Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Stiens



Adviescommissie Hûs en Hiem is enthousiast over een aangepast ontwerp voor het Cambuurstadion. De open hoeken worden met vierkanten benadrukt.

Begin april hadden de adviseurs nog twijfels bij het plan van architect Ludo Widdershoven. Ze vonden de gevels te onrustig en onsamenhangend, vooral bij de hoeken. Widdershoven sloeg opnieuw aan het tekenen en presenteerde donderdag een aangepast ontwerp.

Met witte banden probeerde hij meer eenheid en rust te brengen in de gevels. De hoeken van het stadion zijn open en Widdershoven gaf ze een eigen uitdrukking in de vorm van vierkanten binnen de witte gevellijnen. Hûs en Hiem is positief.

Positieve geluiden
,,De hoeken zijn nu opener en wat lieflijker'', sprak een adviseur. ,,Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer ritme je erin ziet'', zei een collega. ,,Die vierkanten doen iets wat duidelijk ten goede komt aan het stadion'', benadrukte een ander. ,,Er is een flinke slag gemaakt.''

De commissie vindt het jammer dat de oplossing niet alleen aan alle kanten is toegepast. De zuidzijde, waar ROC Friese Poort komt, wijkt af. Hiervoor tekende Widdershoven een andere gevel, die een stukje om de hoeken doorloopt. De commissie vindt dat jammer en vroeg hem te bekijken of het 'vierkanten-concept' daar alsnog kan worden toegepast: ,,Dat komt nog sterker over.''
De architect beloofde nog wat verder te schaven aan het ontwerp, aangemoedigd door de adviseurs: ,,Ga ervoor en probeer er nog een paar karaatjes extra uit te halen.'' Het stadion staat er wel voor vijftig jaar, en moet er dan ook zo goed mogelijk uitzien, benadrukte de commissie.

Hûs en Hiem vroeg de architect om nog eens te kijken naar de hekken die het stadion afsluiten in de hoeken: ,,Kunnen die niet verwerkt worden in het ontwerp?'' Daar zou het mooier van worden.

Voorzijde duidelijk herkenbaar
Alleen de voorzijde (westkant) wordt duidelijk herkenbaar als stadion. De andere kanten tonen meer een ,,multifunctioneel gebouw waar een stadion in zit'', zo omschreef Widdershoven het. Je ziet daar winkels, schoolruimtes, kantoren, medische en vrijetijdsfuncties.

Waar de commissie positief was over het gebouw, blijft ze zich storen aan het terrein eromheen. Parkeren en verkeer zijn zo dominant dat het er nooit echt prettig wordt, vreest ze.

De architect heeft hier geen invloed op, maar de gemeente wel. Die ziet echter geen mogelijkheden om parkeerruimte of gebouwen te schrappen. ,,We hebben die parkeerplaatsen daar echt nodig'', zei gemeentelijk stedenbouwkundige Jos van Langen. Geld voor een parkeergarage ontbreekt.

,,Pas op, gemeente, het kan ook anders. Wij vinden dit een gemiste kans voor de kwaliteit van het gebied'', zo vatte commissievoorzitter Marc Visser de reactie van Hûs en Hiem hierop samen.

poelie-lwd

Hus en hiem. Vreselijke jankstralen zijn het.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: poelie-lwd op mei 01, 2020, 09:23:28
Hus en hiem. Vreselijke jankstralen zijn het.
Wel nu, ik vind het ook fijn dat de hoeken nu wat liefelijker zijn  :_schater
Henk, held, bedankt

poelie-lwd

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op mei 01, 2020, 10:09:33
Wel nu, ik vind het ook fijn dat de hoeken nu wat liefelijker zijn  :_schater

:_schater :_schater :_schater :_schater
Iedereen heeft recht op mijn mening.

speculeter

Lief zijn voor elkaar in deze tijden.... :thumbsup

Treb

Er zal nou toch ondertussen wel begonnen moeten met de bouw.. toch? Nog dik 1,5 jaar.

Geelblauwstiens

Citaat van: Treb op mei 08, 2020, 20:15:20
Er zal nou toch ondertussen wel begonnen moeten met de bouw.. toch? Nog dik 1,5 jaar.
Op dit moment is een goeie camera en een knap voetbalveld voldoende :)

vialli

WMR is bij de voormalige vuurwerkfabriek druk aan het slopen :scc

Lore

Citaat van: Treb op mei 08, 2020, 20:15:20
Er zal nou toch ondertussen wel begonnen moeten met de bouw.. toch? Nog dik 1,5 jaar.

Het is natuurlijk niet de verwachting, maar helemaal uit te sluiten is het ook niet. Stel dat het kabinet volhoud aan het besluit dat alleen publiek bij de wedstrijden kan als er een vaccin is (en deze breed genoeg is uitgerold), dan zou het kunnen dat de laatste wedstrijd met publiek in onze mooie stadion al is gespeeld.

Wat een nachtmerrie zou dat zijn!

fred

#8335
Ik denk dat de hele begroting voorlopig mbt het nieuwe stadion wel in de kast kan door de coronacrisis  ;(

Treb

Geld is al beschikbaar toch?

papier

Locatie: Kut, Open hoeken: waar zijn ze? Lichtmasten: Verstopt op het dak. Nee ik ben niet gecharmeerd van dit ontwerp. Gelukkig zie je die ellende aan de binnenkant niet.

Hirsch

Alle impressies van het stadion tot nu toe zijn met zo'n hoek gemaakt dat je altijd de masten of het veld ziet. Erg benieuwd of het ook op een stadion lijkt wanneer je er recht voor staat. De huidige lichtmasten (of hoogte) mee nemen zou toch wel wat toevoegen mijn inziens...
Verder zit ik te denken hoe je het dan anders had kunnen ontwerpen aan de buitenkant. Ik kom er niet uit.

Binnenkant blijft daarin tegen prachtig https://api2.enscape3d.com/v3/view/b1716195-c201-4084-8de8-e3768cdc835a?fbclid=IwAR20C1btpn5x4vw65VTrayAf6M4Rhrjr75tC7oZ30Uv-lZ_3BvE0XvblOd4

el haj

Citaat van: Hirsch op mei 18, 2020, 20:40:38
Binnenkant blijft daarin tegen prachtig https://api2.enscape3d.com/v3/view/b1716195-c201-4084-8de8-e3768cdc835a?fbclid=IwAR20C1btpn5x4vw65VTrayAf6M4Rhrjr75tC7oZ30Uv-lZ_3BvE0XvblOd4

Deze blijf ik echt fascinerend vinden. Weet je toevallig of er nog mogelijkheden zijn om andere perspectieven te selecteren?