Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Grijskijkert

Citaat van: Hirsch op oktober 13, 2021, 09:57:54
Ja is dat echt de afweging geweest?
Baksteen maakt het wel aardser/steviger, robuuster en tijdlozer:p  dan van die moderne gevelbeplating.
Zou mooi zijn als daar dan in ieder geval bij de hoeken wel iets van terug komt.
Weet ik niet ,maar het zal een mooi aanblik zijn s'avonds naar een geel/blauw stadion lopen of er langsrijden..
Citaat van: papier op oktober 13, 2021, 11:19:35
Wat mij betreft bezuinigen ze ook nog even op die wanden die doorlopen terwijl er geen dak meer aanwezig is.
Denk dat het een voorbereiding is op een eventuele uitbreiding..
IN HENK WE TRUST!!!

Yellow Army

Citaat van: papier op oktober 13, 2021, 11:19:35
Wat mij betreft bezuinigen ze ook nog even op die wanden die doorlopen terwijl er geen dak meer aanwezig is.

Eens. Dat heeft zo te zien toch 0,0 functie
Area 58

Yellow Army

Kan iemand de artikelen hierover uit de LC en VI hier plaatsen?
Area 58

Grijskijkert

#8943
Dit wordt het nieuwe stadion van SC Cambuur (dat nog ??n horde moet nemen)

Door Reon Boeringa

SC Cambuur krijgt een steeds concreter zicht op zijn nieuwe stadion. Nieuwe illustraties geven een eerste indruk van het bouwwerk dat over minder dan twee jaar in gebruik genomen moet worden.

Medio 2023 is de geplande oplevering van het nieuwe stadion. De nieuwe thuishaven van Cambuur gaat plaats bieden aan 15.000 toeschouwers en zal Cambuur ten opzichte van de huidige locatie naast een toename in capaciteit ook veel meer commerci?le mogelijkheden bieden.

Deze week heeft Cambuur nieuwe vrijgegeven van het stadion, dat er op enkele vlakken anders gaat uitzien dan in eerste instantie werd beoogd. Dit om een gat in de begroting als gevolg van gestegen bouwkosten te drukken. Wat betekent dit concreet? Directeur Ard de Graaf geeft tekst en uitleg.


Op welke vlakken is het ontwerp van het stadion aangepast?

?De belangrijkste aanpassing is dat het dak van het stadion niet ??n geheel wordt, maar dat alle tribunes hun eigen dak krijgen. Dit levert een forse besparing op, waarbij het volgens de reacties die we hebben ontvangen juist nog mooier wordt dan het oorspronkelijke ontwerp. We wilden in Leeuwarden geen ?rondje? bouwen zoals je bij andere nieuwe stadions ziet. Het was dus al een plan met vier steile, losse tribunes. Doordat ze elk nu ook nog hun eigen dak krijgen, wordt het nog veel meer een typisch stadion dan het al was. De lichtmasten komen door deze wijziging ook helemaal vrij te staan, daar hebben we vanuit onze supportersadviescommissie ook positieve reacties op ontvangen.?

Zijn er ook aanpassingen voorgesteld waar jullie als club voor zijn gaan liggen?

?Jazeker. We wilden best meebewegen, maar wel tot op zekere hoogte. De functionaliteit en comfort van het stadion moesten niet gaan lijden onder de bezuinigingen. Daarnaast hebben we onze supporters al jarenlang aangelijnd in dit proces, waarbij we zoveel als mogelijk hebben meegenomen wat zij belangrijk vinden. Dat wil je in de eindfase ook niet overboord kieperen. Een bezuinigingsvoorstel was bijvoorbeeld om het dak van het stadion te ondersteunen door middel van kolommen, grote palen. Dan hoef je namelijk een minder zware en dus minder dure constructie te bouwen. Het gevolg zou wel zijn dat je tijdens de wedstrijd als toeschouwer steeds die kolommen in je zichtveld hebt en daardoor af en toe de bal niet ziet. Dat wilden we niet en die kolommen komen er dus niet.?

Zelf moeten jullie als club een bedrag van vier ? vijf miljoen euro inbrengen voor de bouw. Is dat er al?

?Een eerste deel hebben we binnen. De rest willen we het komende jaar uit de markt halen, daar ligt een belangrijke uitdaging voor ons als club. Het bedrag dat wij inbrengen willen we gebruiken om het stadion mooier af te werken. We zijn een transparante, open club. Dus we willen het liefst een stadion met veel glas bij kantoren, zakenruimtes en skyboxen. Maar glas is natuurlijk duurder dan een gipswandje. In verschillende fases van de bouw moeten we als club bepaalde keuzes gaan maken voor het niveau van afwerking en het daaraan gekoppelde prijskaartje. Daarvoor moeten we aan de bak.?


Wat gebeurt er als jullie als club het bedrag niet weten in te brengen?


?Van Wijnen staat als bouwer van het stadion garant voor het complete bedrag tot aan de oplevering van het stadion. Daardoor heeft de gemeente zekerheid over de komst van het stadion en hebben wij grond onder de voeten waarmee we de markt op kunnen.?

Later deze maand wordt de omgevingsvergunning aangevraagd voor Van Wijnen. Is dat daadwerkelijk de allerlaatste horde?

?Ja, als die vergunning er is koerst alles af op start bouw in het eerste kwartaal van 2022. Of het verkrijgen van de vergunning een zekerheid is? Dat weet je nooit helemaal zeker, maar de gemeente en omwonenden zijn in alles aangelijnd. Ik verwacht en hoop dat we weinig belemmeringen tegenkomen.?

Dan komt het vertrek van de huidige locatie eindelijk in zicht.

?Inderdaad. De verhuizing staat nu ingetekend voor medio 2023, met de kanttekening dat een weekje later geen ramp is. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad, maar de finish komt nu echt in zicht.?
IN HENK WE TRUST!!!

Yellow Army

Area 58

Grijskijkert

'Nieuwe ontwerp Cambuurstadion is mooier dan het originele plan'

Het nieuwe (en goedkopere) ontwerp van het Cambuurstadion is mooier dan het originele ontwerp. ,,Het is nog meer een echt voetbalstadion?, vindt Cambuur-directeur Ard de Graaf.

Patrick van 't Haar ? Gisteren, 22:21 ? Leeuwarden


Een kleine 3 miljoen euro moest er worden bezuinigd op het nieuwe stadion voor Cambuur om het te kunnen realiseren. De grootste verandering zit ?m in het dak. Was eerst het hele stadion overdekt, inclusief de hoeken, nu hebben alleen de tribunes zelf een dak. ,,De tribunes worden nu meer geaccentueerd?, zegt Ard de Graaf dinsdagavond tevreden bij de presentatie van het nieuwe ontwerp.

En niet alleen de directie is tevreden, ook de supporters zijn enthousiast. Vertegenwoordigers van de supporters hebben het hele proces mogen volgen en hadden ook inspraak. ,,De tribunes springen er nu echt uit?, vindt Zoltan Szomoru, supportersco?rdinator van Cambuur.

Wie het oude en nieuwe ontwerp goed bekijkt, ziet nog wat verschillen. Het stadion oogt compacter, legt architect Ludo Widdershoven uit. Maar de belangrijkste elementen zoals de hoek van de tribunes en het aantal plaatsen (15.000) zijn gelijk gebleven.

Onder heel grote druk

Dat de supporters tevreden zijn met het nieuwe ontwerp, was een belangrijke voorwaarde voor Cambuur, stelt Ard de Graaf. ,,Net zo goed als dat de besparing op de bouw niet ten koste mocht gaan van de functionaliteit. Nee, we kunnen hier heel goed mee leven.?

Het weghalen van de daken in de hoeken levert wel een nadeel op. Het supportersplein tussen de tribunes is nu niet meer overdekt. Ook is de kans dat je nat wordt op de eerste rijen een stuk groter geworden. Er worden wel glazen schermen geplaatst aan de zijkanten van de tribunes, maar die kunnen niet voorkomen dat een klein deel van het publiek last heeft van de regen. Voor het supportersplein wordt nog naar een oplossing gezocht, stelt Zsoltan Szomoru.

Arjen Oosting van Van Wijnen, ontwikkelaar en bouwer van het stadion, is blij dat het aangepaste ontwerp goed is ontvangen. ,,Het is echt een proces onder heel grote druk.?

In 2023 verhuizen

Nog maar twee jaar geleden vroeg de voormalige ontwikkelaar Wyckerveste of Van Wijnen het stadion wilde bouwen. Net op het moment dat alles in kannen en kruiken leek, trok Wyckerveste zich in november vorig jaar terug uit het proces. Van Wijnen besloot de ontwikkeling over te nemen. ,,Realisatie van het stadion is nu dichterbij dan ooit!?, zegt Oosting. Hij is ervan overtuigd dat het gaat lukken.

Deze maand nog vraagt Van Wijnen een omgevingsvergunning aan, begin volgend jaar moet er gestart worden met de bouw.

In de zomer van 2023 moet het stadion klaar zijn en kan Cambuur verhuizen. De bouwkosten voor het stadion bedragen nu zo?n 60 miljoen euro.
IN HENK WE TRUST!!!

Stiens


thankyou

Citaat van: Stiens op oktober 13, 2021, 17:13:42


Visual die op VI.nl staat
Ik blijf het zeggen, niet normaal hoe mooi. Lekker oldskool en typisch Cambuur om mogelijk zeiknat te worden (geen overdekte hoeken) omdat er bezuinigd is. Past bij onze identiteit. 1 vraag CAMBUUR staat nu op de zijkant. Is dit een opzet of is er ook nog een mogelijkheid om Cambuur op de noordtribune te krijgen? Dan is het pas echt des Cambuurs
Cambuur, Beer & Loyal Mates

Yellow Army

Grappig hoe een versobering leidt tot een mooier ontwerp
Area 58

Hirsch


Treb

Zijn er ook impressies van de binnenkant?

sunderland

Dat het dak er eigenlijk een beetje los bovenhangt lijkt mij niet een goed idee.

Eewal

Citaat van: sunderland op oktober 13, 2021, 22:43:23
Dat het dak er eigenlijk een beetje los bovenhangt lijkt mij niet een goed idee.
jij hebt hier verstand van of roep je maar wat omdat er ooit eens een paar daken naar beneden zijn gekomen?

Grijskijkert

Citaat van: Eewal op oktober 14, 2021, 07:56:12
jij hebt hier verstand van of roep je maar wat omdat er ooit eens een paar daken naar beneden zijn gekomen?
Wat hij volgens mij bedoeld is, dat het "zwevend" dak lijkt met een opening aan de achterzijde, wat niet zo is.
IN HENK WE TRUST!!!

Eewal

Is er al meer bekend welke bedrijven zich definitief vestigen in het stadion? Kunnen we er een hapje eten etc?