Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - James

#1
Wedstrijden / Re: Oefenwedstrijden
juni 22, 2026, 19:46:14
Jammer maar volstrekt logisch want er wordt in de voorbereiding altijd minimaal ??n oefenwedstrijd uitgezocht waar je bent overgeleverd aan een groep ?supporters? die er een uitje van maken waarbij het afwachten of de boel heel blijft maar waarbij behalve de betreffende ?supporters? niemand op zit te wachten omdat iedereen moet wijken voor dit feestje. Tja dan krijg je dit.
#2
Algemeen / Re: Financiën
juni 08, 2026, 17:37:21
Citaat van: YellowBlue op juni 08, 2026, 16:59:09
Er is gezegd dat er tientallen gesprekken zijn gevoerd. Het kan om zo veel redenen niet lukken. Verantwoordelijkheid, contractduur, salaris enz.

Ja ik begrijp dat er veel redenen kunnen zijn maar het lijkt mij nou juist de bedoeling dat je wel een match krijgt. Een wervingbureau moet dat in kaart kunnen brengen en daarbij rekening houden met o.a. al die door jou genoemde redenen. Het probleem is volgens mij dat dit wervingbureau helemaal niet geschikt is voor dit soort klussen. Of zijn zij gespecialiseerd in betaald voetbal?! Dit was ook mijn kritiek van destijds: weten zij wat betaald voetbal inhoudt want zo ja dan weet je volgens mij ook wat haalbaar is. Een beetje zoals Lambooij in kaart welke trainers interessant zijn voor Cambuur. Als je dan bij Plat uitkomt weet je dat je er hoogstwaarschijnlijk wel uitkomt.

Het wervingsbureau is voor mij een voorbeeld van het amateurisme waarmee het RVC als toezichthouder betrokken was.
#3
Algemeen / Re: Financiën
juni 08, 2026, 16:21:51
Wat mij verbaast is dat je nog een AD moet hebben. Je schakelt een bureau in van iemand van de RVC maar dezelfde RVC zegt dat het nog niet gelukt is omdat de lat hoog ligt. Kan het bureau niet inschatten hoe hoog je de lat moet leggen? Want ik kan mij niet voorstellen dat er geen interesse is. Het hele bureau, destijds al aangegeven, is ??n grote aanfluiting.

Waarom is er geen match gevonden? Je hebt slechts ??n taak.
#4
Algemeen / Re: Financiën
juni 08, 2026, 08:41:22
Citaat van: Vlampiep op juni 08, 2026, 08:34:11
Het Vitesse scenario lijkt onomkomelijk.

Fijn dan blijven we betaal voetbal spelen. Begrijp dit soort opmerkingen niet zo goed.

Wat is onontkomelijk? Welk onheil staat ons te wachten?
#5
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 17:12:10
Citaat van: Lore op juni 06, 2026, 14:00:49
Tsjah, als je geschoren wordt moet je stil zitten! Alles wat hij nu zegt is niet goed

Volgens mij moet je als RVC dan dat zeggen.
#6
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 13:01:17
De reactie namens de RVC van Erik van der Waard is ook een hele lap tekst maar inhoudelijk nul komma nul waard. Dit zijn van die geformuleerde teksten die je vaak als reactie ziet. Zeg dan niks.
#7
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 12:32:57
Citaat van: mark1989 op juni 06, 2026, 12:29:43
Ik begrijp wel dat er kritiek is op de RVC en dat vervanging wenselijk is.
Maar dat lost niet meteen het financiele probleem op.

Ik heb al vanaf het begin het van nieuwe stadion twijfels gehad over hoe men naar operationele kosten kijkt.
Een club moet operationeel gezond zijn en kan door incidenten een negatief vermogen hebben.  Maar het lijkt er op dat Cambuur operationeel geen grip heeft.
Met de transferinkomsten die al zijn behaald zou er geen tekort moeten zijn.
Cambuur geeft gewoon structureel te veel uit. En er komt te weinig binnen. Volgens mij verdienen ze nauwelijks iets aan drank verkoop en led boarding.
Omdat overal tussenpersonen en bedrijven tussen zitten die hun zakken vullen.
FC twente doet bijvoorbeeld de horeca helemaal zelf. Daar halen ze tonnen mee binnen. Daar moet je vooraf over nadenken. Nu zitten ze aan langjarige contracten vast.

Ja met de horeca begrijp ik ook niet. Het lijkt iets van snel geld willen krijgen. Totdat je straks nergens meer geld van krijgt omdat je het al gekregen hebt. Dan kun je alleen nog verdienen aan transfers.
#8
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 12:29:28
Citaat van: Inferno-058 op juni 06, 2026, 12:25:47
Was die vd Brink toch zo gek nog niet

Als je een knuppel in het hoenderhok gooit?

Als Pieter maar lang genoeg dingen roept zijn de supporters straks ook klaar met hem i.p.v. dat we luisteren naar wat iemand te zeggen heeft.
#9
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 12:26:00
Citaat van: Lore op juni 06, 2026, 12:05:39
Maar het is toch ook onwenselijk dat een lid van de RVC toezicht gaat houden op beleid waar hij zelf jarenlang verantwoordelijk voor is geweest? Wij wilde juiste van amateurisme af toch?

Ja idd als je het zo zegt is dat ook onwenselijk. Eigenlijk zou hij dan helemaal niet in de RVC plaats kunnen nemen.
#10
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 12:22:58
Citaat van: Lore op juni 06, 2026, 12:04:28
Er moet iets achter zitten. Hij beschermt de directie en richt zijn peilen op de RVC en stichtingsbestuur. Terecht, maar het begint bij de directie. Als er echt niets in gebeurd met het plan voor de knvb, dan stel je onze licentie in de waagschaal. En dat is onbehoorlijk bestuur en begint bij de bestuurders.

Ja dat gevoel heb ik ook. Pieter zegt hier iets namens Ard. Net zoals Henk toen ook niet zomaar iets zei over die ?kippenvanger.?
#11
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 11:38:31
Citaat van: De Gast op juni 06, 2026, 10:02:30
Ook geeft Pieter aan dat Ard op was. Kun je daaruit concluderen dat Pieter Ard niks verwijt?

Pieter heeft Ard hoog zitten en dit is een hele bewuste actie om de boel op scherp te zetten en dat je niet de hele tijd maar kan blijven aankloppen bij Pieter en er voor de rest geen beleid/lijn zichtbaar wordt.

Dat wervingsbureau is natuurlijk ook een aanfluiting. Over amateurisme gesproken?
#12
Algemeen / Re: Financiën
juni 06, 2026, 11:34:46
Citaat van: Elfsteden op juni 06, 2026, 10:49:05
Hopelijk krijgt Van den Belt de portefeuille financien

_O_
#13
Algemeen / Re: Financiën
juni 05, 2026, 20:21:33
Pieter vind dat er moet worden doorgepakt en schud de boel wakker. Niet lullen maar poetsen net als in het bedrijfsleven. Door een geldschieter is de urgentie niet echt voelbaar het wordt tijd voor doorpakken en niet alleen maar praatjes.

Dat bureau wat op zoek zou naar een geschikte kandidaat. Hoe lijkt dat?

Cambuur heeft een ingecalculeerd risico genomen met het stadion want een nieuw stadion levert voor kleinere clubs altijd problemen op maar je hebt het stadion en daarmee de toekomst.

#14
Algemeen / Re: Financiën
juni 05, 2026, 18:29:24
Pieter Kooi luidt de noodklok bij SC Cambuur: ?De club staat in brand en je spreekt nu met de brandweer?

Sander de Vries ? Vandaag, 17:44 ? Sport
Pieter Kooi.
Pieter Kooi. Foto: Dijks Media
SC Cambuur moet voor 15 juni een financieel herstelplan aanleveren bij de KNVB om puntenaftrek te voorkomen. Dat plan staat of valt met een garantstelling van 4,9 miljoen euro van Pieter Kooi, die op zijn beurt een harde eis stelt. ?Zonder bestuurlijke vernieuwing, in alle lagen van de club, sta ik niet garant.?

De club staat in brand en je spreekt nu met de brandweer. Was getekend, Pieter Kooi, op de vroege vrijdagochtend. De geldschieter, leningenverstrekker, naamgever van het stadion en grootcertificaathouder heeft de voorbije maanden geregeld op zijn tong gebeten om het primaire doel van SC Cambuur ? promoveren naar de eredivisie ? niet te verstoren.

Maar Kooi is er nu dus klaar mee. En niet zo?n beetje ook. Klaar met de lankmoedigheid waarop de club in zijn ogen wordt bestuurd. Klaar met het amateurisme. Klaar met het vingerwijzen. En Kooi is er klaar mee dat ze bij Cambuur w??r bij hem hebben aangeklopt voor een garantstelling.

Eentje die er niet om liegt bovendien. Kooi moet garantstaan voor 4,9 miljoen euro. Anders is het financieel herstelplan van Cambuur, dat voor 15 juni moet worden ingediend bij de KNVB, goedbeschouwd niets waard.

Voor Cambuur dreigt dan een puntenaftrek bij de start van het nieuwe seizoen in de eredivisie. ?Dat begint bij 3 punten en elke twee weken dat je je zaken niet voor elkaar hebt komen daar drie punten in mindering bij?, aldus Kooi. ?Dat gaat net zo lang door tot je ergens in augustus geen licentie meer hebt.?

Puntenaftrek
?Laten we beginnen met een paar feiten?, zegt Kooi. ?Cambuur begon het vorige seizoen met een negatief eigen vermogen van 1,2 miljoen euro. Dat wordt bij de start van dit seizoen ongeveer 6 ton negatief. Tegelijk heb ik vorig seizoen voor 2,3 miljoen euro aan certificaten gekocht. Had ik dat niet gedaan? Dan had Cambuur nu dus een negatief eigen vermogen van 2,9 miljoen euro en waren we het seizoen in de eredivisie gegarandeerd met puntenaftrek begonnen.?

Cambuur werd, na het presenteren van de donkerrode jaarcijfers in het najaar van 2025, door de KNVB op de vingers getikt. Cambuur kreeg van de bond de slechtst mogelijke score in het zogeheten financial rating systeem. ?Ik druk mezelf voorzichtig uit. Maar dan is er, lijkt me, werk aan de winkel.?

Volgens Kooi zijn alle bestuurslagen van Cambuur verantwoordelijk voor de huidige financi?le situatie. Te beginnen met het Stichtingsbestuur, zegt hij, doelend op het hoogste cluborgaan dat de raad van commissarissen (rvc) controleert. De rvc ziet op haar beurt toe op de directie.

Pieter Kooi (rechts) naast technisch manager Lars Lambooij van SC Cambuur.
Pieter Kooi (rechts) naast technisch manager Lars Lambooij van SC Cambuur. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks

In het Stichtingsbestuur zitten vijf bestuursleden. Een afgevaardigde van de gemeente, sponsoren en supporters ?n twee certificaathouders. Bert van den Brink was tot voor kort een van hen. Hij werd donderdagavond niet herkozen voor een tweede termijn.

Kooi: ?Vanuit de stichting is sinds oktober 2025, het moment waarop Cambuur wist dat er een herstelplan moest komen, geen enkele actie gekomen. Ze hebben nooit inhoudelijke vragen gesteld over een plan van aanpak. Vanuit de rvc geldt hetzelfde. En de directie (Ard de Graaf en Harry van der Zee, red.) zijn sinds oktober alleen maar aan het puinruimen geweest. Er lagen stapels facturen. Niets was goed ingeboekt.?

Maar daar is deze directie toch z?lf verantwoordelijk voor?

?Klopt. Dit is het gevolg van een stadion dat 67 miljoen euro heeft gekost. Een enorm project dat deze club en deze mensen niet konden dragen. Niet voor niets vertrekt Ard als directeur h?? Hij is op. En dus is het de taak van de rvc een opvolger te vinden. Maar er is gewoon niets gebeurd.?

Pieter Kooi in zijn kantoor in Beetsterzwaag.
Pieter Kooi in zijn kantoor in Beetsterzwaag. Foto: Oersjoch

Er is geen enkele kandidaat om De Graaf op te volgen?

?Niemand.? Cynisch: ?Knap werk van de rvc, als je vanaf januari al weet dat Ard vertrekt.?

Wat moet nu gebeuren?

?Cambuur is een veredelde amateurclub met een enorm stadion. Je hebt dus mensen nodig met niveau. In de stichting, de rvc ?n de directie. Ik wil, nee, ik eis verandering. Er moeten andere mensen komen. Dit bestuur heeft negen maanden de tijd gehad voor een herstelplan van de KNVB. Negen maanden! En vlak voor de deadline bellen ze toch Pieter Kooi weer voor een garantstelling. Nou, ik heb de brand al vier keer eerder geblust. Maar de brandweer denkt nu: werk eerst eens even aan je eigen toko, voordat je ?m weer in de fik steekt.?

De opvolger van Bert van den Brink in het Stichtingsbestuur is Arnout de Hair. Een oud-commissaris van Kooi Security. Jij bent geldschieter en leningenverstrekker, geeft gevraagd en ongevraagd allerlei adviezen op de werkvloer ?n hebt nu een goede bekende als toezichthouder bij de club. Grijpt Pieter Kooi de macht?

?Onzin. Arnout is geen stroman van Pieter Kooi. Hij is een stroman van alle certificaathouders. Arnout is donderdagavond unaniem gekozen. Bert van den Brink heeft zijn eigen certificaten (2500, red.) trouwens niet eens ingezet bij de telling.?

Bert van den Brink: ?Als Pieter Kooi de baas wil zijn, dan mag dat van mij?
Bert van den Brink, oud-Stichtingsbestuurder SC Cambuur: ?Als Pieter Kooi de baas wil zijn van Cambuur, dan mag dat van mij. Hij heeft de afgelopen jaren overal zelf bovenop gezeten. Ik werd het laatste jaar nergens meer bij betrokken. De club moet hoe dan ook herfinancieren. Cambuur lijdt grote verliezen, maar blijft lenen en certificaten verkopen. Dat is niet houdbaar. De directeur heeft het zinkende schip al verlaten. Of ik het jammer vind dat ik nu zelf weg ben? Nee, hoor. Ik vind het jammer voor de club, die ik oprecht het allerbeste toewens, dat er financieel zo?n zooitje van is gemaakt. En de gemeenschap draait er straks voor op.?

Van den Brink wist dat hij niet herkozen zou worden. Met 3400 certificaten heb jij er simpelweg meer dan hij.

?Maar 3400 certificaten is nog steeds geen meerderheid van de 7600 certificaten die in totaal door Cambuur zijn uitgegeven. Voor de benoeming van Arnout moesten dus meerdere certificaathouders hun volmacht geven. Waar het mij om gaat: Arnout brengt kwaliteit en energie in het Stichtingsbestuur. En het Stichtingsbestuur is vanaf nu mijn enige aanspreekpunt. Ik trek de kwaliteit van de andere bestuurslagen namelijk ernstig in twijfel.?

Jouw leningen en garantstellingen hebben Cambuur lui gemaakt?

?De directie is door allerlei hoepels gesprongen om het nieuwe stadion mogelijk te maken. De rvc heeft jarenlang achterover geleund. En het Stichtingsbestuur heeft op haar beurt niet toegekeken op de rvc. Ik heb Cambuur dus niet lui gemaakt, want dat waren veel mensen al voordat ik kwam. Ik had de club alleen eerder wakker moeten schudden. Harder op de trom moeten slaan. Tegelijk heb ik ze het afgelopen seizoen vier keer gewaarschuwd. ?Jongens, ga nou bezig met dat KNVB-plan?. Er is alleen niets mee gedaan.?

Hoe nu verder?

?Matt Andrews (een onderzoeker van Harvard, red.) heeft de voorbije weken een rapport gemaakt voor Cambuur, gebaseerd op vergelijking van alle Nederlandse profclubs. Hoe kan het bijvoorbeeld dat MVV meer geld voor een hoofdsponsor krijgt dan wij? Waarom hebben wij, vergeleken met andere clubs, zo?n grote technische staf? Als wij gemiddeld per fte meer commercieel omzetten dan andere clubs, waarom vergroten wij die afdeling dan niet??

?Minder emotie, maar meer feiten. Minder vingerwijzen, meer inhoudelijke discussies. Minder reageren, meer actie. D??r moeten we naartoe. Sterker, het is de enige manier om deze club te redden.?

Een zucht. ?En ja, er ligt dus dat herstelplan van de KNVB. Cambuur heeft nog een week.?

De bal ligt bij jou, Pieter.

?Cambuur moet mij overtuigen voor die garantstelling van 4,9 miljoen euro. Maar zonder bestuurlijke vernieuwing, in alle lagen van de club, sta ik niet garant. Zo lang dit bestuur, een vriendengroep zonder enkele visie of strategie, bij de club blijft kunnen ze van mij de rambam krijgen.?

Ype Smid: ?Kennelijk komt de club hier niet meer zelfstandig uit?
Ype Smid, erevoorzitter SC Cambuur: ?Het bevreemdt mij dat Bert van den Brink, de meest kritische toezichthouder van allemaal, nu als eerste aan de kant wordt geschoven. Het is duidelijk dat zelfreflectie jarenlang achterwege is gebleven bij Cambuur. Ik juich bestuurlijke verandering bij de club toe. Maar met zijn leningen heeft Pieter Kooi, net als de gemeente Leeuwarden, Cambuur mede in deze positie gebracht. Cambuur is een cashjunk van Kooi geworden. Kennelijk komt de club hier niet meer zelfstandig uit.?

Erik van der Waard: ?Veranderingen zijn noodzakelijk?
Erik van der Waard, voorzitter raad van commissarissen SC Cambuur: ?We herkennen ons als rvc niet in het beeld dat in dit artikel wordt geschetst. Wij zijn ons ervan bewust dat Cambuur zich in een fase bevindt waarin veranderingen noodzakelijk zijn.

We hebben onze rol steeds ingevuld binnen de formele governanceverhoudingen van de club. Daarbij geldt dat de rvc niet het bestuur voert en ook niet zelfstandig namens Cambuur financieringsafspraken maakt. Wij maken onze afwegingen vanuit het belang van de club, met oog op zowel de korte als de lange termijn.

Voor de rvc is ??n uitgangspunt essentieel: het bewaken van het Cambuur-DNA. Juist daarom hechten wij aan zorgvuldige governance, duidelijke rolverdeling en besluitvorming via de daarvoor aangewezen organen.

Wij waarderen de betrokkenheid en inbreng van de heer Kooi zeer. Er is de afgelopen periode veelvuldig en open contact met hem geweest. Dat contact is in onze ervaring steeds open en constructief geweest. Die lijn zetten wij graag voort.

Wanneer er verschillen van inzicht bestaan, bespreken wij die bij voorkeur rechtstreeks met elkaar en niet via de pers. Onze deur staat altijd open. We blijven ons zich inzetten voor een gezonde, toekomstbestendige club, met behoud van de identiteit die Cambuur onderscheidt.?
#15
En stop met bierverkoop als supporters zich niet kunnen gedragen