Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Heel mooi dat hij misschien blijft! Maar hebben zij het hier nu over de definitieve jaarcijfers?

Het om zegt dat hij dat er een tekort wordt verwacht voor dit seizoen? Ik ga er dan wel vanuit dat dit een operationeel tekort is.

Lore

Zou dit ook verklaren waarom de definitieve cijfers niet gepubliceerd waren? Nu is het eigen vermogen verbetert en kunnen wij publiceren? Het wachten was dus op de aandeelhoudersvergadering?

Welkome kapitaalinjectie voor SC Cambuur: club verkoopt half miljoen euro aan certificaten
Jonathan Ploeg ? Vandaag, 15:52 ? SC Cambuur
Deel dit artikel
Het Kooi Stadion heeft SC Cambuur veel gebracht, inclusief financi?le zorgen.
Het Kooi Stadion heeft SC Cambuur veel gebracht, inclusief financi?le zorgen. Foto: Dijks Media / Anne Waterlander
SC Cambuur heeft voor 550.000 euro aan certificaten verkocht aan twee verschillende partijen. Met die kapitaalinjectie verkleint de Leeuwarder club het negatief eigen vermogen.
Lees meer over
SC Cambuur
De verkoop is eind vorige week bekrachtigd op de algemene vergadering voor aandeelhouders van Cambuur.
Het grootste deel gaat naar Pieter Kooi. De Drachtster ondernemer, ook naamgever van het stadion, heeft voor 400.000 euro aan certificaten gekocht. Kooi was al houder van de meeste certificaten. Eerder kocht hij voor 1 miljoen euro aan certificaten en later breidde hij zijn portefeuille uit naar 2,7 miljoen.
Prachtig kapitaal
De andere partij is de Stichting Supportershome Cambuur, die voor 150.000 euro aan certificaten heeft gekocht. De stichting wordt gevormd door de drie grootste supportersgroepen van de Leeuwarder club (M.I.-Side, Kern van Cambuur en Cambuur Culture) en behartigt de belangen van de supporters.
?Met dat geld gaan we ons eigen vermogen versterken?, laat algemeen directeur Ard de Graaf desgevraagd weten. ?Dat zou voor elke club goed zijn om te doen en, gezien onze financi?le situatie, dus ook voor Cambuur. Certificaatverkoop is daarvoor gewoon een uitstekend middel. Een mooie ontwikkeling.?
Technisch manager Lars Lambooij (links), geflankeerd door investeerder Pieter Kooi.
Technisch manager Lars Lambooij (links), geflankeerd door investeerder Pieter Kooi. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks
Cambuur beschikte voor de recente verkoop van de certificaten over een negatief eigen vermogen van ruim 1,2 miljoen euro. Het was een van de redenen waarom de accountant die vorig jaar de jaarrekening controleerde, aanvankelijk niet zijn goedkeuring wilde geven. Hij vreesde voor de continu?teit van de club.
Dat negatieve vermogen is nu dus bijna gehalveerd. Daarmee lijken mogelijke strafmaatregelen voorlopig vermeden. Als het eigen vermogen van Cambuur tijdens dit seizoen niet met ten minste 10 procent verbeterde, zou de club een punt in mindering krijgen. Niet onoverkomelijk, wel schadelijk voor het imago.
?Deze verkoop werd vorig jaar al beklonken, maar moet dan vervolgens nog wel getoetst en goedgekeurd worden? , legt De Graaf uit. Hij voorspelt dat dit niet de laatste keer is dat Cambuur certificaten uitgeeft. ?Daar zullen we gewoon mee doorgaan, als daar animo voor is. Het is prachtig kapitaal voor de club.?
Geen zeggenschap
Cambuur begon in 2010 met de verkoop van certificaten. De club kampte destijds in grote financi?le problemen en vond zodoende een manier om kapitaal aan te trekken. Er werden zesduizend certificaten beschikbaar gesteld, ? 1000 euro per stuk. De waarde van de club werd toen op 6 miljoen euro geschat.
In de huidige situatie is Pieter Kooi met ruim 3 miljoen euro grootcertificaathouder. De tweede man is Bert van den Brink, miljonair geworden in de pluimveesector. In de zomer van 2022 kocht hij 2,5 miljoen euro aan certificaten. Daarnaast is bekend dat oud-voorzitter Ype Smid enkele honderden certificaten bezit.
Henk de Jong geflankeerd door scheidend algemeen directeur Ard de Graaf (l) en financieel directeur Harry van der Zee.
Henk de Jong geflankeerd door scheidend algemeen directeur Ard de Graaf (l) en financieel directeur Harry van der Zee. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks
Het complete register van certificaathouders van Cambuur is vanwege privacy-redenen niet openbaar. Daarom kan en wil De Graaf ook niet inhoudelijk ingaan op de recente verkoop van certificaten aan Kooi en Stichting Supportershome Cambuur. Volgens de directeur zijn er in totaal een kleine zestig certificaathouders.
Voor de duidelijkheid: certificaten zijn een soort aandelen, met een belangrijk verschil. Wie een aandeel koopt, verkrijgt daarmee behalve een economisch belang ook een stukje zeggenschap over het bedrijf in kwestie. Wie een certificaat koopt, wordt voor een stukje eigenaar, maar krijgt dus geen zeggenschap.
Al is een kanttekening op zijn plaats. In het vijfkoppige bestuur van het Stichtingsbestuur van de club zijn twee zetels gereserveerd voor certificaathouders. Die bepalen door middel van stemming wie namens hun plaatsneemt. Elk certificaat telt voor ??n stem en dus hebben grootcertificaathouders een voordeel.

Lore

Dan zou je verwachten dat het eigen vermogen na alle transfers ook weer positief zou moeten worden toch?

mark1989

Citaat van: Lore op april 20, 2026, 16:16:19
Dan zou je verwachten dat het eigen vermogen na alle transfers ook weer positief zou moeten worden toch?

Alleen Sjostrand kan in de boeken als afgeronde transfer.
Er komt nog een bonus van Milan Smit. 99% zeker.
Verder zijn er alleen nog speculaties over transfers.

Lore

Citaat van: mark1989 op april 20, 2026, 18:15:46
Alleen Sjostrand kan in de boeken als afgeronde transfer.
Er komt nog een bonus van Milan Smit. 99% zeker.
Verder zijn er alleen nog speculaties over transfers.

Dat is dus 3 miljoen. Dat zou toch het EV moeten laten stijgen? Of verwacht je een nog slechter operationeel resulataat?

PePe

Gaat Nieling komende zomer nog van club veranderen?

mark1989

Citaat van: PePe op april 20, 2026, 19:40:25
Gaat Nieling komende zomer nog van club veranderen?

Hij heeft nog een contract voor 2 jaar. Het zou mij verassen als hij deze zomer verkocht gaat worden.
Het zou mooi zijn als hij nog iets beter wordt en dan volgend seizoen verkocht worden. Maar dat zal wel afhangen van zijn eigen ontwikkeling en hoe zijn club presteert en of hij veel speelt.

Bernardo

hobbes

NRG

Helaas niet te lezen zonder account.

James

Pieter Kooi luidt de noodklok bij SC Cambuur: ?De club staat in brand en je spreekt nu met de brandweer?

Sander de Vries ? Vandaag, 17:44 ? Sport
Pieter Kooi.
Pieter Kooi. Foto: Dijks Media
SC Cambuur moet voor 15 juni een financieel herstelplan aanleveren bij de KNVB om puntenaftrek te voorkomen. Dat plan staat of valt met een garantstelling van 4,9 miljoen euro van Pieter Kooi, die op zijn beurt een harde eis stelt. ?Zonder bestuurlijke vernieuwing, in alle lagen van de club, sta ik niet garant.?

De club staat in brand en je spreekt nu met de brandweer. Was getekend, Pieter Kooi, op de vroege vrijdagochtend. De geldschieter, leningenverstrekker, naamgever van het stadion en grootcertificaathouder heeft de voorbije maanden geregeld op zijn tong gebeten om het primaire doel van SC Cambuur ? promoveren naar de eredivisie ? niet te verstoren.

Maar Kooi is er nu dus klaar mee. En niet zo?n beetje ook. Klaar met de lankmoedigheid waarop de club in zijn ogen wordt bestuurd. Klaar met het amateurisme. Klaar met het vingerwijzen. En Kooi is er klaar mee dat ze bij Cambuur w??r bij hem hebben aangeklopt voor een garantstelling.

Eentje die er niet om liegt bovendien. Kooi moet garantstaan voor 4,9 miljoen euro. Anders is het financieel herstelplan van Cambuur, dat voor 15 juni moet worden ingediend bij de KNVB, goedbeschouwd niets waard.

Voor Cambuur dreigt dan een puntenaftrek bij de start van het nieuwe seizoen in de eredivisie. ?Dat begint bij 3 punten en elke twee weken dat je je zaken niet voor elkaar hebt komen daar drie punten in mindering bij?, aldus Kooi. ?Dat gaat net zo lang door tot je ergens in augustus geen licentie meer hebt.?

Puntenaftrek
?Laten we beginnen met een paar feiten?, zegt Kooi. ?Cambuur begon het vorige seizoen met een negatief eigen vermogen van 1,2 miljoen euro. Dat wordt bij de start van dit seizoen ongeveer 6 ton negatief. Tegelijk heb ik vorig seizoen voor 2,3 miljoen euro aan certificaten gekocht. Had ik dat niet gedaan? Dan had Cambuur nu dus een negatief eigen vermogen van 2,9 miljoen euro en waren we het seizoen in de eredivisie gegarandeerd met puntenaftrek begonnen.?

Cambuur werd, na het presenteren van de donkerrode jaarcijfers in het najaar van 2025, door de KNVB op de vingers getikt. Cambuur kreeg van de bond de slechtst mogelijke score in het zogeheten financial rating systeem. ?Ik druk mezelf voorzichtig uit. Maar dan is er, lijkt me, werk aan de winkel.?

Volgens Kooi zijn alle bestuurslagen van Cambuur verantwoordelijk voor de huidige financi?le situatie. Te beginnen met het Stichtingsbestuur, zegt hij, doelend op het hoogste cluborgaan dat de raad van commissarissen (rvc) controleert. De rvc ziet op haar beurt toe op de directie.

Pieter Kooi (rechts) naast technisch manager Lars Lambooij van SC Cambuur.
Pieter Kooi (rechts) naast technisch manager Lars Lambooij van SC Cambuur. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks

In het Stichtingsbestuur zitten vijf bestuursleden. Een afgevaardigde van de gemeente, sponsoren en supporters ?n twee certificaathouders. Bert van den Brink was tot voor kort een van hen. Hij werd donderdagavond niet herkozen voor een tweede termijn.

Kooi: ?Vanuit de stichting is sinds oktober 2025, het moment waarop Cambuur wist dat er een herstelplan moest komen, geen enkele actie gekomen. Ze hebben nooit inhoudelijke vragen gesteld over een plan van aanpak. Vanuit de rvc geldt hetzelfde. En de directie (Ard de Graaf en Harry van der Zee, red.) zijn sinds oktober alleen maar aan het puinruimen geweest. Er lagen stapels facturen. Niets was goed ingeboekt.?

Maar daar is deze directie toch z?lf verantwoordelijk voor?

?Klopt. Dit is het gevolg van een stadion dat 67 miljoen euro heeft gekost. Een enorm project dat deze club en deze mensen niet konden dragen. Niet voor niets vertrekt Ard als directeur h?? Hij is op. En dus is het de taak van de rvc een opvolger te vinden. Maar er is gewoon niets gebeurd.?

Pieter Kooi in zijn kantoor in Beetsterzwaag.
Pieter Kooi in zijn kantoor in Beetsterzwaag. Foto: Oersjoch

Er is geen enkele kandidaat om De Graaf op te volgen?

?Niemand.? Cynisch: ?Knap werk van de rvc, als je vanaf januari al weet dat Ard vertrekt.?

Wat moet nu gebeuren?

?Cambuur is een veredelde amateurclub met een enorm stadion. Je hebt dus mensen nodig met niveau. In de stichting, de rvc ?n de directie. Ik wil, nee, ik eis verandering. Er moeten andere mensen komen. Dit bestuur heeft negen maanden de tijd gehad voor een herstelplan van de KNVB. Negen maanden! En vlak voor de deadline bellen ze toch Pieter Kooi weer voor een garantstelling. Nou, ik heb de brand al vier keer eerder geblust. Maar de brandweer denkt nu: werk eerst eens even aan je eigen toko, voordat je ?m weer in de fik steekt.?

De opvolger van Bert van den Brink in het Stichtingsbestuur is Arnout de Hair. Een oud-commissaris van Kooi Security. Jij bent geldschieter en leningenverstrekker, geeft gevraagd en ongevraagd allerlei adviezen op de werkvloer ?n hebt nu een goede bekende als toezichthouder bij de club. Grijpt Pieter Kooi de macht?

?Onzin. Arnout is geen stroman van Pieter Kooi. Hij is een stroman van alle certificaathouders. Arnout is donderdagavond unaniem gekozen. Bert van den Brink heeft zijn eigen certificaten (2500, red.) trouwens niet eens ingezet bij de telling.?

Bert van den Brink: ?Als Pieter Kooi de baas wil zijn, dan mag dat van mij?
Bert van den Brink, oud-Stichtingsbestuurder SC Cambuur: ?Als Pieter Kooi de baas wil zijn van Cambuur, dan mag dat van mij. Hij heeft de afgelopen jaren overal zelf bovenop gezeten. Ik werd het laatste jaar nergens meer bij betrokken. De club moet hoe dan ook herfinancieren. Cambuur lijdt grote verliezen, maar blijft lenen en certificaten verkopen. Dat is niet houdbaar. De directeur heeft het zinkende schip al verlaten. Of ik het jammer vind dat ik nu zelf weg ben? Nee, hoor. Ik vind het jammer voor de club, die ik oprecht het allerbeste toewens, dat er financieel zo?n zooitje van is gemaakt. En de gemeenschap draait er straks voor op.?

Van den Brink wist dat hij niet herkozen zou worden. Met 3400 certificaten heb jij er simpelweg meer dan hij.

?Maar 3400 certificaten is nog steeds geen meerderheid van de 7600 certificaten die in totaal door Cambuur zijn uitgegeven. Voor de benoeming van Arnout moesten dus meerdere certificaathouders hun volmacht geven. Waar het mij om gaat: Arnout brengt kwaliteit en energie in het Stichtingsbestuur. En het Stichtingsbestuur is vanaf nu mijn enige aanspreekpunt. Ik trek de kwaliteit van de andere bestuurslagen namelijk ernstig in twijfel.?

Jouw leningen en garantstellingen hebben Cambuur lui gemaakt?

?De directie is door allerlei hoepels gesprongen om het nieuwe stadion mogelijk te maken. De rvc heeft jarenlang achterover geleund. En het Stichtingsbestuur heeft op haar beurt niet toegekeken op de rvc. Ik heb Cambuur dus niet lui gemaakt, want dat waren veel mensen al voordat ik kwam. Ik had de club alleen eerder wakker moeten schudden. Harder op de trom moeten slaan. Tegelijk heb ik ze het afgelopen seizoen vier keer gewaarschuwd. ?Jongens, ga nou bezig met dat KNVB-plan?. Er is alleen niets mee gedaan.?

Hoe nu verder?

?Matt Andrews (een onderzoeker van Harvard, red.) heeft de voorbije weken een rapport gemaakt voor Cambuur, gebaseerd op vergelijking van alle Nederlandse profclubs. Hoe kan het bijvoorbeeld dat MVV meer geld voor een hoofdsponsor krijgt dan wij? Waarom hebben wij, vergeleken met andere clubs, zo?n grote technische staf? Als wij gemiddeld per fte meer commercieel omzetten dan andere clubs, waarom vergroten wij die afdeling dan niet??

?Minder emotie, maar meer feiten. Minder vingerwijzen, meer inhoudelijke discussies. Minder reageren, meer actie. D??r moeten we naartoe. Sterker, het is de enige manier om deze club te redden.?

Een zucht. ?En ja, er ligt dus dat herstelplan van de KNVB. Cambuur heeft nog een week.?

De bal ligt bij jou, Pieter.

?Cambuur moet mij overtuigen voor die garantstelling van 4,9 miljoen euro. Maar zonder bestuurlijke vernieuwing, in alle lagen van de club, sta ik niet garant. Zo lang dit bestuur, een vriendengroep zonder enkele visie of strategie, bij de club blijft kunnen ze van mij de rambam krijgen.?

Ype Smid: ?Kennelijk komt de club hier niet meer zelfstandig uit?
Ype Smid, erevoorzitter SC Cambuur: ?Het bevreemdt mij dat Bert van den Brink, de meest kritische toezichthouder van allemaal, nu als eerste aan de kant wordt geschoven. Het is duidelijk dat zelfreflectie jarenlang achterwege is gebleven bij Cambuur. Ik juich bestuurlijke verandering bij de club toe. Maar met zijn leningen heeft Pieter Kooi, net als de gemeente Leeuwarden, Cambuur mede in deze positie gebracht. Cambuur is een cashjunk van Kooi geworden. Kennelijk komt de club hier niet meer zelfstandig uit.?

Erik van der Waard: ?Veranderingen zijn noodzakelijk?
Erik van der Waard, voorzitter raad van commissarissen SC Cambuur: ?We herkennen ons als rvc niet in het beeld dat in dit artikel wordt geschetst. Wij zijn ons ervan bewust dat Cambuur zich in een fase bevindt waarin veranderingen noodzakelijk zijn.

We hebben onze rol steeds ingevuld binnen de formele governanceverhoudingen van de club. Daarbij geldt dat de rvc niet het bestuur voert en ook niet zelfstandig namens Cambuur financieringsafspraken maakt. Wij maken onze afwegingen vanuit het belang van de club, met oog op zowel de korte als de lange termijn.

Voor de rvc is ??n uitgangspunt essentieel: het bewaken van het Cambuur-DNA. Juist daarom hechten wij aan zorgvuldige governance, duidelijke rolverdeling en besluitvorming via de daarvoor aangewezen organen.

Wij waarderen de betrokkenheid en inbreng van de heer Kooi zeer. Er is de afgelopen periode veelvuldig en open contact met hem geweest. Dat contact is in onze ervaring steeds open en constructief geweest. Die lijn zetten wij graag voort.

Wanneer er verschillen van inzicht bestaan, bespreken wij die bij voorkeur rechtstreeks met elkaar en niet via de pers. Onze deur staat altijd open. We blijven ons zich inzetten voor een gezonde, toekomstbestendige club, met behoud van de identiteit die Cambuur onderscheidt.?

papier

De club is in ieder geval in staat gebleken de eigen identiteit te behouden. Ondanks de verhuizing naar een gloednieuw stadion.

Viper

Dit zijn toch vrij zorgwekkende signalen. Het amateurisme bij Cambuur was er eigenlijk altijd al, maar Kooi lijkt er behoorlijk van geschrokken te zijn. Je vraagt je af waar we zouden hebben gestaan zonder Kooi, want zelfs met hem zitten we al in de problemen. Ik hoop dat Sander de Vries dit enigszins heeft geschreven uit sensatiezucht.

Cor

Wat denk je zelf?

AL

Zeer zorgwekkend maar dit is toch geen verrassing meer?