Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Noordcambuur

Citaat van: PePe op juni 14, 2025, 11:42:29
Plotseling hebben veel DKV'ers op X ook een (negatieve) mening over het plan van Kooi. Ze vergeten echter hoeveel ze destijds zelf zijn geholpen.
klopt en al die reacties van stink boeren en jaren geleden heeft provincie en gemeente de club geholpen.
En nu nog dat de huur zo hoog is kloppen ze weer bij de gemeente aan.

Poetser

Asjeblieft zeg.. gebeurd andersom ook. Lekker belangrijk.

Arno A

Citaat van: Poetser op juni 14, 2025, 16:01:25
Asjeblieft zeg.. gebeurd andersom ook. Lekker belangrijk. _O_

In 2012 is er 11 mln schuld overgenomen door de gemeente. Verschil met dkv zij hebben al voor tientallen miljoenen spelers verkocht. Is wat makkelijker allemaal als je in de top tien eredivisie speelt.

Dit was de initiatienemer;

Het belangrijkste dat hij heeft bereikt? Jacobs vindt niet dat hij dat per se in zijn eentje heeft gedaan: "Je zult het altijd met anderen moeten doen." Maar als er ??n ding is waar hij trots op is, dan is het de reddingsoperatie van Cambuur, tien jaar geleden. "Daar ben ik zelf trots op, dat Cambuur er nog altijd is."

Reddingsplan

De gemeente dreigde de club eerst te laten vallen, maar onder andere de partij van Jacobse kwam in actie: "We hebben het initiatief genomen om met PvdA en VVD toch een reddingsplan met Cambuur te maken. Dat is gelukt, de meerderheid van de raad heeft ermee ingestemd. "

"Als je nu ziet hoe iedereen trots is en blij is waar Cambuur nu staat, is dat geweldig", zegt scheidend fractievoorzitter Gijs Jacobse. Volgens hem is het niet voor te stellen dat Leeuwarden geen betaald voetbalclub meer zou hebben. "Dat geeft weer wat ik altijd zeg: wees zuinig op hetgeen je hebt. "


Derkx R.H.

Kan de club niet vier lichtmast sponsors vinden en op die manier de 600K op jaarbasis op te halen waar het nu omgaat, wat dan weer in de selectie gestoken kan worden?

Noordcambuur

Citaat van: Derkx R.H. op juni 15, 2025, 11:24:47
Kan de club niet vier lichtmast sponsors vinden en op die manier de 600K op jaarbasis op te halen waar het nu omgaat, wat dan weer in de selectie gestoken kan worden?
ook een goed idee maar ik hoop dat onze nieuwe commerci?le man hier ook creatief mee bezig is.

Bernardo

Geldschieter Bert van den Brink waarschuwt SC Cambuur: ?Met zoveel leningen is er eigenlijk geen toekomst meer?
2025-07-14 16:34


Bert van den Brink maakt zich zorgen over de financi?n van SC Cambuur. De stichtingsbestuurder plaatst daarnaast vraagtekens bij de rol van geldschieter Pieter Kooi. ?Hij beurt zes ton per jaar aan rente. Dat kan best wat minder.?

Bert van den Brink maakt zich zorgen over de financi?n van SC Cambuur. De stichtingsbestuurder plaatst daarnaast vraagtekens bij de rol van geldschieter Pieter Kooi. ?Hij beurt zes ton per jaar aan rente. Dat kan best wat minder.?

In de zomer van 2022 verscheen Van den Brink bij Cambuur op het toneel. Hij kocht voor 2,5 miljoen aan certificaten en trad daarna toe tot het stichtingsbestuur. Daarnaast leende de Ermelose multimiljonair ? rijk geworden in het pluimvee en tegenwoordig actief in het vastgoed ? de club een miljoen.

Zijn investering moest bijdragen aan de komst van het nieuwe stadion. Begin deze maand werd het Kooi Stadion officieel geopend. In jubelstemming is Van den Brink echter niet. Hij vindt dat de club financieel een veel te grote broek heeft aangetrokken: ?Als je niet het geld hebt om een Lamborghini te kopen, moet je in een Golfje blijven rijden.?

Wat zijn uw zorgen over Cambuur?

?Er is redelijk veel uitgegeven en dat moet aangevuld worden. Pieter Kooi is een financier die de club geld leent. Alleen is het wel zo dat de financiering van meneer Kooi de club tonnen per jaar kost.?

?Ten tweede: stel dat de club met dat geleende geld voor tien miljoen aan spullen heeft gekocht. Op die tien miljoen moet je elk jaar geld afschrijven, want uiteindelijk moeten die spullen ook weer vervangen worden. Daarnaast moet je die tien miljoen zelf nog eens aflossen.?

Had de club conservatiever te werk kunnen gaan?

?Ja, ik vind dat er erg veel uitgegeven is. De rest van de club vindt dat het allemaal goed gaat. Daarin heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.?

De financiering bij Pieter Kooi kost Cambuur volgens u te veel geld?

?Geld lenen is heel makkelijk, maar het kost Cambuur wel zes procent rente. Ik denk dat Pieter Kooi tien rooitjes per week aan de club verdient. Het is allemaal afgesproken hoor, dus hij heeft er recht op. Alleen legt de rente een enorm beslag op de club.?


Hoe kijkt u naar de rol van Pieter Kooi bij Cambuur?

?Ik heb geen twijfel aan zijn goede bedoelingen. Hij heeft veel goeds voor de club gedaan. Alleen vind ik dat je als geldlener een zorgplicht hebt, zoals een bank die ook heeft. Als je er maar geld in blijft pompen, komt er geen einde aan het lenen.?

?Daarnaast heeft Pieter Kooi geen enkele functie binnen de club. Adviseur misschien, dat weet ik niet. Dat is niet erg, maar wat wel zo is, is dat wij er helemaal geen zicht op hebben.?

?Het financieringsplan van Pieter Kooi dat nu bij de gemeente ligt, moest ik als stichtingsbestuurder uit de media vernemen. Dat vond ik heel matig.?

Wordt de club t? afhankelijk van ??n man?

?Dat is heel duidelijk, en dat is ook al langer aan de gang. Afhankelijkheid is nooit goed.?

Op welke manier zou Pieter Kooi volgens u zijn zorgplicht kunnen nemen?

?Hij zou kunnen zeggen: ik neem genoegen met de helft van de rente. De gemeente zou dat trouwens ook kunnen doen. Ze pakken nu allebei zes procent. Halveer je dat, dan wordt het voor de club veel dragelijker voor de lange termijn.?

?Je hebt ook nog een acuut probleem, dat is het betalen van liggende facturen. Dat is ook heel makkelijk op te lossen: namelijk weer 1 of 2 miljoen lenen. Daar speelt Pieter een mooie rol in, maar als hij er onderhand tien miljoen in heeft zitten, beurt hij zes ton per jaar.?

Zijn er acute geldzorgen bij Cambuur?

?Waarom denk je anders dat de schuld zo is opgelopen? Vorig jaar begon het al met het btw-bonnetje van 3,2 miljoen. Het gebeurt continu, het zou mij niet verbazen als lenen nodig blijft.?

?Alleen wil je de club telkens met nieuwe leningen opzadelen? Als Pieter en de gemeente morgen zeggen: we gaan met onze rente van zes naar drie procent, dan ben je ?cht dingen aan het oplossen. Persoonlijk beur ik geen rente, helemaal niets. Wat ik gedaan heb, was voor Cambuur.?

U maakt zich grote zorgen.

?Ja. Er zijn zoveel leningen aangegaan dat je eigenlijk geen toekomst meer hebt.?

Worden uw zorgen binnen de club breder gedeeld, of voelt u zich roepende in de woestijn?

?Ik denk dat iedereen wel weet wat er aan de hand is, maar de een spreekt het uit en de ander niet. Er zijn natuurlijk ook mensen die het niets interesseert. Die zeggen: we halen er nog een speler bij. Iedereen zit er anders in, dat hoort ook bij een voetbalclub. Maar de club heeft een te grote broek aangetrokken.?

?Kijk maar eens naar de naamgeving van het stadion. Wat ik begrijp is dat die voor tien jaar vooruit is betaald. Dat geld is dus al weg, komt de komende tien jaar niet binnen. Zo zijn er wel meer dingen vooruitgeschoven. Daardoor kom je als club elke keer in de verkeerde positie.?

U zult ook weleens contact hebben met de directie. Hoe kijken Ard de Graaf en Harry van der Zee tegen uw zorgen aan?

?Ik zit in het stichtingsbestuur. Daarin zijn we met zijn vijven. Certificaathouders en afvaardigingen van sponsoren en supporters. Als stichting maken wij ons zorgen, dat weet ik zeker.?

?Met de directie heb ik op gepaste tijd wel contact, maar het is moeilijk uit te leggen. Zij zitten al in een schuitje en dat schuitje moet verder varen. Ik snap heel goed dat zij geen veld kunnen opleveren zonder doelpalen. Het stadion is grandioos, maar kan de club het betalen? Dat is waar het om gaat.?


Wat vindt u van het financieringsvoorstel van Kooi en Cambuur dat nu bij de gemeente ligt?

?Dat er medewerking moet komen vanuit de gemeente is logisch, want de club kan de lasten niet dragen.?

?Alleen wordt er nu in moeilijke oplossingen gedacht, daar geloof ik niet in. Je kunt de club helpen met minder rente. Dat kunnen Kooi en de gemeente morgen nog regelen. Het is aan hen, ze hebben een zorgplicht. Ik vind dat ze die niet hoog in acht hebben genomen, want je kunt zo uitrekenen dat de club dit niet kan betalen.?

Welke koers zou de club varen als u aan de knoppen zou zitten?

?Er is weinig meer te veranderen, dat had twee jaar geleden al gemoeten. Het geld dat beschikbaar is gesteld, is uitgegeven. Daardoor zijn de uitgangspunten nu verkeerd, dat is lastig.?

Had u ? met de kennis van nu ? destijds korter op de financi?n willen zitten?

?Jawel, ik denk dat ik iets had kunnen betekenen met mijn ervaring. Ik zit in het onroerend goed en het is best lastig om een stadion te laten bouwen als je nog nooit meer dan een schuurtje hebt neergezet. Je kunt namelijk nooit overal verstand van hebben, dat is heel lastig.?

Het verhaal gaat dat u van uw certificaten af wil.

?Nee hoor. Alleen las ik laatst in het financieringsplan dat Pieter Kooi misschien wel certificaten wilde kopen. Toen heb ik gezegd: hij mag de mijne wel.?

?Een certificaat kost duizend euro, de nominale waarde is 30 euro. Ik had alleen de nominale waarde hoeven hebben, de rest had naar de club gekund. Cambuur was er dus echt iets mee opgeschoten. Alleen wilde hij mijn certificaten niet. Prima hoor, maar als je zegt dat je de club gaat redden en vervolgens wel tien rooitjes per week aan rente in je zak stopt? Dat stuit mij tegen de borst.?

?De huidige situatie moet een keer opgelost worden. Als je dan met een plan komt om meer certificaten te verkopen, terwijl er jarenlang geen mensen zijn gekomen om certificaten, zeg ik: het moet geen luchtfietserij worden. Daarom zei ik: neem de mijne maar.?

?Ik denk dat Pieter Kooi de bui voelt hangen. Hij heeft er inmiddels iets van tien miljoen in zitten en ik begrijp dat hij van die schuld af wil, want als ik hem was zou ik me ook zorgen maken.?

Kooi is volgens u bang dat Cambuur de schuld aan hem niet kan terugbetalen?

?Als er wat gebeurt is hij alles kwijt, heel simpel. Dat is zijn eigen keuze geweest als koopman. Hij weet waar hij aan begonnen is en heeft een risico genomen.?

?Pieter Kooi is de redding geweest en daardoor staat er nu een mooi stadion. Maar op welke manier? Dat vind ik kwalijk worden. Pieter moet zijn zorgplicht nemen. En realiseren dat hij zijn lening kwijt kan raken. Hij moet niet de hele club be?nvloeden.?

Hoe ziet u uw eigen toekomst bij Cambuur?

?Ik denk heel stabiel. Cambuur heeft een geweldige stroom aan supporters en vrijwilligers. Het stadion is geweldig en het is een heel mooie club, maar het is jammer dat de toekomst financieel zo belast is.?

Reactie Ard de Graaf (SC Cambuur)
?Er is geen sprake van acute financi?le zorgen. We hebben goed zicht op onze financi?le positie en werken met vertrouwen aan het verder versterken daarvan, onder andere via herfinancieringsplannen. Alle financieringen en leningen die we zijn aangegaan ten behoeve van het stadion zijn besproken en unaniem goedgekeurd door het stichtingsbestuur. We blijven ons gezamenlijk inzetten voor een stabiele en toekomstbestendige club.?

Reactie Pieter Kooi
?Als je stichtingsbestuurder bent zoals Bert van den Brink, ben jij zelf degene die alle leningen goedkeurt. Hij weet het juiste bedrag niet eens te noemen. Zelf heeft hij ook een lening tegen zes procent in de club zitten. Volgens mij is deze man behoorlijk het pad kwijt en daar wil ik het graag bij laten

De Gast

Bedankt Bernardo.

Pijnlijk stuk. Een welles/nietes verhaal wordt het nu..

Harry L.

Citaat van: De Gast op juli 14, 2025, 17:52:36
Bedankt Bernardo.

Pijnlijk stuk. Een welles/nietes verhaal wordt het nu..
.

Zeker pijnlijk, ik ben in ieder geval met hem eens dat een club niet afhankelijk moet zijn van een persoon. En of dat nu Kooi/ Brink is maakt niet uit. Hoop in ieder geval dat hij gewoon aan Cambuur verbonden blijft (Brink)

SCC

Wat wel duidelijk is (voor mij al was, verdiep je maar eens in hoe Kooi zijn bedrijf startte en hoe hij zijn vriend en medeoprichter vervolgens een loer heeft gedraaid toen er geld verdient kon worden), is dat Kooi de media opzoekt om zelf redder en sympathieke jongen gezien te worden, maar er zelf wel beter van wil en moet worden.
Hij schenkt niets h?, hij is gewoon een investering (tegen marktconforme rentes). Zijn goed recht, hij is een gehaaide zakenman, maar hij wil wel iets te graag als die normale, met de voeten in de klei, boeren zoon gezien worden, terwijl dat natuurlijk kant nog wal raakt.

Helaas hadden ze dat bij Heerenveen al door en zagen ze af van zijn diensten.

Maar goed, zonder zijn geld, hadden we nu waarschijnlijk niet in het nieuwe stadion gespeeld. Dus over zijn geld en zakendoen kan ik niets zeggen, wel over hoe hij zich wil profileren. Alsof wij en stel na?eve snotneuzen zijn die begrijpen hoe het spelletje gespeeld wordt.

Harry L.

Citaat van: Lore op juni 13, 2025, 18:59:01
Wat een held is Pieter. Ik ben helemaal met je eens dat je niet afhankelijk moet zijn van 1 persoon. Maar hij dicht geen gaten. Hij zorgt ervoor dat er structureel geld beschikbaar komt.

Als hem dit lukt is hij een van de belangrijkste mensen voor Cambuur ooit.

Jij vind dit een gezonde situatie? Wij kennen het verhaal helemaal niet en als je de reactie van v/d Brink leest hangt de vlag er toch heel anders bij. Het riekt dan toch echt naar gaten dichten en eigen gewin?. maar helaas weten we niet alle ins en outs.

papier

Eigen gewin is natuurlijk prima dat is zakelijk. Maar de club moet het op een fatsoenlijke manier kunnen dragen, daar kan Kooi van alles van vinden maar dat besluit neemt iemand anders. Zelf ben ik blij dat het doel nog is om op termijn af te lossen, dat biedt perspectief en daarmee bouw je als club ook waarde op/ruimte in de begroting van de toekomst.

Maar als dit betekent dat het nu zo slecht is dat je van dat plan moet overstappen en dat je huurder wordt van Kooi. Dan ben je een heel end van huis. Zie Vitesse, zie Heerenveen. Onderaan de streep moet je van niemand afhankelijk zijn.

Stiens

Wanneer leert deze meneer van den Brink nou eens de vuile was binnenskamers te houden? Ongeacht wie er gelijk heeft; Spreek eens af met elkaar als volwassen kerels i.p.v. dit via de media te spelen. Die beste man is notabene miljonair, dan ben je niet onnozel lijkt mij.

Een belletje naar directie Cambuur of Pieter Kooi kost niks, en ze zijn vast allemaal bereid om gezamenlijk eens een kop koffie of desnoods biertje te nuttigen in vd Valk. Koppen even bij elkaar en tekst en uitleg geven of afspraken maken.

Maar nee, Bert speelt het (weer) via de media en zet daarmee (in)direct de club weer te kakken. Wat een verstand. Ouwe kippenvanger.

Noordcambuur

Wat een ellende bij de club weer het gaat maar door ben er soms wel eens klaar mee.
Media geniet er dat negatieve gedoe.

Altijd dat haantjes gedrag van de mannetjes.

fred

Welles nietes verhaal dus.
Over die rente heeft vd Brink wel gelijk das wel erg hoog die 6%
Aan de andere kant heeft o.a. hij als stichtingsbestuur het zelf goedgekeurd. Waarom toen niet voor een lager % gegaan ipv nu via de media?

Bernardo

Citaat van: fred op juli 14, 2025, 19:10:15
Welles nietes verhaal dus.
Over die rente heeft vd Brink wel gelijk das wel erg hoog die 6%
Aan de andere kant heeft o.a. hij als stichtingsbestuur het zelf goedgekeurd. Waarom toen niet voor een lager % gegaan ipv nu via de media?

Misschien heeft hij toen ook wel tegen gestemd? Dat het via de media word gespeeld is gewoon weer triest, ipv dat het eindelijk over voetbal gaat, gaat het weer over het stadion/financi?n.