Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Grijskijkert

IN HENK WE TRUST!!!

okkele

en dan was het uitvak niet eens helemaal gevuld !
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

Hirsch

#8282
Promotie is nog maar het begin voor hongerig Cambuur
11.00 uur


Door Stef de Bont

Vorig seizoen eindigde SC Cambuur als tiende, nu is het half maart al bijna zeker van promotie naar het hoogste niveau. Het is het verhaal van de slapende reus, die dankzij een winderige maandagavond in Wijdewormer én groen licht voor een nieuw stadion flink wakker werd geschud. De Eredivisie is gewaarschuwd.
Een klein voorbehoud voordat we aan het vraaggesprek beginnen. Of we níét willen opschrijven dat SC Cambuur al zeker is van promotie. 'Als een andere club in zo'n situatie zou verkeren, zou ik waarschijnlijk zeggen: Dat geven ze nooit meer weg. Maar als het om je eigen club gaat, ben je toch voorzichtiger', begint algemeen directeur Ard de Graaf. Naast hem knikt financieel directeur Gerald van den Belt instemmend. 'We staan er goed voor, maar tegelijkertijd hebben we in deze competitie gekkere dingen meegemaakt.'

Samen zijn ze goed voor bijna twintig jaar aan het Cambuurplein. De Graaf kwam in 2011, Van den Belt zat er twee jaar eerder al. Laatstgenoemde maakte een kort uitstapje naar FC Twente en keerde in 2016 terug in Leeuwarden. Ze waren erbij toen de club in 2013 promoveerde naar de Eredivisie, wat dit jaar toch echt opnieuw staat te gebeuren. De tweede plaats is met ingang van dit seizoen voldoende voor directe promotie en het verschil met nummer drie FC Volendam bedraagt, met nog negen speelronden voor de boeg, elf punten.

Een waar huzarenstukje als je het recente verleden in ogenschouw neemt. Cambuur eindigde de laatste twee seizoenen respectievelijk als achtste en tiende. Heel even dreigde de slapende reus in de anonimiteit van de Eerste Divisie te verdwijnen, maar inmiddels hangen de vlaggen weer fier aan de gevel. Cambuur is de trotse en bijna ongenaakbare lijstaanvoerder van de Keuken Kampioen Divisie.

'Arne Slot vroeg: "Waar is het Cambuur van een paar jaar geleden gebleven? Ik herken de club niet meer terug". Hij had gelijk'

Op de simpele vraag of de directieleden dit succes zagen aankomen, volgt een wat weifelend antwoord. 'Ja en nee', aldus De Graaf. 'We zijn bewust een bepaalde weg ingeslagen. Al had ik niet verwacht dat we er nu zó goed voor zouden staan. Deze club blijft altijd verrassen.' Van den Belt valt hem bij en spreekt over een zeker momentum. Hoe een absoluut dieptepunt aan de basis stond van het huidige succes. 'Het was een koude maandagavond, begin februari vorig jaar. We speelden tegen Jong AZ in Wijdewormer. Het hoosde, het woei, alles. Een werkelijk verschrikkelijke avond. We verloren met 2-1. Na dat duel had ik contact met Arne Slot (voormalig interim-trainer van Cambuur, red.). Hij was eerlijk en vroeg: "Waar is het Cambuur van een paar jaar geleden ge- bleven? Ik herken de club niet meer terug".

Tegelijkertijd was hij ook verwijtend naar ons toe. "Jullie zitten er maar verslagen bij... Waar is Cambuur gebleven?" Arne had gelijk. We waren echt rock bottom. De jaren daarvoor gingen we van tegenslag naar tegenslag. Degradatie in 2017, de tweede plaats achter VVV, de dramatische uitschakeling in de play-offs tegen FC Dordrecht... Arne zelf was vertrokken, bepalende spelers ook. Het waren donkere tijden.'

'Ard en ik reden die avond samen naar huis. We hebben heel lang met elkaar gesproken. Dit was het dieptepunt, het roer moest om. We wisten toen al dat in de zomer hoogstwaarschijnlijk groen licht zou komen voor het stadion. Het doel was positief richting die verhuizing in 2021 te gaan. We kwamen met een tweejarenplan. Sportief moest het beter. Dat seizoen eindigden we als tiende. Voor velen te mager, maar we hadden ook het tiende spelersbudget. De nieuwe doelstelling werd met goed en herkenbaar voetbal bij de eerste vijf eindigen. Gevolg was dat er wel geld bij moest. We hebben een spelersfonds opgericht, waardoor we dit én volgend seizoen een half miljoen extra te besteden hebben. Die avond hebben we ook gezegd – niks ten nadele van toenmalig trainer René Hake – dat er een trainer moest komen die de mensen in beweging kon brengen, die voor het Cambuur-voetbal staat. We gingen op zoek naar een type Henk de Jong. Nu zijn er niet veel types Henk de Jong en bovendien liep hij uit zijn contract bij De Graafschap. En dus zeiden we tegen elkaar: Morgen moeten we Henk bellen.' En zo geschiedde.

BOMENRIDDERS

Tot ieders verbazing vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Dertig betrokkenen verenigden zich in de Heren van Cammingha en legden in totaal één miljoen euro op tafel. Met een spelersbudget van twee miljoen stelde technisch manager Foeke Booy een kwalitatief veel betere selectie samen. Publiekslieveling De Jong wist vervolgens met zijn nieuwe staf de haperende machine weer aan het draaien te krijgen. Normaliter gaat dat leiden tot een rentree in de Eredivisie. Met de korte termijn zit het dus wel goed in Friesland.

Van den Belt en De Graaf hadden tussen verliespartijen in Kerkrade, Wijdewormer en Velsen-Zuid door echter een veel omvangrijker dossier in handen: de toekomst van de club. Om op een dag structureel afscheid te nemen van de Keuken Kampioen Divisie moet er een nieuw stadion verrijzen. Met pijn in het hart neemt de club afscheid van die ruwe voetbaltempel aan het Cambuurplein. Een iconisch stadion met steile trappen, roestige hekken, statige lichtmasten en de onmiskenbare geur van oud frituurvet.

Ljouwert is de droom van elke groundhopper, maar tegelijkertijd de nachtmerrie van elke ambitieuze clubbestuurder. In het huidige stadion valt nauwelijks een extra euro te verdienen. De Graaf vatte het vorig seizoen al treffend samen in de Leeuwarder Courant. 'Voor de wedstrijd tegen FC Twente hebben we een arrangement voor zo'n zestig mensen. Eigenlijk zouden we dan de spelers moeten vragen een half uurtje later te komen, omdat we nu gewoon de ruimte missen om die groep goed te kunnen ontvangen.'

'Dit is een geweldige businesscase, alle kroonjuwelen zijn in het bezit van de club'

Van den Belt vertelt dat het al in 2009 ging over een nieuw onderkomen. 'Maar in die tijd hebben we tegen elkaar gezegd: We mogen niet zeuren over een nieuw stadion als we een negatief eigen vermogen hebben van vijf miljoen en nog elk jaar verlies maken. We zijn op geen enkele wijze een betrouwbare partner voor de gemeente of anderen. Dat veranderde eigenlijk pas na de promotie. In 2014 hebben we de plannen maar eens op tafel gelegd.'

Het werd een proces van de lange adem. Niet zelden bereikten ons berichten dat de nieuwbouwplannen van de baan waren. Dan wilde het plaatselijke ROC niet meer meedoen of was er commotie rond de komst van een Bauhaus-bouwmarkt. 'Hier is zo ontzettend veel tijd en energie in gaan zitten. Het stadiondossier was én is een fulltime job', erkent De Graaf. 'Ik denk dat we wel dertig avonden hebben gehad met omwonenden, belanghebbenden uit andere wijken, de gemeente, verkeers- bewegingen, alles. En als club waren wij overal bij, altijd.' Van den Belt vult aan: 'Vergeet de bomenridders niet.'

Zijn collega lacht. 'Op een avond zaten wij met de buurtbewoners. Kwam er een groep mensen binnen die zich de bomenridders noemden. Zij vonden dat er te weinig bomen in het plan stonden. Uiteindelijk hebben de buurtbewoners ze toen weggestuurd. Zij zeiden: "Wegwezen, we hebben genoeg oog voor groen". We hadden het kunnen uitbesteden, voor een halve ton een adviseur kunnen inhuren, maar dit is ons project.'
Van den Belt knikt. 'We hebben alles meegemaakt. Zo wilden op een dag omwonenden kijken welke verlichting er op de parkeerplaats moest komen. Reed ik samen met de projectbegeleider in een Cambuur-busje acht bewoners langs allemaal supermarktpleintjes. "Dat is een mooie lamp, die moeten wij ook hebben". Toen dacht ik wel even: Dit is toch surrealistisch? Maar uiteindelijk heeft het wel wat opgeleverd. We leven op goede voet met onze nieuwe buren en toen het definitieve bestemmingsplan op tafel lag, heeft niemand bezwaar gemaakt. Dat is een groot compliment aan alle betrokkenen.'

MAINZ
De bouw kan beginnen. Zo voorzichtig als de twee bestuurders spreken over mogelijke promotie, zo zeker zijn ze van de komst van het nieuwe stadion. In de hal van de oude thuishaven hangt een enorme schets van de nieuwe voetbaltempel, die plaatsbiedt voor vijftienduizend supporters. 'Met open hoeken, net als in het huidige stadion. Zodat je van buitenaf toch stiekem het veld nog kan zien liggen', aldus De Graaf. 'Ons idee was het gevoel van het Cambuurplein zoveel mogelijk mee te nemen. We hebben direct een adviescommissie opgericht met daarin fans en sponsors. Er is gekozen voor vier losse tribunes, met steile trappen en je zit kort op het veld. Engels? Het ontwerp is een beetje afgekeken van Mainz. Veel nieuwe stadions zijn rondjes, hebben geen eigen karakter. Dat moet dit stadion wél krijgen. Het wordt prachtig!'

De twee vertellen honderduit over het nieuwe thuis van Cambuur. Zo krijgt de harde kern op de noordtribune een gelijkvloers supportershome én neemt de club afscheid van het kunstgras. Maar de grootste winst zit 'm niet in de open hoeken of de aangrenzende supermarkt. Cambuur gaat het vooral merken in de portemonnee. Naast het WTC verrijst een totaalconcept van sport en leisure, met als eyecatcher het nieuwe stadion.
Van den Belt: 'Er is een totaalconcept neergelegd en partijen mochten daarin meedoen als ze aan de voorkant ook een bedrag zouden betalen om de onrendabele top van het stadion mee te financieren. Het nieuwe stadion kost ongeveer dertig miljoen euro. Normaliter betaal je ongeveer tien procent huur. Dat zou dus drie miljoen zijn. In het huidige stadion is dat maar twee ton. Dat bedrag moest dus omlaag. Doordat allerlei partijen aan de voorkant wilden meebetalen, kost het ons nu maar zevenenhalf miljoen. Dat gaan we ook nog financieren, we kopen het stadion. Dat betekent dat we jaarlijks vier tot vijf ton aan rente en aflossing kwijt zullen zijn. Het is een geweldige businesscase, in de wetenschap dat wij als een van de weinige clubs in Nederland eigenaar worden van het stadion. Het spelersmateriaal is – los van het spelersfonds – allemaal van ons. We zijn zelf eigenaar van het spelersbudget, de commercie is van ons, de skyboxen, de horeca, alle reclame-inkomsten... Alle kroonjuwelen zijn in het bezit van de club.'

HEERENVEEN

Bovenstaande mag misschien niet elke voetbalsupporter iets zeggen, maar het betekent dat Cambuur met een soort vliegwiel de Eredivisie in gaat. De jaarlijkse kosten nemen maar mondjesmaat toe, terwijl de inkomsten een enorme vlucht kunnen gaan nemen. Momenteel heeft de club geen enkele skybox, in het nieuwe stadion zijn die er zowel op de hoofd- als de zuidtribune. En dat terwijl Cambuur er beter voorstaat dan ooit (zie kader onder). In de Eredivisie zijn er maar zes clubs die het stadion in eigen beheer hebben en het zijn uitgerekend de noordelijke rivalen SC Heerenveen en FC Groningen die gebukt gaan onder de enorme stadionlasten. In Leeuwarden hebben ze bovendien geleerd van fouten die anderen hebben gemaakt. De vele lege stoeltjes in Sittard, Arnhem, maar ook Groningen en Heerenveen hebben Cambuur doen besluiten er niet meer dan vijftienduizend te bestellen.

'We moeten niet in de val stappen dat we onszelf groter maken dan we zijn', begint De Graaf. 'Bij ons achterland past een stadion van vijftienduizend mensen. Natuurlijk, als het goed gaat, komen er misschien meer mensen op de club af. Prima, dan creëer je schaarste. Het ergste wat je kan gebeuren, is dat het vervolgens minder gaat en je stadion half leeg is.' Van den Belt: 'Als je kijkt naar de capaciteiten van de stadions in Nederland, zouden we met ons nieuwe onderkomen bij de beste twaalf, dertien clubs gaan horen. Dat moet dan op de langere termijn ook een ambitie zijn. Wij zouden niet misstaan in een rijtje met VVV, Heracles, RKC en Excelsior.'

'Er gaat meer balans komen in het noorden'

Dat klinkt nog vrij bescheiden. Aartsrivaal Heerenveen presenteert al jaren rode cijfers en bij thuiswedstrijden zitten er gemiddeld nog net achttienduizend toeschouwers. Gaat de slapende reus het op den duur winnen van de buurman? 'Er gaat meer balans komen in het noorden', denkt De Graaf. 'Wij hebben dadelijk een betere accommodatie, waardoor we onze achterban en sponsors veel meer kunnen bieden dan nu. Als er meer balans komt, wordt de vraag: wat doe je met het geld en maak je sportief de juiste afwegingen?'

Tot slot rest nog de vraag of Cambuur niet een jaar te vroeg promoveert. Het nieuwe stadion wordt waarschijnlijk pas in de winter van het seizoen 2021/22 opgeleverd. 'Natuurlijk is het niet te vroeg', stelt De Graaf. 'Zelfs al ben je net gedegradeerd voordat het nieuwe stadion opengaat, dan is er geen probleem. Dit stadion past ons ook prima in de Eerste Divisie. Bovendien staat er een goede organisatie en hebben we mede door het spelersfonds en de extra tv-gelden een goede kans bij promotie erin te blijven. Oud of nieuw stadion; wij zijn klaar voor de Eredivisie.'



' ZE VINDEN ONS WAARSCHIJNLIJK EEN STEL KOEKENBAKKERS, MAAR WE MOGEN NIET WEG'

Niet alleen de prestaties op het veld stemmen tot tevredenheid bij SC Cambuur. Het heeft er alle schijn van dat de club ook dit seizoen zwarte cijfers schrijft. Dat is alweer het tiende jaar op rij. Bovendien verwacht Cambuur dit jaar eindelijk een positief eigen vermogen te presenteren.
'Er was een tijd dat we hier zes miljoen euro in de min stonden', legt algemeen directeur Ard de Graaf uit. 'Jarenlang hebben we de balans moeten vinden tussen presteren en financieel gezond worden.' Financieel directeur Gerald van den Belt: 'Geloof me, het is best frustrerend als je degradeert en zes ton winst maakt. Leg dat maar eens uit aan je achterban. Maar het was een bewuste keuze. We wilden met zwarte cijfers naar het nieuwe stadion.' In dat licht is het best opvallend dat twee buitenstaanders – beide directieleden noemen zich Zwollenaren die inmiddels verLeeuwarderd zijn – de tijd hebben gekregen om rustig te bouwen. De supporters van volksclub Cambuur staan bekend als emotioneel en zeer betrokken. 'Dat zijn ze zeker', weet Van den Belt. 'Doorgaans zie je dat het beter gaat met een club naarmate het bestuur ergens langer zit. Net als bij trainers moeten bestuursleden de eerste periode doorkomen. De eerste crisis, het eerste stadionverbod. Die fase zijn wij allang voorbij. Het beste dat je als directeur in Leeuwarden kan gebeuren, is dat je wordt gedoogd. En wij worden gedoogd, niemand zeikt over ons. We hebben draagvlak bij de mensen. Ze vinden ons waarschijnlijk een stel koekenbakkers, maar we mogen niet weg. Zo werkt dat in Leeuwarden.'


ONDUIDELIJKHEID ROND FENOMEEN MÜHREN

Bij promotie naar de Eredivisie verwacht de SC Cambuur-directie weinig spelersmutaties. 'We hebben een praktisch compleet doorlopende groep', weet financieel directeur Gerald van den Belt. 'Wij hoeven maar vijf, zes spelers van bovengemiddelde kwaliteit erbij te halen en dan hebben we een prima selectie. Ik ben ervan overtuigd dat de groep dan goed genoeg is om in de Eredivisie te blijven. Onlangs hebben we het contract met Issa Kallon verlengd. Dat was de laatste speler van wie we zeiden: Het zou toch wel vervelend zijn als hij niet mee kan promoveren. Een jongen van 23 jaar, pijlsnel. Die kun je in de Eredivisie goed gebruiken.'
De meest in het oog springende speler in de selectie van Cambuur is zonder meer Robert Mühren. De dertigjarige aanvaller scoorde dit seizoen al 26 keer. Zijn toekomst is echter nog ongewis. 'We huren hem van Zulte Waregem. Robert is een goede kerel en doet het uitstekend. Of hij meekan in de Eredivisie? Dat denken wij wel. Cambuur huurt hem voor een fractie van wat Waregem aan salaris betaalt. Het is dus de vraag wat de Belgen komende zomer met hem van plan zijn.'

Collingwood

Mooi uitgebreid stuk, dank voor het delen! Hopelijk door de huidige crisis niet teveel kinken in de kabels.
Kalmte alleen kan u redden.

el haj

Idd bedankt voor het delen, Hirsch! Goed stuk, met bovendien voor mij wel wat nieuwe informatie terwijl ik het stadion-nieuws op de voet volg.

Stiens

Bedankt voor het plaatsen, mooi stuk!  |:) |:) |:)


Destroyer

Bizar als Van Wijnen dit zou gaan bouwen ipv Dijkstra Draisma. Al had ik het idee dat het een bouwgroep zou gaan worden omdat Van Wijnen ineens ook op de sponsor borden voorbij komt....
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Bankzitter

Tja het is net zo iets dat je Grolsch op je shirt zet en dan Heineken in de kantine tapt.
Maar als ik het goed begrijp heeft Cambuur het bij Wijckerveste belegt en die kunnen dat dan weer aanbesteden.


Lore

Citaat van: Bankzitter op maart 21, 2020, 16:23:52
Tja het is net zo iets dat je Grolsch op je shirt zet en dan Heineken in de kantine tapt.
Maar als ik het goed begrijp heeft Cambuur het bij Wijckerveste belegt en die kunnen dat dan weer aanbesteden.

En Dijkstra wordt ook niet armer van de gebiedsontwikkeling als ik dat zo lees

Galdiano

'Cambuurstadion verdient de ruimte', zegt Hûs en Hiem


Het is jammer dat het nieuwe Cambuurstadion weinig ruimte om zich heen krijgt. Dan zou het meer 'knallen'. Dit vindt adviescommissie Hûs en Hiem.

De commissie beoordeelde het plan gisteren tijdens een videovergadering. In grote lijnen ziet ze het wel zitten: ,,Het ontwerp biedt goede vooruitzichten op een positief advies, maar aan de gevels moet nog wat gewerkt worden'', concludeerde voorzitter Marc Visser.

Na ,,zeven tot acht jaar'' voorbereidingstijd kon architect Ludo Widdershoven zijn voorontwerp aan de commissie tonen. Later dit voorjaar hoopt hij aangepaste tekeningen te presenteren in de aanloop naar een definitieve bouwaanvraag.
     

Het stadion verrijst ten zuiden van de Elfstedenhal, met de voorzijde gericht op de Slauerhoffweg. De begane grond krijgt een houttint. Hier komen aan verschillende zijden bedrijven. De drie bouwlagen hierboven worden vooral wit en grijs. De ingangszijde krijgt lijnen in blauw en geel: de kleuren van Leeuwarden en Cambuur.

Wie het gebouw op afstand bekijkt, ziet straks een gevel die oogt als een mozaïek van rechthoekige vormpjes. ,,Wordt dit niet te druk, te onsamenhangend?'' vroeg een commissielid. Anderen deelden die zorg. Ze vragen Widdershoven daarom meer rust aan te brengen.

Lees ook | McDonald's met terras en McDrive bij WTC/Cambuur: kan het dit jaar al open?
Stadion moet zich losmaken van de omgeving

De commissie had graag gezien dat het stadion zich ,,meer losmaakt van de omgeving''. Aan de oost- en zuidzijde staat het in bebouwde omgeving. Het is een gemiste kans dat het voetbalpaleis straks niet zichtbaar is vanaf de Harlingervaart, vindt de commissie. ,,Zet het in de ruimte, zodat je het als een stadion ervaart vanaf het water.''

Tussen het stadion en de vaart komen echter twee kleine gebouwen: eentje voor duurzame energie-opwekking en een ander bouwwerk waarvoor nog geen functie bekend is. De bouwwerken zijn nodig om het geld terug te verdienen waarmee de grond van K. van Wieren is aangekocht, legde Jos van Langen namens de gemeente uit. Een commissielid stelde voor om de rooilijn van het gebouw te kantelen. Dan oogt het minder ,,alledaags''.

De commissie uitte zorgen over de ruimtelijke inrichting van het Stadionplein. Weliswaar loopt er een bomenlint langs het dijkje van het Dokkumer Lokaaltje, maar verder wordt het gebied geheel beheerst door ,,verkeer en parkeren''.

Commissieleden zouden graag zien dat het plein meer de sfeer van een prettige ,,verblijfsruimte'' krijgt. De parkeerplaatsen zijn echter wel hard nodig, zei van Langen. Niet alleen als Cambuur voetbalt, wordt het druk, maar ook doordeweeks, benadrukte hij. Winkels, leisure en andere bedrijven trekken namelijk ook veel publiek aan.

When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets


papier

Zag zojuist een plaatje en vond de lichtmasten echt tegenvallen, op het oog leken ze een stuk lager dan wat we nu hebben..... ben benieuwd. Zag er een beetje net-niet uit :{


papier

Citaat van: Hirsch op april 03, 2020, 10:44:52



Ja, ik vind dit niet mooi. Van binnen ongetwijfeld prachtig maar van buiten inderdaad net een Ikea en dan de lichtmasten die je echt als eye cather wil die ook een beetje wegvallen in dit ontwerp. Nee, geen fan. Zelfde gevoel als de Euroborg, van binnen prachtig maar van buiten helemaal niks.