Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

El Ma-kri-niii

Als overlast voor de buurtbewoners een argument is, is het zeker zaak om zo snel mogelijk uit de woonwijk te vertrekken... Ik durf te wedden dat er nu duizenden mensen dichter bij het stadion wonen dan dhr Bleijinga straks doet.

Montana

En als die aannames al de tegenargumten zijn...

reisbureau

Citaat van: Noordcambuur op juni 24, 2017, 13:27:47
Ik kots al een hele tijd van de lc krant
We zullen zien deze maanden wat er gaat gebeuren.

En dan zo duidelijk en ongemakkelijk op zoek naar negatieve geluiden.  :_spank
Euuuuuuuuuuh bijna nergens te vinden weet je wat we doen.
We gaan naar de Cambuurbar en vragen Reiding en een medewerker om hun mening.

Tsje. Je denkt toch niet dat die gaan zingen en springen want we zijn zo blij want het stadion gaat aan onze neus voorbij.

Riool journalistiek pus sang en stemming makerij van de bovenste plank.  :rodekaart

Bolle

Citaat van: Montana op juni 24, 2017, 15:56:07
En als die aannames al de tegenargumten zijn...

Precies!

De doemdenkers met aannames:
'Mogelijk worden er wel auto's geparkeerd bij ons in de straat en kan ik mijn bolide niet kwijt', 'Dan komen de supporters misschien wel 1x per twee weken bij ons door de straat', 'Er gaat naar alle waarschijnlijkheid veel belastinggeld naartoe' :zucht

De mensen met een hoog/ hoger niveau aan serotonine:
'Dit biedt de club, de stad en de omgeving veel mooie nieuwe mogelijkheden!', 'Ideaal; 2 supermarkten in de buurt!', 'Een prachtige ontwikkeling welke een flink aantal extra bezoekers naar Leeuwarden zal trekken!' _O_

Ik behoor overigens tot de 2e categorie en ben ervan overtuigd dat de nieuwe plannen de stad, club en de omgeving rond het WTC-terrein veel beter op de kaart zullen zetten.

Marc S

Ik ben normaal niet iemand die van complot theoriën in de zin van: De LC doet er alles aan om Cambuur negatief te benaderen. Maar je kan er nu gewoon niet meer om heen. Dit waardeloze roddelblad dat zich voor doet als krant pompt negatief na negatief bericht over het stadion naar buiten.

Met als mooiste voorbeeld nog wel die gast van de Cambuurbar, ja natuurlijk is die gast tegen. Die ziet zn baan gewoon verdwijnen man.

Het nieuwe stadion is het beste wat onze stad kan overkomen. Het zorgt voor z'n boost in de west kant, de begroting van de voetbalclub van de stad waar dit roddelblad vandaan komt kan omhoog, waardoor de kans op succes groter is. De politie krijgt het aanzienlijk makelijker doordat het beter bereikbaar is.

En ja ik weet het, Negatiefisme verkoopt, cynisme verkoopt. Maar de journalisten van dit roddelblad zijn alle realiteitszin verloren. Is het werkelijk waar zo lastig om eens iets objectiefs te schrijven? Is dit in de zin van: "Eens een ander geluid laten horen" of "de ziel van de cynische leeuwarder verwoorden; nooit wat weest nooit wat wurden?" Soms vraag ik me werkelijk waar af of ze alleen maar negatieve berichten schrijven om reacties te lokken.

Dokkumer

En als aanvulling op Jan niet zo Bleij... Als je rust wilt moet je in een dorp gaan wonen. Lekker boven Dokkum ofzo.. Daar bemoeit niemand zich met je want de familias daar bemoeien zich (en doen het) alleen met elkaar...

Geelblauwstiens

Citaat van: Dokkumer op juni 24, 2017, 21:00:25
En als aanvulling op Jan niet zo Bleij... Als je rust wilt moet je in een dorp gaan wonen. Lekker boven Dokkum ofzo.. Daar bemoeit niemand zich met je want de familias daar bemoeien zich (en doen het) alleen met elkaar...

Alleen gaat Jan dan niet even meer met de rollator naar de jumbo of Lidl want die zitten daar niet (meer)
Zouden we hem ooit aantreffen in de nieuwe supers? (Gratis koffie bij Jumbo) of om een pot verf bij Karwei? Met de kleinkinderen naar de Mc om een euroknaller. Of naar de bios.....
Ik denk dat Jan thuisblijft en boos achter de geraniums blijft zitten. Sneu.

Dokkumer

Voor mensen als Jan rijdt hier de WMO taxi. Mag hij eens per week met rollator en al naar de Jumbo en retour.

vialli

Citaat van: Dokkumer op juni 24, 2017, 21:42:41
Voor mensen als Jan rijdt hier de WMO taxi. Mag hij eens per week met rollator en al naar de Jumbo en retour.

Deur dit soort ouwehoeren mutte we aansen allemaal met de rollator naar ut nw stadion at
we ut hale. ;(

Dokkumer

Hij klaagt en zijn "bezwaren" worden zo van tafel geveegd.

Geelblauwstiens

Citaat van: Dokkumer op juni 24, 2017, 22:24:34
Hij klaagt en zijn "bezwaren" worden zo van tafel geveegd.
Eerstehulp wordt verstopt door senioren, stond in de krant. Dit is d'r vast een van.

Vakje 9

De nieuwe plannen voor het Cambuur/WTC-gebied maken veel los in de stad. Welke stappen zijn nog nodig voor de bouw kan beginnen?

De gemeenteraad is de baas in de stad en wacht – net als iedereen – al jaren op een uitgewerkt plan. Nu dit er eindelijk ligt, moeten de raadsleden vaststellen of het voldoet aan de voorwaarden. Vooraf eiste de gemeenteraad dat de kansen op zowel de oude als de nieuwe locatie zouden worden onderzocht. Op de oude locatie gaat het dan om uitbreiding op de voormalige velden van VV Leeuwarden, dus naast Cambuur.

Is vernieuwbouw op de oude plek niet handiger en goedkoper?

Nee, uit het onderzoek komen te veel nadelen naar voren, concluderen zowel Cambuur als verantwoordelijk PvdA-wethouder Henk Deinum. Uit de meest recente berekeningen blijkt dat vernieuwbouw op de oude plek ongeveer 25,5 miljoen euro kost. Dit is weliswaar goedkoper dan nieuwbouw bij het WTC (28 miljoen), maar er valt voor de club in Oud-Oost weinig te verdienen met sponsoring en commerciële ruimten. Het gevolg hiervan is een ,,onrendabele top'' van 10 miljoen euro. Vernieuwbouw zou bovendien leiden tot een hoofdtribune op de oostzijde, ,,hetgeen ongebruikelijk is vanwege de zonoverlast bij middagwedstrijden. Een ander nadeel is de parkeersituatie in de onmiddellijke omgeving van het stadion.''

Wat is dan het voordeel van het WTC-gebied?

De verdienmogelijkheden zijn hier groter voor Cambuur, waardoor het stadion beter betaalbaar wordt. De gemeente zal wel voor 4,5 miljoen moeten bijdragen, maar volgens de brief aan de raad is hier sprake van ,,een investeringsmultiplier" en ,,een structureel werkgelegenheidseffect''. De voorgenomen ontwikkeling biedt ,,continuïteit van het beurscomplex, brengt aanvullend meer dynamiek in het gebied dan nu het geval is en draagt bij aan de synergie en versterking van bestaande functies: leisure, sport(beleving), horeca, WTC (beurzen, congres, hotel), en voegt beperkt functies toe als retail en onderwijs.''

Hoe gaat het nu verder?

Een gemeenteraad lijkt in meerderheid ook overtuigd en neemt snel een besluit, mogelijk voor de zomervakantie. In een brief aan de raad wordt benadrukt dat zo'n besluit ,,voorwaardelijk'' is in de zin ,,dat de beoogde transactie rond het WTC daadwerkelijk wordt geformaliseerd.'' Ook moet er een overeenkomst zijn tussen de beoogd eigenaar en de plannenmakers. Het bestemmingsplan moet worden uitgewerkt en ,,na verdere uitwerking van een Samenwerkingsovereenkomst, volgt 'pas' een door de gemeenteraad te nemen Realisatiebesluit, naar verwachting in 2018.''

Zijn er nog meer voorwaarden?

Ja, vooral parkeren is een gevoelig thema, blijkt uit de stukken. B. en w. schrijven aan de plannenmakers: ,,Wij hechten eraan expliciet aan te geven dat voor het parkeren in het WTC-gebied een parkeerregime van betaald parkeren zal worden gehandhaafd overeenkomstig vigerend beleid. De wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan dit beleid ligt nog niet vast; uitwerking zal met U plaatsvinden en worden vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst. Ook wijzen wij op de afspraak dat voor het 'piekmoment-parkeren', voor 500 parkeerplaatsen een voorziening moet worden getroffen voor uw rekening en risico.''

Heeft de herontwikkeling van het WTC-gebied gevolgen voor omwonenden en ondernemers?

Dat lijdt geen twijfel. Het stadion is weliswaar zo ver mogelijk van de wijken Westeinde en de Vosseparkwijk geplaatst, maar voetbalwedstrijden zullen niet ongemerkt voorbijgaan voor de buurt. Anderzijds genieten ze ook voordelen: ze krijgen bijvoorbeeld twee supermarkten op korte afstand. Wijkpanels en ondernemersclubs zijn nog voorzichtig met een standpunt.

Hoe worden omwonenden en andere belanghebbenden betrokken?

Eerst wordt voor de wijken rond het WTC-gebied een informatieavond georganiseerd, gevolgd door een bijeenkomst voor stedelijke ondernemers en één voor supporters. Vervolgens komen er waarschijnlijk één of meer raadsvergaderingen, waar burgers en organisaties hun zegje kunnen doen. De gemeente heeft echter moeite om hiervoor data te prikken. Volgens de officiële raadsagenda wordt er na 20 juli namelijk niet meer vergaderd. Als het niet lukt om voor die tijd een besluit te nemen, is pas vanaf 7 september weer ruimte in de agenda.

Is de besluitvorming van deze zomer definitief?

Nee, maar als de gemeenteraad nu akkoord gaat, wordt een daadwerkelijke verhuizing van Cambuur naar het WTC-gebied wel heel waarschijnlijk. De besluitvorming over het definitieve realisatiebesluit volgend jaar kan nog spannend worden. Er zit dan een nieuw gekozen gemeenteraad. De kans is groot dat er vervolgens nog rechtszaken en afzonderlijke raadsbesluiten over deelplannen volgen.

Leeuwarder Courant 27-06-2017

Viper

Citaat van: Vakje 9 op juni 27, 2017, 10:49:04
Eerst wordt voor de wijken rond het WTC-gebied een informatieavond georganiseerd, gevolgd door een bijeenkomst voor stedelijke ondernemers en één voor supporters. Vervolgens komen er waarschijnlijk één of meer raadsvergaderingen, waar burgers en organisaties hun zegje kunnen doen. De gemeente heeft echter moeite om hiervoor data te prikken. Volgens de officiële raadsagenda wordt er na 20 juli namelijk niet meer vergaderd. Als het niet lukt om voor die tijd een besluit te nemen, is pas vanaf 7 september weer ruimte in de agenda.

De gemeente kennende, zal het wel september worden. Een beetje vaart er achter graag! :y

justremco

Vanavond is de bijeenkomst voor mensen uit de buurten rond het WTC

zeewolde

Citaat van: justremco op juni 27, 2017, 15:14:07
Vanavond is de bijeenkomst voor mensen uit de buurten rond het WTC
iemand hier aanwezig geweest en die een korte samenvarting kan geven.