Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Andy King

?Sporteconoom over schuldenplan van SC Cambuur: ?Gemeente heeft alleen maar slechte keuzes? door Boeringa in LC. Behoorlijk gezocht.

Gisteren een artikel over het niet doorgaan van de DTD-wedstrijd, met een wat negatieve klank over de keuzes die Cambuur maakt.

Vandaag het artikel over de curlingclub die 4,5 miljoen wil. Een artikel  waarin ze het niet kunnen laten te vermelden dat het bedrag overeenkomt met de plannen van Cambuur. Cynisch.

Er zit een ondertoon in deze berichten.
De LC is naar mijn mening behoorlijk bezig met framing van het Cambuurbeleid.
Zeker komkommertijd.

Galdiano

Citaat van: Andy King op juli 02, 2025, 10:02:59

Zeker komkommertijd.

Ik heb het gevoel dat de kwaliteit juist omhoog gaat van de stukken. Er wordt vaak goed gedegen onderzoek naar gedaan.

Reon Roeringa is van VI naar LC overgestapt als onderzoeksjournalist en brengt in mijn ogen gewoon realistische artikelen. Misschien niet altijd even leuk voor ons als supporter, maar hij legt wel de vinger op de zere plek.

Jonathan Ploeg is gewoon prima en doet zijn ding.

Sander de Vries is een Leeuwarder, en schrijft bij afwezigheid van Jonathan ook stukken over onze club. Heeft een kritische pen maar zal je nooit op onzin betrappen.

Dan heb je nog Patrick van 't Haar en die heb ik zelf nog nooit op een goed artikel kunnen betrappen.

Het heeft niks met framing te maken. Het bestuur maakt het er zelf ook na om niet overal over te communiceren. Als club kunnen wij daar zoveel stappen nog in zetten.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

mark1989

Ik vind het artikel van de LC behoorlijk subjectief en heeft weinig kwaliteit. Een amateur econoom aan het woord laten zonder tegenspraak.
Veel van de punten kun je verschillend naar kijken. De LC heeft alles behoorlijke negatief geframed in mijn ogen.

Ik ga niet het hele artikel langs lopen, maar bijvoorbeeld het punt dat een voetbalclub erg weinig meerwaarde aan een stad toevoegt lijkt me onjuist. In de eerste plaats is het heel moeilijk uit te rekenen, maar kijkend naar de voorbeelden zie je echt wel een behoorlijke meerwaarde. Kijk naar steden als Deventer, heerenveen. Door de voetbalclub heeft de stad ontzettend veel positieve aantrekking op werkgelegenheid etc. Ik denk eerder dat de meerwaarde ontzettend onderschat wordt, omdat het niet goed uit te rekenen is.
Cambuur voegt veel toe in maatschappelijke zin en qua verbinding. Je kun dat niet vergelijken met een bioscoop of theater.

Over de stelling dat de gemeente alleen maar slechte keuzes is heeft is onjuist. De gemeente kan gewoon kiezen om vast te houden aan bestaande afspraken. Die even slecht of goed als ie was. Daarnaast ligt er de mogelijkheid om te komen tot nieuwe overeenkomst. En cambuur denkt dat dit beter is voor alle partijen. Ik denk dat dit klopt. Daarbij moet je breder kijken dan het financiele plaatje. Of dit ook beter is of slechter is een kwestie van smaak denk ik.

Tot slot de belangrijkste vraag die de gemeente moet beantwoorden eerst is of het juridisch kan om een deel van de lening om te zetten in een bijdrage. Dat zal nu uitgezocht worden. Daarna kan pas een bestuurlijke afweging gemaakt worden.

JSE

Citaat van: Lore op juli 02, 2025, 07:18:57
Gisteren was een bijeenkomst in het stadion voor deelnemers van "het fundament". Tijdens deze bijeenkomst zei van der belt "dat zij er nog veel ideeen bij hadden en daar nog bij de deelnemers op terug zouden komen". Zij gaan dus zeker weer acties opzetten o.a. bij deelnemers van Het Fundament.

Ben benieuwd. Heb even online gekeken hoe andere clubs dit hebben gedaan, de meest ludieke actie die ik vind was van Union Berlin. Ben benieuwd hoe origineel wij gaan worden.

https://www.bbc.com/sport/football/50225455

Lore

Citaat van: JSE op juli 02, 2025, 11:40:10
Ben benieuwd. Heb even online gekeken hoe andere clubs dit hebben gedaan, de meest ludieke actie die ik vind was van Union Berlin. Ben benieuwd hoe origineel wij gaan worden.

https://www.bbc.com/sport/football/50225455

Prachtig! Daar wil iedereen dan toch ook bij horen.

sunderland

Citaat van: Andy King op juli 02, 2025, 10:02:59
?Sporteconoom over schuldenplan van SC Cambuur: ?Gemeente heeft alleen maar slechte keuzes? door Boeringa in LC. Behoorlijk gezocht.

Gisteren een artikel over het niet doorgaan van de DTD-wedstrijd, met een wat negatieve klank over de keuzes die Cambuur maakt.

Vandaag het artikel over de curlingclub die 4,5 miljoen wil. Een artikel  waarin ze het niet kunnen laten te vermelden dat het bedrag overeenkomt met de plannen van Cambuur. Cynisch.

Zeker komkommertijd.
er zit over het algemeen altijd een negatieve ondertoon bij lc. Nare krant die hoopt dat het slecht gaat met alles wat met Cambuur heeft te maken,  Lijkt wel dat ze er kicken. Als het wel positief is staat het op pagina 5 in een klein stukje.

De Gast

Kritiek hoort erbij. De club zal zelf nooit kritisch op zichzelf zijn. Dan moet een krant het maar doen. Ard en z?n kliekje mogen best wat tegengas krijgen.

KlinkHamer

Citaat van: Lore op juli 02, 2025, 07:18:57
Gisteren was een bijeenkomst in het stadion voor deelnemers van "het fundament". Tijdens deze bijeenkomst zei van der belt "dat zij er nog veel ideeen bij hadden en daar nog bij de deelnemers op terug zouden komen". Zij gaan dus zeker weer acties opzetten o.a. bij deelnemers van Het Fundament.
En de airco deed het niet ....
Pikant detail is dat de buste van wijlen Riedstra in de hoofdingang staat.
Controversieel.
Lijkt mij niet zo handig als de gemeente langs komt voor de onderhandelingen dat je dan langs Riedstra moet.
Zou als wethouder/ambtenaar direct rechtsomkeert maken .

Andy King

Citaat van: Galdiano op juli 02, 2025, 10:17:17
Ik heb het gevoel dat de kwaliteit juist omhoog gaat van de stukken. Er wordt vaak goed gedegen onderzoek naar gedaan.

Dan heb je nog Patrick van 't Haar en die heb ik zelf nog nooit op een goed artikel kunnen betrappen.

Nou, die heb ik juist heel hoog zitten. Zijn artikelen over Oekra?ne en zijn betrokkenheid bij de mensen daar is geweldig!

Lore

Citaat van: KlinkHamer op juli 02, 2025, 19:59:37
En de airco deed het niet ....
Pikant detail is dat de buste van wijlen Riedstra in de hoofdingang staat.
Controversieel.
Lijkt mij niet zo handig als de gemeente langs komt voor de onderhandelingen dat je dan langs Riedstra moet.
Zou als wethouder/ambtenaar direct rechtsomkeert maken .

Hahah, het was wel warm ja. Maar hoorde gisteren iemand zeggen dat de installatie van de airco voor november gepland staat.

Ik vond vooral de hang lampen gemaakt uit delichtmasten van het oude stadion heel gaaf

Galdiano

Citaat van: Andy King op juli 02, 2025, 20:28:05
Nou, die heb ik juist heel hoog zitten. Zijn artikelen over Oekra?ne en zijn betrokkenheid bij de mensen daar is geweldig!

Dat weet ik. Laat hem daar over schrijven. Maar dat hij maar heel ver bij onze club en politiek weg mag blijven.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Inferno-058

Citaat van: Galdiano op juli 02, 2025, 20:49:24
Dat weet ik. Laat hem daar over schrijven. Maar dat hij maar heel ver bij onze club en politiek weg mag blijven.
Oekra?ne is politiek toch...

Bernardo

Binnenkijken in het Kooi Stadion van SC Cambuur: ?Eigenlijk is het een wonder dat we hier staan?
2025-07-03 17:24

SC Cambuur wacht zaterdag een bijzonder moment in de clubhistorie. Met een oefenwedstrijd tegen Feyenoord wordt het Kooi Stadion, dat eindelijk helemaal af is, officieel geopend.

SC Cambuur wacht zaterdag een bijzonder moment in de clubhistorie. Met een oefenwedstrijd tegen Feyenoord wordt het Kooi Stadion, dat eindelijk helemaal af is, officieel geopend.

Ard de Graaf wil net beginnen aan zijn rondleiding door het Kooi Stadion, als hij aan zijn mouw wordt getrokken door Henk de Jong. ?Kijk?, wijst de trainer vanuit de entree naar twee grote glazen ramen, waarachter de kamer van de technische staf zit. ?Daar moet nog wel iets voor worden geplakt, hoor. Zojuist stond er een groep van negen mensen voor te kijken.?

Enige privacy is geen overbodige luxe, is de ondubbelzinnige boodschap van de trainer. De Graaf knikt. Het is een van de details die nog moet worden afgevinkt. ?Zoals we links en rechts ook nog tekst en beeld aan de muren moeten toevoegen. Kleine dingetjes, die de voetbalbeleving vergroten. Maar dat komt zeker goed.?

Cambuur staat aan de vooravond van de offici?le opening van het Kooi Stadion. ?We hebben hier natuurlijk al een jaar gespeeld?, zegt De Graaf. ?Wat dat betreft was het vorig jaar spannender voor onze eerste competitiewedstrijd tegen Helmond Sport. Voor ons wordt zaterdag een moment om dit stadion te vieren.?

Het stadiondossier heeft de directeur van Cambuur de voorbije jaren naar eigen zeggen slapeloze nachten bezorgd. Best kans dat daar nog een paar nachten bij komen. Alom bekend zijn immers de financi?le zorgen van de club door de hoge stadionlasten. Niet voor het eerst vroeg Cambuur onlangs de gemeente om hulp. Deze keer ging het om een bijdrage van 4,5 miljoen euro als onderdeel van het ?voorstel herfinanciering?.

De Graaf: ?De gemeente Leeuwarden, de stad, de wethouders en wij als club ? we hebben allemaal onze nek uitgestoken. We zijn na onze promotie in 2013 met de businesscase begonnen. We hebben hier twaalf jaar aan getrokken en in die periode ongelooflijk veel meegemaakt. Eigenlijk is het een wonder dat we hier nu staan.?

De directeur gaat vanuit de fraaie ontvangsthal, waar de stadionlampen van het oude onderkomen aan het Cambuurplein aan het plafond hangen, voor naar de zogeheten tunnelclub. Een restaurant in de catacomben waar elke thuiswedstrijd pakweg dertig mensen luxe kunnen dineren.

?Vrij uniek in het Nederlandse voetbal?, aldus De Graaf. ?Alleen Ajax heeft ook zo?n tunnelclub. Met het verschil dat die van hen onder de grond zit. Vanuit onze tunnelclub heb je direct uitzicht op het veld. Gasten krijgen hier topkwaliteit eten. Tegelijk moeten deze arrangementen ook betaalbaar blijven. We zijn bezig dat concept uit te rollen. Feyenoord-thuis wordt een test.?

Het oefenduel met Feyenoord is het gevolg van de overstap die Etienne Reijnen eind 2023 naar Rotterdam maakte. Cambuur voerde destijds stevige onderhandelingen met Feyenoord. Als onderdeel van de deal werd besloten dat Feyenoord te gast zou zijn bij de stadionopening. Voor nul euro, bevestigt De Graaf. ?Alle opbrengsten zijn voor ons. Al maken we logischerwijs ook onze kosten om deze wedstrijd te organiseren.? Het Kooi Stadion is zaterdag vanaf 13.00 uur geopend. Naast het duel met Feyenoord treden diverse artiesten op.

De voorbije weken verhuisde het kantoorpersoneel naar het Kooi Stadion, waar nagenoeg elke ruimte vier of vijf keer groter is dan aan het Cambuurplein. Neem de kleedkamers, zegt De Graaf. De businessclub. De was- en materiaalruimtes. De fanshop. De kantoren. Of het spelershome, dat in het oude stadion gekscherend Jan Bruin-caf? werd genoemd.

Volgens De Graaf zijn inmiddels 20 van de 22 skyboxen bezet. ?We voeren met partijen gesprekken over de resterende twee boxen. Hopelijk zitten die straks ook vol voor de competitiestart.?

Commercieel groeien, dat is buiten de lijnen een grote uitdaging, vervolgt De Graaf. Momenteel zijn ruim 1500 van de beschikbare 2400 plaatsen op de hoofdtribune verkocht, inclusief ongeveer 250 kaarten die elke thuiswedstrijd aan familieleden en relaties van spelers en staf worden gegeven. Vooralsnog staat de seizoenkaartenteller op iets meer dan 9000. Sponsoren zitten daar niet bij.

Een enkele skyboxhouder heeft de sfeer van het oude stadion meegenomen naar het Kooi Stadion. ?Zoals deze?, zegt De Graaf, als hij de deur opent van de groep ondernemers die onder de noemer ?Cambuurplein? een box heeft. De tekst aan de muur kan de Cambuur-directeur eveneens bekoren: ?Ut het nooit wat weest, maar het sil nou wat wudde

LC

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

papier

Citaat van: JSE op juli 02, 2025, 06:55:48
Gemeente kan prima schaamteloos ja zeggen tegen de mensen zonder geel-blauw hard. Je stapt nu nog ??n keer in en dan ben je er vanaf. Staat Pieter in voor het risico.

Kijk na wat een club de stad brengt, aan horeca, bekendheid, etc. Dat is niet te onderschatten en gaat makkelijk over 4,5 miljoen heen.

Wordt toch pas na de zomer besloten maar ik ga uit van een ja.

Dan deel 2, hoe gaat Cambuur aan de volgende 4,5 miljoen komen? Gaan we allemaal een ?gouden sticker? oid kopen voor een paar bankjes?

De hoeveelste laatste keer zou dit zijn dat de gemeente instapt? Ik denk dat er geen BV in de gemeente is die zoveel is gesteund als Cambuur, laat staan met het totale bedrag. Hou die centen maar in de zak voor het moment dat Cambuur het echt nodig heeft, dat is duidelijk niet nu want daarvoor schrijven ze al te lang zwarte cijfers.