Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

mugel

Citaat van: Yellow Army op juli 13, 2017, 18:24:53
Wat ik juist begreep is dat GemeentelijkeBelangen tegen het a fonds perdu is omdat het eigenaar wil worden

Zo zou je het ook kunnen uitleggen inderdaad. Als ze alleen willen financieren onder voorwaarde dat de gemeente eigenaar wordt van het stadion, is het geen á fonds perdu meer. Dan zouden ze ook tegen het hele plan zoals het er nu ligt kunnen stemmen. Het kan ook zo zijn dat als ze niet genoeg medestanders voor hun motie krijgen, ze alsnog voor stemmen. Dat geldt ook voor alle andere partijen en hun voorwaarden. Alleen de VVD is heel stellig dat ze niet akkoord gaan met het plan met een á fonds perdu. Daarom denk ik dat de voorwaarde van PAL/GL het snelst zal leiden tot een meerderheid en dus een besluit. Het zal nog een mooi debat worden maandag, maar in principe is een grote meerderheid voor verhuizing naar WTC gebied. Die discussie over financiering zal alleen bepalen hoeveel vertraging nog zal worden opgelopen.

Yellow Army

Citaat van: mugel op juli 13, 2017, 20:03:07
Zo zou je het ook kunnen uitleggen inderdaad. Als ze alleen willen financieren onder voorwaarde dat de gemeente eigenaar wordt van het stadion, is het geen á fonds perdu meer. Dan zouden ze ook tegen het hele plan zoals het er nu ligt kunnen stemmen. Het kan ook zo zijn dat als ze niet genoeg medestanders voor hun motie krijgen, ze alsnog voor stemmen. Dat geldt ook voor alle andere partijen en hun voorwaarden. Alleen de VVD is heel stellig dat ze niet akkoord gaan met het plan met een á fonds perdu. Daarom denk ik dat de voorwaarde van PAL/GL het snelst zal leiden tot een meerderheid en dus een besluit. Het zal nog een mooi debat worden maandag, maar in principe is een grote meerderheid voor verhuizing naar WTC gebied. Die discussie over financiering zal alleen bepalen hoeveel vertraging nog zal worden opgelopen.

Sterker nog, je hebt GL niet eens nodig voor een meerderheid. PvdA, CDA en VL zijn voor de a fonds perdu a 4,5mln en met die fracties heb je al een ruime meerderheid. Op de FNP na was iedereen voor verhuizing naar het WTC dus dat is al een gepasseerd station. Het stadion gaat er dus gewoon komen alleen de wijze van financiering zal men nog overeen moeten komen al lijkt de a fonds perdu het te gaan worden.
Area 58

mugel

Citaat van: Yellow Army op juli 13, 2017, 20:25:58
Sterker nog, je hebt GL niet eens nodig voor een meerderheid. PvdA, CDA en VL zijn voor de a fonds perdu a 4,5mln en met die fracties heb je al een ruime meerderheid. Op de FNP na was iedereen voor verhuizing naar het WTC dus dat is al een gepasseerd station. Het stadion gaat er dus gewoon komen alleen de wijze van financiering zal men nog overeen moeten komen al lijkt de a fonds perdu het te gaan worden.

Met PvdA, CDA en VL heb je volgens mij 19 van de 39 zetels wat nog net geen meerderheid is.

Marc S

Citaat van: mugel op juli 13, 2017, 20:32:09
Met PvdA, CDA en VL heb je volgens mij 19 van de 39 zetels wat nog net geen meerderheid is.

20 dacht ik

Yellow Army

Citaat van: mugel op juli 13, 2017, 20:32:09
Met PvdA, CDA en VL heb je volgens mij 19 van de 39 zetels wat nog net geen meerderheid is.

19 idd, ik zat verkeerd te kijken. GL met 4 zetels is dus wel nodig
Area 58

Bankzitter

#6440
Natuurlijk zouden de partijen nog liever zien dat er geen extra geld nodig was of dat Cambuur het kan terugbetalen. De realiteit is dat we een kleine schuld hebben, geen suikeroom of buitenlandse investeerders en elke cent nodig hebben om concurrerend te zijn.

Maar de realiteit leert ook dat heel veel BVO's het veel slechter doen financieel. Eenmalig 4,5 miljoen en dan 20 jaar een gezonde BVO... veel gemeentes zouden daar direct voor tekenen (Enschede, Den Haag ect ect). Relatief doet Cambuur het nu al jaren heel erg goed en de gemeente zich ook best beseffen.

Agy

Analyse: Cambuur financieel vrijlaten of aan de leiband van de gemeente?
LC : Erwin Boers : Friesland

Moet de gemeente Leeuwarden voetbalclub Cambuur aan de leiband houden of juist vrijlaten? Dat is nu het belangrijkste dilemma voor gemeenteraad.

De vraag is niet langer of de gemeente een nieuw Cambuurstadion steunt, maar vooral hoe. Dat de omliggende buurten nauw betrokken moeten worden bij de plannen, staat voor de gemeenteraad als een paal boven water. Het moeilijkste politieke vraagstuk vormt echter de financiële relatie met de club.

Grote maatschappelijke waarde

Voetbalsport is van grote maatschappelijke waarde en verdient dan ook ruime steun, vinden de meeste politieke partijen. Niet voor niets pompen ze miljoenen euro's per jaar in aanleg en uitbreiding van amateursportcomplexen. Denk bijvoorbeeld aan de drie kunstgrasvelden die de stad er dit jaar bij krijgt. Of bekijk de plannen voor een nieuw sportgebied ten westen van Goutum.

Anders ligt het echter met betaald voetbal. Decennia lang werd Cambuur direct met belastinggeld gefinancierd, maar vanaf de jaren tachtig draaide de gemeente de geldkraan dicht. De commercialisering van het betaald voetbal deed gemeenten en regeringen overal in Europa eisen dat het betaald voetbal zelf zijn broek ophield.

Het leverde een moeizaam afscheidsproces op. Cambuur kwam keer op keer in ernstige financiële problemen, waarna de gemeente toch miljoenen bijstortte. Cambuur verkocht het - door de gemeente betaalde - stadion uiteindelijk aan projectontwikkelaar Leyten. In de nasleep van de reeks reddingsacties werd de gemeente sponsor en schuldeiser van de club.

Gezonde club

Juist deze schuldpositie bood de gemeente de kans om de club bij de leiband te nemen en ook een nieuw bestuur bracht veel positiefs. De laatste zeven, acht jaar is Cambuur uitgegroeid tot een gezonde club met een goed financieel beleid, benadrukte PvdA-wethouder Henk Deinum woensdag in de gemeenteraad. De schuld aan de gemeente is op 2 ton na afbetaald.

Nu hij de gemeenteraad echter vraagt om toch weer 4,5 miljoen beschikbaar te stellen, rijzen wel vragen op. Het goede bestuur van dit moment biedt geen garantie voor de toekomst, weten de politieke partijen. Moet de gemeente een vinger in de pap houden? En wie controleert dat het geld echt aan het stadion wordt besteed?

Coalitiepartijen PvdA, CDA en PAL/GroenLinks willen het bedrag ,,à fonds perdu'' beschikbaar stellen voor de stadionbouw. Ofwel: ,,het geld over de schutting gooien'', zoals Harry Bevers (VVD) het noemt. Hij is geen voorstander van zo'n financiële bijdrage.

De constructie houdt in dat de gemeente meebetaalt aan het stadion, maar zich verder op geen enkele manier wijze bindt aan de club. Mocht Cambuur ooit weer in de problemen komen, dan heeft de gemeente dus ook geen enkele financiële verplichting jegens de club, betogen voorstanders van deze oplossing. Gijs Jacobse van GBL ziet dat anders. Hij wil dat de gemeente juist zelf eigenaar wordt van het stadion, want dan heeft de gemeente een sterke onderhandelingspositie, denkt hij.

Voorwaarden aan financiering

De ChristenUnie en D66 hopen invloed te houden door een groot aantal voorwaarden aan de bijdrage te verbinden. Ze willen de gemeentelijke schenking ,,maximeren''. Mochten de projectontwikkelaars winst maken op het project, dan moet het geld terugvloeien naar de gemeente. Ook verlangen ze van Cambuur ,,een meerjarenplan waarin duidelijk is vastgelegd hoe de BVO het plan om een stabiele eredivisieclub te worden vorm wil geven.''

Het verdienmodel van de club moet in hun ogen ook openbaar gemaakt worden ,,om te kunnen verantwoorden dat de maatschappij bijdraagt aan de bouw, en om te voorkomen dat andere betrokken partijen juist door de gemeentelijke bijdrage gaan verdienen.'' Een andere eis is ,,van SC Cambuur een plan te vragen hoe in het nieuwe stadion kwetsende spreekkoren en discriminatie bestreden worden.'' Ook toegang voor gehandicapten is een belangrijke eis.

Hoe het maandagavond ook geformuleerd wordt, de voorwaarden die de gemeenteraad maandag stelt aan Cambuur, zijn van grote historische betekenis. Ze bepalen voor heel lang de relatie tussen de club en de gemeente: in goede en slechte tijden.

NIEUW CAMBUURSTADION

jimny

Beste gemeenteraad
Gebruik jullie volle verstand om wel of niet in te stemmen voor een nieuw te bouwen stadion en a.u.b. geen cadeautjes aan Cambuur te geven, tenslotte hebben we het over gemeensschapsgeld en niet over een broodje hamburger.
Dit goedbedoelde advies krijgt U gratis van geen tegen- of voorstander van een nieuw te bouwen stadion en in november wordt U erop afgerekend door de kiezers van Uw gemeente

gewoon een fan

Citaat van: jimny op juli 17, 2017, 10:49:31
Beste gemeenteraad
Gebruik jullie volle verstand om wel of niet in te stemmen voor een nieuw te bouwen stadion en a.u.b. geen cadeautjes aan Cambuur te geven, tenslotte hebben we het over gemeensschapsgeld en niet over een broodje hamburger.
Dit goedbedoelde advies krijgt U gratis van geen tegen- of voorstander van een nieuw te bouwen stadion en in november wordt U erop afgerekend door de kiezers van Uw gemeente

Als jij nou ook eens begint je volle verstand te gebruiken al heb ik grote twijfels of jij überhaupt wel je volle verstand hebt na weer een ongelooflijk domme reactie van jou.
De gemeenteraad moet niet vergeten welk uithangbord Cambuur de laatste jaren geweest is voor Leeuwarden iets wat niet gezegd kan worden over bv de Harmony of de Blauwe Golf waar nog veel meer gemeenschapsgeld naar toe is gegaan.

Noordcambuur

Citaat van: jimny op juli 17, 2017, 10:49:31
Beste gemeenteraad
Gebruik jullie volle verstand om wel of niet in te stemmen voor een nieuw te bouwen stadion en a.u.b. geen cadeautjes aan Cambuur te geven, tenslotte hebben we het over gemeensschapsgeld en niet over een broodje hamburger.
Dit goedbedoelde advies krijgt U gratis van geen tegen- of voorstander van een nieuw te bouwen stadion en in november wordt U erop afgerekend door de kiezers van Uw gemeente
lul niet zo dom uit je nek en ruk je zelf ff af  :y

Treb

Citaat van: jimny op juli 17, 2017, 10:49:31
Beste gemeenteraad
Gebruik jullie volle verstand om wel of niet in te stemmen voor een nieuw te bouwen stadion en a.u.b. geen cadeautjes aan Cambuur te geven, tenslotte hebben we het over gemeensschapsgeld en niet over een broodje hamburger.
Dit goedbedoelde advies krijgt U gratis van geen tegen- of voorstander van een nieuw te bouwen stadion en in november wordt U erop afgerekend door de kiezers van Uw gemeente
http://sc.heerenveen.org/forum/

Kun je lekker met je vriendjes discusseren

jimny

Hierboven wordt dus 3x een reactie geplaatst waarmee wederom is aangetoond waarom dit forum het leeghoofden forum wordt genoemd

zeewolde

Citaat van: jimny op juli 17, 2017, 13:04:40
Hierboven wordt dus 3x een reactie geplaatst waarmee wederom is aangetoond waarom dit forum het leeghoofden forum wordt genoemd
je zegt geen voor of tegenstander te zijn. Maar uit al jouw posts blijkt dat je absoluut een tegenstander bent van een nieuw stadion. Geef dat gewoon toe en ga niet lopen klagen dat anderen dan zo op je reageren.

Marc S

Citaat van: jimny op juli 17, 2017, 13:04:40
Hierboven wordt dus 3x een reactie geplaatst waarmee wederom is aangetoond waarom dit forum het leeghoofden forum wordt genoemd

Leuke Ad Hominem.

Noordcambuur

Citaat van: jimny op juli 17, 2017, 13:04:40
Hierboven wordt dus 3x een reactie geplaatst waarmee wederom is aangetoond waarom dit forum het leeghoofden forum wordt genoemd
je kunt beter een leeghoofd zijn dan een kerel met zijn volste verstand zo domme dingen op het forum zet.....ga bij dkv op forum 8P