Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Stiens

Zes vragen over het nieuwe stadion van Cambuur: hoe nu verder?

Nu de stadionplannen van Cambuur door de gemeenteraad zijn goedgekeurd, is weer een stille periode aangebroken. Hoe nu verder?

Voor de zomer liep de spanning hoog op rond de planvorming voor een nieuw Cambuurstadion. Toen de Leeuwarder gemeenteraad in juli unaniem akkoord was gegaan met bouw in het WTC-gebied, daalde het stof echter ook vliegensvlug weer neer: het is nu muisstil en dat blijft ook nog wel even zo. Tot begin volgend jaar liggen de plannen opnieuw op de tekentafel van de gemeente en projectontwikkelaars.

Hoe gaat het nu verder?

Nu het jawoord is ontvangen, hebben de ontwikkelaars groen licht om de grondtransacties in gang te zetten. Deze zomer verandert dan ook een groot aantal kavels en gebouwen van eigenaar. Ook voor de periode hierna hebben de ontwikkelaars al een planning. Ze bedachten voor het WTC-gebied een 'worst-case-scenario': voor als alles tegenzit. Er werd ook een tijdschema vastgesteld voor het geval dat alle procedures gunstig verlopen. Tot en met september 2018 zien de gunstige en minder positieve scenario's er nog vrijwel hetzelfde uit.

Wat gebeurt er op de tekentafel?

De gemeente werkt nu aan een voorlopig nieuw bestemmingsplan voor het gebied en aan een bijbehorend milieueffectrapport (mer). Het voorlopige bestemmingsplan kan in januari ter inzage worden gelegd, zo luidt de verwachting. Dit ingewikkelde planologische boekwerk is er vooral op gericht om alle zaken juridisch goed af te timmeren.

Krijgen omwonenden en andere betrokkenen nog inspraak?

Ja, bij de vaststelling van het bestemmingsplan is hun inbreng van grote waarde. Omwonenden en andere betrokkenen kunnen schriftelijk reageren. De gemeente moet zich daarna over ieder ingebracht bezwaar buigen. De ervaring leert dat de ingebrachte punten soms zo zwaar wegen dat de gemeente zich gedwongen ziet om wijzigingen aan te brengen. Uiterlijk juni volgend jaar zou het bestemmingsplan definitief moeten worden vastgesteld door de nieuwe gemeenteraad.

Kan de bouw dan beginnen?

Nee, bij grote en ingrijpende projecten zijn er altijd omwonenden, ondernemers of natuurorganisaties die in de volgende fase een juridische procedure opstarten, omdat ze het er niet mee eens zijn. Een gang naar de Raad van State is dan ook onvermijdelijk: hier gaan alle scenario's van uit. Dit is voor het tijdsbestek het spannendste onderdeel. In het meest gunstige scenario neemt dit hoogste rechtsorgaan al voor 1 januari 2019 een eindbesluit. De ervaring leert echter dat behandeling soms tijdrovend is. Het worstcase-scenario houdt daarom rekening met een veel langere behandeling, waarbij de uitspraak er pas zal zijn in de laatste drie maanden van 2019.

Wat betekent dit voor de bouwstart?

Het bouwrijp maken kan misschien al beginnen in januari 2019, maar mogelijk ook pas een jaar later. Verloopt alles daarna zonder problemen, dan zijn het stadion, de supermarkten, het vrijetijdscentrum en nieuwbouw van de Friese Poort allemaal klaar voor juli 2020. Zit het flink tegen, dan zijn deze gebouwen pas gereed in het voorjaar van 2021, zo leert het worstcasescenario.

Hoe lang duurt de bouw?

De plannenmakers gaan er sowieso vanuit dat de totale bouwtijd ongeveer een jaar in beslag neemt. Na voltooiing vergt de inrichting echter ook nog heel wat tijd. Tijdens de voorlichtingsavonden voor de zomer is dan ook gezegd dat de eerste speeldatum pas in 2022 kan zijn: althans, als echt alles tegenzit.

Bernardo


Toekomst Cambuur: optuigen van organisatie

Er wacht Cambuur de komende jaren een grote uitdaging met de inrichting en organisatie van het nieuwe stadion, waar de club in 2020 gaat spelen. De directie blikt vooruit.

Algemeen directeur Ard de Graaf en technisch directeur Gerald van den Belt hebben oog voor de huidige situatie. Nietemin kijken ze ook naar 'de stip aan de horizon', zoals ze de bouw van het nieuwe stadion aan de westkant van Leeuwarden omschrijven. Daarbij putten ze uit ervaringen met het IJsseldeltastadion in Zwolle, dat in 2009 werd gebouwd.

,,Belangrijk is dat we ons nu realiseren wat er op ons af komt en waar deze club enorm veel beter van kan worden. In Zwolle hebben we wat dat betreft wat momenten gemist. Dat mag hier niet gebeuren'', zegt De Graaf. De nu nog kleine organisatie moet opgetuigd worden met vijf nieuwe werkplekken is de inschatting van de directie. De Graaf: ,,Je kunt niet met het huidige clubje zo over gaan. Dan verdwaal je.''

Van den Belt: ,,Wat we van die tijd geleerd hebben is dat we er toen onvoldoende klaar voor waren. Het was toen nog erg in het kleine denken. Met weinig mensen hebben we dag en nacht gewerkt, dat moeten we nu beter doen. We moeten nu een plan ontwikkelen. En als we over een paar jaar dat stadion binnenlopen er klaar voor zijn.''

De Graaf: ,,Het verschil is dat je hier twee locaties hebt. Daar was het bouwen met de winkel open en je ding blijven doen. Hier is het zo dat als het klaar is je de sleutel krijgt, maar dan moet de organisatie er klaar voor zijn. Dat geldt voor alle geledingen binnen de club, te beginnen met de selectie. Die moet zich doorontwikkelen en dan op een bepaald niveau spelen. Of dat nu eredivisie is of wordt, daar moet je wel naar toe groeien.''

Nieuwe technisch manager

Er moet bovendien uiterlijk 1 januari een nieuwe technisch manager komen die het hele voetbalbedrijf (eerste selectie, beloftenteam, jeugdopleiding) onder zijn hoede neemt. Van den Belt: ,,Ik kwam hier vorig jaar voor het nieuwe stadion en doe de financiën. Voordat het goed en wel begon ging Henry van der Vegt (technisch directeur, red.) weg en ik moet nu voetbal er even bij doen.''

,,We hebben gehad dat Dwight Lodeweges trainer en technisch directeur was, een combi-functie. Later is daar Marcel (Keizer) voor gekomen. Door de ontwikkeling van vorig jaar zijn we teruggegaan naar een situatie die niet ideaal is. Was er geen nieuw stadion gekomen, dan was het de boel bezig houden en zien waar het schip strandt. Nu we die stip aan de horizon zien moeten we er als de sodemieter mee aan de slag.''

De Graaf: ,,Er moet ongelooflijk veel ontwikkeld worden. Dat wordt de grote uitdaging. Dat is ook een belangrijk item wat we delen met onze sponsoren. Help ons mee om de komende jaren te blijven groeien en een basis neer te leggen voor de komende, tien, vijftien jaar. Hier willen we naar toe en willen jullie ons daarbij helpen?''

Fulham, Brighton

Een Cambuur-delegatie stak zijn licht op bij clubs in Engeland en Duitsland. De Graaf: ,,Hoe gaan clubs om met hun supporters? Hoe investeer je in een kidsclub? De kinderen van acht tot tien zijn de seizoenkaarthouders van vijf, zes jaar later. Daar moet je wel een vervolg aan geven. Je moet die doelgroep blijven benaderen en alles van ze weten. Daar moeten we mensen met kennis van zaken voor hebben.''

Ze oriënteerden zich bij Engelse clubs als Fulham en Brighton, dat een nieuw stadion heeft gebouwd. Hoe maak je het iedereen zo aangenaam mogelijk in een nieuwe omgeving, met behoud van de clubcultuur.

De Graaf: ,,Hoe het daar bij Brighton is georganiseerd, niet normaal. Je kan het niet één op één kopiëren, maar het is wel goed om te zien wat daar gebeurt. Heracles is hier ook een mooi voorbeeld. Een nieuw stadion, nieuwe technieken en nieuwe faciliteiten voor supporters. De horeca is daar zes keer over de kop gegaan.''

Gamblingmarkt

Van den Belt: ,,Ze hebben een concept neergezet dat klopt. Hoe ga je het nieuwe stadion zo maximaal mogelijk uitnutten? De gamblingmarkt gaat straks een keer open in Nederland. Daar moet je nu al over nadenken.''

De directie put moed uit enthousiaste reacties. De Graaf: ,,We hebben al een lijst met mensen die een hele, dan wel een gedeelte van een skybox af willen nemen. Dat lijstje staat al goudomrand in de computer, maar moet wel geëffectueerd worden.'' Van den Belt: ,,Als straks de eerste paal de grond in gaat zie je dat de teller in commercieel opzicht gaat lopen.''

De Graaf: ,,Een supporter kijkt alleen naar het nu en dat snap ik. Wij hebben ook een andere verantwoordelijkheid. We willen vet op de botten krijgen en grote stappen maken richting een gezonde club. Dat kan met het nieuwe stadion. Het is een enorme uitdaging, maar wel een mooie.''

Bankzitter

Ik maak me geen zorgen zolang vd Belt eindverantwoordelijk blijft voor het technisch beleid en een technisch manager vooral uitvoerend. Er lag deze zomer ook wel erg veel op 't bordje bij vd Belt, gaat moeizaam op de transfermarkt.

Collingwood

Citaat van: Grijskijkert op augustus 23, 2017, 09:28:16
Marco Boogers?

Heeft bij Dordrecht zeker knap gepresteerd, maar is erg eigenzinnig. Zou hij wel onder een directie willen/kunnen werken binnen het Cambuur-stramien?
Kalmte alleen kan u redden.

Stiens

Citaat van: Bernardo op augustus 23, 2017, 10:28:24
De Graaf: ,,Een supporter kijkt alleen naar het nu en dat snap ik. Wij hebben ook een andere verantwoordelijkheid. We willen vet op de botten krijgen en grote stappen maken richting een gezonde club. Dat kan met het nieuwe stadion. Het is een enorme uitdaging, maar wel een mooie.''

Met andere woorden, dit seizoen is een overbruggingsjaar? ;)

Bankzitter

Citaat van: Collingwood op augustus 23, 2017, 11:32:13
Heeft bij Dordrecht zeker knap gepresteerd, maar is erg eigenzinnig. Zou hij wel onder een directie willen/kunnen werken binnen het Cambuur-stramien?

Boogers is een beleidsmaker niet iemand die achter een bureau de visie van een ander (vd Belt)uitvoert.

Noordcambuur

Citaat van: Stiens op augustus 23, 2017, 12:12:03
Met andere woorden, dit seizoen is een overbruggingsjaar? ;)
klopt helemaal we moeten blij zijn bij de eerste 8 kunnen eindigen.

justremco

Citaat van: Stiens op augustus 23, 2017, 12:12:03
Met andere woorden, dit seizoen is een overbruggingsjaar? ;)

Daar begint het wel op te lijken, alleen zo is het nog niet gecommuniceerd

Mp

Waarom Van den Belt niet TD. Heeft bewezen dit prima te kunnen. Financieel directeur is makkelijker te vervangen.

Grijskijkert

Citaat van: Noordcambuur op augustus 23, 2017, 13:14:22
klopt helemaal we moeten blij zijn bij de eerste 8 kunnen eindigen.
De eerste 8,is dat met de "jong elftallen"? En welke elftallen zijn beter dan die van Cambuur? (dit is je al eerder gevraagd)
IN HENK WE TRUST!!!

Grijskijkert

Citaat van: Bankzitter op augustus 23, 2017, 12:16:02
Boogers is een beleidsmaker niet iemand die achter een bureau de visie van een ander (vd Belt)uitvoert.
Had bij Dordrecht een algemeen directeur boven zich.. Maar als TM maak je toch beleid(over de elftallen) en dat je dat niet helemaal alleen doet is toch normaal...
IN HENK WE TRUST!!!

ChantiSCC

Citaat van: Grijskijkert op augustus 23, 2017, 14:47:27
De eerste 8,is dat met de "jong elftallen"? En welke elftallen zijn beter dan die van Cambuur? (dit is je al eerder gevraagd)

NEC, Jong Ajax, Go Ahead Eagles, De Graafschap, MVV, Jong PSV, FC Volendam en Fortuna Sittard. Als er geen noemenswaardige spelers meer bij komen i.i.g. Zeg niet dat deze ploegen daadwerkelijk boven ons gaan eindigen, acht die kans toch wel redelijk hoog. Misschien dat een MVV of Sittard nog weg valt. Dus plek 5-8 hou ik het op. Maar dat je blij mag zijn als we 8e plek halen is w.m.b. onzin!

Edit: klein beetje offtopic gelul dit trouwens  :_schater

zeewolde

Citaat van: ChantiSCC op augustus 23, 2017, 15:38:47
NEC, Jong Ajax, Go Ahead Eagles, De Graafschap, MVV, Jong PSV, FC Volendam en Fortuna Sittard. Als er geen noemenswaardige spelers meer bij komen i.i.g. Zeg niet dat deze ploegen daadwerkelijk boven ons gaan eindigen, acht die kans toch wel redelijk hoog. Misschien dat een MVV of Sittard nog weg valt. Dus plek 5-8 hou ik het op. Maar dat je blij mag zijn als we 8e plek halen is w.m.b. onzin!

Edit: klein beetje offtopic gelul dit trouwens  :_schater
met de selecties zoals ze er op dit moment staan zie ik nec hierboven uit steken, rest redelijk gelijkwaardig. Fortuna is denk ik niet sterk genoeg hiervoor, Almere wel misschien weer.

wiekie1969

Citaat van: ChantiSCC op augustus 23, 2017, 15:38:47
NEC, Jong Ajax, Go Ahead Eagles, De Graafschap, MVV, Jong PSV, FC Volendam en Fortuna Sittard. Als er geen noemenswaardige spelers meer bij komen i.i.g. Zeg niet dat deze ploegen daadwerkelijk boven ons gaan eindigen, acht die kans toch wel redelijk hoog. Misschien dat een MVV of Sittard nog weg valt. Dus plek 5-8 hou ik het op. Maar dat je blij mag zijn als we 8e plek halen is w.m.b. onzin!

Edit: klein beetje offtopic gelul dit trouwens  :_schater

Zit elk jaar wel een verrassing bij. Ik zie Emmen er niet bijstaan.

ChantiSCC

Citaat van: wiekie1969 op augustus 23, 2017, 16:58:40
Zit elk jaar wel een verrassing bij. Ik zie Emmen er niet bijstaan.

Emmen idd goed elftal, maar zie ons nu gelijkwaardig. Ploegen die ik opnoemde zijn w.m.b. al wat verder in vooral het fysieke aspect. Voetballend doen we voor niemand echt onder denk ik m.u.v. NEC. Almere had ik er idd ook bij kunnen zetten!