Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

moodygrunn

Citaat van: Oosttribune op september 23, 2016, 16:21:07
De ene CDA wethouder gaat volgend jaar naar Den Haag, staat hoog op de lijst voor het CDA. Die zal ongetwijfeld graag wat extra stemmen willen... Niets is zo veranderlijk als de politiek en een plotse stem voor een nieuw stadion is altijd handig

Het vooruitzicht om lintjes te mogen doorknippen doet het meestal ook goed.
In Henk en Sandor we trust

Vlampiep

Citaat van: John Hiatt op september 23, 2016, 15:36:54
Gejank om niks hier. De gemeente heeft een lijst opgesteld met activiteiten die mogen bij het nieuwe stadion. Dit is goedgekeurd door de raad. Concurrentie met de binnenstad is er niet, behalve misschien bij een bioscoop. Als mijn info een beetje klopt, komen er geen concurrerende zaken bij het nieuwe stadion. Het college van B en w is nu aan zet. Die moeten heel rap een beslissing nemen en daarna de raad. Ik zit minder over de raad in dan over het college. De twee CDA wethouders zijn nooit enthousiast geweest en onze burgemeester is ook geen fan.....
Twee jaar terug bij de derby DKV -Cambuur mocht dur niemand naar binnen met een Cambuur sjaal of shirt, vlag oid. Daar werd streng op toe sien deur son DKV gestapo beveiliger.
Ferd liep foor mij uut en was bij de deur blanko.
Toen die dur langs was kwam sien Cambuur sjaal om sien nek en liep breed grijzend de VIP room binnen.
Wij waren feulstende braaf maar hij hat dur mooi  skijt an en ja een Burgemeester donder je niet uut ut stadion uut sei die.
Dus hoe su geen fan, butendat  is hij foorsitter fan ut College en het zich nooit utsproken teugen de plannen van ut nieuwe stadion
Hij is wel tegenstander van een nieuw of verbouwd stadion op de ouwe plek.

dizzhead

Kijk, dat is een mooi verhaal. Maar 't negatieve gezeik wordt altijd 't hardst geschreeuwd.

Cor

Citaat van: dizzhead op september 23, 2016, 23:40:51
Kijk, dat is een mooi verhaal. Maar 't negatieve gezeik wordt altijd 't hardst geschreeuwd.

:y Maar straks staat iedereen wel weer te pochen wanneer het wel gerealiseerd is.

Sjeson

Ik heb woensdag een congres bijgewoond in de Harmonie waar Ferd de openingsspeech heeft gehouden. In de speech begon hij 2x over Cambuur en hij noemde DKV ook DKV.
Tijdens een andere speech kwamen de kleuren blauw en geel op het scherm. De presentator riep wat dit betekende......Ferd vanuit de zaal: Cambuur!

Ik kon mij niet aan de indruk onttrekken dat Crone een  :scc hart heeft

gewoon een fan

Citaat van: Sjeson op september 30, 2016, 13:57:05
Ik heb woensdag een congres bijgewoond in de Harmonie waar Ferd de openingsspeech heeft gehouden. In de speech begon hij 2x over Cambuur en hij noemde DKV ook DKV.
Tijdens een andere speech kwamen de kleuren blauw en geel op het scherm. De presentator riep wat dit betekende......Ferd vanuit de zaal: Cambuur!

Ik kon mij niet aan de indruk onttrekken dat Crone een  :scc hart heeft

Leuk eerste bericht Ferd  :insane

Dan mag Ferd nu wel eens bewijzen dat hij echt een SCC hart heeft door de plannen een beetje te bevorderen, het lijkt mij dat een Burgemeester toch wel een beetje invloed kan uitoefenen.
Het duurt nu toch allemaal wel erg lang  ;(

Sjeson

Haha busted.....nee zonder gekheid. Ik hoop ook snel op een nieuw stadion.

DayDreamer

Het is te hopen dat het nieuw stadion niet te laat is, straks een Fortuna scenario  :R

moodygrunn

Citaat van: DayDreamer op september 30, 2016, 23:17:19
Het is te hopen dat het nieuw stadion niet te laat is, straks een Fortuna scenario  :R

Fortuna scenario had niet zozeer met de tijdsdruk te maken toch? Meer met de algehele gebiedsontwikkeling die vanuit de gemeente wel beloofd werd, maar uiteindelijk nooit is doorgezet. Daardoor was het ineens een stadion met heeeel veeel ruimte er omheen.
In Henk en Sandor we trust

Galdiano

#5184
Heeft iemand het hele artikel?
https://www.lc.nl/friesland/Stoelendans-Leeuwarder-winkels-door-komst-nieuw-stadion-21686895.html

Ik weet wel dat enkele kleine ondernemers smakelijk lachen om de opgestelde lijst met wat er niet mag komen. En bij overtreding zullen ingrijpen.

Dan spreek ik over kleine kruideniers in omgeving Voorstreek en oosterstraat.

Ik denk dat Bolle het kan beamen, vanuit Vosseparkwijk, zijn positieve geluiden. Echter ook een deelndie zich wil gaan verzette, te samen met kleine wijkje naast WTC en Harlingerstraatweg.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Lore

 De komst van het nieuwe Cambuurstadion brengt een grote stoelendans op gang onder Leeuwarder winkels. Bij verschillende grote ondernemers staan de verhuisdozen klaar. Het wisselcircus zet politici en ondernemers de komende maanden onder hoogspanning.

De presentatie van de stadionplannen achter het WTC wordt al meer dan een half jaar uitgesteld, maar nadert wel. Interessant voor supporters en omwonenden, maar minstens zo boeiend voor Leeuwarder ondernemers. Welke winkelketens brengt ontwikkelaar Wyckerveste straks onder bij het stadion? En wat voor gevolgen heeft dit elders in de stad?

Officieel weet niemand iets, maar in de geruchtenstroom klinkt vooral de naam van Lidl. Deze Duitse keten aast al langere tijd op mooie locaties en bouwt op dit moment een super bij Techum. Ook bij Cambuur zou de keten vooraan staan voor een nieuwe vestiging, volgens verschillende bronnen.

Verhuizende supermarkten

Als dit doorgaat, brengt het forse verschuivingen met zich mee. Het vergt weinig fantasie om te bedenken dat Lidl zijn super in de naastgelegen wijk Westeinde wel eens zou kunnen sluiten. Bovendien gaan er al langere tijd geruchten over de Snekertrekweg, waar het klantenbestand te klein blijkt voor drie supermarkten. Aldi maakte vorige maand bekend daar te willen vertrekken. Het zou niet verbazen als Lidl dit voorbeeld volgt.

In dezelfde verhuiscarrousel wil Albert Heijn zijn vestiging aan de Emmakade verkleinen en een nieuwe kleine zaak aan de Tesselschadestraat bouwen. Ook de Aldi is nadrukkelijk op zoek naar nieuwe locaties.

Bauhaus en Hornbach

Nog spannender is het in bouwmarktenland. Hier wordt de Duitse keten Bauhaus nadrukkelijk genoemd als goede kanshebber voor een plek bij het WTC, hoewel de strijd nog niet is beslecht. De naam Hornbach valt soms, maar de voornaamste concurrentie zou komen van enkele bestaande bouwzaken die hier hun positie hopen te versterken temidden van de moordende concurrentie. De stad telt al twee Gamma's, twee Praxissen, een Formido, een Bouwmaat en een Karwei. Nieuwe vestigingen stuiten vaak op juridische procedures van de concurrent.

In bioscopenland woedt al een juridische strijd, waarin de Raad van State deze week nog zitting hield. De bestaande bioscopen van Loren Holding vinden het onbestaanbaar dat de gemeente een nieuwe Pathé-vestiging faciliteert naast De Harmonie. Daar komt straks de vestiging van Vue Bioscopen (voorheen JT) nog bij. Die staat ingetekend bij Cambuur.

Horeca komt er ook, denk bijvoorbeeld aan een wokrestaurant. De stadionplannen worden dan ook nauwlettend gevolgd door binnenstadondernemers, die zich de laatste jaren eensgezind en fel tegen iedere bedreiging keerden. Het plan voor een wereldrestaurant naast het WTC leidde vorig jaar nog tot een rel.

Mag dat allemaal?

De interessantste vraag is misschien nog wel: mag dat zomaar, een nieuwe supermarkt, een bouwmarkt en horeca aan de rand van de stad? Nee, niet volgens het huidige bestemmingsplan, maar op het stadhuis wordt een ingrijpende herziening voorbereid. Bovendien zal het supermarktregime op de kop moeten. Immers, tot nu toe geldt een stop op extra supermarktruimte in de bestaande stad. De gemeenteraad en PvdA-wethouder Henk Deinum lijken bereid tot een forse versoepeling.

Ook in de binnenstad werkt burgemeester Ferd Crone aan grote wijzigingen. Horecaondernemers staan bijvoorbeeld in de rij om een zaak te beginnen in de panden rond café Het Wapen van Leeuwarden, dus op en bij het Zaailand. Nu mag dat niet. Maar de meeste politieke partijen dringen aan op versoepeling.

Ondertussen breidt winkelplein De Centrale gestaag zijn vloeroppervlakte uit met een snackzaak en nog meer winkels. Wie alle ontwikkelingen optelt, ziet forse schaalvergroting en onmiskenbaar een verschuiving van winkelruimte naar de randen van de stad.
Hotelketen Westcord lonkt naar WTC

Ger Bosklopper



Hotelketen Westcord wil het WTC-Expo in Leeuwarden kopen. De Vlielander ondernemer Harry Westers bezit al een hotel pal naast het tentoonstellingscomplex.

Westers, die geen commentaar wil geven, zou met de overname ook het bezoek aan het hotel willen stimuleren. De besprekingen hebben nog niet tot een akkoord geleid, aldus WTC-directeur Jan Spoelstra.

Drie zaken zijn cruciaal: garanties voor de continuering van grote beurzen (de belangrijkste doelstelling van de eigenaresse, de stichting Prins Bernhardhoeve), werkgelegenheid ('er werken hier vijftig mensen') en de schulden van het WTC bij Rabobank en gemeente Leeuwarden.

Westers zal niet bereid zijn alle financiële verplichtingen van het WTC-Expo – in leven gebleven dankzij de coulante opstelling van bank en gemeente – over te nemen. De vraag is hoeveel geld de financiers als oninbaar in de boeken willen zetten.

De Rabobank heeft een lening van 13 miljoen euro uitstaan. Het WTC betaalt wel rente, maar lost niet af. De vordering van de gemeente Leeuwarden – die al jaren niets ontvangt – beloopt volgens Spoelstra ruim 4 miljoen euro.

Het WTC Expo speelt een rol in de plannen van Wyckerveste, de projectontwikkelaar van het beoogde Cambuurstadion. Hij wilde een deel van het complex kopen om er commerciële ruimtes – financiële basis voor het stadion – te bouwen. Qua bouwkosten is dit voordeliger dan deze ruimtes te integreren in het stadion. Het WTC wees dit af: er zou te weinig ruimte overblijven voor de beurzen.

hobbes

Citaat van: Galdiano op oktober 07, 2016, 07:35:14
Heeft iemand het hele artikel?
https://www.lc.nl/friesland/Stoelendans-Leeuwarder-winkels-door-komst-nieuw-stadion-21686895.html

Ik weet wel dat enkele kleine ondernemers smakelijk lachen om de opgestelde lijst met wat er niet mag komen. En bij overtreding zullen ingrijpen.

Dan spreek ik over kleine kruideniers in omgeving Voorstreek en oosterstraat.

Ik denk dat Bolle het kan beamen, vanuit Vosseparkwijk, zijn positieve geluiden. Echter ook een deelndie zich wil gaan verzette, te samen met kleine wijkje naast WTC en Harlingerstraatweg.

Het lijkt me sterk dat juist kleine ondernemers tegen zouden zijn. Ik verwacht de meeste tegengas vanaf de centrale, waar vergelijkbaar groot winkelbedrijf zit. Die zullen de meeste concurrentie ervaren.

Galdiano

Grote ondernemingen zullen ongetwijveld ook tegen zijn.
Maar kleine ondernemers zullen zich ook absoluut gaan verzetten.
Als er nog meer mensen uit met nieuwstad zal worden geweerd, komt er helemaal geen kip meer op de Voorstreek en Oosterstraat.

Ik ben van mening, dat ondernemers niet moeten piepen.
Als ondernemer moet je durven investeren, als je niet investeert, en de trein is voorbij ben je te laat, en hoef je ook niet te piepen.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Vlampiep

Citaat van: hobbes op oktober 07, 2016, 08:01:49
Het lijkt me sterk dat juist kleine ondernemers tegen zouden zijn. Ik verwacht de meeste tegengas vanaf de centrale, waar vergelijkbaar groot winkelbedrijf zit. Die zullen de meeste concurrentie ervaren.
Daar heeft Deinum ook harde toezeggingen gedaan mbt concurrerende bedrijven die zich elders willen gaan vestigen.
Leeuwarden wilde de Decathlon en die is er gekomen, maar ik ben er van overtuigd dat dit concern zonder het stellen van eisen zich nooit had willen vestigen in Leeuwarden.

DayDreamer

Citaat van: Galdiano op oktober 07, 2016, 08:40:25
Grote ondernemingen zullen ongetwijveld ook tegen zijn.
Maar kleine ondernemers zullen zich ook absoluut gaan verzetten.
Als er nog meer mensen uit met nieuwstad zal worden geweerd, komt er helemaal geen kip meer op de Voorstreek en Oosterstraat.

Ik ben van mening, dat ondernemers niet moeten piepen.
Als ondernemer moet je durven investeren, als je niet investeert, en de trein is voorbij ben je te laat, en hoef je ook niet te piepen.

Er is sowieso geen toekomst voor de Voorstreek en Oosterstraat. Ze moeten de winkels gaan centreren op de Nieuwestad - Wirdumerdijk - Zaailand.
Voorstreek moet weer woongebied worden.