Een ruimte om onze hulde aan onze Held te plaatsen
Maart 2013
Onder de straalkacheltjes in het ijskoude stadion van Almere met mijn dochter bij het debuut van Henk. Onverdiend 2-1 verlies, maar de trend was gezet, Cambuur viel aan. Ik reken een vriend voor hoe we nog kampioen kunnen worden. Het resultaat van mijn berekening klopt, alleen had ik MVV als concurrent verwacht en niet Volendam.
Cambuur wint thuis van de Eagles en van Oss en wij zijn er bij. Uit tegen Dordrecht moet ik laten schieten door mijn werk, maar in de avond luister ik in de auto naar de overwinning bij OF. Uit tegen de Graafschap in het uitvak met een collega. Drie dagen lang schor na het feest na de wedstrijd. Voor het eerst in de historie winnen we uit bij de Graafschap. Vele verliespartijen had ik beleefd daar, zoals de 4-6 nederlaag in 1980 in de nacompetitie. Veel kansen geweest vooral Barto, die vlak voor tijd de winnende maakt. Na deze wedstrijd koop ik direct kaartjes voor het thuisvak bij Excelsior, de laatste competitiewedstrijd, die dan nog geen risicowedstrijd is. Als die wedstrijd historisch wordt, zal ik er hoe dan ook bij zijn. Het elftal wordt op het Cambuurplein midden in de acht onthaalt door honderden supporters. Henk gelooft in het kampioenschap en straalt dat uit.
Twee keer binnen 4 dagen tegen Emmen. Bij de uitwedstrijd moeten we aantonen dat we niet uit Leeuwarden komen, anders komen we er niet in. Met mijn paspoort lukt me dat niet, maar de grofvuilpas uit Apeldoorn redt ons. Uit 1-3, thuis 4-0. Dan 3 mei. Volendam komt voor en de hoop lijkt verloren. Binnen een paar minuten komen wij voor en Volendam gelijk. Wanneer Volendam dan achter komt en zelfs op 3-1 komt (leve Antonia), gaat het wonder leven. Ik hou het niet meer van de zenuwen. Adje breekt door en scoort in de verre hoek. Ik raak een minuut van mijn leven kwijt. Wanneer ik weer bij zinnen ben sta ik vijftig meter van mijn zitplaats af en heb geen idee hoe ik daar gekomen ben. Met een man of vijftig vieren we feest in het thuisvak. Tot diep in de nacht lees ik de berichten op CO over het feest in het stadion. Ik val dronken van geluk en van de Berenburg cola in slaap.
Hans Jouta maar vast bellen, met een crowdfunding is het bedrag zo bij elkaar.
Voor de hoofdingang, hij mag net zo worden als die geprojecteerd is op die zwaaivlag van noord, met wijzende vinger |:)