Cambuur Online

Cambuur => Algemeen => Topic gestart door: YellowBlue op mei 21, 2020, 10:00:26

Titel: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: YellowBlue op mei 21, 2020, 10:00:26
Beste mede supporters,

Ik loop al een tijdje met een idee en dat wil ik toch even kwijt.
In deze zware tijd voor iedereen maar zeker ook voor onze mooie club worden er veel dingen opgezet om de club financieel te ondersteunen.
prachtig om te zien maar ze hebben vooral een tijdelijk karakter. Dus ik dacht;  Hoe mooi zou het zijn dat we iets structureels kunnen opzetten?

Graag hoor ik jullie mening over onderstaand idee.
Misschien is het al eens geprobeerd, misschien is er helemaal geen draagvlak voor, misschien mag het helemaal niet, geen idee, vandaar dat ik dit jullie vraag.

Steunfonds supporters voor Cambuur
Hoe mooi zou het zijn dat onze club structureel een extra (maandelijkse) inkomenspost krijgt d.m.v. een 'steunfonds' waar supporters donateur van zijn. Mijn idee is om per maand een donatie te doen middels een automatische afschrijving. Dit moet dan heel laagdrempelig met de keuze om bijvoorbeeld  €5 , €10 of € 25 per maand te doneren. Vervolgens sluit je dit als supporter af voor een jaar, met stilzwijgende verlenging. Na een jaar kun je dan bijvoorbeeld elke maand opzeggen. Mogelijk moet er vanuit de club iets tegen overstaan in de vorm van 5% korting op een seizoenskaart of iets dergelijks (hoeft voor mij persoonlijk niet)

Kleine rekensom: stel dat 5000 supporters dit doen tegen de laagst mogelijke donatie.
5000 x €5 = €25.000 per maand = € 300.000 per jaar. Als je dan de korting voor seizoenskaarten eraf haalt, zeg circa €50.000 hebben we nog steeds € 250.000 extra gegenereerd voor de club.

Bovendien denk ik dat het gemiddelde donatiebedrag zomaar eens hoger dan €5 zou kunnen zijn en er misschien ook wel meer dan 5000 deelnemers kunnen komen, wat de hoogte van het bedrag natuurlijk alleen maar positief beïnvloed. Als je de korting op de seizoenskaart ook nog als keuzemogelijkheid geeft, denk ik dat er wederom een grote groep supporters afziet van deze korting.

Graag jullie mening!

Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: Shar op mei 21, 2020, 10:08:48
Top om dit naar voren te brengen. Volgens mij is in het verleden wel eens iets soortgelijks op dit forum geopperd. Helaas is dat toen niet verder van de grond gekomen. Weet niet of er juridische haken en ogen aan zitten maar als het mogelijk is zou ik zeker meedoen. Lijkt mij handig als mensen die kennis van zaken hebben hiervan daar naar gaan kijken.
Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: Cambuur Groningen op mei 21, 2020, 10:12:48
Prima plan, ik was toch al van plan om komend seizoen naast SK ook een extra kaartje te kopen voor iedere thuiswedstrijd. Laat dat zo'n 50,- per maand zijn dan doe ik dat met liefde
Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: Lore op mei 21, 2020, 10:57:21
Mooi idee, maar ik denk niet dat je 5000 man zo ver krijgt. Klinkt weinig, maar toch.
Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: YellowBlue op mei 21, 2020, 11:22:03
Geen idee, ik denk dat elke seizoenskaarthouder een potentiële kandidaat is.
Als je de opkomst bij z´n stickeractie ziet en hoe snel die vlaggen waren verkocht kun je niet anders concluderen dat er draagvlak voor acties is.
Maar inderdaad of dat 1000 of 6000 man zijn, geen idee.
Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: johnmillwall op mei 21, 2020, 22:38:55
prima plan maar of je echt duizenden supporters mee krijg dat denk ik niet, gemiddelde Cambuur fan is niet rijk en vele gaan ook nog hun baan verliezen, maar als je plan door gaat dan doe ik mee.
Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: Bankzitter op mei 22, 2020, 07:13:23
Een fonds waarin geld van supporters (structureel) geld doneren zal zeker helpen de crisis en de periode naar het stadion goed door te komen

Ik zou wel goed nadenken over het volgende:
- Duidelijk aangeven waarvoor het geld bedoelt is. Is het een gift zonder voorwaarden? Of wil je dat Cambuur het geld voor een specifiek doel gebruikt? Dat kan zijn een spelersfonds, financiering nieuw stadion, "echt gras", de schade van corona-crisis, juridische kosten, sfeeractie ect ect.
De verwachting van supporters zal toch een beetje zijn dat geld dan naar de selectie gaat.

- Alles wel dichttimmeren. Dit bestuur vertrouw ik 100% maar je weet nooit wat er in de toekomst achter de bureau's komt te zitten.

- kijken wat er in binnen- en buitenlandland aan leuke ideeën kan worden overgenoem. Denk bijv. ook aan het doneren van een kinderseizoenskaart waarmee  je een jonge fan toch kunt blij kan maken als de ouders in de schuldsanering komen (Dat kan vaker gebeuren door de crisis.).

-  er zijn nu heel veel losse acties... het is waarschijnlijk beter alles te coördineren en misschien te bundelen. Voor het stadion komt er waarschijnlijk ook iets met certificaten en er is ook al een Gouden seizoenskaart. Als je iets structureels wilt, kijk dan ook naar welke acties er nu zoal bestaan en wat dit toevoegt.

Ik wil uiteraard de club steunen, maar je haalt meer binnen als je weet voor welk doel het gebruikt wordt, dat het geld niet in een bodemloze put verdwijnt en er niet om de zoveel tijd weer een nieuwe goedbedoelde steunactie voor de club langskomt.
Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: mario op mei 22, 2020, 11:23:13
Mooi initiatief en mocht het van de grond komen doe ik mee. Wellicht kunnen we een actie op touw zetten waarbij we seizoenskaarten aanschaffen en deze beschikbaar stellen voor supporters die door ontslag of andere redenen niet meer in staat zijn deze te betalen? Vergelijkbaar wat van Dijk doet bij Groningen.
Maar ik zou het ook breder willen trekken. Ook sponsoren die de club al lange tijd financieel ondersteunen hebben het moeilijk. Wij moeten deze sponsoren overzichtelijk maken en alle supporters vragen aan deze sponsoren te denken wanneer we een aankoop moeten doen of een dienst moeten afnemen. Deze lijst en het verzoek zou via de supporters verenigingen verspreid moeten worden en de club zou deze kenbaar moeten maken aan alle seizoenskaarthouders.
Misschien zijn er ook sponsoren die, in navolging van Fietsenfabriek Burgers Rijwielen en Boonstra fietsen, diensten en producten gaan verkopen waarbij een vast bedrag naar Cambuur gaat.
Titel: Re: Idee: Steun Cambuur via ´Steunfonds´
Bericht door: Sakas op mei 22, 2020, 11:30:50
Citaat van: johnmillwall op mei 21, 2020, 22:38:55
prima plan maar of je echt duizenden supporters mee krijg dat denk ik niet, gemiddelde Cambuur fan is niet rijk en vele gaan ook nog hun baan verliezen, maar als je plan door gaat dan doe ik mee.

Bij ons bijvoorbeeld 4 (gouden) seizoenskaarten in één huishouden.
Dan ga je niet voor alle 4 een donatie doen.
Zo zijn er natuurlijk meer huishoudens met meerdere seizoenskaarten.