Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Agy

#5580
Dilemma raadsleden bij plannen Cambuur
48 minuten geleden  Ger Bosklopper --  Friesland (LC)

Het was niet de bedoeling, toch gebeurt het: Leeuwarden overweegt financieel te helpen om het stadionbouwplan van SC Cambuur mogelijk te maken.

De varianten: een eenmalige bijdrage van 4 miljoen euro in de stadionbouw (totale kosten circa 30 miljoen euro); garantstelling om een 'voordelige' lening van circa 10 miljoen euro aan te kunnen trekken; eigenaar worden van het stadion (voor ruim 10 miljoen euro) en dit verhuren aan Cambuur.

Twee jaar geleden, toen Cambuur en het gemeentebestuur bekend maakten samen op te trekken bij de planontwikkeling, repte wethouder Henk Deinum (PvdA) alleen van een gemeentelijke bijdrage in de nieuwe verkeersvoorzieningen rond het stadion in het WTC-gebied. Dat was niet zonder reden.

--

Financiele steun

Het gemeentebestuur heeft decennialang de voetbalclub rechtstreeks financieel gesteund. In moeilijke periodes was er extra hulp. Opluchting heerste toen de banden met Cambuur bijna helemaal konden worden doorgesneden. De gemeente staat sinds 2010 alleen nog garant voor een lening van 7,5 ton. Deze is inmiddels grotendeels afgelost.

Het plan voor verhuizing van het stadion – naar het gebied rond tentoonstellingscomplex WTC – is in de eindfase van voorbereiding gekomen. Maar financieel lijken de eindjes nog niet aan elkaar geknoopt.

De wethouder en de raadsleden – die vertrouwelijk mondeling zijn bijgepraat – hebben geen voorkeur voor enige steunvariant uitgesproken. Er staat ook geen voorstel op papier.

Bovendien ligt nog niet het totale plan – met commerciële ruimtes in en rond het stadion – op tafel bij de raadsleden. Volgende week gaan zij op bezoek bij directie en commissarissen van Cambuur.

--

Verkoop WTC

In dit verband is het van belang dat de verkoop van het WTC door Stichting Prins Bernhardhoeve voor 1 mei wordt afgerond. De principe-afspraken rond de transactie gelden tot deze datum. Op dit moment worden de details uitgewerkt.

Gemeenteraadsleden moeten er nog mee instemmen dat de gemeente slechts 1 miljoen euro ontvangt van haar vordering van ruim 4 miljoen euro op het WTC (lening plus rente). In een deel van het WTC zijn commerciële ruimtes gedacht die samenhangen met de financiering van de stadionbouw.

Aan alle steunvarianten kleven, vanuit gemeentelijk gezichtspunt, haken en ogen. Nooit is het de bedoeling geweest zelf financieel betrokken te raken bij het stadion. Bovendien poogt de gemeente panden te verkopen die ze zelf niet nodig heeft. De aankoop van een voetbalstadion staat hiermee op gespannen voet. Ook moet een vorm worden gevonden die uitsluit dat de betrokkenheid als ongeoorloofde staatssteun kan worden aangemerkt.

jimny

Nu staat me bij dat de VZ steeds heeft geroepen het bussinessplan is rond dus die liegt ook gewoon, het blijft dus een luchtkasteel waar we het over hebben.
Hoop niet dat de gemeente een lening verstrekt aan Cambuur want aflossen gaat nooit lukken en wie draaien er dan voor op juist de ingezetenen van Leeuwarden.

vialli

Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 11:42:09
Nu staat me bij dat de VZ steeds heeft geroepen het bussinessplan is rond dus die liegt ook gewoon, het blijft dus een luchtkasteel waar we het over hebben.
Hoop niet dat de gemeente een lening verstrekt aan Cambuur want aflossen gaat nooit lukken en wie draaien er dan voor op juist de ingezetenen van Leeuwarden.

Dan zijn er nog heel wat andere dingen op te noemen waar we aan meebetalen en het er niet altijd mee eens zijn, en waarom zou Cambuur als gezonde club de aflossing niet betalen.

Agy

Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 11:42:09
Hoop niet dat de gemeente een lening verstrekt aan Cambuur want aflossen gaat nooit lukken...

Voorop gesteld dat ik er ook geen voorstander van ben maar waar baseer je deze onzin op..?? We zijn gezond en hebben de laatste jaren wel bewezen aan aangegane betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Schuld + aflossing zal idd weer omhoog gaan maar dat zal minimaal evenredig zijn aan de extra inkomsten die middels het nieuwe stadion gegenereerd worden.

jimny

Gelukkig beslist de raad naar ik aanneem hierover met hun volle verstand en niet de gemiddelde cambuursupporter

Treb

Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 12:43:24
Gelukkig beslist de raad naar ik aanneem hierover met hun volle verstand en niet de gemiddelde cambuursupporter

Zit jij wel op het goede forum?

Agy

Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 12:43:24
Gelukkig beslist de raad naar ik aanneem hierover met hun volle verstand en niet de gemiddelde cambuursupporter

Nog steeds te veel moeite voor je om je uitspraken te onderbouwen..!?

Yellow Army

Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 11:42:09
Nu staat me bij dat de VZ steeds heeft geroepen het bussinessplan is rond dus die liegt ook gewoon, het blijft dus een luchtkasteel waar we het over hebben.
Hoop niet dat de gemeente een lening verstrekt aan Cambuur want aflossen gaat nooit lukken en wie draaien er dan voor op juist de ingezetenen van Leeuwarden.

Dus aflossing kunnen we niet betalen, maar huur zoals in de andere scenario's wel? Of dacht je dat Cambuur gratis in het nieuwe stadion mocht spelen omdat we zo lief zijn? En de gemeente verstrekt de lening niet, maar staat slechts garant. Onder normale omstandigheden kost het de gemeente dus 0,0 in dit scenario. En als je het mij vraagt is dit het beste scenario voor alle partijen; het kost de gemeente niks en Cambuur wordt eigenaar van het stadion en hoeft dus over een x aantal jaar geen hypotheek of huur oid te betalen.
Area 58

Yellow Army

Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 12:43:24
Gelukkig beslist de raad naar ik aanneem hierover met hun volle verstand en niet de gemiddelde cambuursupporter

En gelukkig zullen ze dat doen gebaseerd op feiten en niet op aannames van de gemiddelde roeptoeter.
Area 58

Agy

Citaat van: Yellow Army op maart 02, 2017, 13:20:57
En gelukkig zullen ze dat doen gebaseerd op feiten en niet op aannames van de gemiddelde roeptoeter.

En ondanks dit maar 1 snedige zin is staat er tussen de regels meer inhoudelijks te lezen dan al het gezwam van onze  jimny bij elkaar...

w:)


jimny

Citaat van: Yellow Army op maart 02, 2017, 13:20:57
En gelukkig zullen ze dat doen gebaseerd op feiten en niet op aannames van de gemiddelde roeptoeter.

Ik verlaag me nooit tot schelden dus reageer ik hier maar niet op, zou zeggen lees het artikel in de LC van vandaag maar eens goed door met de nadruk op goed.
En tja het valt allemaal wat rouw op je dak want de gemeente Leeuwarden is jarenlang de schuldige geweest dat het allemaal zo lang duurde en naar nu blijkt volkomen terecht, we hebben het over gemeensschapsgeld en niet over de postcodeloterijshow

Destroyer

Het stadion zal er komen,  het is nu of nooit dat weet iedereen in Leeuwarden en de provincie. Geen weg meer terug. Het komt goed.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Agy

#5592
Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 14:18:00
...we hebben het over gemeensschapsgeld en niet over de postcodeloterijshow

Ik begrijp je insteek... maar leg uit waarom Cambuur, gezien de omstandigheden van de laatste jaren, een onbetrouwbare partner zou zijn..?? Want dat stel je namelijk in elke zin, al dan niet direct of indirect. Garant staan is nogal wat anders dan dat er ook werkelijk gemeenschapsgeld wordt betaald. De laatste x dat de gemeente garant stond heeft het ook 0,00 euro gemeenschapsgeld gekost.

vialli

Citaat van: jimny op maart 02, 2017, 14:18:00
Ik verlaag me nooit tot schelden dus reageer ik hier maar niet op, zou zeggen lees het artikel in de LC van vandaag maar eens goed door met de nadruk op goed.
En tja het valt allemaal wat rouw op je dak want de gemeente Leeuwarden is jarenlang de schuldige geweest dat het allemaal zo lang duurde en naar nu blijkt volkomen terecht, we hebben het over gemeensschapsgeld en niet over de postcodeloterijshow

Ik zou wel willen dat de gemeente ook  altijd zo kritisch was met andere dure projecten b.v
de culturele hoofdstad, het Europaplein, de neushoorn, harmonie enz. enz..

Agy

Citaat van: vialli op maart 02, 2017, 15:01:48
Ik zou wel willen dat de gemeente ook  altijd zo kritisch was met andere dure projecten b.v
de culturele hoofdstad, het Europaplein, de neushoorn, harmonie enz. enz..

Ik niet... en dat onder het mom van "voor elke burger wat wills" dus ook de Cambuur supporter.