Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Bernardo

Directeur SC Cambuur teleurgesteld: "Dit is een flinke kink in de kabel"
19 nov 2020 - 07:51 Frysk
De ontwikkeling van het WTC-gebied in Leeuwarden en daarmee het nieuwe stadion van SC Cambuur loopt opnieuw vertraging op. Projectontwikkelaar Wyckerveste heeft aangegeven dat het project te weinig rendement oplevert en trekt daarom de stekker eruit. Eén van de gedupeerde partijen is SC Cambuur. Algemeen directeur Ard de Graaf is teleurgesteld: "Dat het stadion er moet komen is duidelijk, dat het er gaat komen daar ben ik ook nog steeds van overtuigd. Maar dit is echt een flinke kink in de kabel."


Ard de Graaf - Foto: Omrop Fryslân
Het was echter niet een verrassing voor De Graaf. Hij zag de bui al een poos hangen. "Wij zitten bij alle bestuurlijke gesprekken aan tafel, dus ik kan niet ontkennen dat ik dit wel heb zien aankomen. Ik zag wat de strijd van de ontwikkelaar was om dit rond te krijgen met alle partijen. En dat dit ook met grote spanningen gepaard ging. Dat hebben we de afgelopen jaren vaker meegemaakt, we hebben een aantal flinke hobbels moeten nemen met z'n allen. Maar nu is het niet gelukt en is het vastgelopen. Wyckerveste heeft gezegd: tot hier en niet verder. Dat is buitengewoon teleurstellend."

Ondergrens was bereikt
Directeur De Graaf legt uit waar het nu precies op bleef hangen. "Een ontwikkelaar maakt een plan en zoekt partijen die er aan mee financieren en zich er gaan vestigen. Wij zijn er één van, maar ook ROC Friese Poort bijvoorbeeld. Zij huren of kopen vierkante meters en dat moet leiden tot een bepaald rendement voor de ontwikkelaar. Dat rendement zal meedansen met de tijd, maar heeft wel een ondergrens. Een ontwikkelaar zal geen verliesgevende ontwikkeling maken. Er is veel gebeurd met deze business case. Maar nu was de grens bereikt en is besloten om ermee te stoppen."

Hoop op doorstart
SC Cambuur hoopt wel dat het niet het einde betekent voor alle plannen. "We zijn met een hele groep partijen nog over: de gemeente, Cambuur, ROC Friese Poort, WTC, Bouwgroep Dijkstra Draisma, allemaal partijen die nog aan boord zijn in het project. Daar blijven we mee in gesprek om te kijken hoe we een doorstart kunnen maken met dit project en wie de kar gaat trekken. Er zijn natuurlijk meer vragen dan antwoorden, maar daar moeten we naar op zoek," zegt De Graaf.

Stadion onder druk
Dat er wat moet gebeuren om goed te blijven voetballen, is voor De graaf wel duidelijk. "Het staat al een aantal jaren onder druk. Op dit moment kunnen we prima spelen in het stadion, want er mogen geen mensen zitten en dus het heeft weinig te lijden. Maar daarna is het wel een uitdaging. Als we weer een niveau hoger zouden spelen, dan komt het stadion in een uitverkochte situatie volop onder druk te staan. Dat ga je geen vijf jaar meer doen. Er zullen ongetwijfeld lapmiddelen zijn, maar het punt is dat het niks meer te maken heeft met het betaald voetbal in 2020. We zullen linksom of rechtsom toch naar een oplossing moeten."

Maar om tot zo'n oplossing te komen zal nog wel een flinke klus worden, geeft de Cambuurdirecteur aan. Al houdt hij hoop. "Dit is wat ons betreft geen afstel, maar uitstel. Iedereen wil dit graag realiseren. We hebben een enorme uitdaging, maar we gaan ermee aan de slag. Daar hebben we tijd voor nodig, maar we hebben zeker hoop en overtuiging dat het gerealiseerd zal worden."

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1008719-directeur-sc-cambuur-teleurgesteld-dit-een-flinke-kink-de-kabel

Bankzitter

Dit was de business case in maart volgens vd Belt:
'Er is een totaalconcept neergelegd en partijen mochten daarin meedoen als ze aan de voorkant ook een bedrag zouden betalen om de onrendabele top van het stadion mee te financieren. Het nieuwe stadion kost ongeveer dertig miljoen euro. Normaliter betaal je ongeveer tien procent huur. Dat zou dus drie miljoen zijn. In het huidige stadion is dat maar twee ton. Dat bedrag moest dus omlaag. Doordat allerlei partijen aan de voorkant wilden meebetalen, kost het ons nu maar zevenenhalf miljoen. Dat gaan we ook nog financieren, we kopen het stadion. Dat betekent dat we jaarlijks vier tot vijf ton aan rente en aflossing kwijt zullen zijn. Het is een geweldige businesscase, in de wetenschap dat wij als een van de weinige clubs in Nederland eigenaar worden van het stadion. Het spelersmateriaal is – los van het spelersfonds – allemaal van ons. We zijn zelf eigenaar van het spelersbudget, de commercie is van ons, de skyboxen, de horeca, alle reclame-inkomsten... Alle kroonjuwelen zijn in het bezit van de club.'

In een nieuwe business case kan de club  misschien niet (volledig) eigenaar worden of lopen de jaarlijkse kosten op.Een deel van die dertig miljoen zal ook wel geinvesteerd zijn (oa ontwerp en alles is al gedaan)  en zal ook niet zo maar de prullebak ingaan.

Verwacht wel juridisch getouwtrek en mogelijk schadeclaims. Een bouwer was er volgens mij ook nog niet, dat zou dan BBD weer kunnen zijn.
Ik sluit ook niet uit dat een vorm van overheidssteun toch ook wel mogelijk is als de Corona crisis aantoonbaar het gat in de financiering veroorzaakt.

Complex en tijdrovend maar behalve de businesscase is alles wel al rond. Linksom of rechtsom, in het huidige stadion komen we vroeg of laat in financieel in de problemen, in een nieuw, te duur stadion ook. Een andere keuze dan doorzetten lijkt er daarom ook niet alleen zullen de verwachte voordelen van het nieuwe stadion grotendeels wegvallen.

herr kunkel


Een precaire toestand.. is het geen idee/plan om de supporters er ook in te gaan betrekken vraag je je af?  Ben benieuwd naar reacties. Bij draagvlak alhier zou ik zeggen> breder gaan uitrollen richting Cambuur en de supportersorganisaties.

Als mede investeerder: handen op elkaar en gaan werven, dit zou een vorm kunnen gaan zijn:

INVESTERINGSCOOPERATIE
de investeringscoöperaties, waarbij de leden primair als eigenaar van de onderneming in de coöperatie verbonden zijn met de coöperatie. Deze kunnen een overdraagbaar lidmaatschap hebben, waardoor ze dezelfde kenmerken hebben als een BV, maar flexibeler zijn. Een belangrijke toepassing is voor energiecoöperaties, waarbij leden investeren in gezamenlijke zonnepanelen of windmolens.

De eventuele winst ( bij rendement van het complex) kan je dan weer laten terugvloeien in de clubkas...  Een cooperatie als deze heeft niet te maken met rendementspercentages etc als zo'n De Wyckerveste. Ons rendement is meer 'emotioneel zakelijk' bepaald zeg maar.

Qua organisatie: er komt een door de leden gekozen bestuur, die namens haar leden optreedt. Best wel een praktische en interactieve rechtsvorm!


OVER DE COOPERATIE
De coöperatie is een Britse uitvinding. In 1760 werden reeds coöperatieve meelfabrieken geopend in Woolwich en Chatham. De arbeiders waren eigenaren van de fabriek en konden niet alleen meel, maar ook brood, boter en zelfs thee en suiker van de fabriek kopen. Robert Owen (1771-1858) werd door het idee geïnspireerd. In 1816 stelde hij aan het Britse parlement voor coöperatieve gemeenschappen op te richten. Dit leidde weer tot de oprichting van het tijdschrift "The Co-operator", dat instructies bevatte voor het oprichten en besturen van een coöperatieve gemeenschap. De aanhangers van het idee organiseerden een aantal congressen in de jaren 1831-1835 waar langzaam het idee van coöperatieve gemeenschappen plaats maakte voor coöperatieve winkels.

Ben benieuwd!


michello

Hessel Meijer geeft in een reactie aan dat de reden "een lang verhaal is". "Wyckerveste zal zich op verzoek van de gemeente blijven inspannen om het project toch gerealiseerd te krijgen."

Lore

Citaat van: Hirsch op november 18, 2020, 22:12:51
,,Het is niet waar dat wij te weinig huurders hadden", reageert Hessel Meijer van Wyckerveste. ,,Ik vind het jammer dat de gemeente dat beweert. We zijn er alleen met de Friese Poort (die veel ruimte voor haar opleidingen in het nieuwe stadion zou huren, red.) niet uit gekomen. Wij dachten dat de prijs was afgesproken, en daar is discussie over ontstaan."
Bron: LC

Dat maakt het dus wel degelijk een ander verhaal. Friese poort heeft dit in een eerder stadium zelf ook gedaan, de boel onder druk zetten om een betere huurprijs te krijgen. Zij zullen zeker nog met elkaar in gesprek gaan, maar de hele gang van zaken voelt wat vreemd aan.

Sakas

Geeft mij meer een gevoel van het hoog opspelen en het in de media gooien om zo onrust te veroorzaken zodat de andere partij uiteindelijk water bij de wijn doet.
Dat is koren op de molen van de LC omdat zij dit soort berichtgeving altijd zo negatief mogelijk brengen (lees bouw gaat niet door).
Ik denk dat dit allemaal wel eens met een sisser kan aflopen.
Laat sien ast foor Cambuur bist!

Len Cantello

Wijckerveste en de Friese Poort moeten maar even rap hun geschil bijleggen. En zich beseffen waar ze mee bezig zijn. En de LC moet eens ophouden zich als een onruststoker te gedragen i.p.v. een onafhankelijk medium. Zijn ze nou godverdomme helemaal van de pot gerukt?
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Lore

Citaat van: Sakas op november 19, 2020, 11:22:11
Geeft mij meer een gevoel van het hoog opspelen en het in de media gooien om zo onrust te veroorzaken zodat de andere partij uiteindelijk water bij de wijn doet.
Dat is koren op de molen van de LC omdat zij dit soort berichtgeving altijd zo negatief mogelijk brengen (lees bouw gaat niet door).
Ik denk dat dit allemaal wel eens met een sisser kan aflopen.

Het zou kunnen. In ieder geval zie je geen echte paniek bij onze directie. De komende weken zal het wel duidelijk worden.

De LC kan je trouwens niet echt kwalijk nemen dat zij nieuws negatief brengen. Dat is meer het hele model van nieuws en zwaar verankert in het menselijke brein. Wij zijn nou eenmaal geprogrammeerd om gevaar te scannen.

mario

Ook wel weer bizar hoe heea in de pers is gekomen. Gisteren zouden alle raadsleden vertrouwelijk worden ingelicht maar de gemeentelijk online streamingdienst stond om 7 uur per ongeluk aan. LC pikte dit direct op....

Len Cantello

Citaat van: Lore op november 19, 2020, 11:32:30
De LC kan je trouwens niet echt kwalijk nemen dat zij nieuws negatief brengen.

Het nieuws breng je zoals het is. Nieuws is nieuws, geen opruiend opinieverhaaltje. Laat ze allemaal de hik maar krijgen daar bij sensatiebeluste kut LC. Blij dat binnen nu en een aantal jaar alle kranten failliet zijn.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Len Cantello

Citaat van: mario op november 19, 2020, 11:37:55
Ook wel weer bizar hoe heea in de pers is gekomen. Gisteren zouden alle raadsleden vertrouwelijk worden ingelicht maar de gemeentelijk online streamingdienst stond om 7 uur per ongeluk aan. LC pikte dit direct op....

Ja. En gooit het gelijk op internet zonder eerst eens te horen hoe de vork in de steel zit.... dat doen ze pas de volgende dag....
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Lore

Citaat van: Len Cantello op november 19, 2020, 11:38:54
Het nieuws breng je zoals het is. Nieuws is nieuws, geen opruiend opinieverhaaltje. Laat ze allemaal de hik maar krijgen daar bij sensatiebeluste kut LC. Blij dat binnen nu en een aantal jaar alle kranten failliet zijn.

Het is een beetje een andere discussie, maar als alle kranten failliet zijn wat is dan het alternatief? Google, Facebook, Youtube?

weestwel

#8532
Ik vind het wel grappig. Als het om de berichtgeving over bv. het nieuwe stadion gaat is de LC een pauperkrant, maar als artikelen plaatsen over corona is het opeens een krant van hoog niveau.  :_schater :_schater Koekoek!!!! Het is en het blijft gewoon een door de Rabobank gefinancierd parochieblaadje met een stel riooljournalisten. Ongeacht welk nieuws ze brengen.

Lore

Even het probleem klein proberen te maken.

ROC geeft aan dat het verschil miljoenen is over de periode van 15 jaar. (https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1008765-roc-friese-poort-over-cambuurstadion-onenigheid-over-prijs-miljoenen-verschil). Laten wij eens 5 miljoen nemen. Dan is het verschil in de begroting 333.333 euro per jaar. Dat zou toch te overbruggen moeten zijn op zo'n groot project met zoveel belang hebbenden?

Treb

Dus in principe had dit helemaal niet naar buiten mogen komen en kun je het ook zien als hoog spel van WV om er meer geld uit te halen..