Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

vialli

'Reuring rond stadion helpt bij financiering'
LEEUWARDEN Cambuur hoopt dat het met skyboxen en een ,,eigen bijdrage'' van supporters, sponsors en horeca de bijdrage aan het nieuwe stadion kan betalen.
,,We kunnen van de KNVB 2,5 ton lenen en we hebben van een brouwer de toezegging dat we 7,5 ton kunnen lenen, die we in de vorm van sponsoring terug kunnen betalen'', zei Gerald van den Belt gisteren namens Cambuur op vragen van de Leeuwarder gemeenteraad. Verdere zekerheden zijn er nog niet.
Als de de palen volgend jaar de grond ingaan, ontstaat er veel reuring en krijgen mensen het gevoel dat ze erbij willen horen, verwacht Van den Belt. Dat helpt de financiering. De club bekijkt of het mogelijk is om een skybox ,,voor 1 miljoen euro te verkopen of verhuren'', bijvoorbeeld voor 25 tot 50 jaar.
Cambuur moet zelf 4 miljoen betalen voor 'afbouw' van het stadion. De club praat nog met ontwikkelaar Van Wijnen over de voorwaarden en risico's. Ook veel andere details in de afspraken rond het stadion moeten nog worden vastgelegd.
CU-raadslid Frits Rijpma vroeg of de club de huur van het stadion nog kan betalen, mocht Cambuur ooit terugkeren in de eerste divisie. Dat is op te brengen, verwacht Van den Belt. De jaarhuur gaat van 2,5 ton in het huidige complex naar 6 ton in het nieuwe stadion.
De huidige tv-gelden uit de eerste divisie (7 ton) zijn voldoende ,,als borging'' voor de huur. In de eredivisie krijgt Cambuur 2 miljoen aan tv-gelden, een bedrag dat verder kan oplopen in de verdere toekomst.
Het bewonerscomité van de naastgelegen Schrijversbuurt heeft in een brief zorgen geuit over de bezuinigingsplannen voor het stadion. Goedkoper materiaal mag niet tot meer geluidsoverlast leiden, vindt dit comité. De ontwikkelaar zei gisteren niet te verwachten dat de bezuinigingen op het ontwerp grote gevolgen hebben.
De gemeenteraad is geneigd om akkoord te gaan met een lening van 14 miljoen aan Van Wijnen. Veel partijen voelen zich wel overvallen door de tijdsdruk en de complexiteit van de afspraken. De VVD vroeg alles nog te laten bekijken door de gemeenteaccountant.

LC 29/6

Lore

De huur gaat dus van 250.000 naar 600.000, een stijging van 350.000. Hiernaast zullen vast er andere kosten zijn die ook stijgen, maar die laat ik nu even buiten beschouwing. Dat betekent dat Cambuur zo'n 20.588 euro per wedstrijd meer moet binnen halen om het geld terug te verdienen. Uitgaande van een  kaartprijs van gemiddeld 20 euro, zouden er dus 1000 supporters meer binnen moeten komen gemiddeld per wedstrijd. Natuurlijk zou je ook 35 gemiddelde sponsoren binnen kunnen halen.

Vol met aannames en met gaten in het verhaal, maar dit klinkt zo toch niet onmogelijk he?

herr kunkel

ook bij Cambuur geopperd: ik denk supporters ook hier er zich meer mee laten bemoeien, zie>>  https://ploughlanebond.com/   bij  AFC Wimbledon was een vergelijkbaar probleem ( maar meer geld nodig: rond de 10 miljoen)....  is vlot getrokken dankzij de supporters 

veteraan

Citaat van: herr kunkel op juni 29, 2021, 14:28:53
ook bij Cambuur geopperd: ik denk supporters ook hier er zich meer mee laten bemoeien, zie>>  https://ploughlanebond.com/   bij  AFC Wimbledon was een vergelijkbaar probleem ( maar meer geld nodig: rond de 10 miljoen)....  is vlot getrokken dankzij de supporters 

Goed concept ! we moeten ook weer wat sterkere banden gaan onderhouden met het grotere bedrijfsleven Achmea (de Friesland) Rabo(Friesland bank)Oranjewoud(verkoop NDC) zouden nog wel eens een gebaar kunnen maken (Friesland Campina)

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Lore op juni 29, 2021, 13:44:34
De huur gaat dus van 250.000 naar 600.000, een stijging van 350.000. Hiernaast zullen vast er andere kosten zijn die ook stijgen, maar die laat ik nu even buiten beschouwing. Dat betekent dat Cambuur zo'n 20.588 euro per wedstrijd meer moet binnen halen om het geld terug te verdienen. Uitgaande van een  kaartprijs van gemiddeld 20 euro, zouden er dus 1000 supporters meer binnen moeten komen gemiddeld per wedstrijd. Natuurlijk zou je ook 35 gemiddelde sponsoren binnen kunnen halen.

Vol met aannames en met gaten in het verhaal, maar dit klinkt zo toch niet onmogelijk he?

ik dacht dat cambuur eigenaar zou worden?
Henk, held, bedankt

Bankzitter

Inderdaad. Is dat een foutje in de tekst? Wie wordt er dan wel eigenaar als Cambuur dat niet is?

Lore

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op juni 29, 2021, 20:19:49
ik dacht dat cambuur eigenaar zou worden?

Hmmm, nu je het zegt! Dan moet het hypotheek zijn tov huurlast? Zou wel kunnen. Even ruim teken met 3% rente op de hypotheek, zou dat een hypotheekbedrag maken van 25 miljoen

YellowBlue

Citaat van: Lore op juni 30, 2021, 16:54:31
Hmmm, nu je het zegt! Dan moet het hypotheek zijn tov huurlast? Zou wel kunnen. Even ruim teken met 3% rente op de hypotheek, zou dat een hypotheekbedrag maken van 25 miljoen

Volgens mij zou Cambuur huurder worden met een optie om op termijn eigenaar te worden.

Montana

Citaat van: YellowBlue op juli 01, 2021, 14:20:46
Volgens mij zou Cambuur huurder worden met een optie om op termijn eigenaar te worden.

:y

Stiens

Leeuwarder gemeenteraad positief over lening voor nieuw Cambuurstadion


De gemeenteraad van Leeuwarden is positief over een lening van 14 miljoen euro voor de bouw van een nieuw Cambuurstadion. Dat bleek maandagavond in de commissievergadering. Alle partijen kunnen zich vinden in de lening, al waren er wel de nodige kritische opmerkingen.

De 14 miljoen is nodig om de bouw weer vlot te trekken. Eerder zou Wyckerveste die bouw realiseren, maar nadat die zich terugtrok, is nu bouwgroep Van Wijnen aan zet. Harry Bevers van de VVD kan zich wel vinden in de lening. Zijn partij was vier jaar geleden tegen een subsidie voor de bouw.

"Vier jaar geleden zeiden we dat er zonder subsidie met ons te praten viel en nu moeten we woord houden. De gemeente en Van Wijnen, een grote betrouwbare partij, maken afspraken en komen een lening met elkaar overeen. Cambuur moet ook leveren, maar vooral aan Van Wijnen. Dat betekent dat de risico's voor de gemeente te overzien zijn."

Ook GroenLinks ziet genoeg zekerheden om akkoord te gaan met de lening. Raadslid Evert Stellingwerf: "Het is goed geregeld doordat er een afspraak is gemaakt over de televisiegelden. Dat is een zekere geldstroom en dat geld is bestemd om de huur te betalen."

Zijn partij kan leven met het voorstel omdat het volgens hem in balans is. "Er is een constructie gemaakt waarbij er ook een marktpartij tussen zit, dat is de eerste partij die aansprakelijk is en garant staat voor een deel. De gemeente heeft dus geen rechtstreekse financiële relatie met de voetbalclub."
 
Raad moet nog stemmen
In de raadsvergadering van woensdag wordt nog officieel over de lening van 14 miljoen gestemd, maar dat lijkt geen probleem te zijn, omdat alle partijen hebben aangegeven voor te zijn. De accountant van de gemeente zal de zaak de komende jaren wel extra in de gaten houden.

666

Goed nieuws, maar waarom betalen we huur voor ons stadion? Of is het hypotheek, ik dacht dat we 1 van de weinigen voetbalclubs zouden zijn die eigenaar van het stadion zou worden.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

Treb

Dus woensdag groen licht?

Lore

Citaat van: Treb op juli 06, 2021, 15:14:07
Dus woensdag groen licht?

Ik ga er vanuit dat dan de bouwvergunning nog moet worden aangevraagd.

Treb

Citaat van: Lore op juli 06, 2021, 16:43:10
Ik ga er vanuit dat dan de bouwvergunning nog moet worden aangevraagd.

Verwacht je daar problemen?

Lore

Citaat van: Treb op juli 06, 2021, 17:23:57
Verwacht je daar problemen?

Nee, ik denk dat dat goed komt. Maar zeker weten doe je het nooit!