Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

mark1989

Citaat van: PePe op maart 27, 2026, 19:23:30
Ik bedoelde dat Henk het had kunnen melden namens Cambuur.

Henk had het nooit kunnen melden. In welk scenario dan ook. De directie gaat over de contracten van de technische staf. Het is niet aan de trainer om te melden welke stafleden welke functie krijgen.
Dus dat Henk niks heeft gezegd. betekent helemaal niks. De graaf kan nog prima doorgeschoven worden of niet. Cambuur bekijkt nu gewoon verschillende opties. En pas als alles rond is zullen ze dit melden.

PePe

Maakt niet uit wie het meldt,  nu het niet is gebeurt, breek je je nek over de geruchten. Dit hadden ze in mijn optiek kunnen verkomen.

mark1989

Daar heb ik geen last van. Cambuur neemt gewoon rustig de tijd om tot een goede invulling te komen.
Dat er ondertussen ook gespeculeerd wordt door supporters en de media is prima. Cambuur heeft op dit moment de staf nog niet rond dus kunnen ze ook niks melden. En Henk wilde het nu gewoon kwijt en dat is ook prima. Ik zie het probleem niet zo.
We wachten rustig af. Heb alle vertrouwen in onze directie dat ze tot een goede invulling komen.

Lore

Maar het zou wel fijn zijn om dit snel te weten. Ik neem aan dat dit belangrijk is voor nieuwe spelers

Derkx R.H.

In het spoor van Henk de Jong: 'H?t moment om door te groeien'

Vandaag om 07:00
2
Reacties

Marco Timmer
Journalist VI

Na ADO Den Haag promoveerde ook SC Cambuur naar de Eredivisie. Na drie jaar is de volksclub uit Leeuwarden terug op het hoogste niveau. Voetbal International liep mee met hoofdtrainer Henk de Jong, die een stapje terug gaat doen, en sprak met hem over het succes. En over de uitdagingen voor de club in de komende jaren.

Het was de afgelopen weken flink spannend in huize De Jong. Vader Henk en zoon Ruben (hoofdscout) stonden immers op promoveren met SC Cambuur en zoon Steffan deed voor D66 mee aan de verkiezingen in de gemeente Smallingerland. De pas zeventienjarige De Jong junior haalde de raad net niet en zijn vader en broer lieten de eerste kans op promotie naar de Eredivisie ook lopen.

Dat het met Steffan ? hij kreeg ruim honderd stemmen ? en zijn politieke ambities wel goedkomt, laat Henk de Jong zien als we met hem meelopen. ?Het is een uniek mannetje, hoor, kan debatteren, niet normaal?, zegt de trotse De Jong. De trainer pakt even zijn telefoon en toont een filmpje waarin zijn zoon het zonder enige hapering heeft over duurzaamheid, de woningproblematiek en economische groei. Duidelijk een politicus in de dop.

Van wie hij dat makkelijke praten in het openbaar heeft, vragen we. ?Nou, ik mag ook wel graag praten, hoor?, lacht senior.

Dat weten we en dat deed hij onlangs na het duel met Jong AZ (4-3 verlies) dan ook. De emotionele De Jong ? hij probeerde het in nette bewoordingen ? hekelde de arbiter die hij niet capabel achtte om in het Kooi Stadion te fluiten. Klein bier natuurlijk, want dat het net als bij zijn zoon met De Jong en zijn club goed zou komen, was al wel een tijdje duidelijk. De voorsprong op nummer drie De Graafschap was immers zo groot dat het promotiefeestje enkel met een weekje werd uitgesteld.

Na de wedstrijd tegen FC Emmen was het dan eindelijk zover. De club uit Leeuwarden is na drie jaar terug op het hoogste niveau. De Eredivisie gaat kennismaken met het fraaie Kooi Stadion. Financieel mag het dan voor de nodige problemen en uitdagingen zorgen (zie kader), als stadion is het absoluut een verrijking voor ons voetbal.

Niemand is groter dan de club, is een gevleugelde uitspraak in het voetbal. Dat geldt uiteraard ook voor de Friese trainer. Maar wie Cambuur zegt, zegt wel direct Henk de Jong. Hij trekt ontzettend veel naar zich toe, niet voor zichzelf, maar om de club en iedereen eromheen in zijn enthousiasme mee omhoog te trekken. Hoe dat de komende jaren zal zijn, zal moeten blijken. De Jong maakte een dag na de promotie bekend te stoppen als hoofdtrainer en verder te gaan als assistent van de nog niet bekende nieuwe hoofdtrainer. Hij tekende in die rol voor vier jaar bij. ?Daar ben ik de club heel dankbaar voor. Op een van de absolute hoogtepunten kunnen stoppen als hoofdtrainer, mooier kun je het niet krijgen?, liet De Jong weten via de clubkanalen. Zijn thuissituatie deed hem besluiten om een iets andere weg in te slaan. ?Daar wil ik meer tijd en aandacht voor hebben en tegelijkertijd is en blijft dit het mooiste vak dat er bestaat. Cambuur is bovendien mijn thuis geworden, dus ik ben heel blij dat ik de komende vier seizoenen hier mag blijven werken.?

Henk Even De Jong

Als we op bezoek zijn bij De Jong uit hij zijn twijfel over al dan niet aanblijven, maar vervult hij zijn rol als hoofdcoach met ziel en zaligheid. Hij lijkt zich verantwoordelijk te voelen voor alles en iedereen. Zou de oefenmeester een tweede naam hebben gehad, dan zou het Even zijn. Henk Even De Jong. Dat constateren we, als we bij hem zijn in het stadion en op Sportpark De Fjouwer in Deinum. Cambuur krijgt binnen enkele jaren een nieuwe trainingsaccommodatie, maar op dit complex in het kleine dorpje onder de rook van Leeuwarden kunnen De Jong, zijn staf en de spelers ook uitstekend werken.

Het is vijftien graden, er zijn weidse vergezichten, een boerderijgeur, een lentezonnetje en een weldadige rust. De Jong verwelkomt zijn VI-bezoek even. ?Weet je nog, bij Harkemase Boys, mooie tijd man?, herinnert De Jong ons aan onze eerste ontmoeting ruim zestien jaar geleden. De coach praat de pensionado?s in de dug-out even bij, neemt Jamal Amofa knuffelend even in de houdgreep en stapt naar de andere kant van het veld waar hij even kletst met een plukje fans. ?Henk heeft altijd oog voor ons?, zegt de snoepjesman, een wat oudere supporter die iedere dag de snoepjes verzorgt. ?Als de training wat later begint stuurt Henk altijd even een berichtje. En toen mijn vrouw overleed is hij even bij me thuis geweest.?

De assistenten Edwin de Graaf en Rik Reinsma leiden de training. Die is kort, intensief en tijdens de partijtjes spat het spelplezier ervan af. Logisch ook met de promotie op komst. Ook hier geldt: verliezen is opdrukken.

Als we na de sessie bij het stadion aankomen, moet De Jong op de foto met iedereen die hij tegenkomt. Eenmaal binnen wordt hij direct aan zijn jas getrokken, of hij acht ballen van een handtekening wil voorzien. Bij het eten ? we zijn van harte welkom ? een kort praatje met de goedlachse Janny die de lunch verzorgt. Zo geeft De Jong aandacht aan iedereen en iedereen is even belangrijk.

De Friese derby vind ik eigenlijk n?g mooier dan wedstrijden tegen Ajax, Feyenoord en PSV

? Henk de Jong

Even rust is er in de trainerskamer waar De Jong met zijn assistenten zit. Aan de muur drie tactiekborden met magneetjes. Op de bureaus: opengeklapte laptops, ultra grote volgekalkte schrijfblokken en de presentatie van FC Emmen ? de komende tegenstander ? op papier. Nog in plastic zit De Voetbaltrainer met op de cover Robin Veldman. ?Dat is een leuke vent, man?, zegt De Jong. ?Mooi voor hem dat hij het goed doet. Naar die wedstrijden tegen SC Heerenveen kijk ik enorm uit. Doordat ik ziek was (De Jong werd een aantal jaren geleden geopereerd aan een cyste in zijn hoofd, red.) heb ik de laatste vier duels tegen hen gemist, man. De Friese derby, dat is wat, hoor. Voor zulke wedstrijden doe je het als trainer. Ik vind het eigenlijk nog mooier dan wedstrijden tegen Ajax, Feyenoord en PSV. Komt door het sentiment dat erbij komt kijken. Als wij daar met de bus heen gaan, zie je in de provincie eerst alles geel-blauw en dan uiteindelijk die Pompebl?den. Uniek hoor.?

SC Cambuur is dus terug op het hoogste niveau en de Friese derby straks in ere hersteld. We vragen De Jong waar hij het meest trots op is. ?Dat we het hebben geflikt met dit team in toch roerige tijden. En daar zitten we eigenlijk al jaren in. Iedereen kent het stadionverhaal en de financi?le uitdaging daarbij. We hadden op een gegeven moment zelfs twee stadions en we hadden nog geen goede eigen trainingsaccommodatie. Dat we het dan met elkaar toch voor elkaar hebben gekregen, dat is heel mooi.?

En samen met ADO Den Haag ook nog met redelijke overmacht, voegen we toe. ?Ja en als je kijkt naar de clubs in de KKD, dan is het niet normaal dat wij met Cambuur zo ver bij de rest zijn weggelopen. Een aantal andere clubs had gezien hun financi?n echt boven ons moeten staan. Maar wij halen er hier het maximale uit en we verliezen bijna nooit (vier keer, red.). Je moet ook niet vergeten dat ADO in de winterstop zo even Pascal Mulder en Jalan Hawkins ophaalde van FC Emmen en nog een spits van Lech Poznan (Bryan Fiabema). Dat soort dingen, dat kunnen wij hier helemaal niet.?

?Wij hebben zelfs ??n van de jongste selecties in de KKD?, zegt assistent-trainer Edwin de Graaf. ?Jij hebt in de voorbereiding zelfs toch ook nog aan de bel getrokken??

?Ja, in de zomer, en na een oefenduel met Telstar moest ik echt even wat mensen bellen binnen de club?, antwoordt De Jong. ?We moesten er echt wat spelers bij krijgen. Anders was het niet eerlijk iets te verwachten. De doelstelling was bij de eerste vijf eindigen, als je dan zo goed presteert en direct promoveert met deze staf en deze spelers, dan maakt me dat supertrots. Ik mag dan leidinggeven aan deze mannen hier, maar we doen het echt samen. Ik kan zaken gerust aan hen overlaten, want Rik hier (assistent Rik Reinsma, red.) is toegelaten tot de cursus en Edwin heeft zijn papieren al.?

We kunnen nog steeds kampioen worden. Natuurlijk leeft dat, zelfs na deze promotie

? Henk de Jong

De Jong geeft aan de prestatie van Cambuur eigenlijk knapper te vinden dan die van ADO. ?We hebben twee keer van hen gewonnen, we waren de eerste ploeg die een tactisch antwoord op hun spel had. En we kunnen nog steeds kampioen worden. Natuurlijk leeft dat, zelfs na deze promotie. Ik zei: Dat wordt de slagroom, maar de jongens zeiden: ?Nee, dat wordt de kers, trainer?. Ook goed. Maar wie er ook kampioen wordt, ADO is ook een mooie club. De Eredivisie heeft er in elk geval twee prachtige volksclubs bij.?

Helemaal kapot

En dat terwijl het SC Cambuur de afgelopen maanden door de winter niet makkelijk werd gemaakt. ?De mensen in de rest van Nederland hebben dat misschien niet volledig meegekregen, maar hier in het noorden was het echt winter, hoor?, vertelt De Jong. ?Het was niet normaal, we konden helemaal niks. Niet voetballen, alles was keihard.

We moesten al die afgelaste wedstrijden inhalen. We hebben acht duels in ??n maand gespeeld. Onze jongens zijn helemaal kapot. Maar na FC Emmen krijgen ze ook vijf dagen vrij. Dat moet ook, want we hebben heel lang zeven dagen in de week gewerkt.?

?Het was steeds door, door en door?, vult De Graaf aan. ?Veel tijd om te trainen was er niet. We hebben wedstrijden gehad waarna de jongens direct weer krachttraining deden. Dat scheelde een dag later weer tijd. Waren wij de beelden alweer aan het analyseren en de volgende wedstrijd aan het voorbereiden. Maar zolang je wint, is het niet erg, h?.?

?Van die acht hebben wij er geen ??n verloren?, aldus De Jong (daarna kwam het duel met Jong AZ, red.). ?De spelers, deze mannen in de staf, ze zeuren nooit, gaan altijd door. De jongens hebben deze promotie en het feest echt verdiend. En ze gaan naar Ibiza. Opa mag ook mee. Voor het eerst in mijn leven doe ik dat. Edje past goed op mij, haha.?

De Jong vindt het ?mooi? dat ze ?met zijn allen de club aan de gang hebben gekregen. ?Het hele stadion zit vol. En het is duidelijk dat wij ook echt omhoog moesten. Het verlicht de lasten. Nu moeten we een poosje in de Eredivisie zien te blijven, maar dan moet er wel wat gebeuren. Onze supporters en ons stadion zijn absoluut Eredivisie-waardig en onze spelers zeker promotiewaardig, maar nu moet er wel wat bij komen. De selectie als geheel mag wat mannelijker en robuuster. Want dan kunnen onze jongere spelers ook doorgroeien. Het is al goed wat er staat en het eerste jaar na de promotie kun je daarop ook doorbouwen. We hebben een hele mooie basis staan, maar wat kwaliteit en volwassenheid kan er zeker bij. Lars Lambooij (technisch manager, red.), Ruben en zijn team (scouting) hebben de lijstjes klaar, maar het moet financieel ook kunnen.?

Als we vragen of er gezien die problematiek ?berhaupt geld is dat ge?nvesteerd mag worden, zegt De Jong: ?Dat moet je zo maar even aan Ard (de Graaf, zie kader onder, red.) vragen, hij weet alles van onze financi?le situatie. Maar dat er iets moet gebeuren, weet iedereen. Cambuur mag niet weer direct degraderen. We moeten voorkomen dat hier wellicht mensen ontslagen gaan worden. Dit is daarom h?t moment om door te groeien, dat mogen we niet voorbij laten gaan.?

?Wij kunnen niet roepen zoals ADO dat we om plek twaalf willen spelen. Gaan we ook niet doen. Zij hebben een eigenaar, wat ook risico?s met zich meebrengt, en wij hebben Pieter Kooi (geldschieter, red.). Maar in de Eredivisie moet de club nu nog breder worden gedragen. Pieter moet hulp krijgen. Als dit gebeurt en Cambuur financieel meer mogelijkheden krijgt, dan kan dit echt een hele mooie Eredivisie-club worden. Dan gaan we ook meespelen in de middenmoot of een keer wat hoger. Laten we er eerst maar voor zorgen dat we ons handhaven. Komen we door die periode heen, dan kunnen wij ook groeien. Maar nu gaan we natuurlijk even genieten van deze promotie.?

PePe

Henk heeft NEE gezegt tegen Emmen, hij wil geen TD worden. (X)

Specuveter

Natuurlijk
Heeft toch net 4 jarig contract getekend bij ons

Arno A

Heel veel sterkte Henk!

zeewolde

Bernardo

Poetser

Citaat van: Bernardo op april 16, 2026, 15:05:28
Zijn moeder plotseling overleden.

Ach nee... kwam laatst nog zo kwiek over op de omrop.

Veel sterkte Henk!

Bens

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder.

EdsjeSCC

Kolere nog aan toe zeg.
Eerst de cyste, toen zijn vrouw, nu dit. En ook nog net op het moment wat juist heel mooi zou moeten zijn met 2 laatste 'uitzwaaiwedstrijden' en een huldiging.

Trainert!

Ik mag aannemen dat er een fantastische sfeeractie komt voor Henk vooraf het duel met Vitesse

Scc4-ever

Henk gecondoleerd met t overlijden van je moeder!