Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Oosttribune

Gemeenteraad Leeuwarden is - nog voorzichtig - positief over plannen Cambuur

De plannen voor een nieuw Cambuurstadion krijgen waarschijnlijk de steun van een meerderheid in de Leeuwarder gemeenteraad. Die beslist mogelijk al spoedig.

Van de gemeenteraad wordt in juli al een besluit verwacht, maar raadsleden laten zich nog voorzichtig uit. De woordkeus is omfloerst, maar voor de goede verstaander is duidelijk: het voorstel van burgemeester en wethouders gaat een meerderheid scoren, ondanks wrijfpunten.

Eén addertje kan er onder het gras schuilen: de Belastingdienst heeft nog altijd de verkoop van het WTC-complex, belangrijk onderdeel in het plan, niet goedgekeurd.

Indien de fiscus 'nee' zegt, is een positief raadsbesluit ook niets meer waard. De vestiging van bouwmarkt Karwei in een deel van het complex, gaat dan - voorlopig - niet door. Raadsleden spreken daarom van een 'voorwaardelijke instemming'.

'Nieuwe toekomst'

Klaas Zwart, woordvoerder van de veruit grootste fractie (collegepartij PvdA, 12 zetels) over het plan: ,,We staan er positief in. Het beurscomplex, dat jarenlang een zorgenkindje is geweest, krijgt een nieuwe toekomst. Het nieuwe aanbod aan vrijetijdsbesteding is een behoorlijke verrijking. En met die twee- tot driehonderd banen zijn we ook blij.''

Discussiepunt voor Zwart is nog de wijze waarop de gemeente de stadionbouw steunt: een bijdrage ineens of een garantstelling voor een lening. ,,Daar zijn we nog niet uit.''

Aandacht vraagt de PvdA-woordvoerder ook voor een 'omgevingsplan', dat de aangrenzende wijken moet vrijwaren van supportersoverlast en ander ongerief. Zwart is er ook nog niet van overtuigd dat de beoogde bioscoop geen concurrentie vormt voor die in de binnenstad.

'Positieve grondhouding'

Dirk Sierd de Vries van coalitiepartij CDA (6 zetels) is 'voorzichtig positief'. Hij rept van 'een positieve grondhouding'. De Vries is overtuigd van de noodzaak om het stadion te verplaatsen. Voor de beoordeling van de gevolgen van de binnenstad wil hij reacties van centrumondernemers afwachten. Zeker over de bioscoop verwacht hij discussie.

Het CDA is eigenlijk tegen gemeentelijke geldsteun voor de stadionbouw. Maar in dit geval kan dat anders liggen, zegt hij. De bouw maakt de ontwikkeling van een compleet gebied mogelijk. ,,en die gebiedsontwikkeling is belangrijk.''

De Vries noemt de steun daarom 'niet onbespreekbaar'. ,,We kunnen niet altijd de hand op de knip houden.'' Hij zegt er vertrouwen in te hebben dat de eventuele gemeentesteun in 'Brussel' de toets der kritiek kan doorstaan.

'Van oud naar nieuw'

PAL/GroenLinks (collegepartij met 4 zetels) kan zich goeddeels vinden in het plan. Piet van der Wal: ,,Het mogelijke nadeel voor de binnenstad lijkt mee te vallen. Retail in de binnenstad staat sowieso onder druk. Op grond hiervan kunnen we niet alle ontwikkelingen elders blokkeren.'' Hij wijst erop dat de Cambuur-directie twee jaar geleden nog verzekerde dat de stadionbouw zonder overheidssteun kon. Dit ligt nu toch anders.

PAL/GroenLinks noemt de mogelijkheid om de veronderstelde winst bij de verkoop van de voetbalvelden bij de Insulindestraat (definitief overbodig na vertrek van buurman Cambuur) te gebruiken voor de financiering van het gemeentelijke aandeel.

Van der Wal: ,,Er ligt een duidelijke relatie: van oud naar nieuw.'' Zijn partij voelt niets voor een garantstelling.

Frits Rijpma (ChristenUnie, 2 zetels): ,,Een ambitieus plan, je kunt er bijna onmogelijk tegen dit plan zijn. Als je hier tegen wilt zijn, hou je heel veel ontwikkelingen tegen. Dit plan is heel belangrijk voor de regio Leeuwarden.''

De gevolgen voor het centrum? Rijpma: ,,Dat staat er nu prachtig bij. Ze moeten niet bang zijn en uit durven gaan van hun eigen kracht en zichzelf te redden. Als gemeenteraad kunnen we ook niet alle ontwikkelingen elders stopzetten om de binnenstad te beschermen. ''

Steun

Teleurgesteld zegt Rijpma te zijn nu Cambuur toch een gemeentelijke bijdrage nodig heeft voor de stadionbouw. Hij denkt - met tegenzin - dit voorstel toch te steunen. ,,Er hangt te veel van af'', doelend op de ontwikkeling van een groot gebied.

Harry Bevers (VVD, 4 zetels) prijst het plan: ,,Het ziet er ontzettend mooi uit.'' Voor hem vormt de gevraagde 4,5 miljoen euro gemeentesteun echter 'een groot probleem'.

De liberaal: ,,Het zit niet in het DNA van de VVD om een betaald voetbalorganisatie financieel te steunen. Cambuur heeft altijd uitgedragen: we kunnen dit zonder overheidssteun.''

Een garantstelling zou voor Bevers beter te verteren zijn geweest. Dat de gemeente anderhalf miljoen euro steekt in de aanleg van de infrastructuur, vindt hij geen probleem. ,,Dat is part of the deal.''

Bevers is nog niet direct overtuigd van de beloofde tweehonderd nieuwe banen. ,,Het is vooral verplaatsing van banen'', veronderstelt hij.

'Geen standpunt'

D66 (4 zetels) heeft 'nog geen standpunt'. Woordvoerder Frans Jan Smit verwacht een 'behoorlijk debat' over de financiële bijdrage van de gemeente en het effect van alle nieuwe commcercie in het WTC-gebied op de binnenstad. Zijn persoonlijke indruk is overigens dat dit effect 'wel lijkt mee te vallen'.

Gemeentebelangen (GBL) laat zich voorlopig niet uit over het plan. Gijs Jacobse: ,,Wij gaan eerste luisteren naar wat er door bijvoorbeeld insprekers wordt gezegd. We hebben onze adviseurs ook nog niet gesproken omdat alles tot dusver geheim was. Wij blijven nog even op onze handen zitten.'

El Ma-kri-niii

Ik ben benieuwd waar die 4,5 miljoen precies voor gebruikt wordt. In principe vind ik het een schijntje voor een project die vergeleken met Culturele Hoofdstad een veelvoud van mensen naar de stad gaat trekken, maar het is toch een beetje een vage post.

marslwd

lekker bureaucratisch gelul , gewoon een druk op die knop geven en bouwen met die handel

El Ma-kri-niii

Dijkstra Draisma investeert 25 miljoen in gebruik van warmwaterbron in WTC-gebied


Aannemer Dijkstra Draisma investeert circa 25 miljoen euro in het boren naar een warmwaterbron en de exploitatie hiervan in het WTC-gebied.

Het bedrijf, dat ook de bouw van het Cambuurstadion voor zijn rekening neemt, heeft vergunning van het rijk. Bovendien ligt er de rijkstoezegging voor financiële steun gedurende vijftien jaar – ruim 70 miljoen euro – voor de levering van warmte in de naaste omgeving.

De warmwaterbron ligt op circa 2700 meter onder de grond. Het water is hier 90 graden. Eenmaal boven de grond wordt de warmte 'afgevangen'. Er kan ook stroom mee worden opgewerkt.

Het water gaat, afgekoeld tot 30 graden, weer de bodem in. Hier warmt het weer op tot de oorspronkelijke temperatuur, waarna de cyclus zich eindeloos kan herhalen.

Dijkstra Draisma wil in 2018 beginnen met boren. Een jaar later is de eerste warmtelevering in woningen en kantoren mogelijk. Het nog te bouwen pompstation kan per uur 360 kubieke meter water naar boven halen.

De bron zou 8500 huizen kunnen verwarmen, aldus directeur Biense Dijkstra. Het bedrijf heeft inmiddels afspraken met corporatie Elkien.

Het gaat hierbij om de verwarming van flatwoningen in de noordelijke stadswijk Bilgaard, op enkele kilometers van het WTC-gebied. In de eerste flat worden nu voorbereidingen voor levering getroffen.

Hiernaast ligt er een intentie-overeenkomst, aldus Dijkstra, met het rijksvastgoedbedrijf. Vier kantoorpanden aan de Tesselschadestraat – de verbinding tussen het WTC-gebied en de binnenstad – zullen van warmte worden voorzien.

De warmwaterbron kan zeker veertig tot vijftig jaar worden gebruikt, aldus Dijkstra. Hij gelooft heilig in deze vorm van duurzame energie en de besparing die hiermee op energiegebruik denkbaar is.


Bankzitter

Neem aan dat de lichtmasten en veldverwarming ect. ook uit dat ding gaat komen. Groen Links moet daar toch helemaal geil van worden.

Oosttribune

Eén addertje kan er onder het gras schuilen: de Belastingdienst heeft nog altijd de verkoop van het WTC-complex, belangrijk onderdeel in het plan, niet goedgekeurd.

Belastingdienst schijnt niet te mogen tekenen aangezien Wiebes in een demissionair kabinet zit. Nieuw kabinet maakt dat wel mogelijk dus opschieten in het Haagse

El Ma-kri-niii

Citaat van: Bankzitter op juni 21, 2017, 10:29:34
Neem aan dat de lichtmasten en veldverwarming ect. ook uit dat ding gaat komen. Groen Links moet daar toch helemaal geil van worden.
GroenLinks wordt vooral enthousiast als we papieren tasjes gebruiken in de fanshop, biologische kroketten verkopen bij Van Kammen en er gerecycled wc-papier in de toiletten komt te hangen. Ik neem aan dat een duurzame investering als deze zeer breed gedragen wordt, ook door een partij als de VVD.

Dokkumer

Citaat van: Bernardo op juni 21, 2017, 09:16:35
Volgens mij 500/600.
Capaciteit:
Voor de licentiehouders uitkomend in de eerste divisie moet de capaciteit van het
bezoekersvak ten minste 2,5% van de totale capaciteit van het stadion bedragen.
Voor de licentiehouders uitkomend in de eredivisie en voor wedstrijden voor de play-offs
en de KNVB bekercompetitie geldt een capaciteitseis met betrekking tot het
bezoekersvak van:
- ten minste 400 bij een totale capaciteit van 10.000;
- ten minste 500 bij een totale capaciteit van 10.001 t/m 15.000;
- ten minste 750 bij een totale capaciteit van 15.001 t/m 20.000;
- ten minste 1.000 bij een totale capaciteit van 20.001 t/m 30.000;
- ten minste 1.200 bij een totale capaciteit van > 30.000.



sunderland

Die zeikgemeente ziet maar 1 ding en dat is juppenfeest en daar maken ze zelfs een potje van

nannenijpscc

Hele mooie plannen! Lekker anders dan de andere badkuipjes!
Met deze goed uitgewerkte plannen, kan de gemeenteraad er haast niet meer omheen!
Hopen op een snel besluit, en dat de fiscus meezit! :y

dennisw8

hopelijk blijft iedereen goed samenwerken en komt er weinig weerstand vanuit de wijken rondom het stadion en vanuit de binnenstad. Dan heb ik er heel veel vertrouwen in. Zit ook niet op te wachtten dat er iemand naar de Raad van State stapt en schorsing aanvraagt (wat zeker mogelijk is)  binne we weer een jaar verder..

Dokkumer

Wie ruimt op voorhand de milieuterroristen op? Die vinden vast ergens een heel zeldzaam verwelkt grassprietje wat kost wat kost bewaard moet worden..

moodygrunn

Citaat van: Dokkumer op juni 21, 2017, 14:55:42
Wie ruimt op voorhand de milieuterroristen op? Die vinden vast ergens een heel zeldzaam verwelkt grassprietje wat kost wat kost bewaard moet worden..
Het is het eerste energieneutrale stadion, sws in Nederland.  Groenlinks/pal stemt ook al voor. Komt helemaal goed. Alleen d666 wil nog kunnen draaikonten
In Henk en Sandor we trust

Vakje 9

Vandaag een brief gekregen van de gemeente. Op 27 juni 19:30 is er een bewonersbijeenkomst in het WTC over de plannen van het nieuwe stadion.

Lore

Citaat van: Vakje 9 op juni 21, 2017, 16:47:49
Vandaag een brief gekregen van de gemeente. Op 27 juni 19:30 is er een bewonersbijeenkomst in het WTC over de plannen van het nieuwe stadion.

Er heen gaan en extreem veel bezwaren schreeuwen. Dan je buren vertellen dat jij de juridische procedure wel namens hen gaat voeren en vervolgens de bezwaartermijn laten verstrijken!