Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Treb

Die Faber is een hele nare en vermoeiende man.

herr kunkel

Citaat van: Treb op juli 13, 2018, 14:21:39
Die Faber is een hele nare en vermoeiende man.

Zit in de naam: (F) Abe(r) voor al uw FM, zeur & sportzaken 

hobbes

Citaat van: Viper op juli 13, 2018, 13:45:41
Dat staat op Omroep Abe. Intersport jankt al vanaf het begin.

Is geen reclame voor je winkel. Ik snap dat je voor je toko opkomt, maar ik zie in dit projekt niet geen dreiging voor de binnenstad itt de centrale. De nadruk ligt op leisure en de winkels die er komen trekt geen winkelend publiek uit de binnenstad weg. Bouwmarkten ed zitten sowieso aan de rand van een stad.

Noordcambuur

Citaat van: Viper op juli 13, 2018, 13:45:41
Dat staat op Omroep Abe. Intersport jankt al vanaf het begin.
deze man is al een hele tijd bezig maar is geen sta in de weg.
Ik kwam nog wel eens bij hem maar dat is nu over en uit :y

Destroyer

Kunnen we als supporters vrienden van de club niet met zijn allen borg staan voor die 4,7 miljoen? Of soort fonds. Ik lul ook maar wat maar het plan moet niet afketsen op de laatste 5%...
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Yellow Army

Ach gut, jankebal Faber heeft geen recht van spreken. Deze discussie was vorig jaar al een gepasseerd station. De invulling van de commerciële ruimte bij het wtc voldoet gewoon aan de eisen die gezamenlijk met de middenstand, dus ook Faber!, is opgesteld.
Area 58

Geelblauwstiens

Citaat van: Yellow Army op juli 13, 2018, 18:51:55
Ach gut, jankebal Faber heeft geen recht van spreken. Deze discussie was vorig jaar al een gepasseerd station. De invulling van de commerciële ruimte bij het wtc voldoet gewoon aan de eisen die gezamenlijk met de middenstand, dus ook Faber!, is opgesteld.
Ik dacht dat diepenmaat zo tegen was. Maar sport2000 begint nu gewoon een mooie nieuwe zaak in het nieuwe stadion. Dat is volgens mij de tegenhanger/tegenligger van intersport....

sunderland

Wat een gelul nu weer over die Faber. Hij doet zijn werk en houd de boel scherp. Zeur dan op de Lc. Das pas een drama wb Cambuur.Faber heeft een cambuurhart.

Montana

Citaat van: Geelblauwstiens op juli 13, 2018, 19:54:35
Ik dacht dat diepenmaat zo tegen was. Maar sport2000 begint nu gewoon een mooie nieuwe zaak in het nieuwe stadion. Dat is volgens mij de tegenhanger/tegenligger van intersport....

Diepenmaat is zeker niet tegen gunt het iedereen, maar had aan het begin wel vragen. Zij zien al lang helemaal geen belemmering meer. Zo kan het ook 

Hilaard voor Cambuur

Begint zo langzamerhand meer op negatieve stemmingmakerij te lijken.....wat een flutkrant. Continue die negatieve berichten over het nieuwe stadion..... :zucht :X

Niemand kan garanderen dat het Cambuurstadion in de zomer van 2021 klaar is. Met het gebakkelei rond het WTC-Cambuurgebied is te veel tijd verkwist.

In de bouwplanning is inmiddels een jaar vertraging ontstaan. Dit blijkt uit de scenario's die de gemeente Leeuwarden deze week naar buiten heeft gebracht. Die vertaging brengt grote risico's met zich mee. ROC Friese Poort eist namelijk dat het in augustus 2021 lesruimte in het stadion kan betrekken. Anders trekt de school zich terug en valt het hele plan alsnog in duigen.

Die deadline valt theoretisch nog te halen, maar de gemeente en ontwikkelaars mogen dan geen extra tijd meer verliezen. De oplevering van een voetbalstadion, winkels en vrijetijdsvoorzieningen aan de achterzijde van het Leeuwarder WTC loopt uit op een race tegen de klok. Als het meezit, is het stadion in de zomer van 2021 klaar, maar het kan ook best een jaar later worden, zo staat nu keihard op papier.

Ondertussen blijft het ingewikkelde schaakspel tussen gemeente, provincie, Cambuur en ontwikkelaars nog maanden voortduren. Als de gemeenteraad komende week positief oordeelt en de provincie in september miljoenen toezegt, zal er ook nog overeenstemming moeten komen met de ontwikkelaars. Op veel punten zijn ze het nog altijd niet eens met de gemeente, zo blijkt uit de stukken.

Zonder De Friese Poort als huurder komt de financiering van het complete project in groot gevaar. Alles hangt dus aan een zijden draadje. Garantie van de opleveringsdatum blijft dan ook lastig. Veel hangt af van het nieuwe bestemmingsplan dat volgend jaar door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Daarna zal de Raad van State hierover een oordeel moeten vellen. Zoiets kost veel tijd, maar niemand weet vooraf hoe lang precies. Pas daarna kan er gegraven en gebouwd worden.

Waarom is het bestemmingsplan zo belangrijk?
Heel simpel: op dit moment is de bouw van een stadion met winkels en andere voorzieningen verboden op het gebied achter het Leeuwarder WTC. Om dit alsnog mogelijk te maken, moet het bestemmingsplan worden veranderd, een klus die uiterste zorgvuldigheid vereist. Wanneer de gemeente hier te snel werk gaat, is de kans groot dat de Raad van State er later een streep door zet. Dan moet de hele procedure opnieuw. Juist bij het maken van bestemmingsplannen geldt: haastige spoed is zelden goed.

De hoogste rechter zal streng bekijken of de gemeente voldoende geluisterd heeft naar de wensen van omwonenden en andere belanghebbenden in de stad. De aanpalende Schrijversbuurt vreest overlast van geluid, licht, parkeren en wegverstoppingen. Omwonenden stellen eisen waaraan de gemeente niet lijkt te willen voldoen. De Raad van State zal achteraf strenge afwegen of de gemeente zich hier fair gedraagt. Verder eist Den Haag dat er rekening gehouden wordt met dieren, planten, veiligheid en concurrentie voor andere bedrijven.

Hoe zag het oorspronkelijke tijdschema er uit?
Bij het bekend maken van de plannen vorige zomer presenteerden ontwikkelaars Wyckerveste en DijkstraDraisma een optimistisch en een pessimistisch scenario. In beide schema's gingen zij er van uit dat het bestemmingsplan uiterlijk in juni 2018 zou zijn vastgesteld. De behandeling van de Raad van State duurt in dit schema zes maanden en het bouwrijp maken van de grond nog eens drie maanden. De bouw van het stadion neemt vervolgens een jaar tot vijftien maanden in beslag. Met andere woorden: het stadion had op zijn vroegst in het late voorjaar van 2020 opgeleverd kunnen worden.

In het pessimistische schema gingen de ontwikkelaars er vanuit dat de juridische behandeling tegen zou vallen. De Raad van State neemt dan een tot anderhalf jaar de tijd voor de behandeling. In dit pechscenario zit er bijna drie jaar tussen vaststelling van het bestemmingsplan en oplevering van het stadion, zo blijkt uit het schema. Oplevering van het stadion zou dan pas in het late voorjaar van 2021 klaar zijn.

Kloppen deze scenario's nog?
Nee, ze kunnen beide in de prullenmand. Sowieso zou het de gemeente niet zijn gelukt om in juni al een bestemmingsplan vast te stellen, maar de stagnatie in de onderhandelingen heeft nu nog eens maanden extra vertraging opgeleverd. Alles is hiermee een jaar opgeschoven.

Het bestemmingsplan kan op zijn vroegst in het tweede kwartaal van 2019 vastgesteld zijn, zo staat in een nieuw schema, dat de gemeente donderdag openbaar heeft gemaakt.

Opnieuw zijn twee scenario's uitgewerkt. Verlopen de juridische procedures vlotjes, dan zou in het tweede kwartaal van 2020 met de bouw begonnen kunnen worden. Dan is het stadion in het voorjaar of de zomer van 2021 klaar. In het pessimistische scenario heeft de Raad van State meer tijd nodig en kan de bouw pas in het tweede kwartaal van 2021 beginnen. Dan wordt het stadion pas in het late voorjaar of de zomer van 2022 opgeleverd.

Alle lucht is nu dus verdwenen uit de planning. Alleen het optimistische scenario biedt nog kans op tijdige voltooiing van het nieuwe stadion. Ongetwijfeld zullen de bouwers hun uiterste best doen om alles op tijd af te krijgen. Zonder toestemming van de Raad van State mogen ze echter geen steen op de andere leggen en de tijdsduur van juridische procedures is moeilijk te voorspellen of te versnellen. De opleveringsgarantie aan de Friese Poort roept dan ook vraagtekens op.

Zijn er nog andere risico's?
Ja, allereerst moet het schaakspel worden beëindigd. Daarvoor zijn nog een paar belangrijke zetten noodzakelijk. De gemeenteraad dient komende week met een positieve uitspraak te komen over de koers die wethouder Henk Deinum kiest. De provincie zal in september moeten besluiten om een miljoenenbedrag op tafel te leggen. De volgende stap is dat de gemeente en de ontwikkelaars het eens worden over de details van hun afspraken. Op dit moment hebben zij namelijk nog onenigheid over verschillende grote punten.

Een ander risico zit in de weerstand die de plannen oproepen. Alle aandacht gaat nu naar de ontwikkelaars en Cambuur, maar de gemeenteraad zal ook de bezwaren van omwonenden en andere bedrijven in de stad moeten meewegen. Politieke partijen hebben eerder toegezegd de buurt er nauw bij te willen betrekken, maar dat kost tijd.

Als alle juridische procedures voorbij zijn, blijft de bouw zelf ook nog een risico vormen. Bij grootschalige bouwprojecten doen zich vaak onverwachte vertragingen voor. De snelle stijging van de prijzen voor personeel en bouwmaterialen is op dit moment bijvoorbeeld een groot probleem. Door deze oorzaak ligt de bouw van de Pathé-bioscoop in de Leeuwarder binnenstad al maanden stil.

vialli

Het WTC plan lijkt wel het ergste wat Leeuwarden sinds de tweede wereldoorlog is
overkomen.
Het is één en al NEGATIVITEIT en waarom.

Treb

Toch knap van de LC om werkelijk niet 1 positieve zin erin te verwerken.

Wat een stemmingmakerij. Zum kotsen

jimny

Regel- en Wetgeving daar heeft het natuurlijk mee te maken, moet de LC dan onwaarheden schrijven zoals "het is voor de bakker"  op dit moment is men op de goede weg en ik zeg maar zo de Oldehove is ook niet in 1 dag gebouwd.

Bankzitter

Allemaal open deuren... het zit soms tegen, komt vaker voor bij dit soort complexe projecten.
Als je nooit iets probeert, hadden we nu nog in grotten geleefd en achter herten aangerend.

Bernardo

@lc_nl: 'Cambuur' woensdag al in Provinciale Staten aan de orde http://bit.ly/2uzfNez