Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Inferno-058

Citaat van: sunderland op maart 12, 2024, 13:34:56
ja kunt van ieder positief iets weer iets negatiefs maken.  :zucht
Klopt het niet dan?

Poetser

Citaat van: Vlampiep op maart 12, 2024, 14:10:39
Ja en ? Heb jij wel eens wat extra knaken richting de club gedoneerd ?

Zo bedoel ik het niet. Was meer een mededeling. Ik hoop dat hij onze Boekhoorn wordt.

Als ik suveul geld schonk ik de helft aan Cambuur  :_schater

michello

Zeker 10 miljoen euro aan leningen voor nieuw stadion. Kan SC Cambuur zijn ambities nog wel waarmaken?
2024-03-12 18:30

SC Cambuur heeft de finish van het stadionproject eindelijk binnen handbereik, met dank aan leningen van de gemeente en ondernemer Pieter Kooi. Hoe komt het financi?le plaatje van de club er straks uit te zien als gevolg van deze leningen, en kan de club daarmee zijn sportieve ambities waarmaken?
Maandagavond zette de Leeuwarder gemeenteraad de seinen op groen voor een lening van 6 miljoen euro aan Cambuur. Ook Pieter Kooi deed een flinke duit in het zakje. De ondernemer uit Drachten, die zich eerder al voor 1,6 miljoen euro als naamgever aan het stadion verbond, leent de club daar bovenop nog eens minimaal 4 miljoen euro. Minimaal, want zijn lening kan oplopen naar 6 miljoen euro. De uiteindelijke hoogte van zijn inbreng is afhankelijk van het geld dat Cambuur nog nodig heeft na het maken van afspraken met andere betrokken partijen, zoals Leyten, eigenaar van de grond aan het Cambuurplein.

Met het geld van de gemeente en Kooi kan Cambuur het nieuwe stadion afbouwen, wat in totaal 21,3 miljoen euro kost. Zelf brengt Cambuur daarvan 8,9 miljoen euro (zie kader) in. Een deel daarvan komt uit eigen middelen, een ander deel is geld dat binnenkomt door commerci?le afspraken.

Het totaal van 21,3 miljoen euro ligt beduidend hoger bedrag dan waar de gemeente, club en bouwbedrijf Van Wijnen enkele jaren geleden op rekenden. Het is het gevolg van te conservatief begroten enerzijds en anderzijds enorme kostenstijgingen in de bouwsector, waar ? zo gaf wethouder Hein de Haan vorige week aan tijdens de raadsvergadering ? de gemeente ook in haar eigen projecten tegenaan is gelopen.

Het goede nieuws: Cambuur krijgt daadwerkelijk zijn nieuwe thuis. De club gaat echter wel voor minimaal tien miljoen aan financi?le verplichtingen aan. De daaruit voortvloeiende hamvraag: kan de club door dat hoger uitgevallen kostenplaatje zijn sportieve ambities waarmaken?

Pieter Kooi schiet SC Cambuur opnieuw te hulp met miljoenenlening

?Ik denk dat wij een solide en conservatief financieel plan hebben liggen?

De kosten voor deze leningen komen bovenop de huurlast van 6 ton die Cambuur al afsprak met bouwbedrijf Van Wijnen. Het resulteert volgens directeur Ard de Graaf in totale huisvestingslasten van circa anderhalf miljoen euro per jaar. Aanzienlijk meer dan het oorspronkelijke streefbedrag. Wat betekent dit voor Cambuur? De Graaf: ,,Dat is te dragen. FC Groningen en SC Heerenveen zitten daar bijvoorbeeld nog ruim boven. Alles wat je uitgeeft aan huisvesting kun je niet op het veld zetten. Daar kunnen we een verschil maken.??

Kanttekening: na vijf jaar verloopt de aflossingsvrije periode op de lening van Kooi. Maken de vaste lasten van Cambuur dan ineens een sprong omhoog? De Graaf: ,,Dat is niet zo, want tegelijkertijd vlakt een aantal andere kostenposten af. De lasten zullen van jaar tot jaar wat schommelen, maar blijven op de lange termijn rond de anderhalf miljoen liggen. Vergeet daarbij niet dat de omzet in een nieuw stadion de eerste vijf jaar doorgaans stevig stijgt.??

undefined

In de gemeenteraad spraken meerdere partijen desalniettemin hun zorg uit over de hoger uitgevallen huisvestingslasten van Cambuur, met als doembeeld het scenario dat de club over een paar jaar weer met een hulpvraag bij de gemeente aanklopt, omdat het niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. De Graaf: ,,Ik begrijp de vragen en zorgen vanuit de raad, maar ik denk dat wij een solide en conservatief financieel plan hebben liggen. Onze meerjarenbegroting, die we ook aan de gemeente hebben gepresenteerd, is veilig opgesteld. Er zit op diverse posten ruimte naar boven, zoals de tv-gelden, waar een stijging zit aan te komen. Commercieel zit er ook heel veel rek in het plan dat we hebben neergelegd.??

Raad Leeuwarden stemt unaniem voor lening voor nieuw stadion Cambuur

?In absolute zin gaan we straks meer betalen?

In het huidige stadion bedragen de huisvestingslasten van Cambuur vier ton per jaar, op een omzet van circa zes miljoen. Speelt de club straks in het nieuwe stadion ook eerste divisie, dan zal de omzet van de club volgens schattingen van De Graaf aanvankelijk rond de 10 miljoen euro liggen. ,,Met een potenti?le uitloop richting de elf, twaalf miljoen. In de eredivisie kan dat nog een stuk verder omhoog, voorbij de vijftien miljoen. Dan maak je als club echt stappen.??

Het betekent echter wel dat Cambuur in beginsel met huisvestingslasten van 1,5 miljoen op een omzet van 10 miljoen euro procentueel beduidend meer kwijt is aan huurlasten dan nu het geval is. De Graaf: ,,Dat zegt vooral hoe weinig we op dit moment aan huur betalen. In absolute zin gaan we straks meer betalen, maar dat was aan het Cambuurplein ook onherroepelijk gebeurd vanwege de extreme onderhoudskosten aan het veld, lichtmasten en kleedkamers.??

undefined

Belangrijk zijn in dat opzicht ook de voorwaarden die de gemeente aan het terugbetalen van de lening stelt. Zo bestaat de wens dat Cambuur extra aflost wanneer er winst wordt geboekt, wat de groei- en bewegingsruimte van de club kan inperken. In de gemeenteraad werd vorige week aangestuurd op een percentage van transferopbrengsten. De Graaf: ,,Wij hopen het op een andere manier vast te kunnen leggen. Je kunt in theorie namelijk een mooie transfer doen, maar door omstandigheden onderaan de streep wel verlies maken. Daarom willen we liever afspraken maken op basis van het financi?le eindresultaat over een heel boekjaar.??

?Henk de Jong kraakt binnenkort harde noten over volgend seizoen SC Cambuur? | podcast ?t Hertenkamp

?Waren we hier gebleven, dan was de boel in elkaar gezakt?

Cambuur rekende de raad eind februari voor dat het spelersbudget in het nieuwe stadion naar 2,9 miljoen euro zal stijgen, tegenover 2,1 miljoen euro dit seizoen. Een mooie stijging, maar niet direct genoeg om tot de grootste spelers in de eerste divisie te gaan behoren. Alleen al dit seizoen is er in de eerste divisie een handvol clubs dat meer te besteden heeft dan Cambuur in het nieuwe stadion zal hebben.

Kan daardoor geconcludeerd worden dat Cambuur door de toegenomen lasten slechts een stapje vooruit gaat maken, in plaats van de zo gewenste sprong? De Graaf: ,,Waren we hier gebleven, dan was de boel in elkaar gezakt en was uiteindelijk het lampje uitgegaan. D??r gaan nieuwe werelden voor de club open, zullen nieuwe kansen ontstaan. We springen niet in een keer vanuit de kelder op de zolder, we zullen er als club echt in moeten groeien en de juiste keuzes moeten maken. Uiteindelijk resulteert dat in een enorme sprong vooruit, absoluut.??

Vlampiep

Citaat van: Poetser op maart 12, 2024, 16:36:21
Zo bedoel ik het niet. Was meer een mededeling. Ik hoop dat hij onze Boekhoorn wordt.
Als ik suveul geld schonk ik de helft aan Cambuur  :
:proost

Grijskijkert

Zo betaalt SC Cambuur het nieuwe stadion
Eigen inbreng

- Middelen Cambuur: 2,8 miljoen euro

- Sponsoring Van Wijnen: 2 miljoen euro

- Sponsoring Inbev (bierbrouwer): 1 miljoen euro

- Naamgeving stadion: 1,6 miljoen euro

- BP (installatie laadpalen): 1 miljoen euro

- Founding businessclub: 0,5 miljoen euro

Leningen

- Lening Pieter Kooi: 4-6 miljoen euro

- Lening gemeente: 6 miljoen euro

Overig

-Restfinanciering (o.a. Leyten): 0,4-2,4 miljoen euro

Totaal: 21,3 miljoen euro
IN HENK WE TRUST!!!

Viper

Als we op financieel (sportief) vlak wat stappen kunnen zetten moet deze investering op den duur wel zijn vruchten afwerpen. Ik verwacht dat het nieuwe stadion onze club wel een flinke boost gaat geven.

sunderland

Hoop eigenlijk niet dat we 10 augustus in ons nieuwe stadion spelen.

Trainert!

Leningen?.allemaal mooi dat het rond is betreft stadion.
Ik houd m?n hart alweer vast betreft spelersgebied. Ik kijk er niet van op dat we ook komend seizoen moeten doen met een zeer matige selectie omdat het geld wat er is weer moet worden afgedragen

zeewolde

Citaat van: Trainert! op maart 13, 2024, 12:52:34
Ik houd m?n hart alweer vast betreft spelersgebied. Ik kijk er niet van op dat we ook komend seizoen moeten doen met een zeer matige selectie omdat het geld wat er is weer moet worden afgedragen
of je leest wat daar over geschreven wordt....

Lore

Citaat van: Trainert! op maart 13, 2024, 12:52:34

van 2,1 mln naar 2,9 miljoen. Dat is een stijging van 38%. Daarnaast proberen van het salaris van VD Water af te komen. Dat kan je niet anders concluderen dat wij een flinke stap vooruit zouden moeten kunnen maken.

nee,wel?

als het aan mij ligt gaan we niet eerder over dan dat het stadion volledig af is en het gebied er om heen ook, zolang nog maar even  lekker genieten van nostalgie

moodygrunn

Citaat van: Lore op maart 13, 2024, 15:44:46
van 2,1 mln naar 2,9 miljoen. Dat is een stijging van 38%. Daarnaast proberen van het salaris van VD Water af te komen. Dat kan je niet anders concluderen dat wij een flinke stap vooruit zouden moeten kunnen maken.
Zo had ik het tot nu toe ook opgevat. Mocht iemand andere of betere informatie hebben dan laat ik me graag overtuigen
In Henk en Sandor we trust

Bernardo

Citaat van: moodygrunn op maart 13, 2024, 22:42:58
Zo had ik het tot nu toe ook opgevat. Mocht iemand andere of betere informatie hebben dan laat ik me graag overtuigen

Heeft Ard de Graaf  2 weken geleden gezegd bij de gemeenteraad vergadering. Dus ga er vanuit dat het klopt.

Lore

Citaat van: Bernardo op maart 14, 2024, 09:43:51
Heeft Ard de Graaf  2 weken geleden gezegd bij de gemeenteraad vergadering. Dus ga er vanuit dat het klopt.

Hij zei ook dat er conservatief was begroot. Bijvoorbeeld dat de stijging van de televisiegelden niet mee is genomen. Daarnaast verwacht hij dat de komende jaren de begroting verder zal stijgen.

Zuid1991

Zwaar irritant dat je foto's ziet van lui op internet die in nieuwe stadion zijn geweest maar dat het 'volk', de trouwe supporters het moeten doen met het bekijken van deze kiekjes/filmpjes.
Knap waardeloos dat de club niet kleine groepjes supporters toelaat. Desnoods op basis van loting.
Mijn reet snapt ook dat je niet grote groepen kan toelaten maar dit is zo debiel: de ene (sponsor) groep wel en de seizoenkaarthouders niet...
Voor elkaar, met elkaar?