Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Iwan Henstra

Gestart door Arno A, mei 01, 2025, 13:54:16

Vorige topic - Volgende topic

Derkx R.H.

Citaat van: upweer op december 29, 2025, 18:48:59
Helemaal mee eens en anders door zijn kleinzoon (Klaas Henstra) zingt veel liedjes van zijn opa.

Maar is Iwan familie van?
Geen directe familie...

Derkx R.H.

Iwan Henstra (19) schaaft in de schaduw van Ferrah en Sj?strand aan de beste versie van zichzelf: ?Ben vrijer in mijn hoofd?

Jonathan Ploeg ? Vandaag, 10:31 ? SC Cambuur


Iwan Henstra (19) maakte in oktober zijn eerste doelpunt in het betaald voetbal. Daarna kwam hij nog twee keer tot scoren in de eerste divisie. Hoe staat het talent uit Surhuisterveen er nu voor?

Hij weet het nog goed. Een ietwat van koers veranderde voorzet van teamgenoot Oscar Sj?strand, die richting de tweede paal vloog. Het anticiperen, achter zijn tegenstander naar de paal bewegen en het binnentikken met zijn rechterbeen. Een knappe treffer die Cambuur een punt opleverde bij Almere City. Maar vooral: het eerste doelpunt in het betaalde voetbal van Iwan Henstra.

?Dat vergeet ik nooit meer?, zegt de Surhuistervener vier maanden later. ?Het was een mooi moment, in een lastige uitwedstrijd. En wie weet hebben we dat punt aan het einde van het seizoen nog wel nodig. Ik denk er geregeld nog weleens aan, ja, en dan geeft me dat een goed gevoel. Maar het is niet zo dat ik tegen iedereen loop te vertellen dat ik daar heb gescoord hoor, haha.?

Ontwikkelen
Er is wel ??n ding dat hij graag anders had gedaan, als hij het over had mogen doen: het juichen. ?Ik kreeg direct na de wedstrijd te horen dat ik niet heel uitbundig had gejuicht, ondanks dat het een bijzonder moment was. Dat klopte wel. Vanbinnen was ik blij, maar je zag het er van buiten niet echt aan af. Dat kwam ook omdat we door wilden en moesten, op jacht naar de overwinning.?

Twee wedstrijden later maakte Henstra het ruimschoots goed. In eigen huis tegen Jong Ajax scoorde hij de vierde en laatste treffer van de avond (4-1). Een rebound, via de binnenkant van de paal, na een poging van Kian Visser. Henstra wist niet hoe snel hij zich naar de fanatieke Noordtribune moest spoeden. Daar sprong de jongeling de lucht in, balde zijn vuist en schreeuwde het uit.

?Die was echt fijn?, zegt Henstra lachend. Hij voelt zich goed. De teller staat dit seizoen inmiddels op drie doelpunten en een assist. Niet gek voor een aanvaller die tijdens twaalf wedstrijden in actie kwam, steevast als invaller, en daarin 182 minuten bij elkaar sprokkelde. ?Het voelt goed dat ik nu vaster bij het eerste zit en, zeker de laatste tijd, weer wat minuten mag maken. ?

?Ik voel me hier bij deze club en dit team op mijn gemak, doe mijn ding?, vervolgt Henstra. ?Dat heeft te maken met de jongens en de staf. Het zijn leuke open mensen, waar je goed mee kunt praten en lol mee kunt maken. Ik hoop dat mij uiteindelijk wat meer minuten zijn gegund, zodat ik me verder kan ontwikkelen. Dat is natuurlijk het doel, daarvoor ben ik tenslotte profvoetballer geworden.?

Vooralsnog moet Henstra op de vleugels Ichem Ferrah en Oscar Sj?strand voor zich dulden. De twee buitenlandse krachten zijn nou eenmaal minimaal een stapje verder in hun ontwikkeling, weet de Surhuistervener. Hij is wat dat betreft zelfbewust, weet wat zijn verbeterpunten zijn. Zo zei hij na het duel in Almere dat hij vrijer in zijn hoofd moest worden, oftewel: minder nadenken.

Promotie

?Ik ben inmiddels al vrijer in mijn hoofd dan toen. De goals die ik heb gemaakt, hebben mij daarbij geholpen, gaven mij bevestiging dat ik het op dit niveau gewoon kan, dat ik er dichtbij zit. Maar het kan nog beter. Zo vind ik ook dat mijn eerste aanname beter kan. En als ik lager op het veld de bal heb, moet ik betrouwbaarder zijn. Een risicovolle pass kan mooi zijn, maar ook fout gaan.?

Ondanks de verbeterpunten kon Henstra al rekenen op interesse van FC Utrecht, dat hem in eerste instantie bij Jong FC Utrecht wilde stallen. De vleugelaanvaller voelt zich echter thuis bij Cambuur en ziet Leeuwarden als geschikte omgeving om zich verder te ontwikkelen. De lonkende promotie en de kans om volgend seizoen minuten te maken in de eredivisie, spelen ook een rol.

Na de nipte, moeizame overwinning op Jong Ajax (1-2) van maandag neemt de aanvaller het vrijdagavond met Cambuur in eigen huis op tegen RKC Waalwijk, de volgende halte in de jacht op een ticket voor de eredivisie. ?Promotie zou echt mooi zijn?, zegt Henstra glunderend. ?Dat leeft in de groep, bij de club. We willen het allemaal heel graag en gaan er in ieder geval vol voor.?

Scc0511

Heb bij deze jongen altijd wel een goed gevoel als ie er in komt. Dat heb ik bijvoorbeeld bij een Wiebe Kooistra toch wat minder. Wat flegmatieker en betere techniek waar Wiebe vooral een harde werker is.

Bens

Wat een geweldig schot van Ivan een prachtig doelpunt.

Oud Cambuur

Waar kooistra wat blijft hangen maakt deze jongen nog echt stappen mooi om te zien

Gasgeve

Citaat van: Oud Cambuur op februari 24, 2026, 22:08:29
Waar kooistra wat blijft hangen maakt deze jongen nog echt stappen mooi om te zien
Is altijd al een groter talent dan Kooistra geweest.

Bankzitter

Hij mag wat minder bescheiden zijn. Hij heeft allang KKD niveau, rendement is hoog bij invalbeurten en potentieel zie ik er zeker een eredivisiespeler in.

michello

Wat we vooral niet moeten doen is die jongen gelijk de druk opleggen. Gewoon rustig blijven en natuurlijk prijzen mag altijd, dat geeft hem ook vertrouwen, maar er is aan de andere kant ook zeker nog wel wat te verbeteren. Dus ook kritisch blijven. Mooi zo doorgaan!

PePe

Voor mij de opvolger van Ferrah het komende seizoen.

Noordcambuur

Citaat van: PePe op februari 25, 2026, 13:26:15
Voor mij de opvolger van Ferrah het komende seizoen.
in de ED dat gaat allemaal te snel?..

PePe

Citaat van: Noordcambuur op februari 25, 2026, 13:54:22
in de ED dat gaat allemaal te snel?..

Wat goed is komt snel. (bv Baoef)

Noordcambuur


sunderland

Citaat van: Noordcambuur op februari 25, 2026, 13:54:22
in de ED dat gaat allemaal te snel?..
juist niet, daar krijgt een speler meer tijd.

SCCRulez

Laat zich vaak van hele goede kant zien in invalbeurten, dat in tegenstelling tot de meeste andere invallers. Tegen Top Oss hopelijk basis, benieuwd of hij deze lijn door kan trekken. Dan zeker van waarde voor komend seizoen

zeewolde

Dat ws geen beste invalbeurt vandaag om het netjes uit te drukken.

En dat je een 100% kans mist dat overkomt iedereen wel eens, maar dat je daarna zo lang stil blijft staan ipv weer mee te doen :(.

Had misschien alsnog een doelpunt op kunnen leveren.