Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

nieuwe spelers

Gestart door sunderland, mei 21, 2013, 21:36:01

Vorige topic - Volgende topic

Inferno-058

De club heeft het seizoen opgegeven lijkt het en dat na 4 (!) wedstrijden.

Proppie

SC Cambuur is direct al tonnen kwijt van recordverkoop Milan Smit. Hoe zit dat?

Reon Boeringa ? Vandaag, 18:40 ? Sport
Milan Smit in actie namens Cambuur.
Milan Smit in actie namens Cambuur. Foto: Henk Jan Dijks
Nog nooit verdiende SC Cambuur zoveel geld aan een speler als aan Milan Smit, die vorige week aan Go Ahead Eagles werd verkocht. Alleen moet de club een flink deel van de opbrengst direct al afstaan. Waarom precies?

Go Ahead betaalt minimaal 850 duizend euro voor Smit. Het bedrag kan oplopen tot ruim boven het miljoen, afhankelijk van de hoeveelheid wedstrijden die de spits speelt en of zijn nieuwe club zich handhaaft. Ook krijgt Cambuur twintig procent van een toekomstige transfersom.

Hoe hoog het bedrag uiteindelijk ook komt te liggen: Smit is sowieso de duurste Cambuurspeler aller tijden. Een mijlpaal dus voor de club, maar ook andere partijen spinnen garen bij de recordtransfer. Namelijk de leden van het spelersfonds van Cambuur, de Heeren van Cammingha.

Wat is een spelersfonds?

Een spelersfonds is een groep investeerders die geld beschikbaar stelt aan een club. De club gebruikt dit geld vervolgens om haar selectie te versterken. In ruil voor dat geld krijgen investeerders een percentage van toekomstige transferopbrengsten.

Wat voor afspraken heeft Cambuur gemaakt met het spelersfonds?

Cambuur heeft het spelersfonds in 2019 in het leven geroepen. Daar zijn toen circa dertig investeerders ingestapt, veelal supporters en sponsoren van de club.

Deelname aan het spelersfonds kostte 25.000 euro. Sommige investeerders hebben het dubbele daarvan ingelegd. Directeur Ard de Graaf: ,,Uiteindelijk hebben we met het fonds ruim ??n miljoen opgehaald.??

In ruil voor hun inleg krijgen investeerders 25 procent van de transferopbrengsten van Cambuur. In het geval van Smit gaat het dus sowieso om ruim twee ton.

Algemeen directeur Ard de Graaf.
Algemeen directeur Ard de Graaf. Foto: ANP/Gerrit van Keulen

De winsten voor de Heeren van Cammingha zijn overigens niet oneindig. Zodra Cambuur in totaal anderhalf miljoen aan het spelersfonds heeft afgedragen, vervallen de afspraken. De afspraken vervallen ook wanneer dit bedrag in 2034 nog niet is bereikt.

Waarom heeft Cambuur dit spelersfonds in het leven geroepen?

Cambuur had in 2019 de ambitie om te promoveren, maar niet de financi?le middelen om een selectie voor de eerstedivisietop samen te stellen. Een kapitaalinjectie was daarom welkom.

De verwachting toen was dat de club in 2021 of 2022 naar het nieuwe stadion zou verhuizen. Het ideale plaatje was dat Cambuur tijdens de verhuizing in de eredivisie zou spelen. Het spelersfonds moest dus een vliegwiel richting promotie ?n het nieuwe stadion zijn.

Die opzet slaagde enerzijds glansrijk, want mede dankzij het geld uit het spelersfonds promoveerde het versterkte Cambuur in 2021 naar de eredivisie. Alleen liep het met het stadion veel minder voorspoedig. Dat nam Cambuur pas deze zomer in gebruik, ruim een jaar nadat de club weer uit de eredivisie gedegradeerd was.

De Graaf: ,,Sportief heeft het fonds fantastisch gewerkt. De timing en afstemming met het stadion die we voor ogen hadden, is helaas in het water gevallen.??

Hoeveel geld heeft Cambuur al afgedragen aan het spelersfonds?

Sinds de oprichting van het spelersfonds heeft Cambuur drie grote uitgaande transfers gedaan. Nigel Robertha werd in 2019 voor circa zes ton aan Levski Sofia verkocht, in 2023 bracht de transfer van Alex Bangura naar Middlesbrough 670 duizend euro op en vorige week vertrok Milan Smit dus naar Go Ahead.

Alex Bangura in het shirt van SC Cambuur.
Alex Bangura in het shirt van SC Cambuur. Foto: ANP

Van de ongeveer twee miljoen die deze drie spelers in het laatje hebben gebracht, is dus vijf ton richting de Heeren van Cammingha gevloeid. Met andere woorden: de investeerders hebben hun oorspronkelijke investering van ruim een miljoen euro nog niet terugverdiend.

Is het eigenlijk wenselijk, een spelersfonds?

Gezien de eerste plaatsen in 2020 en 2021 heeft het spelersfonds Cambuur geen windeieren gelegd. Een keerzijde is er ook. Namelijk dat de club voor een langere periode een fors aandeel moet afstaan wanneer er een speler wordt verkocht.

Dat terwijl er bij een transfer doorgaans ook andere partijen mee-eten van een deal. De daadwerkelijke opbrengst voor Cambuur ligt daardoor meestal veel lager dan de feitelijke transferovereenkomst.

Een voorbeeld uit de praktijk. Van de 670 duizend euro die Cambuur vorig jaar verdiende aan Bangura, bleef na afdrachten aan de speler, zaakwaarnemer en tussenpersonen 535 duizend euro over. Daar moest vervolgens nog de afdracht aan het spelersfonds af, waardoor Cambuur onderaan de streep netto slechts vier ton overhield.

Aan een spelersfonds kleven dus voor- en nadelen. Op korte termijn kan het een club sportieve voorspoed brengen, maar op lange termijn kunnen de afspraken een rem zijn op doorontwikkeling. Dat risico heeft Cambuur overigens behoorlijk ingedamd, doordat de maximale afdracht aan het spelersfonds anderhalf miljoen bedraagt, slechts een half miljoen meer dan de oorspronkelijke inleg.

Directeur De Graaf: ,,Rond 2009 heeft de club ook een spelersfonds gehad, daar zat een dergelijk plafond niet in. Dan kan zo?n fonds inderdaad een molensteen om je nek worden. Daarom hebben we in 2019 andere afspraken gemaakt. Op deze manier, met een maximum bedrag, is het in onze ogen voor beide partijen een positieve deal geworden.??

Proppie


Mike SCC

Allemaal leuk en aardig maar hoe kom je dan tot een spelersbudget van 2.5 miljoen euro en kun je amper directe versterkingen halen.

YellowBlue

Citaat van: sunderland op september 02, 2024, 18:47:28
je bent zeker niet de enige.

+1.
Smit en vd Water moest je wel opstellen want:in de etalage. Beoogde centrale duo heeft nog (amper) samen gespeeld. Souren wat ect een prima voetballer is heeft aanpassingsproblemen. De Leeuw die eerst op 10 stond. Nieuwe keeper. Heeft gewoon allemaal tijd nodig.

NRG


Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Leovardiascc

Met het vertrek van Silvester van der Water naar RKC Waalwijk zit het erop voor vandaag. Bij SC Cambuur verwachten ze vanavond geen in- en uitgaande transfers meer. Op een later moment zal een vervanger worden aangetrokken. Bij voorkeur een linksbenige, creatieve buitenspeler.

Aldus Jonathan Ploeg op X :zucht

Gasgeve

Realisme is hier echt ver te zoeken. We halen niet zomaar even een erkend doelpuntenmaker of flitsende buitenspeler op die er vorig seizoen ergens 15 heeft ingelegd. We spelen KKD, zijn vorig jaar 13e geworden.

zeewolde

Ofwel in oktober een nieuwe speler die opgetraind moet worden tot december voor hij kan spelen.

En op linksback hebben we 2 kneuzen staan tot minimaal de winterstop.

Bernardo

Citaat van: Gasgeve op september 02, 2024, 21:15:35
Realisme is hier echt ver te zoeken. We halen niet zomaar even een erkend doelpuntenmaker of flitsende buitenspeler op die er vorig seizoen ergens 15 heeft ingelegd. We spelen KKD, zijn vorig jaar 13e geworden.

En dit jaar komen we niet veel hoger..]

Inferno-058

Citaat van: Gasgeve op september 02, 2024, 21:15:35
Realisme is hier echt ver te zoeken. We halen niet zomaar even een erkend doelpuntenmaker of flitsende buitenspeler op die er vorig seizoen ergens 15 heeft ingelegd. We spelen KKD, zijn vorig jaar 13e geworden.
Ik denk dat dit seizoen nog slechter wordt dan afgelopen seizoen

V-man

tut,tut,tut,tut kom op mensen. we halen de play offs hoor!

Gasgeve

Citaat van: Bernardo op september 02, 2024, 21:16:57
En dit jaar komen we niet veel hoger..]
Lag het dus toch niet aan Ultee allemaal..

NRG

Als dit is dit het is is dit het en we zullen het wel zien.. Even rustig ademhalen..