Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

hobbes

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op december 03, 2017, 12:12:52
Vreemde eten in de bijt...  :_schater

Tja, wie heeft een redacteur nodig als je spellingscontrole hebt.

Agy

LC: Vandaag.

De gemeente Leeuwarden vraagt de provincie mee te betalen aan de ontwikkeling van het nieuwe WTC/Cambuurgebied.

Hierbij wijzen burgemeester en wethouders op de eerder vastgestelde 'samenwerkingsagenda'. In een brief speken b. en w. van ,,medefinanciering van de publieke kostencomponenten, betrekking hebbend op infrastructuur en parkeren, de publieke bijdrage in de ontwikkeling van het nieuwe stadion, de verduurzaming en aanpassing van het WTC en Evenementenhal.''

Ook gaat het om ,,medefinanciering van een twee-jarige pilot voor een busverbinding WTC/Cambuur-Binnenstad-Centrale.''

Lore

Ik was even benieuwd of er ook onderzoek was gedaan naar het effect van een nieuw stadion voor een voetbalclub. Enige echte onderzoek dat ik kon vinden is gedaan in België, maar spreekt ook specifiek over de Nederlandse markt. Wel over de eredivisie, maar toch.

Uit dit onderzoek blijkt dat de clubs in Europa gemiddeld 53% meer toeschouwers hebben na 8 jaar. Dit effect is groter in Nederland dan in andere landen, dus waarschijnlijk zou de stijging meer dan 53% moeten zijn. Natuurlijk moeten niet alle andere clubs een nieuw stadion bouwen, want dan gaat het concurrentievoordeel weer weg. (http://www.scriptiebank.be/scriptie/2014/het-effect-van-een-nieuw-stadion-op-het-toeschouwersaantal-en-de-sportieve-prestaties)


Uitgaande van een gemiddeld bezoekersaantal bij Cambuur van 8.000, dan zou de groei dus meer moeten zijn dan 4.000. Gemiddeld 12.000 supporters dus. 4000 extra kaartjes a 15,- gemiddeld is 60000 euro per wedstrijd. Gemiddeld 19 thuiswedstrijden per jaar leidt tot een inkomsten stijging van 1.140.000 euro per jaar. Daaroverheen komt natuurlijk de sponsorgelden die veel meer zouden moeten stijgen en, bij betere prestaties, stijgende televisiegelden.

Ben benieuwd of de financiele plaatjes van de club gerealiseerd kunnen worden.


Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Lore op december 30, 2017, 12:41:41
Ik was even benieuwd of er ook onderzoek was gedaan naar het effect van een nieuw stadion voor een voetbalclub. Enige echte onderzoek dat ik kon vinden is gedaan in België, maar spreekt ook specifiek over de Nederlandse markt. Wel over de eredivisie, maar toch.

Uit dit onderzoek blijkt dat de clubs in Europa gemiddeld 53% meer toeschouwers hebben na 8 jaar. Dit effect is groter in Nederland dan in andere landen, dus waarschijnlijk zou de stijging meer dan 53% moeten zijn. Natuurlijk moeten niet alle andere clubs een nieuw stadion bouwen, want dan gaat het concurrentievoordeel weer weg. (http://www.scriptiebank.be/scriptie/2014/het-effect-van-een-nieuw-stadion-op-het-toeschouwersaantal-en-de-sportieve-prestaties)


Uitgaande van een gemiddeld bezoekersaantal bij Cambuur van 8.000, dan zou de groei dus meer moeten zijn dan 4.000. Gemiddeld 12.000 supporters dus. 4000 extra kaartjes a 15,- gemiddeld is 60000 euro per wedstrijd. Gemiddeld 19 thuiswedstrijden per jaar leidt tot een inkomsten stijging van 1.140.000 euro per jaar. Daaroverheen komt natuurlijk de sponsorgelden die veel meer zouden moeten stijgen en, bij betere prestaties, stijgende televisiegelden.

Ben benieuwd of de financiele plaatjes van de club gerealiseerd kunnen worden.

Als we volgend jaar weer eredivisie spelen hebben we wel veel minder wedstrijden :y
Henk, held, bedankt

Grijskijkert

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op december 30, 2017, 13:12:05
Als we volgend jaar weer eredivisie spelen hebben we wel veel minder wedstrijden :y
Niet als we Europees voetbal spelen :_schater
IN HENK WE TRUST!!!

Kuzmanovic-Apeldoorn

Henk, held, bedankt

Lore

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op december 30, 2017, 13:12:05
Als we volgend jaar weer eredivisie spelen hebben we wel veel minder wedstrijden :y

Ik ging eigenlijk uit van 17 competitie en 2 bekerrondjes!  :proost

Dokkumer

Een officieel onderzoek heb ik nooit ingesteld, maar ik heb enkele clubs eens vergeleken. Bijvoorbeeld Sparta en Roda hebben na het verbouwen dan wel nieuw stadion flinke plussen in de toeschouwersaantallen. Ik heb de cijfers van meerdere  clubs hier al eens gepost.

Huzumer

Nieuwbouw leidt logischerwijs tot meer toeschouwers. Elfstedenhal is wat dat betreft ook wel een mooi voorbeeld: beter aanbod creëert vraag. Het is natuurlik wel zaak deze toeschouwers vast te houden met beter voetbal dan nu ...  :y

thankyou

Citaat van: Huzumer op januari 05, 2018, 16:10:15
Nieuwbouw leidt logischerwijs tot meer toeschouwers. Elfstedenhal is wat dat betreft ook wel een mooi voorbeeld: beter aanbod creëert vraag. Het is natuurlik wel zaak deze toeschouwers vast te houden met beter voetbal dan nu ...  :y
Toeschouwers hebben ze 30 km verderop he , even scherp blijven.  :zweep
Cambuur, Beer & Loyal Mates

AL

Lekkere berichtgeving weer omtrent het stadion ;( ;(

Collingwood

Citaat van: AL op januari 12, 2018, 23:44:02
Lekkere berichtgeving weer omtrent het stadion ;( ;(

Stuk ook (helemaal) gelezen? Het valt allemaal wel wat mee. LC maakt er weer eens een overdreven kop van.
Kalmte alleen kan u redden.

moodygrunn

Citaat van: Collingwood op januari 12, 2018, 23:45:16
Stuk ook (helemaal) gelezen? Het valt allemaal wel wat mee. LC maakt er weer eens een overdreven kop van.
Zou je dat hele stuk kunnen plaatsen?
In Henk en Sandor we trust

Collingwood

Citaat van: moodygrunn op januari 12, 2018, 23:50:03
Zou je dat hele stuk kunnen plaatsen?

Uiteraard:

Cambuur zoekt nog 5 tot 6 miljoen euro voor stadion

Om het nieuwe stadion te kunnen betalen moet Cambuur nog een bedrag van 5 tot 6 miljoen euro bij elkaar sprokkelen. Geen enkele bank wil de club een lening verstrekken.

Cambuur zoekt nog naar geld om het toekomstige nieuwe stadion te kunnen betalen. Zo'n 5 tot 6 miljoen moet de voetbalclub nog zien te vinden voordat de nieuwe accommodatie, onderdeel van de grootschalige herontwikkeling van het WTC-gebied, helemaal klaar is. De bouw van het hele project wordt daar niet door vertraagd, zegt financieel directeur Gerald van den Belt, die verantwoordelijk is voor de stadionbouw. ,,We hebben het geld op zijn vroegst pas over tweeënhalf jaar nodig, als we de sleutel krijgen. Ik maak me geen zorgen.''

Tevergeefs

Toch is een ding al zeker: bij een bank zal de voetbalclub tevergeefs aankloppen. Een zoektocht naar een banklening heeft namelijk niks opgeleverd. ,,Dat hadden we verwacht'', zegt Van den Belt. ,,Al hebben we het wel geprobeerd. Maar banken hebben min of meer afgesproken dat ze voetbalclubs niet financieren. Dat geeft altijd een boel publiciteit. Als er dan problemen ontstaan, kan het zijn dat je supporters voor de deur krijgt.''

Eigenaar

Cambuur heeft de miljoenen nodig om ook daadwerkelijk eigenaar te kunnen worden van het nieuwe stadion. Het hele bouwwerk kost een kleine 30 miljoen euro, maar de club wordt alleen eigenaar van dat deel van het bouwwerk dat het ook daadwerkelijk gebruikt: de tribunes, het veld, de businessclub, de kleedruimtes en de hoofdentree. De zuidzijde van het stadion, waar de Friese Poort schoolruimte gaat huren, blijft eigendom van projectontwikkelaar Wyckerveste, net als de oostzijde, waar commerciële ruimte komt.

Peanuts

De bouw van het stadion vormt maar een deel van de grote plannen die de club en Wyckerveste met het gebied hebben. Er komen onder meer winkels, horeca, een bioscoop, een indoor trampolinehal en een midgetgolfbaan.

Het grootste deel van de 5-6 miljoen die Cambuur nodig heeft om zich eigenaar van het stadion te kunnen noemen, is volgens Van den Belt al bijeen. ,,Op de totale ontwikkeling van misschien wel 100 miljoen euro is dit peanuts'', zegt hij. Mocht de club het geld niet op tijd bij elkaar krijgen, kan dat met de bouwer en hoofdsponsor van het bedrijf, Dijkstra Draisma, of bij Wyckerveste. ,,Daar hebben we in principe afspraken over gemaakt''.

Relatie

Dirk-Jan de Rouwe, de woordvoerder van het bouwbedrijf, bevestigt dat. ,,Wyckerveste en Dijkstra Draisma zijn twee gezonde, solvabele bedrijven. We weten ook hoe moeilijk het voor voetbalclubs kan zijn om financiering te vinden. Als het nodig is, vinden we altijd een oplossing.'' De gemeente zal in ieder geval niet te hulp kunnen schieten. De raad besloot vorig jaar om eenmalig 4,5 miljoen bij te dragen aan de ontwikkeling van het stadiongebied. Daarmee is een bankgarantie uitgesloten. Van den Belt kan daar wel inkomen. ,,Dat had kunnen betekenen dat wij dertig jaar lang een relatie hadden gehad. Nu is onze financiële relatie veel heviger, maar ook kort. Als de bouw klaar is, staan we los van elkaar.''

Bestemmingsplan

Van den Belt hoopt nog altijd dat het stadion aan het begin van het seizoen 2021-2022 in gebruik kan worden genomen. Dat hangt onder meer af van de bezwaren die tegen het stedenbouwkundig plan voor het WTC-gebied komen. Dat moet, met een vertraging van acht weken, in half maart klaar zijn, zodat het - als er niet veel bezwaren komen - in juni definitief goedgekeurd kan worden. Juist daarom is de gemeente al sinds de presentatie van de stadionplannen in juli druk in overleg met bewoners van het Schrijverskwartier, dat het dichtst bij het toekomstige stadion ligt. Van den Belt is echter optimistisch. ,,De gemeente werkt er ook hard aan.''

http://www.lc.nl/friesland/Cambuur-zoekt-nog-5-tot-6-miljoen-euro-voor-stadion-22816225.html?utm_content=bufferc2ea7&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
Kalmte alleen kan u redden.

moodygrunn

In Henk en Sandor we trust