Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

DayDreamer


Huzumer

Kortom, niets nieuws onder de zon: banken lenen doorgaans niets meer aan voetbalclubs. Daar hield men kennelijk al rekening mee, maar natuurlijk hebben Van der Belt c.s. het wel eerst geprobeerd. Toch gebeurt het nog wel met enige regelmaat, maar dan zal een overheidslichaam vast garant moeten staan; de gemeente Leeuwarden heeft haar steentje met de eenmalige bijdrage van EUR 5 miljoen (au fonds perdu) al bijgedragen.

Waren het niet overigens onlangs onze Zuiderburen, die 'hun' stadion hebben geherfinancierd (lees: de verhuurder Sportstad Heerenveen)? Waarschijnlijk een vervolg op de oorspronkelijke lening, die indertijd is afgesloten toen banken dit nog wel 'zomaar' deden. Helemaal snappen doe ik het echter niet. Natuurlijk heeft een bank niet veel aan een tribune, maar de lening die Cambuur nodig heeft, is goed te dragen volgens de business case en er zijn toch kantoorruimten als onderpand? De kans dat ze boze supporters op hun stoep krijgen, lijkt mij niet zo groot en die tijd hebben we toch ook wel achter onze rug?

Ik vind dat de Provincie aan de beurt is om bij te dragen aan dit omvangrijke project met (boven)regionale uitstraling en extra, structurele werkgelegenheid. Met de schaatsport hebben ze dit ook gedaan - EUR 10 miljoen voor de Elfstedenhal en maar liefst EUR 50 miljoen voor Thialf - en wat denk je wat hun bijdrage was aan (Sportstad) Heerenveen?!!

Lore

Ik kan niet inschatten of het nu echt een probleem is of niet. In het stuk ontkennen bij Cambuur betrokken partijen en het lijkt mij dat zij dit ook zouden doen als het wel een probleem is. In het verleden is rampzalig nieuws ook wel eens afgedaan als een misverstand kf ren kleinigheidje.


Maar...... voor hetzelfde is dit een kleinigheidje

Shar

Citaat van: Collingwood op januari 12, 2018, 23:51:56
Uiteraard:

Cambuur zoekt nog 5 tot 6 miljoen euro voor stadion

Om het nieuwe stadion te kunnen betalen moet Cambuur nog een bedrag van 5 tot 6 miljoen euro bij elkaar sprokkelen. Geen enkele bank wil de club een lening verstrekken.

Cambuur zoekt nog naar geld om het toekomstige nieuwe stadion te kunnen betalen. Zo'n 5 tot 6 miljoen moet de voetbalclub nog zien te vinden voordat de nieuwe accommodatie, onderdeel van de grootschalige herontwikkeling van het WTC-gebied, helemaal klaar is. De bouw van het hele project wordt daar niet door vertraagd, zegt financieel directeur Gerald van den Belt, die verantwoordelijk is voor de stadionbouw. ,,We hebben het geld op zijn vroegst pas over tweeënhalf jaar nodig, als we de sleutel krijgen. Ik maak me geen zorgen.''

Tevergeefs

Toch is een ding al zeker: bij een bank zal de voetbalclub tevergeefs aankloppen. Een zoektocht naar een banklening heeft namelijk niks opgeleverd. ,,Dat hadden we verwacht'', zegt Van den Belt. ,,Al hebben we het wel geprobeerd. Maar banken hebben min of meer afgesproken dat ze voetbalclubs niet financieren. Dat geeft altijd een boel publiciteit. Als er dan problemen ontstaan, kan het zijn dat je supporters voor de deur krijgt.''

Eigenaar

Cambuur heeft de miljoenen nodig om ook daadwerkelijk eigenaar te kunnen worden van het nieuwe stadion. Het hele bouwwerk kost een kleine 30 miljoen euro, maar de club wordt alleen eigenaar van dat deel van het bouwwerk dat het ook daadwerkelijk gebruikt: de tribunes, het veld, de businessclub, de kleedruimtes en de hoofdentree. De zuidzijde van het stadion, waar de Friese Poort schoolruimte gaat huren, blijft eigendom van projectontwikkelaar Wyckerveste, net als de oostzijde, waar commerciële ruimte komt.

Peanuts

De bouw van het stadion vormt maar een deel van de grote plannen die de club en Wyckerveste met het gebied hebben. Er komen onder meer winkels, horeca, een bioscoop, een indoor trampolinehal en een midgetgolfbaan.

Het grootste deel van de 5-6 miljoen die Cambuur nodig heeft om zich eigenaar van het stadion te kunnen noemen, is volgens Van den Belt al bijeen. ,,Op de totale ontwikkeling van misschien wel 100 miljoen euro is dit peanuts'', zegt hij. Mocht de club het geld niet op tijd bij elkaar krijgen, kan dat met de bouwer en hoofdsponsor van het bedrijf, Dijkstra Draisma, of bij Wyckerveste. ,,Daar hebben we in principe afspraken over gemaakt''.

Relatie

Dirk-Jan de Rouwe, de woordvoerder van het bouwbedrijf, bevestigt dat. ,,Wyckerveste en Dijkstra Draisma zijn twee gezonde, solvabele bedrijven. We weten ook hoe moeilijk het voor voetbalclubs kan zijn om financiering te vinden. Als het nodig is, vinden we altijd een oplossing.'' De gemeente zal in ieder geval niet te hulp kunnen schieten. De raad besloot vorig jaar om eenmalig 4,5 miljoen bij te dragen aan de ontwikkeling van het stadiongebied. Daarmee is een bankgarantie uitgesloten. Van den Belt kan daar wel inkomen. ,,Dat had kunnen betekenen dat wij dertig jaar lang een relatie hadden gehad. Nu is onze financiële relatie veel heviger, maar ook kort. Als de bouw klaar is, staan we los van elkaar.''

Bestemmingsplan

Van den Belt hoopt nog altijd dat het stadion aan het begin van het seizoen 2021-2022 in gebruik kan worden genomen. Dat hangt onder meer af van de bezwaren die tegen het stedenbouwkundig plan voor het WTC-gebied komen. Dat moet, met een vertraging van acht weken, in half maart klaar zijn, zodat het - als er niet veel bezwaren komen - in juni definitief goedgekeurd kan worden. Juist daarom is de gemeente al sinds de presentatie van de stadionplannen in juli druk in overleg met bewoners van het Schrijverskwartier, dat het dichtst bij het toekomstige stadion ligt. Van den Belt is echter optimistisch. ,,De gemeente werkt er ook hard aan.''

http://www.lc.nl/friesland/Cambuur-zoekt-nog-5-tot-6-miljoen-euro-voor-stadion-22816225.html?utm_content=bufferc2ea7&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
Lastig om in te schatten in hoeverre dit een probleem kan worden. Aan de ene kant geeft Van den Belt aan dat het grootste deel van die 5 à 6 miljoen al bijeen is ( vraag me wel af hoe dan). Wat ik echter wel verontrustend vind is dat er in principe afspraken over gemaakt zijn. Zolang het geen harde afspraken zijn blijf je dus afhankelijk van anderen hierin, niet ideaal wat mij betreft. Per saldo houd ik er een ongelukkig gevoel aan over.

roepieh

het is gewoon een heel erg verwarrend stuk met diverse tegenstrijdigheden. Lijkt me handig dat de BVO dat in een eerst volgende update over het stadion gaat verhelderen. Maar goed, de club kennende zullen ze het wel weer kapot negeren  :wall

Agy

#6650
Citaat van: roepieh op januari 14, 2018, 11:35:02
het is gewoon een heel erg verwarrend stuk met diverse tegenstrijdigheden. Lijkt me handig dat de BVO dat in een eerst volgende update over het stadion gaat verhelderen. Maar goed, de club kennende zullen ze het wel weer kapot negeren  :wall

Moeten ze dan elke keer reageren op een stook artikel van het LC..??

Staat ook weinig nieuws in behalve dan dat dat ze het geld wat ze er zelf in moeten steken (was al bekend) niet via de reguliere banken kunnen lenen. Daar geeft vdBelt overigens ook netjes een reactie op en daarmee eigenlijk het hele artikel (in elk geval de suggestieve kop) onderuit haalt. Toch kiest het LC om het te plaatsen, nu is dat niet zo erg maar de kop is wederom tranendtrekkend.

roepieh

nee zeker niet. In deze kan ik me alleen wel voorstellen dat de fase waar het WTC/Cambuur plan zich nu in bevind deze pers niet heel handig is. En daarmee het slim is dat de BVO daar in een eerst volgend communicatiemoment nog even inzicht in geeft.

als de club op alle onzin van LC moet reageren dan krijgen ze het nog druk, die tijd kunnen ze wel beter besteden  :_schater


Stiens

"Want omdat Leeuwarden Culturele Hoofdstad wordt, raken partijen geïnteresseerd die de stad kort geleden nog links lieten liggen. Meijer: ,,Twee jaar geleden hoorde je nog: Leeuwarden, dat ligt toch ergens bij Groningen? Nu zeggen ze: Leeuwarden wordt toch Culturele Hoofdstad?'' Nogal wat partijen willen nu graag bij het nieuwe Cambuur-stadion zitten, zegt Meijer. ,,Het bestemmingsplan is nog niet klaar, we zijn nog niet gaan bouwen, maar we kunnen bijna alle ruimte al vullen. In dit stadium zijn we nog nooit zo ver geweest. We staan er zelf versteld van.''"

speculeter

Citaat van: Stiens op januari 30, 2018, 12:00:05
"Want omdat Leeuwarden Culturele Hoofdstad wordt, raken partijen geïnteresseerd die de stad kort geleden nog links lieten liggen. Meijer: ,,Twee jaar geleden hoorde je nog: Leeuwarden, dat ligt toch ergens bij Groningen? Nu zeggen ze: Leeuwarden wordt toch Culturele Hoofdstad?'' Nogal wat partijen willen nu graag bij het nieuwe Cambuur-stadion zitten, zegt Meijer. ,,Het bestemmingsplan is nog niet klaar, we zijn nog niet gaan bouwen, maar we kunnen bijna alle ruimte al vullen. In dit stadium zijn we nog nooit zo ver geweest. We staan er zelf versteld van.''"
waar heb je dit gelezen?


Lore

Citaat van: DK op januari 30, 2018, 16:21:51
http://www.lc.nl/friesland/Waar-is-die-economische-impuls-van-LF2018-22863861.html

Zit achter een betaalmuur dus kan niet terug lezen, maar wie is die Meijer? Klinkt wel positief, maar kan natuurlijk ook marketing zijn.

moodygrunn

Citaat van: Lore op januari 30, 2018, 17:15:03
Zit achter een betaalmuur dus kan niet terug lezen, maar wie is die Meijer? Klinkt wel positief, maar kan natuurlijk ook marketing zijn.
Ik vermoed Hessel Meijer, de ontwikkelaar.
In Henk en Sandor we trust

Yellow Army

Citaat van: Lore op januari 30, 2018, 17:15:03
Zit achter een betaalmuur dus kan niet terug lezen, maar wie is die Meijer? Klinkt wel positief, maar kan natuurlijk ook marketing zijn.

Even een account aanmaken en dan kan je 5 artikelen per maand gratis lezen
Area 58

Yellow Army

Voor de luilakken:

U bent nu ingelogdSluiten

Menu
Waar is die economische impuls van LF2018?
   14 uur geleden    6 uur geleden   Rob Leemhuis   Friesland
De komst van de Groninger universiteit naar Leeuwarden is een grote economische investering. Hier een impressie van het interieur van het Beursgebouw, waar de nieuwe faculteit komt. BEELD RUG
De komst van de Groninger universiteit naar Leeuwarden is een grote economische investering. Hier een impressie van het interieur van het Beursgebouw, waar de nieuwe faculteit komt. BEELD RUG
Facebook
Twitter
Whatsapp
E-mail
Heeft de titel van de Culturele Hoofdstad bijgedragen aan de komst van een nieuw Cambuur-stadion, een Pathé-bioscoop en de Groninger universiteit naar Leeuwarden? Niet direct, maar indirect zeker een beetje.

Nee, het gaat Leeuwarden als Culturele Hoofdstad niet in de eerste plaats om het economische effect, zei directeur Tjeerd van Bekkum van LF2018 bij de opening van het feestjaar in Valletta, Leeuwardens Maltese evenknie: ,,Hier wordt een economische boost verwacht van het zijn van Culturele Hoofdstad, terwijl wij praten over de boodschap, duurzaamheid, de mienskip. Dat is een verschil.''

Impuls
Dat kan zijn, maar een aantal jaar geleden dacht de gemeente er in ieder geval anders over. ,,Een enorme economische impuls'', stond er in 2014, toen Leeuwarden de titel net gewonnen had, op een billboard dat hoog boven het Europaplein uittorende. Dezelfde tekst prijkte trots op een aantal stadsbussen.

Maar is er dan in Leeuwarden nu iets te merken van een economische oppepper? Er gebeurt genoeg, in ieder geval. Aan het Ruiterskwartier is begonnen met de bouw van een Pathé-bioscoop. De Rijksuniversiteit Groningen verbouwt nu het Beursgebouw om onderdak voor zijn nieuwe, Leeuwarder faculteit. En bij het WTC wordt zo'n 100 miljoen euro gestoken in een nieuw Cambuur-stadion en bijbehorende winkels, horeca en vertier. De hotelcapaciteit is de afgelopen jaren verdubbeld: de laatste loot, het nieuwe Hotel Van der Valk is net open.

Maar kan de Culturele Hoofdstad wel iets van deze successen claimen? Niet voor Van der Valk, zegt bedrijfsleider Thom van der Heide van de Leeuwarder vestiging. Het besluit om bij Werpsterhoek een hotel te bouwen viel al lang voordat Leeuwarden de titel van Culturele Hoofdstad kreeg. ,,Wij kijken naar de lange termijn. Dat is van essentieel belang. Natuurlijk hopen we van dit jaar een graantje mee te pikken. Maar we hoefden niet eens koste wat kost voor de opening open te zijn.''

Groeikansen
Hetzelfde krijg je te horen bij Pathé. ,,Het heeft geen rol gespeeld'', zegt woordvoerder Frederique Josemans. ,,Wij hebben gekeken naar plaatsen en regio's waar we nog groeikansen hadden. In het Noorden is er tot nu maar één Pathé-bioscoop, in Groningen. Leeuwarden was een witte vlek.''

'Met of zonder Culturele Hoofdstad, zo'n investering moet staan'

Dat je een grote investering niet doet op basis van één jubeljaar, is natuurlijk logisch. Ook in Leeuwarden is te merken dat het economisch voor de wind gaat, en dat bedrijven meer investeringen aandurven. Dat heeft niks met een Culturele Hoofdstad te maken: in andere delen van Nederland is dan ook meer van de opleving te merken dan in Leeuwarden. Ook binnen Friesland: de regio rond Drachten en Heerenveen was landelijk koploper bij de groei van het aantal banen. Van een cultureel-economische boom is dus zeker geen sprake.

Wyckerveste uit Kerkrade, die samen met bouwbedrijf Dijkstra Draisma en Cambuur het WTC-gebied ontwikkelt, hield ook geen rekening met '2018' bij het maken van zijn plannen . ,,Met of zonder Culturele Hoofdstad, zo'n investering moet staan'', zegt Frank Meijer van de projectontwikkelaar. Maar er zitten twee kanten aan, voegt hij er meteen aan toe. ,,Als je zoekt naar goede huurders, heeft het zeker een positieve invloed.''

Levendigheid
Want omdat Leeuwarden Culturele Hoofdstad wordt, raken partijen geïnteresseerd die de stad kort geleden nog links lieten liggen. Meijer: ,,Twee jaar geleden hoorde je nog: Leeuwarden, dat ligt toch ergens bij Groningen? Nu zeggen ze: Leeuwarden wordt toch Culturele Hoofdstad?'' Nogal wat partijen willen nu graag bij het nieuwe Cambuur-stadion zitten, zegt Meijer. ,,Het bestemmingsplan is nog niet klaar, we zijn nog niet gaan bouwen, maar we kunnen bijna alle ruimte al vullen. In dit stadium zijn we nog nooit zo ver geweest. We staan er zelf versteld van.''

Ook de Groninger Universiteit was zonder de Culturele Hoofdstad wel naar Leeuwarden gekomen, denkt Piet Bouma, de projectcoördinator van het Beursgebouw. ,,Maar indirect heeft het zeker een rol gespeeld. We gaan hier behoorlijk investeren en dat doe je het liefst in een levendige stad, die zelf ook investeert. Dan verhoog je de kans op succes.''

Omdat de stad nu zelf zoveel energie steekt in zijn eigen gezelligheid, ontstaat automatisch een klimaat dat je mee wilt doen, denkt Bouma. ,,Je telt alle handelingen bij elkaar op en je wilt zelf ook een bijdrage leveren. In die zin is het geen toeval dat het nu samenkomt. Ik geloof wel in zo'n vliegwieleffect.''
Area 58