Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Cambuur -Dkv

Gestart door Specuveter, mei 02, 2026, 11:17:57

Vorige topic - Volgende topic

Specuveter

In de pers word nu al geopperd om deze pot zonder uit publiek te spelen.
Ik moet zeggen als je niks aan het uitvak gaat veranderen je een pittig seizoen gaat krijgen met een Ajax, Feyenoord en Utrecht supporters

Teun Seun

Citaat van: Specuveter op mei 02, 2026, 11:17:57
Ik moet zeggen als je niks aan het uitvak gaat veranderen je een pittig seizoen gaat krijgen met een Ajax, Feyenoord en Utrecht supporters

Snap ik wel, scheelt heel veel geld en ellende. In de huidige maatschappij kan het toch nooit meer normaal. Aan de andere kant is het triest om de 'normale' supporters te straffen om hun ploeg aan te moedigen buitenshuis.

Huizen

Column in de Leeuwarder Courant:

SC Cambuur schijnt een van de meest gastvrije uitvakken van Nederland te hebben. Dicht op het veld, een lage plexiglaswand zorgt voor goed zicht en er is zelfs een muur waarop supporters van bezoekende clubs hun stickers kunnen plakken.

Er is alleen ??n probleem. Het uitvak is niet veilig.

Een beetje sportieve basisschoolleerling gooit al moeiteloos spullen over het plexiglas. De boarding voor het uitvak? Over een hekje van een doorsnee volkstuin stappen is moeilijker.

Het ging dit seizoen in Leeuwarden mis tegen ADO Den Haag. Vorige week tegen Vitesse ook. Brandende fakkels werden vanuit het uitvak naar de familievakken van Cambuur gegooid. Wat volgde was het over en weer smijten van muntjes, aanstekers, bier en prullaria, begeleid door enorme vuurwerkknallen.

Vanaf de perstribune, hoog boven in het stadion, hoorde ik tientallen meters verderop kinderen angstig gillen.

Ondertussen hield een handvol stewards een groep schuimbekkende jongeren tegen bij de Noordtribune. Moet je trouwens ook maar zin in hebben, steward zijn. Voor een vrijwilligersvergoeding en een gehaktbal loop je wekelijks het risico op een paar klappen en scheldkanonnades.

Michael, een Cambuursupporter, vertelde dat hij zijn 12-jarige zoon voor de fakkels zag wegrennen. Hij zat thuis voor de tv. Zijn zoon ging met opa naar de wedstrijd. Michael voelde zich machteloos. ?Ik heb ze wel tien keer gebeld.? Gelukkig liep het goed af. Wel zat er een groot brandgat in zijn zoons jas. ?Jullie moeten jullie kapot schamen?, schreef Michael op Facebook aan de fans van Vitesse ? en daar had hij gelijk in.

De ellende in het Kooi Stadion begon beide keren bij de uitsupporters. Maar goed, de hooligans van Cambuur zijn ook geen dwarsdoorsnede van de christelijke scoutinggroep Burmania. Wust relle must belle, luidt kennelijk het credo bij de capuchonnetjes in Leeuwarden, want zowel tegen ADO als Vitesse stonden ze binnen een mum van tijd met tientallen voor het uitvak. Na afloop van de wedstrijd tegen Vitesse gooiden ze met stenen, vuurwerk en fietsen naar de politie.

Dat belooft wat als Cambuur volgend seizoen weer in de eredivisie speelt. Ik moest meteen aan de Friese derby denken. Een vol uitvak met supporters van SC Heerenveen in Leeuwarden? Doe het niet. Zet er een streep door. Net als bij andere risicoduels.

Triest en doodzonde
En ja, dat is triest. Doodzonde ook. Verreweg de meeste voetbalfans zijn immers heel normale mensen, die naar het voetbal gaan om hun club te steunen.

Maar de rotte appels, het zijn er te veel. Ze maken van stadions een veredeld oorlogsgebied. Ze zorgen dat de veiligheidsafdelingen van de clubs tekenen voor een bloedeloze 0-0, vurig hopend dat de boel niet escaleert. Ze laten hulpdiensten overuren draaien. Ze cre?ren een sfeer waarin heel normale mensen zich onveilig voelen, omdat ze elk moment een fakkel in hun nek kunnen krijgen.

Zoveel risico lopen voor een voetbalwedstrijd? Dat is het gewoon niet waard.

James

Citaat van: Specuveter op mei 02, 2026, 11:17:57

In de pers klopt maar voor de context is het wel belangrijk erbij te benoemen dat het een column betreft lees persoonlijke mening.

Teun Seun

Denk dat iedereen wel beseft dat het zo goed als klaar is met de uitsupporters. Kijk naar ajax- feyenoord, dat gaat nooit meer gebeuren dat er supporters mee afreizen.
En waarom zou je ook? Kost klauwen met geld, is maar sporadisch sfeer verhogend en dat weegt niet op tegen de ellende die het met zich mee brengt.

Mooie is dat we het zelf, met alle clubs samen, zo voor elkaar hebben gekregen.

James

Citaat van: Teun Seun op mei 02, 2026, 12:13:42
Snap ik wel, scheelt heel veel geld en ellende. In de huidige maatschappij kan het toch nooit meer normaal. Aan de andere kant is het triest om de 'normale' supporters te straffen om hun ploeg aan te moedigen buitenshuis.

Huidige maatschappij? Het is veiliger dan voorheen in de stadions alleen het vuurwerk is momenteel een groot probleem en hier zal iets op bedacht moeten worden.

Het is super dat het gastvak zo publieksvriendelijk is alleen werkt het volgens mij niet op deze manier. Het is gastvrij maar ook weer niet waardoor het onduidelijk is wat het nu precies voor een vak is. Volgens mij moet je kiezen voor een ?ouderwetse? kooi of voor een Engels uitvak door helemaal geen wanden te hebben maar alleen een scheiding door stewards. Nu heb je nog steeds een barri?re die ervoor zorgt dat je het wij tegen zij gevoel kan hebben waarbij je niet bij de ander kan komen maar wel makkelijker iets kan doen. Een geval van we houden tegen maar ook niet.

Er zullen velen vast anders over denken maar ik geloof in een gastvrij uitvak zonder wanden. Waarbij het wennen zal zijn maar als je duidelijk aangeeft waarom je dit als club doet en de uitsupporters er graag bij wil hebben en hiermee met de fanco?rdinators van de uitspelende club in gesprek gaat en de communicatie helder is er heel wat mogelijk is. Het wij tegen zij gevoel moet verdwijnen tenminste alles wat hiervoor zorgt.

James

Cambuur heeft een prachtig initiatief genomen hierin nu wordt het finetunen en doorzetten. Niet meer beperkingen maar kijken waardoor het komt en lef tonen.

Oud Cambuur

Dat jullie Sander de vries in deze column serieus nemen beetje anti sfeer maken vooraf meer is het niet

Stanley

Citaat van: Oud Cambuur op mei 02, 2026, 18:27:10
Dat jullie Sander de vries in deze column serieus nemen beetje anti sfeer maken vooraf meer is het niet
In de kern heeft hij gelijk. We hebben het gedrag van de laatste wedstrijd en den Haag nog vers in het geheugen. Bovendien ging het bij laatste confrontatie met DKV ook helemaal mis. Als de leeuwarder capuchonnetjes met jou goede fiets en stenen naar de politie smijten praat je wel anders.

Galdiano

Je kan toch op je vingers natellen dat er geen uitsupporters bij zullen zijn. Hoe kut het ook is.
Er is geen burgemeester die het aandurft in Leeuwarden als DKV.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Eewal

Citaat van: James op mei 02, 2026, 12:55:15
Huidige maatschappij? Het is veiliger dan voorheen in de stadions alleen het vuurwerk is momenteel een groot probleem en hier zal iets op bedacht moeten worden.

Het is super dat het gastvak zo publieksvriendelijk is alleen werkt het volgens mij niet op deze manier. Het is gastvrij maar ook weer niet waardoor het onduidelijk is wat het nu precies voor een vak is. Volgens mij moet je kiezen voor een ?ouderwetse? kooi of voor een Engels uitvak door helemaal geen wanden te hebben maar alleen een scheiding door stewards. Nu heb je nog steeds een barri?re die ervoor zorgt dat je het wij tegen zij gevoel kan hebben waarbij je niet bij de ander kan komen maar wel makkelijker iets kan doen. Een geval van we houden tegen maar ook niet.

Er zullen velen vast anders over denken maar ik geloof in een gastvrij uitvak zonder wanden. Waarbij het wennen zal zijn maar als je duidelijk aangeeft waarom je dit als club doet en de uitsupporters er graag bij wil hebben en hiermee met de fanco?rdinators van de uitspelende club in gesprek gaat en de communicatie helder is er heel wat mogelijk is. Het wij tegen zij gevoel moet verdwijnen tenminste alles wat hiervoor zorgt.
ik zie de top oss nog voor hun leven rennen en van de tribune springen in de tijd zonder wanden. Cambuur sulletjes rammen zelfs hun eigen supporters in elkaar zonder reden, dus zonder wanden zal 'm niet worden.

James

Ja klopt maar was wel een andere tijd. In de stadions is het veel veiliger geworden. Dat is denk ik ook de reden dat er meer vrouwen en kinderen komen. Iedereen en dan vooral kinderen moeten veilig naar het stadion kunnen en daarin is al heel veel verbeterd.

Ik denk ook dat zolang je steeds hetzelfde blijft doen de uitkomst hetzelfde zal blijven. Een biertje erbij vind ik lekker en is een belangrijke bron van inkomsten maar je moet je afvragen of je dan ?berhaupt de veiligheid kan garanderen. Een paar wedstrijden geleden zie ik iemand die naar beneden wordt begeleid en weet ik veel wat ie allemaal heeft gehad en dan wordt opgevangen door hem in een rolstoel te zetten. Op dat moment zorg verlenen uiteraard terecht maar later die week de mededeling geven dat dit in het stadion niet wordt geaccepteerd icm een stadionverbod lijkt mij ook logisch.

Hoeveel er nu wordt gezopen en gesnoven daar valt aan de achterkant niets meer aan te doen en kun je niet meer overlaten aan beveiligers en stewards. Ja en dan is iedere wedstrijd een potenti?le tijdbom die zo nu en dan zal ontploffen.

rudie

Zit op Zuid naast het uitvak. Gebaseerd op de invloed die de grote hoeveelheid Vitesse stewards hadden op het gedrag van hun mensen (lees: stonden veelal met armen over elkaar toe te kijken), zeg ik: laat die wand aub staan ipv een afscheiding door enkel stewards.....

okkele

wat mij betreft een afgesloten plexiglas bak met weinig zicht.
het enige wat ze bereikt hebben is financiele ellende voor een club en een oefenwedstrijd die niet meer door kan gaan waardoor een cambuur-staflid met extra (moeilijk) werk zit.
helaas zijn de veroorzakers achterbuurt tokkies die je nu bij iedere club hebt, ook bij ons.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

justremco

Citaat van: okkele op mei 03, 2026, 11:54:13
wat mij betreft een afgesloten plexiglas bak met weinig zicht.
het enige wat ze bereikt hebben is financiele ellende voor een club en een oefenwedstrijd die niet meer door kan gaan waardoor een cambuur-staflid met extra (moeilijk) werk zit.
helaas zijn de veroorzakers achterbuurt tokkies die je nu bij iedere club hebt, ook bij ons.

Over welke oefenwedstrijd gaat dit?