Johan Plat nieuwe hoofdtrainer SC Cambuur
SC Cambuur heeft een nieuwe hoofdtrainer. Met ingang van het seizoen 2026/2027 zal Johan Plat eindverantwoordelijk zijn voor het eerste elftal. De 39-jarige oefenmeester heeft zijn handtekening gezet onder een contract voor twee seizoenen, met een optie voor nog een seizoen.
(https://cambuur.nl/friksbeheer/wp-content/uploads/2026/04/10A7256-2048x1365.jpg)
Menig voetballiefhebber zal Plat nog kennen van zijn tijd als speler. Tussen 2007 en 2015 was hij actief voor onder meer FC Volendam, PEC Zwolle, Hansa Rostock en Roda JC. Na zijn actieve carri?re maakte hij vrijwel direct de overstap naar het trainersvak en op zijn CV prijken inmiddels clubs als VV Katwijk, FC Volendam, PEC Zwolle en het Spaanse CD Castell?n. Bij die laatste twee clubs was hij de eerste assistent van Dick Schreuder en in Spanje later nog actief als hoofdtrainer.
?Het begin van een nieuw tijdperk?, zo reageert technisch manager Lars Lambooij desgevraagd. ?De positie van hoofdtrainer is misschien wel de belangrijkste positie binnen de club en daar moet je altijd klaar voor zijn. Toen Henk bij ons had aangegeven een stap terug te willen doen konden we dan ook snel schakelen. Johan maakte in de gesprekken die we hebben gehad een uitstekende indruk, zowel voetbalinhoudelijk als op menselijk vlak. Zijn attractieve manier van spelen past haast naadloos bij waar wij als club voor staan en ik kijk uit naar een succesvolle samenwerking.?
De hoofdpersoon zelf laat weten veel zin te hebben in deze nieuwe uitdaging: ?Ben enorm blij en trots om voor deze club te mogen werken. SC Cambuur is een echte volksclub met fanatieke supporters en een prachtig nieuw stadion. De huisstijl in Leeuwarden is aanvallend en attractief voetbal en dat is precies waar ik ook voor sta. Ik kan niet wachten om er samen met iedereen binnen de club iets moois van te maken en de volgende stap te zetten in de Eredivisie.?
Welkom bij de club en veel succes!
Bron: Cambuur.nl
Welkom bij deze mooie club. Maak er wat moois van. Help mee Cambuur in de eredivisie te houden.
Denk dat Plat een goede keus is geweest, maar mijn onderbuik zegt, als er geen behoorlijk budget wordt uitgetrokken voor een representatieve selectie voor komend seizoen, wordt het voor Plat een kansloze missie.
De belangstelling voor onze sterkhouders is aanzienlijk en het bestuur is er alles aanngelegen de schuldlast te verlagen en zullen niet schromen hun voor een goede transfer van de hand te doen.
Welkom bij Cambuur en heel veel succes :thumbsup
Natuurlijk moet er afgelost worden, maar ook zullen de inkomsten omhoog gaan qua sponsoring, Seizoenkaarten en TV gelden. Dus ben niet bang, gezien onze hoge kwalitatieve scoutinggroep dat er een deugelijke selectie komt te staan
Succes! Op naar de Platte kar! :proost
Als de reacties leest op sociale media phoeee niet best en dat zijn Cambuur supporters.
B.v. Het gaat hem niet worden?
Deze ligt er in november al uit daar durf ik wel een weddenschap op te zetten.
Citaat van: Vlampiep op april 08, 2026, 13:01:09
Denk dat Plat een goede keus is geweest, maar mijn onderbuik zegt, als er geen behoorlijk budget wordt uitgetrokken voor een representatieve selectie voor komend seizoen, wordt het voor Plat een kansloze missie.
De belangstelling voor onze sterkhouders is aanzienlijk en het bestuur is er alles aanngelegen de schuldlast te verlagen en zullen niet schromen hun voor een goede transfer van de hand te doen.
Ik heb hem nog niet gehoord. Maar ik zou maar eens naar de nieuwe podcast van het LC luister. Te gast is Pieter Kooi. Als ik mij goed heb laten informeren spreekt hij wel het ??n en ander uit. En is er ambitie.
Welkom Johan! Veel succes en laat het maar zien.
(2x verliezen en dan dit forum maar even overslaan. Er wordt hier volgend seizoen kwalificatie voor Europees voetbal verwacht. Vandaar.)
Welkom en Veel succes . |:)
Citaat van: Noordcambuur op april 08, 2026, 13:17:39
Als de reacties leest op sociale media phoeee niet best en dat zijn Cambuur supporters.
B.v. Het gaat hem niet worden?
Deze ligt er in november al uit daar durf ik wel een weddenschap op te zetten.
je moet je eigen kompas volgen en niet die van anderen. Dat negatieve hangt altijd in de lucht bij Cambuur en is helemaal nergens op gebaseerd. Dan kunnen ze straks roepen zie je wel. Dat soort mensen vind het geweldig als het slecht zal gaan.
Kom nu meer dan 40 jaar en het altijd zo geweest. Eerst maar een 10 wedstrijden zien en dan oordelen
Citaat van: Noordcambuur op april 08, 2026, 13:17:39
Als de reacties leest op sociale media phoeee niet best en dat zijn Cambuur supporters.
B.v. Het gaat hem niet worden?
Deze ligt er in november al uit daar durf ik wel een weddenschap op te zetten.
Ik hoop gewoon dat ie een eerlijke kans krijgt en dat er niet na 2 verloren wedstrijden om Henk de Jong wordt geroepen. Dat tijdperk ligt straks definitief achter ons.
Citaat van: Noordcambuur op april 08, 2026, 13:17:39
Als de reacties leest op sociale media phoeee niet best en dat zijn Cambuur supporters.
B.v. Het gaat hem niet worden?
Deze ligt er in november al uit daar durf ik wel een weddenschap op te zetten.
90% van de supporters heeft gelukkig geen zak verstand van voetbal en/of heeft geen idee wie het is.
Deze trainer past mooi in het beleid om jong talent met goede data aan te trekken. Ze gaan nu de de selectie samenstellen met Lambooij, de beide de Jong's en de nieuwe trainer. Dat lijkt mij een perfecte situatie.
Het is wel wennen aan het idee, dat onze Henk wordt vervangen. Maar ook het elftal zal gaan wijzigen. Door selecteren werd hier veel besproken, en is nu echt aan de orde. Alle vertrouwen dat het goed gaat komen.
Ik hoor Henk telkens roepen dat deze trainer van het aanvallende voetbal is en dat dat hier prima past. Maar hoe moeten wij volgend jaar aanvallend voetbal spelen? Is dat niet totaal onrealistisch? Dan mag je eerst het hele elftal wel vervangen en 15 spelers regelen die nog een niveautje hoger zitten dan een Sjostrand en Ferrah.
Citaat van: De Gast op april 11, 2026, 08:44:01
Ik hoor Henk telkens roepen dat deze trainer van het aanvallende voetbal is en dat dat hier prima past. Maar hoe moeten wij volgend jaar aanvallend voetbal spelen? Is dat niet totaal onrealistisch? Dan mag je eerst het hele elftal wel vervangen en 15 spelers regelen die nog een niveautje hoger zitten dan een Sjostrand en Ferrah.
Heb gewoon vertrouwen.
Laat hem het minstens twee jaar proberen het op zijn manier te doen. Ook al zal je (te) weinig punten halen in het begin.
Ik heb wel zin in een dynamischere speelstijl. Zeker op het middenveld.
Citaat van: De Gast op april 11, 2026, 08:44:01
Ik hoor Henk telkens roepen dat deze trainer van het aanvallende voetbal is en dat dat hier prima past. Maar hoe moeten wij volgend jaar aanvallend voetbal spelen? Is dat niet totaal onrealistisch? Dan mag je eerst het hele elftal wel vervangen en 15 spelers regelen die nog een niveautje hoger zitten dan een Sjostrand en Ferrah.
kijk wat het de Eagles en NEC brengt. Je zal toch af en toe moeten winnen, dat gaat je niet lukken door verdedigend te spelen.
Citaat van: YellowBlue op april 12, 2026, 16:27:31
kijk wat het de Eagles en NEC brengt. Je zal toch af en toe moeten winnen, dat gaat je niet lukken door verdedigend te spelen.
Alles staat en valt met kwaliteit. :clint
Het leuke daarvan is dat iedere speler specifieke kwaliteiten en zwakke punten heeft.
Het knappe dit seizoen is dat spelers elkaar aanvulden. Dan kunnen spelers uitblinken en verzuipen de mindere goden niet.
Citaat van: Stiens op mei 27, 2026, 15:56:28
:proost
Komt positief op mij over. Nuchtere gast, daar hou ik wel van. Die Noord-Hollanders passen hier vaak wel goed.
Komt op mij ook goed over, altijd afwachten hoe het gaat tijdens het seizoen maar eerste indruk is positief.
Citaat van: YellowBlue op mei 27, 2026, 16:29:26
Komt positief op mij over. Nuchtere gast, daar hou ik wel van. Die Noord-Hollanders passen hier vaak wel goed.
Boven de lijn Amsterdam ja. Vanaf Amsterdam binne t allemaal blaaskaken
Citaat van: De Gast op april 11, 2026, 08:44:01
Ik hoor Henk telkens roepen dat deze trainer van het aanvallende voetbal is en dat dat hier prima past. Maar hoe moeten wij volgend jaar aanvallend voetbal spelen? Is dat niet totaal onrealistisch? Dan mag je eerst het hele elftal wel vervangen en 15 spelers regelen die nog een niveautje hoger zitten dan een Sjostrand en Ferrah.
Zou mien seizoenkaart maar niet verlengen of weggeven als ik dei was
Citaat van: Oud Cambuur op mei 27, 2026, 18:12:53
Zou mien seizoenkaart maar niet verlengen of weggeven als ik dei was
Hij drukt het mischien wat negatief uit. Maar ik twijfel ook een beetje aan echt aanvallend voetbal bij Cambuur volgens seizoen. De selectie kan je samenstellen, maar ik neem aan dat wij de meerderheid van de wedstrijden niet beter zullen zijn
Alles beter dan de kapot maker Ultee. Deze man heeft een duidelijke visie en dat is alleen maar mooi. Als je alleen maar verdedigt haal je het sowieso niet.
Hoop mooie wedstrijden te zien en vooral het begin zal lastig zijn maar ook erg belangrijk omdat de spelers er dan in gaan geloven.
Hoor nergens wat er met de Graaf gaat gebeuren, blijft hij , wordt hij eerste of tweede assistent? eigenlijk vond ik het afgelopen seizoen tactisch erg goed van Cambuur. Veel beter dan de jaren ervoor. Dat kwam uit de koker van de Graaf
Ook prima interview bij OF:
https://www.youtube.com/watch?v=0uNVTdztKvo
Citaat van: Lore op mei 27, 2026, 18:34:16
Hij drukt het mischien wat negatief uit. Maar ik twijfel ook een beetje aan echt aanvallend voetbal bij Cambuur volgens seizoen. De selectie kan je samenstellen, maar ik neem aan dat wij de meerderheid van de wedstrijden niet beter zullen zijn
telstar deed het prima afgelopen competitie met namen die amper iemand kon toch
wonnen zelfs 2x van PSV.
Citaat van: Lore op mei 27, 2026, 18:34:16
Hij drukt het mischien wat negatief uit. Maar ik twijfel ook een beetje aan echt aanvallend voetbal bij Cambuur volgens seizoen. De selectie kan je samenstellen, maar ik neem aan dat wij de meerderheid van de wedstrijden niet beter zullen zijn
nou neem maar voor 1000% aan dat we aanvallend voetbal gaan spelen. Er komt niks anders in deze trainer zijn boekje voor. Hij gaat zijn eigen voetbal opvatting niet veranderen
Citaat van: sunderland op mei 27, 2026, 23:08:04
nou neem maar voor 1000% aan dat we aanvallend voetbal gaan spelen. Er komt niks anders in deze trainer zijn boekje voor. Hij gaat zijn eigen voetbal opvatting niet veranderen
ik denk dat we er in een aantal wedstrijden niet goed aan zullen toekomen omdat de tegenstander beter is. daar zul je je ook tegen moeten wapenen, ongeacht wat je speelstijl ook mag zijn.
Citaat van: sunderland op mei 27, 2026, 23:08:04
nou neem maar voor 1000% aan dat we aanvallend voetbal gaan spelen. Er komt niks anders in deze trainer zijn boekje voor. Hij gaat zijn eigen voetbal opvatting niet veranderen
Daar ga ik ook niet vanuit en ik hoop dat het fantastisch uit pakt. Maar dit is een forum en daar mogen wij toch ook wel wat vraagtekens bij hebben? Ik weet nog te weinig van plat om er echt een mening over te hebben en hij komt prima over in het interview. Maar er zijn dagen dat ik wedstrijden van Castell?n heb gemist.
Citaat van: Eewal op mei 28, 2026, 07:22:44
ik denk dat we er in een aantal wedstrijden niet goed aan zullen toekomen omdat de tegenstander beter is. daar zul je je ook tegen moeten wapenen, ongeacht wat je speelstijl ook mag zijn.
tuurlijk kan het heus niet altijd, de intentie is iig om aanvallend voetbal te spelen.
En speelstijl is er eigenlijk niet, het is vooral proberen om vooruit met heel veel intensiteit.
Heb ook wel mijn vraagtekens of dat wel kan. NEC heeft veel kwaliteit maar op die manier wil Plat het ook