kans dat de SOC nog aan de contracteisen met het WTC kan voldoen, lijkt hem echter bijzonder klein: ,,Er is nog niet eens een bouwvergunning aangevraagd.''

Die aanvraag komt er echter binnen enkele weken, benadrukte directeur Arjen Oosting van Van Wijnen Noord gisteren. Zijn bedrijf onderzocht de afgelopen weken of het via bouwaanpassingen versnelling mogelijk kan maken ,,zodat er in september 2022 kan worden gevoetbald. Het lijkt erop dat dit zal lukken.'' De afbouw van andere gebouwdelen volgt dan later. Het contract kan dus wel degelijk nagekomen worden, concludeerde SOC-advocaat Lucas van Dooren.

Dat de SOC en Van Wijnen zich zo inspannen voor de grond, maakt duidelijk dat zij nog altijd een interessant verdienmodel zien in de Leisure Dome. Dat is opvallend, omdat hierover bij de recente reddingsplannen voor de stadionbouw nauwelijks gesproken werd.

Rechter Carolien Telman probeerde de strijdende partijen vergeefs te verleiden tot een onderling vergelijk. Uiterlijk volgende week doet zij uitspraak. Waarschijnlijk volgen daarna nog meer rechtszaken over de ingewikkelde grondstrijd.

De bestreden gronden liggen niet alleen achter het WTC, maar ook binnen het hallencomplex. Een stukje van de veemarkthal moet namelijk plaatsmaken voor een aanbouw van de leisure en horeca. Daarom is de veemarkt het afgelopen jaar al verhuisd naar bedrijventerrein De Hemrik

Eewal

over een dik jaar staat er een stadion, leuke gedachte, maar realistisch?

polderrob

misschien goed om te weten wie de ( mede) eigenaar is van het WTC. Is dat niet de grote man van Ausnutria uit Heerenveen?

Naastismis

Citaat van: Eewal op juli 21, 2021, 10:38:47
over een dik jaar staat er een stadion, leuke gedachte, maar realistisch?

Nee, maar dit zeggen ze om de rechter te overtuigen. Wanneer ze eenmaal aan het bouwen zijn zeggen ze dat de deadline niet wordt gehaald, en op dat moment kun je toch niet meer terug.

Delfzijl/Cambuur

En wij hebben het door... en de rechter niet zeker......?

Eewal

Citaat van: Naastismis op juli 21, 2021, 20:41:21
Nee, maar dit zeggen ze om de rechter te overtuigen. Wanneer ze eenmaal aan het bouwen zijn zeggen ze dat de deadline niet wordt gehaald, en op dat moment kun je toch niet meer terug.
rechters trappen daar doorgaans altijd in inderdaad  8P

Eewal

Grond moet door wtc worden overgedragen. Mooi nieuws!

Lore

Citaat van: Eewal op juli 28, 2021, 13:16:38
Grond moet door wtc worden overgedragen. Mooi nieuws!

Ah, dat is heel fijn nieuws. Dan kan de vergunning worden aangevraagd!

Bernardo

WTC moet grond voor bouw nieuw Cambuurstadion overdragen
28 jul 2021 - 13:16 Frysk
Het WTC in Leeuwarden moet de grond die bestemd is voor de ontwikkeling van het nieuwe stadion afstaan aan de Stadionontwikkeling Cambuur (SOC). Dat heeft de rechter bepaald in het kort geding dat door het WTC was aangespannen.



Ook al is het nog niet zeker of het nieuwe stadion op tijd klaar zal zijn, de rechter zegt dat het WTC zich toch aan de afspraken moet houden. Het WTC wilde de grond niet overdragen, omdat ze denkt dat de SOC zich niet aan de afspraken kan houden. Zo is een van de voorwaarden voor de overdracht van de grond dat het stadion in september 2022 er moet staan.

Als de grond niet overgedragen wordt, dreigde de SOC met een boete van 10.000 euro per dag. Volgens de rechter heeft de SOC belang bij de grond, omdat die intussen doorverkocht is aan de nieuwe bouwer van het stadion, Van Wijnen.

De nieuwe ontwikkelaar Van Wijnen gaf aan dat het nog altijd het plan is dat er in 2022 gevoetbald kan worden. Van Wijnen wil zich eerst richten op het voetbaldeel en zegt bezig te zijn met de laatste voorbereidingen voor het indienen van een vergunning. Hoewel de SOC niet meer de ontwikkelaar is, heeft zij nog altijd recht op de grond.

De SOC eist een boete van 10.000 euro per dag, zolang het WTC zich niet aan het contract houdt. Volgens de rechter hoeft het WTC nu geen boete te betalen, maar moeten beide partijen opnieuw overeenstemming bereiken over de akte van levering.

Lore

Citaat van: Bernardo op juli 28, 2021, 13:40:42
WTC moet grond voor bouw nieuw Cambuurstadion overdragen
28 jul 2021 - 13:16 Frysk
Het WTC in Leeuwarden moet de grond die bestemd is voor de ontwikkeling van het nieuwe stadion afstaan aan de Stadionontwikkeling Cambuur (SOC). Dat heeft de rechter bepaald in het kort geding dat door het WTC was aangespannen.



Ook al is het nog niet zeker of het nieuwe stadion op tijd klaar zal zijn, de rechter zegt dat het WTC zich toch aan de afspraken moet houden. Het WTC wilde de grond niet overdragen, omdat ze denkt dat de SOC zich niet aan de afspraken kan houden. Zo is een van de voorwaarden voor de overdracht van de grond dat het stadion in september 2022 er moet staan.

Als de grond niet overgedragen wordt, dreigde de SOC met een boete van 10.000 euro per dag. Volgens de rechter heeft de SOC belang bij de grond, omdat die intussen doorverkocht is aan de nieuwe bouwer van het stadion, Van Wijnen.

De nieuwe ontwikkelaar Van Wijnen gaf aan dat het nog altijd het plan is dat er in 2022 gevoetbald kan worden. Van Wijnen wil zich eerst richten op het voetbaldeel en zegt bezig te zijn met de laatste voorbereidingen voor het indienen van een vergunning. Hoewel de SOC niet meer de ontwikkelaar is, heeft zij nog altijd recht op de grond.

De SOC eist een boete van 10.000 euro per dag, zolang het WTC zich niet aan het contract houdt. Volgens de rechter hoeft het WTC nu geen boete te betalen, maar moeten beide partijen opnieuw overeenstemming bereiken over de akte van levering.

Die laatste zin triggert mij nog wel wat. Hoe ziet zoiets eruit? Zij moeten toch gewoon zo spoedig mogelijk de huiidge akte van levering moeten nakomen?

Treb

Citaat van: Lore op juli 28, 2021, 17:25:49
Die laatste zin triggert mij nog wel wat. Hoe ziet zoiets eruit? Zij moeten toch gewoon zo spoedig mogelijk de huiidge akte van levering moeten nakomen?

De rechter wil eerst geen boete opleggen omdat hij wil dat ze er  z.s.m. als volwassen mensen uitkomen.

Doet het WTC moeilijk, dan komt die boete er alsnog.

Dat is mijn redenatie.