Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

gerechtelijke stappen / suggesties / tips.

Gestart door okkele, april 25, 2020, 12:10:52

Vorige topic - Volgende topic

Lore

#46
Citaat van: Collingwood op april 26, 2020, 11:54:21
Oprecht benieuwd: waarom denk jij dat het onderscheid dat de KNVB maakt tussen wel plaatsing voor Europees voetbal op basis van sportiviteit en niet promoveren/degraderen op basis van sportiviteit geen willekeurig onderscheid is? Ik heb de KNVB geen enkel steekhoudende reden horen geven op basis waarvan dat onderscheid zou moeten worden gemaakt.

Of haal ik termen door elkaar en is 'willekeur' hier niet op van toepassing? Zelfs als dat zo is vraag ik me af of het juridisch toegestaan is voor een vereniging om te discrimineren tussen haar leden, want zonder goede reden is het onderscheid gewoon een vorm van discriminatie. Maar ik ben zelf geen advocaat, dus geen idee of dit ook klopt.

Ik denk dat de knvb gaat aanvoeren dat er juist geen onderscheid wordt gemaakt. Onderin en bovenin precies hetzelfde. De competitie is nietig verklaart, daarom is Ajax ook geen kampioen. Maar om de Europese plaatsen toch te bepalen is gekozen om de richtlijn van de uefa te volgen.

En die beslissing ben ik het niet mee eens, maar ik kan hem wel volgen. Het is de procedure daarna die de frustratie nog groter maakt. Geen compensatie (dat zou dan vanuit solidariteit van andere clubs moeten komen, nou vergeet dat maar), een belachelijke stemming en die dan ook nog naast je neerleggen.

Ik denk dat wij juridisch weinig kans maken, Utrecht daarentegen lijkt mij wel een stevige zaak te hebben.

Wat mij trouwens wel bezig houdt is dat Gudde heeft aangegeven bij een 80/20 verhouding wel naar de clubs zou hebben geluisterd. Dat betekent dus dat dan de competitie niet ongeldig was verklaard. Daarmee opent hij de discussie over of dat redelijk is. Zeker gezien hoe zij met blanco stemmen zijn omgegaan.

Collingwood

#47
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 14:06:33
Ik denk dat de knvb gaat aanvoeren dat er juist geen onderscheid wordt gemaakt. Onderin en bovenin precies hetzelfde. De competitie is nietig verklaart, daarom is Ajax ook geen kampioen. Maar om de Europese plaatsen toch te bepalen is gekozen om de richtlijn van de uefa te volgen.

En die beslissing ben ik het niet mee eens, maar ik kan hem wel volgen. Het is de procedure daarna die de frustratie nog groter maakt. Geen compensatie (dat zou dan vanuit solidariteit van andere clubs moeten komen, nou vergeet dat maar), een belachelijke stemming en die dan ook nog naast je neerleggen.

Ik denk dat wij juridisch weinig kans maken, Utrecht daarentegen lijkt mij wel een stevige zaak te hebben.

Wat mij trouwens wel bezig houdt is dat Gudde heeft aangegeven bij een 80/20 verhouding wel naar de clubs zou hebben geluisterd. Dat betekent dus dat dan de competitie niet ongeldig was verklaard. Daarmee opent hij de discussie over of dat redelijk is. Zeker gezien hoe zij met blanco stemmen zijn omgegaan.

Dat kunnen ze wel aanvoeren, maar is (in mijn ogen) toch echt niet de realiteit. Het seizoen is níét (volledig) nietig verklaard, want je kunt op basis van een nietig verklaarde competitie geen ploegen Europa in sturen. Dat had dan op basis van vorig seizoen gemoeten, of op basis van de coëfficiëntenlijst (wie heeft in pak hem beet de laatste drie jaar de meeste Europese punten voor Nederland gepakt). Hier laat de UEFA-richtlijn ook ruimte voor op basis van alles wat ik heb gelezen. De enige harde criteria die de KNVB van de UEFA moet hanteren zijn die van 'objectiviteit, transparantie en niet-discrimineren', waarbij slechts het dringende advies werd gegeven om de huidige ranglijst te hanteren.

Heb er verder eerder dit over gezegd:

CiteerDoor overmacht is zowel de ere- als eerste divisie na het spelen van slechts ongeveer 75% van de wedstrijden afgelopen. De vraag die voorligt is of je op basis hiervan clubs (zowel positief als negatief) kunt afrekenen op hun sportieve prestaties. De KNVB moet hier een redelijke en billijke beslissing over nemen.

Wat volgens mij sowieso onder 'redelijk en billijk' valt is dat je één lijn trekt en de ene club niet anders behandelt dan de andere zonder goede reden. De KNVB kiest hier niet voor. De bovenste clubs in de eredivisie worden wél op hun sportieve prestaties afgerekend en krijgen op basis daarvan wel of niet een Europees ticket toegewezen. Clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie worden níét op hun sportieve prestaties afgerekend: voor hen wordt het afgelopen seizoen nietig verklaard en ze mogen na de zomer overnieuw beginnen. Geen promotie en degradatie dus.

Dit besluit is in eerste opzicht vreemd. Je trekt niet één lijn en behandelt clubs wel degelijk verschillend. Met als bizarre consequentie bijvoorbeeld dat Ajax op basis van doelsaldo de groepsfase van de Champions League in gaat en Cambuur op basis van 11 punten voorsprong op de concurrentie niet promoveert, terwijl beide clubs slechts 75% van de competitie hebben gespeeld. De KNVB moet dus heel goed uitleggen waarom dit onderscheid tussen clubs wordt gemaakt en niet willekeurig is.

De eerste verdedigingslinie van de KNVB is de richtlijn die door de UEFA is uitgevaardigd. De Europese bond heeft gezegd dat nationale bonden zich bij verdeling van de Europese tickets zouden moeten baseren op de stand zoals die na 75% van de wedstrijden is, en dat ze zelf maar moeten weten hoe ze de promotie-/degradatieregeling aanpakken. De KNVB is door de UEFA dus 'gedwongen' om ondanks het niet uitspelen van de competitie Europese tickets uit te delen.

Zelfs als de UEFA-richtlijn inderdaad een keiharde eis is (wat ik op basis van wat ik heb gelezen betwijfel), dan is dat op zichzelf nog geen reden om de rest van de clubs anders te behandelen. Sterker nog, vanuit het oogpunt van 'redelijkheid en billijkheid' zou je zelfs kunnen zeggen dat de UEFA de KNVB hiermee 'dwingt' om de lijn voor plaatsing voor Europees voetbal door te trekken naar de rest van de competities en dus ook clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie af te rekenen op sportieve prestaties na het spelen van slechts 75% van de wedstrijden. Waarom doet de KNVB dit niet? Welke goede reden kan zij aanvoeren om de rechter te overtuigen dat het hier niet gaat om een willekeurige beslissing?

Dan komen we bij de tweede verdedigingslinie van de KNVB: de raadpleging gehouden onder de BVO's. Op het allerlaatste moment stuurt de KNVB een brief naar de clubs waarin wordt gevraagd een standpunt in te nemen over wel of geen degradatie en promotie van andere clubs. Het wil langs deze wijze het draagvlak peilen voor verschillende oplossingen. Door het late tijdstip van versturen hebben clubs amper tijd om aan meningsvorming te doen. Sommige clubs vinden bovendien dat niet zij maar de KNVB moet beslissen over het lot van andere clubs. Om die twee redenen onthouden 9 clubs zich van stemming. 16 zijn voor promotie/degradatie, 9 tegen.

Volgens een bizarre redenering concludeert de KNVB hieruit dat er géén meerderheid is voor promotie/degradatie. De 9 clubs die niet hebben gestemd kunnen immers even goed bij de tegen-stemmers horen, zo zegt Eric Gudde van de KNVB bij de NOS. Er zijn dus volgens hem 18 clubs níét voor promotie/degradatie. Ik noem deze redenering bizar omdat je volgens exact dezelfde logica kunt zeggen dat 25 clubs niet tégen promotie/degradatie zijn.

Het is bovendien zeer dubieus om niet-stemmers toch in de telling mee te nemen. Dit is normaal gesproken binnen organisaties not done. Ook zijn clubs die geen stem hebben uitgebracht niet gekend in het voornemen van de KNVB om hun stem toch mee te laten wegen voor het peilen van het draagvlak voor deze of gene oplossing. Dit is duidelijk aangegeven door algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV bij het Eindhovens Dagblad. Clubs die hebben besloten niet te stemmen konden dus onmogelijk weten wat voor consequentie deze actie zou hebben: het is niet gebruikelijk niet-stemmen mee te tellen en de KNVB heeft niet verteld dit tóch te doen.

Ik weet dat de peiling onder de clubs slechts raadgevend en niet bindend was. Toch denk ik dat je hier wat mee kunt. Immers, de peiling onder de clubs is het belangrijkste argument van de KNVB voor het maken van onderscheid tussen de ene groep clubs (die zich wel of niet kwalificeren voor Europees voetbal) en de andere (die wel of niet promoveren/degraderen). Als dit argument van tafel wordt geveegd - wat niet anders kan lijkt me ; het is een bizarre redenering die ook nog door list en bedrog tot stand is gekomen - is dat onderscheid totaal willekeurig en is het besluit van de KNVB absoluut niet 'redelijk en billijk'.

Ik ben me er van bewust dat ik niet objectief ben, dus kan natuurlijk best zijn dat ik iets over het hoofd zie. Correct me if I'm wrong!
Kalmte alleen kan u redden.


poelie-lwd

Iedereen heeft recht op mijn mening.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Ik denk dat Cambuur zich helemaal op de optie met 20 clubs moet richten. Deze werd als één van de drie opties genoemd, maar deze was zogenaamd niet haalbaar, maar waarom dan wel noemen, zou dat ook een truc voor een rechtzaak zijn. Kon je daar eigenlijk uberhaupt nog op stemmen? Er was een bericht volgens mij dat de burgemeesters dit niet wilden, of heb ik dat verkeerd?

Eigenlijk is het een keuze tussen twee opties:
18 clubs in de Ere en 20 in de 1ste
of 20 clubs in de Ere en 18 in de 1ste.

Zo op het eerste gezicht lood om oud ijzer, omdat je precies evenveel wedstrijden hebt. Er zijn natuurlijk grote verschillen:
* in de eredivisie zullen meer politie- en veiligheidsmaatregelen nodig zijn per wedstrijd
* de eredivisieclubs hebben (normaal gesproken) meer wedstrijden in Europa en de beker, waardoor de kalender voller is

Maar mijn grote vraag is of dit wel goed en correct is onderzocht. Wanneer dit niet is gebeurd zou Cambuur daar dan niet iets mee kunnen doen? Dan heeft de KNVB zijn werk niet open, correct of zorgvuldig gedaan.


Henk, held, bedankt

Huzummer

Ja, als aannemelijk kan worden gemaakt dat 20 clubs kan dan lukt het.
Men is doodsbenauwd voor ADO

okkele

straks in de reguliere studio sport....
skypen met de cambuur-directie.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

Grijskijkert

#53
https://www.vi.nl/pro/de-financiele-gevolgen-voor-cambuur-nu-wordt-komend-seizoen-een-serieus-probleem

Twee dagen na de memorabele videocall van de KNVB en de uitkomst dat er dit seizoen géén clubs promoveren of degraderen, is de rust in Leeuwarden nog altijd niet teruggekeerd. Het verhaal van negenhonderd steunbetuigingen, miljoenen euro's schade én maar één nietszeggend appje uit Zeist. 'We zijn nog altijd buitengewoon onthutst.'

Negenhonderd. Zijn kinderen hebben het zondagochtend nageteld. Negenhonderd berichten ontving Cambuur-directeur Ard de Graaf na die ene uitspraak, vrijdagmiddag. 'Collega's, mensen uit de voetballerij, media en mensen die ik helemaal niet ken. Het waren meer berichten dan toen we met Cambuur promoveerden naar de Eredivisie. Dat geeft wel aan dat er iets niet klopt.'

De Graaf doelt op het verdict van de KNVB op vrijdag. Dit jaar zal er geen club promoveren of degraderen. Elf punten voorsprong op nummer drie FC Volendam en nog maar negen wedstrijden te spelen. Hypercube berekende dat de club met 99,5 procent zekerheid zou promoveren. Maar het bestuur betaald voetbal oordeelde anders.

Noord-Nederland voelt zich behoorlijk in de maling genomen. Iedereen wil knokken voor de club, we kunnen niet lijdzaam toekijken.
Twee dagen later zit Leeuwarden vol vragen. Waarom koos het bestuur betaald voetbal ervoor bij de verdeling van de Europese tickets wél naar de ranglijst te kijken en bij promotie/degradatie niet? Waarom werd er getoetst onder de leden? En waarom werden de blanco stemmen uitgelegd als een stem tegen promotie/degradatie?

'Je probeert het een beetje te laten bezinken, maar tot op heden lukt dat maar matig. We zijn nog altijd buitengewoon onthutst', aldus De Graaf. 'We hebben nog steeds geen aanknopingspunten gevonden voor wat er vrijdag is gebeurd. Je hebt tijd nodig om de film terug te draaien. Maar ik denk dat we vooral vragen houden.'

In voetballand gaan verschillende complottheorieën. Heeft ADO Den Haag stemmen geronseld bij andere clubs? Was het bestuur betaald voetbal bang voor de Haagse advocaat of misschien zelfs wel voor hooligans?


Inmiddels lijkt het wel duidelijk dat er op donderdag iets is gebeurd op de burelen in Zeist. Tijdens een projectmeeting van het bestuur betaald voetbal die donderdagmiddag, werd nog een rondgang gedaan. Het merendeel van de aanwezigen was voor promotie/degradatie. Een dag later kwam Eric Gudde met een ander verdict.

De Graaf en Cambuur kennen de verhalen ook. Het voetbalwereldje is niet zo groot. Ze verzamelen informatie en laten zich voorlichten door experts. Inmiddels hebben tientallen zo niet honderd advocaten en juristen zich gemeld. Ze willen de club bijstaan, desnoods gratis. 'Leeuwarden is een enorme voetbalstad', zegt De Graaf. 'Noord-Nederland voelt zich behoorlijk in de maling genomen. Iedereen wil knokken voor de club, we kunnen niet lijdzaam toekijken.'

Stadion
De komende dagen wordt duidelijk of de Leeuwarders naar de rechter stappen. Wij denken van wel. Zeker als je de schade die de club lijdt in ogenschouw neemt. Aan de voorkant gaat het om een titel én Eredivisie-voetbal. Maar de pijn zit dieper. Vooral financieel.

We bellen financieel directeur Gerald van den Belt. Hij heeft de tijd genomen inzichtelijk te maken hoe hard Cambuur wordt geraakt door deze beslissing. En dat is flink. Cambuur stond in de winterstop al een straatlengte voor op de concurrentie en besloot door te pakken richting de Eredivisie. Er werd gewerkt aan een Eredivisie-waardige selectie én er werd een voorschot genomen op het nieuwe stadion, dat in aanbouw is.

'Als je een straatlengte voorstaat en je weet dat de eerste twee clubs promoveren, dan kijk je verder dan alleen naar dit seizoen', aldus Van den Belt. 'In de winterstop hebben wij stappen gezet en later hebben we ook opties in contracten gelicht met het oog op Eredivisie-voetbal. Nu wordt komend seizoen een serieus probleem.'

Wij worden door dit alles financieel hard geraakt, de financiële gevolgen zijn enorm.
Van den Belt rekent voor dat Cambuur er ongeveer anderhalf miljoen euro bij inschiet nu de promotie hen is ontnomen. En dan is er nog dat nieuwe stadion. 'Deze zomer wilden we de eerste skyboxen voor het nieuwe stadion gaan verkopen. Dat was een momentum geweest, terug in de Eredivisie. Aangezien wij een groot deel van het stadion zelf financieren was dat geld meer dan welkom. Als laatste heb je nog te maken met de marktwaarde van onze spelers. Een Eredivisie-speler is gewoon meer waard dan een Eerste Divisie-speler. Wij worden door dit alles financieel hard geraakt, de financiële gevolgen zijn enorm.'

BBC
Vanuit Zeist bleef het vooralsnog angstvallig stil. Op vrijdag toen Cambuur werd overvallen door het nieuws dat promotie er niet in zit, maar ook daarna. Pas nadat De Graafschap in de media liet optekenen dat het toch wel erg schandalig was dat geen bestuurder contact opnam na het slechte nieuws, ging ook de telefoon in Leeuwarden. KNVB-voorzitter Just Spee belde, Gudde stuurde een appje. Zijn boodschap: 'We bellen wel een keer als het wat allemaal bezonken is.'

Communiceren met de eigen clubs was lastig. Wel liet Spee tegenover de BBC weten dat Liverpool wat hem betreft geen Ajax-scenario hoefde te vrezen. 'In ons geval was het niet gepast een kampioen aan te wijzen, maar dit geval is anders', wijzend naar de enorme voorsprong van The Reds. 'Liverpool staat zo ver voor, dat ik het zou begrijpen als er een andere keuze wordt gemaakt dan bij ons.' Een opmerking die hij niet uit kon leggen toen de Cambuur-directie, met elf punten voorsprong op FC Volendam, vroeg hoe dit dan met de Eerste Divisie zat.

Henk de Jong over zijn interview op de BBC: 'Ik heb nog gezegd dat ik een beetje steenkolen-Engels sprak, maar het was volgens hen beter dan dat van Louis van Gaal.'

Henk de Jong over zijn interview op de BBC: 'Ik heb nog gezegd dat ik een beetje steenkolen-Engels sprak, maar het was volgens hen beter dan dat van Louis van Gaal.'
De BBC zit overigens goed in het Eredivisie-dossier. Op zondagochtend belden we met Cambuur-trainer Henk de Jong. Een dag eerder had hij een voorgesprek gehad met de Engelse publieke omroep. 'Vanmiddag om 15.00 uur ga ik de uitzending in', aldus de Fries. 'Ik heb nog gezegd dat ik een beetje steenkolen-Engels sprak, maar het was volgens hen beter dan dat van Louis van Gaal.'

De trainer ging met zijn emotionele betoog van vrijdag de wereld over. 'Engelse kranten, Bild. Iedereen had het erover. Prima', aldus De Jong. 'Het is goed dat iedereen meekrijgt wat er hier gebeurt. Ik ga er met gestrekt been in. Hoe kan je aan de bovenkant van de competitie je besluit nemen op basis van faire regels en onderin niet? Ik denk dat de UEFA een groot probleem krijgt nu. Wij als Cambuur hebben geen diepe zakken, maar clubs in andere competities wel. Als de competitie in Engeland niet wordt uitgespeeld en Leeds United gebeurt hetzelfde als Cambuur, dan zullen ze blijven procederen. Let maar op.'

Het is goed dat iedereen meekrijgt wat er hier gebeurt. Ik ga er met gestrekt been in.
De Jong voelt de pijn van Leeuwarden. Van de club, de hondstrouwe fans én zijn spelers. 'Het is zo ontzettend oneerlijk. We hadden een plan, een missie. Maar nu hebben twee bestuurders in Zeist besloten dat het allemaal voor niks is geweest. Er zijn veel ergere dingen in de wereld, dat weet ik ook wel. Maar dit gaat ook om mensen. Er zitten jongens in onze kleedkamer die nu vijftienhonderd euro per maand verdienen. Of nog minder. Die zouden in de Eredivisie naar drieduizend euro gaan. Dan ga je van minimumloon naar een mooi salaris. Daar hoor ik niemand over. Ook lopen ze hun kampioenspremie mis.'

De trainer spreekt van een aangeslagen selectie. Een jaar lang stond Cambuur bovenaan. Nu wordt het volgend jaar toch weer Telstar-uit en geen Feyenoord of Ajax. 'Dit kan gewoon niet. We moeten vechten, met z'n allen. Er klopt gewoon niks van. Wat mij betreft hadden RKC Waalwijk en ADO Den Haag er ook in kunnen blijven. Gewoon met twintig clubs doorgaan. Dan hadden we maar een jaar geen bekertoernooi gespeeld. Dit is allemaal in de achterkamertjes beslist. Dan kan gewoon niet. Iemand als Gudde kan niet overeind blijven, dat gaat niet. De onderste steen moet boven.'
IN HENK WE TRUST!!!

Lore

Citaat van: Collingwood op april 26, 2020, 17:43:03
Dat kunnen ze wel aanvoeren, maar is (in mijn ogen) toch echt niet de realiteit. Het seizoen is níét (volledig) nietig verklaard, want je kunt op basis van een nietig verklaarde competitie geen ploegen Europa in sturen. Dat had dan op basis van vorig seizoen gemoeten, of op basis van de coëfficiëntenlijst (wie heeft in pak hem beet de laatste drie jaar de meeste Europese punten voor Nederland gepakt). Hier laat de UEFA-richtlijn ook ruimte voor op basis van alles wat ik heb gelezen. De enige harde criteria die de KNVB van de UEFA moet hanteren zijn die van 'objectiviteit, transparantie en niet-discrimineren', waarbij slechts het dringende advies werd gegeven om de huidige ranglijst te hanteren.

Heb er verder eerder dit over gezegd:

Ik ben me er van bewust dat ik niet objectief ben, dus kan natuurlijk best zijn dat ik iets over het hoofd zie. Correct me if I'm wrong!

Ik ben ook niet bepaald objectief. Ik probeer alleen heel hard om de knvb alleen te beschuldigen van incompetentie. Fraude, vriendjespolitiek, ik zou het nog pijnlijker vinden.

Ik denk zeker dat je een verhaald hebt. Maar hoe dit beoordeeld wordt is uiteindelijk aan de rechter. Het lastige is natuurlijk wel dat Cambuur de bewijs plicht heeft. Dus wij staan vooraf 1 - 0 achter!


Collingwood

Citaat van: Lore op april 26, 2020, 18:47:54
Ik ben ook niet bepaald objectief. Ik probeer alleen heel hard om de knvb alleen te beschuldigen van incompetentie. Fraude, vriendjespolitiek, ik zou het nog pijnlijker vinden.

Ik denk zeker dat je een verhaald hebt. Maar hoe dit beoordeeld wordt is uiteindelijk aan de rechter. Het lastige is natuurlijk wel dat Cambuur de bewijs plicht heeft. Dus wij staan vooraf 1 - 0 achter!

Zeker waar, dat laatste. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Kalmte alleen kan u redden.

Lore

Communiceren met de eigen clubs was lastig. Wel liet Spee tegenover de BBC weten dat Liverpool wat hem betreft geen Ajax-scenario hoefde te vrezen. 'In ons geval was het niet gepast een kampioen aan te wijzen, maar dit geval is anders', wijzend naar de enorme voorsprong van The Reds. 'Liverpool staat zo ver voor, dat ik het zou begrijpen als er een andere keuze wordt gemaakt dan bij ons.' Een opmerking die hij niet uit kon leggen toen de Cambuur-directie, met elf punten voorsprong op FC Volendam, vroeg hoe dit dan met de Eerste Divisie zat.

Dit stukje gaat toch gewoon door merg en been?

Collingwood

Citaat van: Lore op april 26, 2020, 18:56:47
Communiceren met de eigen clubs was lastig. Wel liet Spee tegenover de BBC weten dat Liverpool wat hem betreft geen Ajax-scenario hoefde te vrezen. 'In ons geval was het niet gepast een kampioen aan te wijzen, maar dit geval is anders', wijzend naar de enorme voorsprong van The Reds. 'Liverpool staat zo ver voor, dat ik het zou begrijpen als er een andere keuze wordt gemaakt dan bij ons.' Een opmerking die hij niet uit kon leggen toen de Cambuur-directie, met elf punten voorsprong op FC Volendam, vroeg hoe dit dan met de Eerste Divisie zat.

Dit stukje gaat toch gewoon door merg en been?

Steeds als je denkt dat het niet gekker kan...
Kalmte alleen kan u redden.

Lore

Citaat van: Collingwood op april 26, 2020, 18:58:03
Steeds als je denkt dat het niet gekker kan...

Geeft gewoon wederom aan dat de KKD niet telt. Ben wel
Benieuwd of ook dat weer juridische implicaties kan hebben. Als hij, in zijn functie, dat aan geeft over Engeland, dan heeft hij eigenlijk ook aan dat het in de KKD onrechtvaardig is.

Kuzmanovic-Apeldoorn

#59


Van 18 naar 20 clubs in de eredivisie betekent 4 extra rondes op een seizoen. Dus je moet 4 extra dagen creëren. Daar komt bij dat we op zijn vroegst 1 september pas kunnen beginnen ipv 14 augustus zoals de bedoeling was. Dat zijn 3 extra speeldagen. Dus samen 7 extra speeldagen. Dat is best lastig moet ik zeggen.

Laten we beginnen de beker alleen open te stellen voor de betaald voetbalclubs, de amateurs hebben zich hier ook niet voor kunnen plaatsen, volgens mij. Vervelend maar wel mogelijk. De betaald voetbalclubs spelen alleen mee met hun eerste team. Er zijn dan 34 deelnemende clubs. Om op het getal 32 uit te komen, moeten er twee plaatsingswedstrijden gespeeld worden. Deze vier clubs worden geloot uit de 1ste divisie. Dit is geen extra belasting voor de Ere divisie. Er zijn dan 5 bekerrondes ipv 6, zoals in de planning staat. De finale zou doordeweeks gespeeld kunnen worden, ipv in een weekend, waar de gehele ere-divisie vrij is. Dit levert twee extra rondes op. (Wanneer je de beker een jaar overslaat, en alleen de finale Feyenoord-Utrecht laat spelen, heb je natuurlijk veel meer ruimte.)

Er zijn drie weken winterstop. Spelers moeten een rustperiode hebben in de winter, maar de 1ste divisie had dit jaar maar 2 weken rust. Wanneer je op 4, 5 en 6 januari een midweeksprogramma speelt en op 8, 9, en 10 januari een weekend programma levert dat twee extra rondes op. Er zijn dan nog steeds twee weken wedstrijdvrij.

Dan zijn er nog drie rondes te gaan.

Er zijn 4 Interlandsperiodes waarin dagen geblokt staan. De woensdagen (en donderdagen) na die weekenden staan wel vrij. Er zijn 14 periodes die voor de Europa cup geblokt zijn, waarvan 8 na de winterstop. Inclusief de halve finales en de finales. Hier kun je drie van gebruiken voor een eredivisie ronde, zonder de teams die nog in Europa actief zijn. Deze teams kunnen hun wedstrijden inhalen na de Interland weekenden op de woensdag (of donderdag) of op de vier nog vrije weken gedurende het seizoen. Hiervoor heb je waarschijnlijk wel toestemming nodig van de EUFA.

Kortom het is lastig, maar het kan wel zeker.

Henk, held, bedankt