Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

vialli

#6405
Vanavond komt het stadion aan de orde in de gemeenteraad!!!

speculeter

Citaat van: vialli op juli 12, 2017, 11:52:19
Vanavond komt het stadion aan de orde in de gemeenteraad!!!
live bij omrop Leo

Viper

De eerste janker dient zich al aan.

Oosttribune

College partijen voor inclusief 4,5 miljoen bijdrage
17e positieve stemming |:)

Galdiano

Die Van der Wal is echt een kansloos figuur!
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Oosttribune

Citaat van: Galdiano op juli 12, 2017, 20:42:41
Die Van der Wal is echt een kansloos figuur!

Ja die heeft twintig jaar nee gezegd op geld geven en nu zegt hij we geven geld. Hoe lul je je daar uit

Viper

#6411
Insprekers bij debat over Cambuurstadion vrezen parkeer- en geluidsoverlast

Drie van hen wonen in de wijken rondom het WTC-gebied waar het nieuwe stadion straks komt. Zij zijn sceptisch over de komst van Cambuur. Zo stelde Margaret Beckers uit de wijk Westeinde dat ze bezorgd is over parkeersoverlast, de doorstroming van het verkeer, geluidsoverlast en de levensvatbaarheid van de eigen buurtsupermarkten.

Zij vroeg om extra onderzoek. Iets wat de andere insprekers uit de wijken ook willen. Bovendien willen ze betrokken worden bij de ontwikkeling van het gebied. Volgens hen is dat tot nu toe niet gebeurd.

Als vierde kwam Cees Anceaux namens de Leeuwarder ondernemers aan het woord. Hij zei blij te zijn met de plannen maar zich ook zorgen te maken over parkeerproblemen.

Wethouder Deinum antwoordde op de betogen dat het vooralsnog om een principebesluit en niet om een realisatiebesluit gaat. Als daadwerkelijk wordt begonnen met de realisatie, gaat de gemeente in gesprek met belanghebbenden.

http://www.lc.nl/friesland/Insprekers-bij-debat-over-Cambuurstadion-vrezen-parkeer-en-geluidsoverlast-22356225.html

Viper

Mooie teksten van Jan van Olffen. Dat doet mij als Cambuursupporter goed. Zelfs historisch onderlegd. |:)

Bernardo

Wat is precies het verschil tussen een principe besluit en een realisatie besluit? Dacht dat ze aankomende maandag definitief ja of nee gingen zeggen.

Lore

Citaat van: Bernardo op juli 12, 2017, 21:13:58
Wat is precies het verschil tussen een principe besluit en een realisatie besluit? Dacht dat ze aankomende maandag definitief ja of nee gingen zeggen.

Heb een googled:

De wetgeving kent het principebesluit niet. Taalkundig is het 'een besluit dat alleen een principe, niet de uitvoering of toepassing betreft'. Er is dus slechts besloten, dat het college woningbouw een acceptabele optie vindt voor het terrein. Meer niet. Woningbouw is in strijd met het bestemmingsplan: er zal dus een daarop gericht besluit moeten worden genomen. In ons duale systeem zijn de bevoegdheden van B&W en de gemeenteraad gescheiden. Het college kan daarbij de gemeenteraad niet binden door toezeggingen, principe besluiten e.d. Er is dus nog geen man overboord. 

Dat blijkt uit de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 11 februari 2015, ECLI:NL:RVS:2015:387.



Moet wel zeggen dat ik het idee had dat er echt een grote meerderheid voor was vanavond en het is wel wat lastig je principes in te trekken als er zo.n grote meerderheid is

vialli

Één ding is vanavond wel duudeluk wurden. Bij die FNP sitte un paar DKV ers, die binne
as de dood so bang dat hun clubke d'r nadeel van krijt.Dus willen ze het over de
verkiezingen in november heentillen, JA,JA maar oek wel logisch at je daar op e tribune sitte.

Oosttribune

Het definitieve ja-woord voor Cambuur wordt komende maandag verwacht. Het plan is rijp voor besluitvorming, oordeelde de raad woensdag na een uitzonderlijke snelle bespreking van de grootschalige plannen.

Zorgen bij omwonenden

Wijkvertegenwoordigers van Westeinde, de Vosseparkwijk en de Schrijversbuurt spraken in. Ze zijn niet per se tegen de plannen, maar maken zich wel zorgen, zo maakten ze duidelijk. In Westeinde is vrees voor parkeeroverlast, maar bijvoorbeeld ook over het kruispunt in de Harlingerstraatweg, dat straks vastdreigt te lopen, zei Margaret Beckers namens de wijk.

In de aanpalende Schrijversbuurt heerst verbazing omdat de buurtbewoners tot nu toe niet betrokken zijn, terwijl de planvorming al jaren duurt. ,,Wij willen niet op de bank zitten, maar meespelen'', zei bewoonster Herma Dijkgraaf.

De PvdA presenteerde woensdag een motievoorstel waarin spoedige en intensieve betrokkenheid van de wijken als harde eis wordt genoemd. Ook andere partijen drongen hier op aan. PvdA-wethouder Henk Deinum nam bezorgdheid bij hen weg door te beloven dit verzoek uit te voeren.

Heikel punt: financiering

Een ander lastig punt is de financiering. Waar vooraf afgesproken was dat de gemeente geen directe bijdrage aan het stadion zou leveren, is nu toch 4,5 miljoen vereist. De PvdA is inmiddels overtuigd dat dit niet anders kan en ook coalitiepartner CDA is akkoord, maakte raadslid Fokelien van der Meulen duidelijk.

De derde coalitiepartij PAL/GroenLinks is bereid om ja te zeggen op voorwaarde dat het betaald wordt met de opbrengst van het oude Cambuurgebied en de velden van VV Leeuwarden. Die kunnen zo'n 5 miljoen euro opbrengen. Wethouder Deinum acht deze financieringsconstructie ook mogelijk, maar is nog voorzichtig met een belofte.

Verenigd Links stemt ook voor het plan, mede omdat Cambuur ,,grote sociaal-maatschappelijke betekenis voor de stad heeft'', liet raadslid Jan van Olffen weten.

De VVD ziet het plan zelf wel zitten, maar vindt de bijdrage van 4,5 miljoen euro onverteerbaar, liet raadslid Harry Bevers weten.

Vrees voor vrijblijvendheid

De ChristenUnie en D66 voelen eveneens sympathie voor de plannen, maar willen voorkomen dat de 4,5 miljoen al te vrijblijvend beschikbaar wordt gesteld. Ze stelden daarom een gezamenlijke motie op, waarin ze Deinum verzoeken om extra eisen te stellen aan Cambuur en de ontwikkelaars. Hun doel is om hiermee de financiële deugdelijkheid op de lange termijn te kunnen controleren.

GBL pleitte er voor om een andere financieringsconstructie te kiezen, waarin de gemeente zelf eigenaar wordt van het stadion. Ook eenmansfractie Pier Tilma zou liever deze optie kiezen.

Vraagtekens bij FNP

De FNP heeft grote moeite met het bedrag en vindt de snelle besluitvorming onverstandig. ,,Wêrom tille wy it net oer de simmer? Wêrom meitsje wy der gjin ferkiezingstema fan?'', vroeg raadslid Lyda Veldstra.

El Ma-kri-niii

80 procent van de raad is positief, maar toch worden de tussenkopjes van LC: Zorgen, heikel punt, vrees en vraagtekens.
Iemand die alleen de koppen scant, zou verwachten dat het hele plan de prullenbak in geworpen wordt.

Agy

Ach de laatste kop valt mee...

Kat in 't bakkie: Groen licht voor Cambuurplannen

Zelfs het LC moet er aan geloven..  :koffie

Noordcambuur

Ze moeten er aan geloven zeker die KUT LC krant ben er helemaal klaar mee.
En zeker de mensen die de afgelopen weken zo negatief stuk in de krant hebben geschreven.
Maandag komt het goed en dan gaan we verdere stappen maken op naar het nieuwe stadion.