Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

John Hiatt

Citaat van: zeewolde op mei 18, 2015, 22:50:38
p de vries mag toch de lampen vervangen in het kalverdijkje, of sponsoren ze naast aris ook cambuur?

Ja!

michello

Uitstekend samenvattend stuk:

Nieuw stadion Cambuur bij WTC is haalbaar

Een nieuw stadion voor Cambuur en daarnaast een terrein waar volop kan worden gewinkeld en aan sport en vrijetijdsbesteding kan worden gedaan. Een mega-investering, maar dan heeft Leeuwarden ook wat.

DOOR WIO JOUSTRA
Over drie jaar moeten duizenden mensen naar het nieuwe stadion van Cambuur in Leeuwarden komen, aan de Cambuur-boulevard op het WTC-terrein. Hoe het moet? Dit is op 12 juli 2015 mee te maken aan de boulevard bij het Parkstad Limburg Stadion van Roda JC.

Dan is er in Limburg een open dag waar duizenden mensen uit de hele omgeving worden verwacht. Ze kunnen zich in een kraan boven het stadion laten hijsen, hun kunsten vertonen in een voetbalkooi, winkelen, lasergamen, bowlen, dansen, naar de leisuredome gaan en hun kinderen naar de disco sturen. En dat is nog maar een kleine greep uit de activiteiten die mogelijk zijn rond de club, waarmee Cambuur in het recente verleden zulke heroïsche duels heeft uitgevochten en die nu in de Eerste Divisie bivakkeert.

Over drie jaar moet zo'n evenement ook in Leeuwarden kunnen worden gehouden. Aan de Cambuur-boulevard op het WTC-terrein. Tenminste, als het aan de club, de gemeente, hoofdsponsor Dijkstra/Draisma en de onafhankelijke, zelfstandige, risicodragende projectontwikkelaar Wijckerveste. Roda JC als lichtend voorbeeld?

Kosten €45 miljoen

In het stadion van Cambuur dat nu nog in een volksbuurt ligt, kondigden de vier partijen hun toekomstplannen aan. En die liegen er niet om. De gehele ontwikkeling van het WTC-terrein waarvan het nieuwe stadion het middelpunt wordt, gaat zo'n €45 miljoen kosten. ,,Een gigantische investering", aldus wethouder Henk Deinum. Het stadion zal (althans zonder oliesjeiks uit Rusland, aldus voorzitter Ype Smid) veertien- tot vijftienduizend  toeschouwers en 2500 sponsoren kunnen herbergen en gaat ongeveer de helft van het totale bedrag kosten.

Bouwgroep Dijkstra/Draisma wil er het meest duurzame stadion van Nederland realiseren, in lijn met de maatregelen die op dit terrein ook zijn genomen bij de bouw van het nieuwe IJsstadion in de buurt. Wijckerveste gaat een winkel en leisure-concept ontwikkelen – leisure: alle vormen van betaalde vrijetijdsbesteding - in het gebied dat in totaal zo'n 25.000  tot 30.000 vierkante meter zal beslaan. Het zal onderscheidend zijn, want alleen dan komt het publiek er in grote getale op af.

Volgens algemeen directeur Hessel Meijer van Wijckerveste is deze ontwikkeling ,,niet genoeg om het stadion voor niks te bouwen". Maar Cambuur gaat een alleszins acceptabele huur betalen, die hoger is wanneer de club Eredivisie speelt en lager als de club afdaalt naar de Eerste Divisie. De gemeente neemt de infrastructurele kosten voor haar rekening.

Beste seizoen

En zo ligt er een prachtig toekomstplan voor de club die het beste seizoen uit de historie achter de rug heeft en zich mag verheugen in het hoogste knuffelgehalte van voetbalminnend Nederland. Alle partijen zijn optimistisch over de zogenoemde business-case: bij een economisch verantwoorde invulling van het gebied kan volgend jaar de definitieve goedkeuring tegemoet worden gezien, kan in 2017 worden gebouwd en kan in 2018, de annus mirabilis van Leeuwarden (Culturele Hoofdstad van Europa), de bal voor het eerst gaan rollen in het nieuwe stadion.

Nieuwbouw noodzaak

Menige traan zal dan al zijn gelaten door de supporters die hun club zo graag op de huidige plek hadden behouden. Maar gezien de ontwikkelingen in de voetbalsport, zou dat uiteindelijk het doodvonnis voor Cambuur hebben betekend. De beleidsbepalers van de club en de gemeente hebben ingezien dat alleen met een nieuw stadion, met moderne faciliteiten voor het grote publiek en voor de sponsors – die thans 60 procent van de totale begroting voor hun rekening nemen – de club op het hoogste niveau van Nederland kan blijven spelen en wellicht nog aanzienlijke progressie kan maken op sportief gebied.

Maar daarbij heeft vooral de gemeente ook de belangen van ondernemers in de binnenstad van Leeuwarden moeten meewegen. Daarom is er een lijst opgesteld met wat niet toelaatbaar en niet wenselijk is op de WTC locatie. Dat betreft vooral detailhandel, een amusementshal, reguliere café 's, restaurants en nachthoreca, kantoren en dienstverlening en onderwijsinstellingen.

Bioscoop

Een bioscoop, zoals bij de Euroborg in Groningen, is niet uitgesloten ondanks de plannen van Pathé voor een binnenstadbioscoop in Leeuwarden. Zo'n bioscoop en ook horeca mogen niet ten koste gaan van de aantrekkingskracht voor de binnenstad. Meijer spreekt van een win-win situatie voor WTC en binnenstad, omdat de plannen voor het WTC in de visie van Wijckerveste alleen maar kunnen renderen met een florerende binnenstad.   

Ook de andere partijen zijn enthousiast over de haalbaarheid van de plannen, die de sleeping giant van het voetbal in Nederland tot leven moeten wekken. Niets was er op de persconferentie te merken van die typisch Leeuwarder  houding van 'ut wurdt toch nooit wat'. Cambuur geeft de stad een positieve uitstraling in het hele land en daar zal Leeuwarden – en wijde omgeving – de vruchten van plukken. Dat is nu de houding in de stad en die flow mag niet beperkt blijven tot het voetbalveld.

Publiek uit hele provincie

Het nieuwe centrum gaat volgens de projectontwikkelaar publiek trekken van binnen een straal van vijftig kilometer rond Leeuwarden. Dat ook Heerenveen daar binnen ligt – de bijnaam van het Haagje onder de diehard-fans van Cambuur is immers DKV ('dertig kilometer verderop') – bleef op de persconferentie onbesproken. Toch zou het mooi zijn als de betrekkingen tussen beide Friese clubs als gevolg van de nieuwe ontwikkeling in Leeuwarden zich zullen normaliseren.

Gezonde en sportieve concurrentie, niets mis mee. Maar dat een trainer als Dwight Lodeweges en een voetballer als Lucas Bijker, door overigens een klein groepje, met pek en veren de stad worden uitgejaagd omdat ze in sportief en financieel opzicht nieuwe uitdagingen grijpen bij de 'concurrent' zou tot het verleden moeten gaan behoren. Hoort er allemaal bij als je een volwassen voetbalclub bent.

el haj

Citaat van: michello op mei 18, 2015, 23:30:39
Uitstekend samenvattend stuk:


Thx! Toch fijn om de grote lijnen even opgesomd in een enkel artikeltje te hebben.
De volgende alinea viel me wel op trouwens:

"Maar daarbij heeft vooral de gemeente ook de belangen van ondernemers in de binnenstad van Leeuwarden moeten meewegen. Daarom is er een lijst opgesteld met wat niet toelaatbaar en niet wenselijk is op de WTC locatie. Dat betreft vooral detailhandel, een amusementshal, reguliere café 's, restaurants en nachthoreca, kantoren en dienstverlening en onderwijsinstellingen".

Het wordt de club niet makkelijk gemaakt zeg; wat een ongelofelijk grote lijst aan per direct uitgesloten deelnemers aan dit project. Het mag een wonder heten dat Cambuur de boel al zo goed op orde heeft want dit is echt wel een gigantische drempel. De sentimenten (die ik hier wel meer lees) over een politiek apparaat dat buigt voor de machtige heer van de gevestigde detailhandel lijkt hier wel aardig op aan te sluiten. Dat valt me echt tegen maar blijkbaar is dat de realiteit. Laten ik er maar over ophouden want vrolijker word ik er niet van. :P

Die laatste alinea is ook wat overbodig trouwens.  :|


Hoe dan ook; al met al behoorlijk positief over de ontwikkelingen. :D Het zal echt wennen zijn, niet meer op 't plein, maar uiteindelijk is dit denk ik wel de juiste oplossing. :)

Sander Scc

Gemengde gevoelens bij al dat nieuws van vandaag.

We moeten door, dat is duidelijk. En als je wilt blijven bestaan moet je toegeven aan 'het moderne voetbal'.
Maar het is wel heel erg zonde.
Nog 3 jaar genieten van volksclub Cambuur en dan begint een nieuw tijdperk.

Hoop wel van harte dat er naar de wensen van de fans word geluisterd. Zoals geen tweede ring, staanplaatsen en echt gras.. Maar we gaan t meemaken..  :proost

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: michello op mei 18, 2015, 23:30:39
DOOR WIO JOUSTRA
Toch zou het mooi zijn als de betrekkingen tussen beide Friese clubs als gevolg van de nieuwe ontwikkeling in Leeuwarden zich zullen normaliseren.

Gezonde en sportieve concurrentie, niets mis mee. Maar dat een trainer als Dwight Lodeweges en een voetballer als Lucas Bijker, door overigens een klein groepje, met pek en veren de stad worden uitgejaagd omdat ze in sportief en financieel opzicht nieuwe uitdagingen grijpen bij de 'concurrent' zou tot het verleden moeten gaan behoren. Hoort er allemaal bij als je een volwassen voetbalclub bent.

:rodekaart
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: Dokkumer op mei 18, 2015, 21:41:01
Ambities zijn gezond toch? Of willen we naar een Telstar bestaan waarin we juichen als we een keer niet als 16e eindigen? Commercie is in het hedendaagse voetbal een "noodzakelijk kwaad" en zolang de club geen speelgoed is van een rijke idioot die niks met voetbal heeft wordt en het stadion niet naar een verzekeringsmaatschappij/heftrucks/staalproducent oid genoemd wordt, vind ik het nog prima te pruimen.

Ik heb toch het vermoeden dat veel mensen hier dat scenario enthousiast gaan toejuichen.... 5 mln van zo'n sjaak? Kom maar op! Want dat geeft immers mogelijkheid tot meer geld en dus betere prestaties?!

Nee, Jupiler League is echt wel kut, maar als ik dan sta te juichen voor een 1-0 winst op Telstar, voel ik mij misschien wel meer (trotse) supporter dan bij een 3-0 winst op Vitesse...
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Cor

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op mei 19, 2015, 00:33:37
Ik heb toch het vermoeden dat veel mensen hier dat scenario enthousiast gaan toejuichen.... 5 mln van zo'n sjaak? Kom maar op! Want dat geeft immers mogelijkheid tot meer geld en dus betere prestaties?!

Nee, Jupiler League is echt wel kut, maar als ik dan sta te juichen voor een 1-0 winst op Telstar, voel ik mij misschien wel meer (trotse) supporter dan bij een 3-0 winst op Vitesse...

Maar misschien ook niet...

DayDreamer

Citaat van: el haj op mei 18, 2015, 23:59:54
Thx! Toch fijn om de grote lijnen even opgesomd in een enkel artikeltje te hebben.
De volgende alinea viel me wel op trouwens:

"Maar daarbij heeft vooral de gemeente ook de belangen van ondernemers in de binnenstad van Leeuwarden moeten meewegen. Daarom is er een lijst opgesteld met wat niet toelaatbaar en niet wenselijk is op de WTC locatie. Dat betreft vooral detailhandel, een amusementshal, reguliere café 's, restaurants en nachthoreca, kantoren en dienstverlening en onderwijsinstellingen".

Het wordt de club niet makkelijk gemaakt zeg; wat een ongelofelijk grote lijst aan per direct uitgesloten deelnemers aan dit project. Het mag een wonder heten dat Cambuur de boel al zo goed op orde heeft want dit is echt wel een gigantische drempel. De sentimenten (die ik hier wel meer lees) over een politiek apparaat dat buigt voor de machtige heer van de gevestigde detailhandel lijkt hier wel aardig op aan te sluiten. Dat valt me echt tegen maar blijkbaar is dat de realiteit. Laten ik er maar over ophouden want vrolijker word ik er niet van. :P

Die laatste alinea is ook wat overbodig trouwens.  :|


Hoe dan ook; al met al behoorlijk positief over de ontwikkelingen. :D Het zal echt wennen zijn, niet meer op 't plein, maar uiteindelijk is dit denk ik wel de juiste oplossing. :)

Ik vind die lijst ook behoorlijk. Dan blijft er echt weinig over.

Grijskijkert

Citaat van: DayDreamer op mei 19, 2015, 09:10:29
Ik vind die lijst ook behoorlijk. Dan blijft er echt weinig over.
Blijft genoeg over anders... Tenminste dat zegt Hessel Meijer van Wyckerveste. Werden genoeg voorbeelden gegeven..
IN HENK WE TRUST!!!

hobbes

Citaat van: Grijskijkert op mei 19, 2015, 09:16:04
Blijft genoeg over anders... Tenminste dat zegt Hessel Meijer van Wyckerveste. Werden genoeg voorbeelden gegeven..

Klopt, als Wyckerveste het niet had zien zitten, dan hadden ze gisteren niet met zijn allen achter die tafel gezeten.

sunderland

Citaat van: DayDreamer op mei 19, 2015, 09:10:29
Ik vind die lijst ook behoorlijk. Dan blijft er echt weinig over.
weet je wat het is .Sommige partijen in de gemeente zitten een beetje klem .Zij zetten al hun geld op CH2018 .Maar ja de juppenfeestjes moeten ook ergens worden gevierd [zoals opening en ed].Nu moet het wel in 2018 klaar he .Maar ze hebben we hun eisen natuurlijk

denistel

at er oek maar een mooi supportershome in komt..het hertje is qua sfeer echt geweldig maar bij een beetje
drukte is al smel vol daar en dat houdt omzet tegen. mooie muziek instalatie er in knallen dan komt dat allemaal
wel goed

achter de goals gewoon net zo doen als nu en recht geven op sk houders om daar een plaats te kopen.

lange zijden 1 voor de sponsers en enz en andere kant een stuk familie tribune aan de ene kant  een. mooi uitvak voor 600 a
700 man (huidige uitvak is echt niet best) aan de andere kant. bist al een heel eind. bij alle tribune,s wc,s en verkooppunten
voor bier koffie enz.winkel voor merchandising en zo kenne we wel door gaan.

Treb

Absolute eisen:

- Tribunes tot aan het veld.
- Supportershome achter de tribune met fanatieke aanhang (zie FC Utrecht)
- Sta-tribune fanatieke aanhang.
- Natuurgras
- (Deels) open hoeken (zie stadion Mainz)
- Dat het er van de buitenkant ook uitziet als een stadion en niet als een fabriek (FC Groningen).

Aanvulling?

moodygrunn

Citaat van: Treb op mei 19, 2015, 14:18:17
Absolute eisen:

- Tribunes tot aan het veld.
- Supportershome achter de tribune met fanatieke aanhang (zie FC Utrecht)
- Sta-tribune fanatieke aanhang.
- Natuurgras
- (Deels) open hoeken (zie stadion Mainz)
- Dat het er van de buitenkant ook uitziet als een stadion en niet als een fabriek (FC Groningen).

Aanvulling?

- Hoge lichtmasten, geen verlichting aan het dak
In Henk en Sandor we trust

Grijskijkert

Citaat van: Treb op mei 19, 2015, 14:18:17
Absolute eisen:

- Tribunes tot aan het veld.
- Supportershome achter de tribune met fanatieke aanhang (zie FC Utrecht)
- Sta-tribune fanatieke aanhang.
- Natuurgras
- (Deels) open hoeken (zie stadion Mainz)
- Dat het er van de buitenkant ook uitziet als een stadion en niet als een fabriek (FC Groningen).

Aanvulling?
Maak van eisen maar wensen, dat staat een stuk beter.. De hoeken open betekend wel minder toeschouwers... Verder ben ik het aardig eens met de wensen..
IN HENK WE TRUST!!!