Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Inferno-058

Waarom SC Cambuur ondanks zwarte cijfers voor een flinke financi?le uitdaging staat

SC Cambuur heeft over het seizoen 2023/24 zwarte cijfers geschreven. Richting de toekomst staat de club echter voor een behoorlijke financi?le uitdaging. De belangrijkste bevindingen over de jaarcijfers van de club in drie vragen en antwoorden.

Is het Kooi Stadion een molensteen voor Cambuur?

Uit de jaarrekening over het seizoen 2023/24 blijkt dat de schulden van Cambuur flink zijn opgelopen. De club heeft zoals bekend twaalf miljoen euro geleend om het Kooi Stadion af te bouwen. Zes miljoen bij zowel Pieter Kooi als de gemeente. Cambuur heeft daardoor 12,8 miljoen aan langlopende schulden in de boeken staan.

Directeur Ard de Graaf: ,,Het nieuwe stadion brengt nieuwe lasten met zich mee. Wij moeten er dus voor zorgen dat we meer gaan verdienen.?? Zorgt dat voor druk? ,,Natuurlijk. We moeten met name commercieel gaan groeien. De skyboxen gaan goed, maar op de hoofdtribune en in de businessclub moeten we een flinke slag slaan.??

Tegelijkertijd vindt De Graaf dat Cambuur er alles aan moet doen om de jaarlijkse lasten naar beneden te krijgen. Door de leningen bij de gemeente en Kooi zijn die uitgekomen op anderhalf miljoen per jaar.

,,Dat moeten we naar beneden zien te krijgen. Dat kan op meerdere manieren. Door extra af te lossen wanneer we een goede transfer doen, of door certificaten te verkopen.??

Is De Graaf weleens bang dat het Kooi Stadion een molensteen wordt voor de club? ,,Nee, want onder alles wat wij doen en gedaan hebben ligt een stevige basis. De plannen zijn er, de potentie is er. Aan ons om dat waar te maken.??

Waarom betaalde Cambuur vorig seizoen zo veel aan spelers?

De twaalfde plaats van het vorige seizoen was de laagste klassering in jaren voor Cambuur. Tegelijkertijd lagen de personeelskosten, waarvan spelers het leeuwendeel voor hun rekening nemen, opvallend hoog: 5,7 miljoen.

Ter vergelijking: tijdens de kampioensjaren 2019 en 2020 gaf Cambuur tussen de 3 en 3,5 miljoen uit aan personeel. Hoe kan het dat de club vorig seizoen zo slecht presteerde, terwijl er zoveel is uitgegeven?

De Graaf: ,,Het was ons eerste jaar na degradatie. Dan blijf je te maken houden met een paar dure contracten die in de eredivisie zijn afgesloten. Dat van Silvester van der Water bijvoorbeeld, dat drukte zwaar op de begroting.?? Daarnaast had Cambuur vorig seizoen met Sjors Ultee en Henk de Jong twee trainers op de loonlijst staan.

Een andere reden voor de hoge personeelskosten is dat Cambuur volgens De Graaf heeft ge?nvesteerd in uitbreiding van de kantoororganisatie. ,,We willen in ons nieuwe stadion meer gaan verdienen. Dan heb je goede mensen nodig, de club moet verkocht worden. Dan gaan de kosten voor de baten uit.??

Overigens maakte Cambuur afgelopen seizoen ruim zeven ton winst op transfers, vooral door de overgang van Alex Bangura naar Middlesbrough. De transfer van Milan Smit naar Go Ahead Eagles valt pas in het huidige boekjaar.

Is Cambuur financieel stabiel richting de toekomst?

Cambuur boekte afgelopen seizoen een kleine winst van 42 duizend euro. Het eigen vermogen groeide daardoor naar 1,8 miljoen euro.

De Graaf: ,,Wat dat betreft zijn we tevreden. De winst had groter kunnen zijn, alleen hebben we bijna twee ton moeten inleveren bij de Belastingdienst. Dit in verband met de laatste afrekening over de steunmaatregelen tijdens corona. Dat was een tegenvaller.??

Richting de toekomst wordt het cruciaal voor Cambuur om de huurlasten te drukken, zoals De Graaf al stelde. Niet in de laatste plaats omdat de leningen bij de gemeente en Kooi voor dertig jaar zijn afgesloten, terwijl daar zaken mee betaald zijn die tussentijds al aan vervanging toe zijn.

De Graaf: ,,Uiteindelijk kunnen we in ons nieuwe stadion flink gaan groeien, maar we zitten nu nog in een overgangsperiode. Dat is best spannend. Een aantal dingen gaat boven verwachting goed, zoals de kaartverkoop. Sponsoring blijft nog wat achter. Daar ligt een belangrijke klus.??

,,Ons doel is dit seizoen financieel weer rond de nul te draaien. Mocht dat niet lukken, dan kunnen we een klein verlies vanuit ons eigen vermogen opvangen.??

papier

#781
De tijd zal uitwijzen of ze de inkomsten van sponsoren te rooskleurig hebben ingeschat. In mijn ogen moeten we niet afhankelijk zijn van transfers voor zwarte cijfers.

Stiens

Het is niet zo gek dat de sponsoring nog niet zo hard groeit als gedacht. Je betaald namelijk 100% maar krijgt maar 20% van de faciliteiten als je de huidige hoofdtribune van binnen bekijkt. Daarnaast was de seizoensstart natuurlijk niet best en was het enige tijd onrustig rondom selectie/Henk. Allemaal redenen waarom (nieuwe) sponsoren denk ik iets terughoudender zijn.

papier

Citaat van: Stiens op november 15, 2024, 09:12:32
Het is niet zo gek dat de sponsoring nog niet zo hard groeit als gedacht. Je betaald namelijk 100% maar krijgt maar 20% van de faciliteiten als je de huidige hoofdtribune van binnen bekijkt. Daarnaast was de seizoensstart natuurlijk niet best en was het enige tijd onrustig rondom selectie/Henk. Allemaal redenen waarom (nieuwe) sponsoren denk ik iets terughoudender zijn.

Nu is het zeker te verklaren. M'n punt is meer of het in de toekomst wel voldoet aan de vooraf geschetste verwachtingen. In de voetballerij is het schetsen van luchtkastelen natuurlijk eerder regel dan uitzondering. Al heb ik het idee dat de in die zin conservatieve De Graaf wel bij de uitzonderingen hoort.

Bernardo

5,7 miljoen aan personeel kosten vorig seizoen, wie heeft in godsnaam die contracten afgesloten?  :X

Bankzitter

Zonder stadion had de club niet meer bestaan dus de club had ook geen andere keus dan zichzelf een molensteen om de nek te hangen.
De vraag is alleen of die te zwaar is of we juist meer graan kunnen gaan malen met onze nieuwe molensteen.

Ik denk het laatste.

Grijskijkert

Citaat van: Bernardo op november 15, 2024, 09:23:57
5,7 miljoen aan personeel kosten vorig seizoen, wie heeft in godsnaam die contracten afgesloten?  :X
Staat in het stuk, verantwoordelijk was o.a. Booij/Reijnen en de directie...

De Graaf: ,,Het was ons eerste jaar na degradatie. Dan blijf je te maken houden met een paar dure contracten die in de eredivisie zijn afgesloten. Dat van Silvester van der Water bijvoorbeeld, dat drukte zwaar op de begroting.?? Daarnaast had Cambuur vorig seizoen met Sjors Ultee en Henk de Jong twee trainers op de loonlijst staan.

Een andere reden voor de hoge personeelskosten is dat Cambuur volgens De Graaf heeft ge?nvesteerd in uitbreiding van de kantoororganisatie. ,,We willen in ons nieuwe stadion meer gaan verdienen. Dan heb je goede mensen nodig, de club moet verkocht worden. Dan gaan de kosten voor de baten uit.??
IN HENK WE TRUST!!!

fred

Als ik het zo lees heeft het aantal lege stoelen dus niks met veiligheid te maken. Er zijn gewoon niet meer sponsoren. Of neemt een sponsor meerdere stoelen af voor gasten, die nu nog niet mee mogen omdat het nog niet af is ?

Grijskijkert

Citaat van: fred op november 15, 2024, 10:50:07
Als ik het zo lees heeft het aantal lege stoelen dus niks met veiligheid te maken. Er zijn gewoon niet meer sponsoren. Of neemt een sponsor meerdere stoelen af voor gasten, die nu nog niet mee mogen omdat het nog niet af is ?
Must beter lezen, het heeft met de tijdelijke vergunning te maken, na de winterstop(vanaf januari) krijgt de club een definitieve vergunning. Tot die tijd is het stadion nog steeds een bouwplaats. Dit betekend ook dat Cambuur/sponsoren veel minder gasten kan/kunnen uitnodigen, vandaar ook de lege plekken.
IN HENK WE TRUST!!!

Galdiano

Citaat van: fred op november 15, 2024, 10:50:07
Als ik het zo lees heeft het aantal lege stoelen dus niks met veiligheid te maken. Er zijn gewoon niet meer sponsoren. Of neemt een sponsor meerdere stoelen af voor gasten, die nu nog niet mee mogen omdat het nog niet af is ?

Het heeft allemaal met elkaar te maken.
Tijdelijk beperkte vergunning, weinig parkeer faciliteiten aan het begin, nog geen voorziening in de zakenclub, ze moesten eerst naar dixies buiten het stadion. (wellicht nog steeds).
Daarnaast deels de genoemde tegenvallende sponsoring.
Je neemt nog niet een groep relaties mee naar de club, kan ik mij zo voorstellen. En alle skybox nog niet vergeven.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Noordcambuur

Er zijn nog 3 ? 4 skyboxen leeg die komen na de winterstop in de verhuur.

roepieh

Citaat van: Galdiano op november 15, 2024, 11:09:39
Het heeft allemaal met elkaar te maken.
Tijdelijk beperkte vergunning, weinig parkeer faciliteiten aan het begin, nog geen voorziening in de zakenclub, ze moesten eerst naar dixies buiten het stadion. (wellicht nog steeds).
Daarnaast deels de genoemde tegenvallende sponsoring.
Je neemt nog niet een groep relaties mee naar de club, kan ik mij zo voorstellen. En alle skybox nog niet vergeven.

Maar na de winterstop zit de west tribune echt niet ineens vol hoor. Dat zou me in elk geval enorm verbazen!

Galdiano

#792
Citaat van: roepieh op november 15, 2024, 12:09:35
Maar na de winterstop zit de west tribune echt niet ineens vol hoor. Dat zou me in elk geval enorm verbazen!

Klopt, maar van een betere bezetting als nu  is natuurlijk ook al snel sprake.

Skyboxen kosten meende ik ook 25k per jaar, en zijn alleen nog maar van gipsplaten voorzien.
Dat zijn wel de echte liefhebbers die er nu al ??n hebben. Velen zullen ook niet zo denken.
Gewone zakenclubleden willen ook wel voorzieningen en die zijn er nog niet.
Bijkomstigheid is ook nog eens de behoorlijke stijging per stoel.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Lore

Citaat van: Galdiano op november 15, 2024, 13:46:39
Klopt, maar van een betere bezetting als nu  is natuurlijk ook al snel sprake.

Skyboxen kosten meende ik ook 25k per jaar, en zijn alleen nog maar van gipsplaten voorzien.
Dat zijn wel de echte liefhebbers die er nu al ??n hebben. Velen zullen ook niet zo denken.
Gewone zakenclubleden willen ook wel voorzieningen en die zijn er nog niet.
Bijkomstigheid is ook nog eens de behoorlijke stijging per stoel.

Ik heb een offerte liggen. De skyboxen zijn 75k per jaar en nog een groter probleem: drie jaar vooraf betalen. Dat is wel fors!

Lore

De enige conclusie die ik kan trekken: grote transfers en nog belangrijker: promotie is essentieel