Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

michello

Lijkt mij ook meest voor de hand te liggen dat het dan een Jumbo word. Er is ook al een XL Albert Heijn in de stad. Vraag is dan: Welke Jumbo moet dicht/verhuizen ?

NRG

Citaat van: michello op december 03, 2015, 13:36:49
Lijkt mij ook meest voor de hand te liggen dat het dan een Jumbo word. Er is ook al een XL Albert Heijn in de stad. Vraag is dan: Welke Jumbo moet dicht/verhuizen ?


Er zitten 3 jumbo's in het westen van de stad. Zal wel één van die drie worden. Ik gok Snekertrekweg.

666

We hebben in Leeuwarden ook geen PLUS zitten.. Misschien is dat wat.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

Lore

Citaat van: michello op december 03, 2015, 13:36:49
Lijkt mij ook meest voor de hand te liggen dat het dan een Jumbo word. Er is ook al een XL Albert Heijn in de stad. Vraag is dan: Welke Jumbo moet dicht/verhuizen ?

Dat heb ik niet gehoord, maar jumbo heeft afspraken met de filiaalhouders dat zij recht hebben op een bepaald verzorgingsgebied. Dus denk ik dat het die aan de merelstraat moet zijn. Maar misschien is er wel wat verandert in het afgelopen jaar

NRG

Citaat van: Lore op december 03, 2015, 18:33:02
Dat heb ik niet gehoord, maar jumbo heeft afspraken met de filiaalhouders dat zij recht hebben op een bepaald verzorgingsgebied. Dus denk ik dat het die aan de merelstraat moet zijn. Maar misschien is er wel wat verandert in het afgelopen jaar

Veel Jumbo's zijn franchise. Als één van de franchisenemers in Leeuwarden brood ziet in een verhuizing naar een nieuw te bouwen Cambuur stadion zou dat zo maar kunnen. Een uitbreiding van het aantal Jumbo's of welke formule dan ook lijkt mij geen optie.

Lore

Citaat van: NRG op december 03, 2015, 18:59:51
Veel Jumbo's zijn franchise. Als één van de franchisenemers in Leeuwarden brood ziet in een verhuizing naar een nieuw te bouwen Cambuur stadion zou dat zo maar kunnen. Een uitbreiding van het aantal Jumbo's of welke formule dan ook lijkt mij geen optie.

Wat ik weer van iemand binnen de Jumbo heb gehoord, maar geen idee of dat klopt. Is dat Jumbo megawinkels wil hebben in eigen beheer en dat zij dus de franchiser van der merelstraat uit zouden kopen

dizzhead

Dat de jumbo de ` Franse ' megasupers nastreeft klopt.  Dus wie weet....

NRG

Citaat van: Lore op december 03, 2015, 20:56:59
Wat ik weer van iemand binnen de Jumbo heb gehoord, maar geen idee of dat klopt. Is dat Jumbo megawinkels wil hebben in eigen beheer en dat zij dus de franchiser van der merelstraat uit zouden kopen


Klinkt heel aannemelijk.  Bij het stadion van Fc Groningen zit ook een hele grote Jumbo.

Oosttribune

Leeuwarden zit aan het maximale vierkante meters supermarkt in de Stad (voorstel aangenomen voor de zomer). Een nieuwe formule als PLUS is niet realistisch dan zal een bestaande supermarkt al moeten sluiten. Als er dus bijvoorbeeld een Jumbo XL komt dan is sluiting van de Merelstraat qua vierkante meters onvoldoende, Snekertrekweg zou eerder in aanmerking komen maar dan veroorzaak je leegstand die niet opgevuld mag worden door een andere keten.

Ik betwijfel dus of het een supermarkt zal zijn.

Lore

Citaat van: Oosttribune op december 04, 2015, 09:25:46
Leeuwarden zit aan het maximale vierkante meters supermarkt in de Stad (voorstel aangenomen voor de zomer). Een nieuwe formule als PLUS is niet realistisch dan zal een bestaande supermarkt al moeten sluiten. Als er dus bijvoorbeeld een Jumbo XL komt dan is sluiting van de Merelstraat qua vierkante meters onvoldoende, Snekertrekweg zou eerder in aanmerking komen maar dan veroorzaak je leegstand die niet opgevuld mag worden door een andere keten.

Ik betwijfel dus of het een supermarkt zal zijn.

Wat ik zeg: het kan inmiddels anders zijn, maar vorig jaar november was alles rond met Jumbo en dat heb ik letterlijk uit de mond van ype smid!

SCC-J


legeips

Famila wil nog heel graag een eerste vestiging in Nederland..

Al eens zonder succes de Werpsterhoek geprobeerd.. Nu ook nog niet succesvol in Assen/Emmen..


moodygrunn

Citaat van: SCC-J op december 06, 2015, 14:25:22
Jumbo cambuurplein

Kan natuurlijk ook zijn dat ze meer dan 1 jumbo in Lwd sluiten ivm die vierkante meters....
In Henk en Sandor we trust

el haj

Citaat van: legeips op december 06, 2015, 16:19:50
Famila wil nog heel graag een eerste vestiging in Nederland..

Al eens zonder succes de Werpsterhoek geprobeerd.. Nu ook nog niet succesvol in Assen/Emmen..

PVDA hierover:

PvdA verkiest binnenstad boven Famila

Famila komt niet naar Leeuwarden. Volgens PvdA-wethouder Henk Deinum zou de megasupermarkt met kleine winkeltjes te veel schade toebrengen aan de Leeuwarder binnenstad, wijkwinkelcentra en dorpwinkels en levert het nauwelijks extra banen op. De PvdA-fractie is blij dat de wethouder kiest voor een sterke binnenstad.




Door Hein de Haan, raadslid PvdA Leeuwarden

Er loopt een jarenlange discussie over de mogelijke vestiging van een Famila in Leeuwarden. Famila is Duitse keten van megasupermarkten, vergelijkbaar met de Franse hypermaché's. Een supermarkt met daar binnen allemaal kleinere winkeltjes. Een soort Miro Center, met een AH XL en andere formules, maar dan nog groter en met een breder assortiment. PvdA-wethouder Henk Deinum legt nu een negatief advies hierover voor aan de raad. Met dat advies kan de PvdA-fractie instemmen.

Centrum op 1
In eerste instantie wilde Famila zich vestigen bij de Werpsterhoek, waar de Haak om Leeuwarden wordt aangelegd, 7 km buiten het centrum. Dat heeft de PvdA destijds samen met de VVD gekeerd, omdat dat te veel het centrum en alle wijkwinkelcentra zou schaden, maar ook winkels in bijvoorbeeld Grou. Te ver weg om synergie met het centrum te bewerkstelligen. Vervolgens werd ingezet om de Famila op de Centrale te vestigen, waar al veel detailhandel zit. Alleen mag daar geen food en al helemaal geen kleine winkeltjes die dezelfde dingen verkopen als binnenstadswinkels. Terecht, de PvdA-fractie is daar altijd kritisch op geweest. Wij hebben altijd gezegd dat voor ons het belang van het centrum op nummer 1 staat. Dat betekent dat nieuwe toevoeging van detailhandel daarbuiten alleen maar versterkend moet werken op het centrum. Anders doen we het niet, simpel!

Zeker in deze tijd dat we zeer terecht heel veel investeren in het centrum en de ambitie hebben om in 2015 beste binnenstad van Nederland te worden, moeten we ons centrum koesteren. Daarnaast kennen we, zoals in heel Nederland, een oplopend leegstand in de binnenstad, onder meer door de toenemende verkopen via internetwinkels. Bovendien zit Leeuwarden al ruim in haar detailhandelsjasje. We hebben 30 procent meer vierkante meters detailhandel dan het gemiddelde in vergelijkbare steden. Dan is er extra terughoudend geboden om buiten het centrum ontwikkelingen mogelijk te maken die concurreren met het centrum, met onze wijkwinkelcentra of winkels in de omliggende dorpen.

Verder speelt mee dat een Famila per saldo nauwelijks extra werkgelegenheid zou opbrengen. De extra arbeidsplaatsen zouden ten koste gaan van banen bij winkels in het centrum en de regio.

Nieuwe detailhandelsvisie
Zijn we er dan met het weren van zo'n megasupermarkt? Nee, zeker niet. Dat is ook de reden dat we samen met de VVD hebben gepleit om ons detailhandelsbeleid tegen het licht te houden. In juni wordt een grote detailhandelsconferentie gehouden met alle belangrijke partijen. Van brancheorganisaties, de Kamer van Koophandel tot en met alle winkeliersverenigingen. Het gaat dan om een discussie te voeren over hoe de detailhandelstructuur in Leeuwarden er de komende jaren uit moet zien. Hoe groot kan ons koopcentrum in de binnenstad zijn? Wat is de toekomst van De Centrale, van onze wijkwinkelcentra en dorpswinkels? Die conferentie is een opmaat naar een nieuwe detailhandelsvisie waarin we dus bepalen wat we waar willen. Tot die tijd maar even een pas op de plaats maken. Wij staan pal achter onze eigen Leeuwarder winkeliers!



Dikgedrukt zijn de argumenten die ongetwijfeld ook tegen een Famila-centrum bij het WTC gebruikt zouden worden. Zou 't zelf wel een mooie match vinden eigenlijk...

Destroyer

De Centrale wordt ook weer uitgebreid volgend jaar met 9000m2 winkelruimte en parkeergarage 700 auto's. Dit zal toch ook weer invloed uitoefenen. Vestigt Familia hier zich soms?

http://www.lc.nl/friesland/ecoregio/forse-uitbreiding-de-centrale-19342273.html
** Poolwinner 18/19 - 21/22