Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Citaat van: gobo op december 05, 2022, 19:37:20
Lekker suggestief verhaaltje. Moet een krant nieuws brengen als het nieuws is of zijn ze nu iets aan het verzinnen op basis van vage geruchten?

Eens, maar helemaal vage geruchten zijn het niet. Ik hoop alleen dat het meevalt

J.v.G.

Nieuw Cambuurstadion krijgt op zijn vroegst eind 2023 stroomaansluiting, oorspronkelijke planning definitief niet haalbaar

Het nieuwe stadion van Cambuur in Leeuwarden kan pas in het vierde kwartaal van volgend jaar aangesloten worden op het elektriciteitsnetwerk. De oorspronkelijke planning voor de bouw van het stadion is daarmee onhaalbaar.

Patrick van 't Haar ? Vandaag, 15:46 ? Leeuwarden

Volgens die offici?le planning zou Cambuur bij de start van het seizoen 2023-2024 verhuizen naar het nieuwe onderkomen bij het WTC. Dat die planning niet heel realistisch is, bleek onlangs toen Cambuur-directeur Ard de Graaf in de Sportcast van Omrop Frysl?n aangaf een verhuizing in de winterstop een re?lere optie te vinden. Maar of dat haalbaar is, lijkt ook twijfelachtig om meerdere redenen.

,,Wij kunnen niet eerder dan in het vierde kwartaal van 2023 het nieuwe stadion aansluiten op het stroomnet. Misschien is dat begin oktober 2023, maar het kan ook zijn dat het stadion pas in december volgend jaar aan de beurt is.? Dat zegt Peter Hofland, woordvoerder van Liander - de netbeheerder. Er is namelijk een wachtlijst voor nieuwe aansluitingen, die op volgorde van aanvragen wordt afgewerkt, aldus Hofland.

Capaciteit
,,En dan heb je alleen nog maar een aansluiting, maar nog geen stroomcapaciteit?, vervolgt Hofland. ,,Het deel van het stroomnetwerk waar het Cambuurstadion komt, zit vol. Daar is geen capaciteit meer. Pas in 2026 of 2027 is er een nieuw elektriciteitsstation, dan is er voldoende capaciteit voor het stadion en andere nieuwe bedrijven die zich daar willen vestigen.?

Om te voorkomen dat Cambuur het nieuwe stadion pas over een jaar of drie, vier in gebruik kan nemen, wordt er gesproken over een speciaal energiecontract. ,,Een flexibel contract zodat Cambuur op piekmomenten (lees: wedstrijddagen) voldoende stroom krijgt.?

De capaciteitsproblemen op het stroomnet in Leeuwarden zijn niet nieuw. Vanaf begin 2021 is duidelijk dat er een tekort is in de gemeente. De wachttijd voor een aansluiting bedraagt zo?n anderhalf jaar. Pas in maart van dit jaar werd er een aanvraag voor het Cambuurstadion ingediend. Waarom dat niet eerder is gedaan, waardoor het stadion eerder aangesloten had kunnen worden, is niet duidelijk.

Bijpraatsessie
Dat er problemen zijn rond het nieuwe Cambuurstadion werd vorige week duidelijk. De gemeenteraad werd in beslotenheid bijgepraat door wethouder Hein de Haan. Zowel De Haan als raadsleden willen niet zeggen wat daar besproken is. Pas volgende week dinsdag, na diverse nog te voeren overleggen tussen bouwer Van Wijnen, Cambuur en de gemeente, wil De Haan openheid van zaken geven. Ook Cambuur zelf en Van Wijnen willen nu nog niets zeggen over de planning van de werkzaamheden en mogelijke oplevertermijnen.

l

Remco Meijerink van ROC de Friese Poort is wel duidelijk. Hij geeft aan dat het ROC pas in december volgend jaar naar het te bouwen stadion verhuist. Een half jaar later dan gepland. Reden: de problemen met de stroom.

De kans dat Cambuur zelf pas bij de start van het seizoen 2024-2025 verhuist, is niet ondenkbeeldig. Want behalve de stroomproblemen, speelt er nog een aantal zaken die kunnen leiden tot uitstel van de oplevering.

Bouwmaterialen stijgen niet alleen in prijs, maar zijn ook schaars. Levertijden zijn langer dan verwacht. En behalve de bouw van het stadion, moet ook de omgeving aangepakt worden: de infrastructuur rond het nieuwe stadion. En dat werk kan pas afgemaakt worden als het stadion grotendeels klaar is.

J.v.G.

Iemand nog een paar aggregaten in de aanbieding? Of wat stroom lenen van het WTC?

Stiens

Citaat van: Stiens op november 22, 2022, 10:24:53
Schijnt dat er o.a. problemen zijn met de stroom(aansluiting/levering). Dit krijgen ze voor het nieuwe seizoen niet rond. Is ??n van de redenen van de vertraging.

Ik zeg niks...  :P

V-man

Het leven van een Cambuur supporter gaat niet over rozen. Je moet voortdurend dingen verklaren aan allerlei "hyenas". Bedankt JVG voor dit artikel!

Specuveter

Dus....
Nog anderhalf jaar in oude stadion?

Bankzitter

Dat lijkt t me om meerdere redenen onmogelijk. Een gloednieuw stadion dat ongebruikt maanden leeg staat is een enorme kostenpost. We kunnen natuurlijk nooit de huur van 2 stadions opbrengen (de meeste clubs kunnen amper 1 stadion betalen).

Lore

Citaat van: Specuveter op december 06, 2022, 22:44:15
Dus....
Nog anderhalf jaar in oude stadion?

Minimaal, want dan moet er wel een energiecontract zijn.

Citaat van: Bankzitter op december 06, 2022, 23:34:50
Dat lijkt t me om meerdere redenen onmogelijk. Een gloednieuw stadion dat ongebruikt maanden leeg staat is een enorme kostenpost. We kunnen natuurlijk nooit de huur van 2 stadions opbrengen (de meeste clubs kunnen amper 1 stadion betalen).

Het ligt er ook aan wat er in de contracten staat. Maar het zou mij niet verbazen als er bij de gemeente wordt aangeklopt.

Harry L.

Nog even afwachten, dinsdag weten we meer. Zou me niet verbazen dat er alsnog een oplossing komt. Dit zou nl. ook betekenen dat de ontwikkeling bij het cambuurplein uitgesteld moet worden. De levering van materiaal lijkt mij het grootste probleem.

Bankzitter

Dat speelt ook mee en ogelijk ook de veiligheid van het huidige oude stadion. Nog een jaar de tijd en de belangen en afhankelijkheden zijn groot genoeg om druk uit te kunnen oefenen.  Ik heb wel goede hoop dat men er voor de oplevering uit gaat komen.

Lore

Citaat van: Harry L. op december 07, 2022, 08:10:50
Nog even afwachten, dinsdag weten we meer. Zou me niet verbazen dat er alsnog een oplossing komt. Dit zou nl. ook betekenen dat de ontwikkeling bij het cambuurplein uitgesteld moet worden. De levering van materiaal lijkt mij het grootste probleem.

Nou, als ik een nieuwe fabriek aan het bouwen ben en daarbij geen stroom aansluiting kan krijgen en vervolgens hoor dat het Cambuurstadion dit ineens wel krijgt, dan klaag ik de energieleverancier wel aan.

Ik hoop dat jij gelijk hebt!

Stiens

Stiens

Via Omrop.frl

Inrichting gebied rondom nieuw Cambuurstadion kost miljoenen meer en is later klaar
De kosten voor de aanleg en de inrichting van het gebied om het nieuwe Cambuurstadion zal 2,7 miljoen euro meer kosten dan gepland was. Dat heeft de gemeente Leeuwarden dinsdag bekendgemaakt.
Op dit moment is er een tekort van 0,7 miljoen. Op basis van nieuwe berekeningen, is gebleken dat er nog eens 2 miljoen nodig is om de beoogde gebiedsontwikkeling te realiseren.
Ontwikkelaar Van Wijnen heeft bij een overleg op 8 december aangegeven dat de oorspronkelijke opleverdatum niet wordt gehaald. De bedoeling was om het stadion in september 2023 (bij het begin van het nieuwe voetbalseizoen) in gebruik te nemen. Die termijn zal in ieder geval niet worden gehaald.

Opleverdatum onbekend
De verwachting is nu dat het stadion tussen december 2023 en het voorjaar van 2024 in gebruik kan worden genomen. Een exacte datum is nog niet te zeggen. Dit komt onder meer door het feit dat het stadion naar verwachting pas in 2023 op het stroomnet kan worden aangesloten. Om dit op te lossen, wordt er gekeken naar een duurzaam klimaatsysteem.
Het zou betekenen dat Cambuur de eerste helft van het nieuwe seizoen nog in het oude stadion moet spelen.

Cambuur en de betrokken partijen zullen onderzoeken of het mogelijk is om het stadion al in gebruik te nemen op het moment dat het nog niet volledig is afgebouwd en de gebiedsontwikkeling nog niet klaar is.

WTC vordert grond terug en eist 1 miljoen
Daarmee zijn de financi?le problemen nog niet opgelost. WTC Leeuwarden heeft namelijk een vordering van 1 miljoen neergelegd bij de gemeente Leeuwarden, aangezien niet wordt voldaan aan de toezegging om het bestemmingsplan binnen drie jaar te voltooien.
Het bedrag van 1 miljoen geldt als compensatie voor de grond onder de supermarkten. Verder eist WTC Leeuwarden de grond terug die eerder was afgestaan ten behoeven van de gebiedsontwikkeling.

Viper

Niets aan de hand. Doodnormale ontwikkelingen bij grote projecten. De extra kosten voor de infrastructuur zijn te mijn inziens niet buitenproportioneel.

Ronald

Dit komt onder meer door het feit dat het stadion naar verwachting pas in 2023 op het stroomnet kan worden aangesloten.

Dit hadden ze van te voren aan kunnen zien komen als ze het goed onderzocht hadden. . Het is al langer bekend dat het energienet de vraag niet goed aankan en dat het vol is wat betreft de zakelijke markt.